Hästar som hänger på carpalen

Nila

Trådstartare
Jag kollar ganska mycket på hästannonser, då jag hopaps kunna köpa häst snart. Och jag ser ganska många bilder på hästar där de står med frambenen bakom lodlinjen. Jag är "allergisk" mot hästar som inte kan stå med raka ben. Ser jag en annons som i övrigt verkar jättebra, men hästen hänger på framknäna, så åker den ändå bort... Jag kan inte låta bli att undra om hästen kan stå normalt.Hur tänker ni?Har ni nån gång kollat hur bra hästen låser carpalen?

Sv: Hästar som hänger på carpalen

Många som läst men ingen som svarat.
Kanske inte tänker så mycket på det? Kanske inte är nåt som man kollar så ofta, och en häst går ju igenom veterinärbesiktningen även om den hänger på carpalen (framknäna).
Men det är väldigt viktigt att hästen kan låsa leden ordentligt.

kan du förklara för mig är inte så duktig på detta. vet hur du menar att de står men inte resten

En häst som hänger på carpalen kan ha en svullnad i leden eller lösa benbitar. Det kan också vara så att senorna på baksidan av benet blivit för långa. Men det kan man med hjälp av hovslagaren försöka rätta till.
En häst som har en frisk carpal kan låsa den ordentligt. Man kan kolla det genom att lägga en hand på manken och dra lite mot sig så att benet belstas lite och sen slår man just ovanför leden, akta ärtbenet.
Om benet ger vika är det något fel, annars ska hästen stå pall med benet.
En häst som inte kan låsa carpalen ska man inte hoppa med, och inte heller rida galopepra i nerförsbacke, men gör man förhoppningsvis inte så ofta ändå. Men man får nog undvika branta backar hur som helst, då hästen får svårare att bära upp sig.

öh.. wa? Låsa karpalen? Jag begriper inte ett dyft. Mig weterligen kan hästar hänga i framknäna, detta är en felställning liksom kobent, inåttåad m fl, men det är inte ett symptom på karpit eller OCD. Warifrån har du fått de uppgifterna?

Vad är det som inte är sant?

Carpalen är kramknäet.
Vad jag fick lära mig under en utbildning ska en häst kunna låsa den leden. Och en häst som står med benen bakom lodlinjen har förmodligen problem av något slag.
Den kan säkert vara en felställning av benen, men det beror kanske på när det börjat, om det varit så sen hästen var föl, eller om det kommer när hästen är 10 år..
En häst som inte kan låsa carpalleden kan bli farligt, för den går mycket lättare omkull.

Det finns ingen låsmekanism i framknäet, men däremot i bakknäna. Däraw kan hästar stå och sowa.

Men du kanske menar något annat?

Hästen ska ju ändå kunna stå med rakt ben utan att böja det, alltså när man kollar hur att den kan "låsa".
Vi pratade i alla fall om att "låsa" även om det kanske är ett dåligt val av ord.

Men om det bara finns låsmekanisk i bakknäna... vet inte om jag tycker det ska kunna hålla upp hela hästen...

Senast ändrad:

Hej!

Förklara gärna detta mer utförligt. Jag har aldrig hört talas som detta!

Vad exakt är det som ska gå att låsa i framknät?? Och varför skulle jag vilja det? Det, om något, borde ju bli livsfarligt- tänk om den låsningen hoppade i under ridtur??

/ Lavinia, mycket nyfiken, och som sagt har aldrig hört talas om detta, trots ett par anatomikurser med inriktning häst

Frambenet har inte en sådan låsmekanism. Karpalleden (man brukar inte säga karpalen) är att likna wid en gångjärnsled wilket förstås gör att dess rörelseomfång är begränsat. En öwerrrörlighet här skulle snarare ge en winkel bruten bakåt, wilket inte är fallet wid "hängande framknän", leden är ju då snarare lite böjd. Ledkapsel. ligament, senor och muskulatur stadgar upp benet. Frambenet är widare uphängt i en form aw muskelhängmatta och har alltså ingen skelettförankring med bålen.

Bakbenets låsmekanism omfattar knäskålen och dess ligament.

Benet ska ju inte låsas så att det inte går att böja överhuvudtaget, låter det så? I så fall ber jag om ursäkt. Men det ska ju kunna stå emot tryck.
Om hästen böjer på benet, som jag skrev i ett tidigare inlägg, kanske den inte orkar hålla upp sig när den landar efter att ha hoppat ett hinder, då benet kan böja sig. Om hästen ska tvärstanna kanske den inte klarar det för att frambenen inte orkar hålla emot och hålla upp hästen.

Benet ska ju inte låsas så att det inte går att böja överhuvudtaget, låter det så? I så fall ber jag om ursäkt. Men det ska ju kunna stå emot tryck.
Om hästen böjer på benet, som jag skrev i ett tidigare inlägg, kanske den inte orkar hålla upp sig när den landar efter att ha hoppat ett hinder, då benet kan böja sig. Om hästen ska tvärstanna kanske den inte klarar det för att frambenen inte orkar hålla emot och hålla upp hästen.

Det du beskriver betyder inte att de skulle ha svårare att vare sig stanna eller landa efter hinder.

Hästar som hänger i knäna kan räta ut sina ben helt och har således raka ben vid rörelse, landning efter hinder etc etc

Ja, det kan wara ett problem med felaktig benställning. Benställningen kan också predisponera för ledinflammation mm, men inte i sig orsakas aw den.

Menar du det som på engelska heter att hästen är "over the knee"? Jag tycker det här är ett intressant ämne och vill vara säker att jag förstår er alla rätt.

Försökte hänga med i diskussionen om carpaler, leder och knän med det gick sådär... :o
Däremot att hästen står med frambenen under sig är ganska vanligt på annonsbilder...vilket jag antar att det var då den hänger på framknäna?

En jag känner har köpt en häst som gjorde det, alltså ställde sig med frambenen lite under sig. Enligt veterinären på besiktningen var det inte något problem... Hästen var ung och obrukad, så den köptes ändå! Efter två verkningar hos nya ägaren, ställde sig hästen korrekt. Den var väldigt konstigt verkad, och jättehög i trakterna. Har inte visat sig att den här hästen hade fått problem av det, iaf inte än...men någon felbelastning måste det ju blir när hästen ställer sig fel...
Frågade efter hjälp här på bukefalos innan hästen köptes, om vad 'folk' trodde, och dom som svarade trodde på felverkning.

Ja om trakterna är för höga ställer den sig med benen bakom lodlinjen, vilket jag inte tycker är så konstigt.

Men jag ska försöka förklara lite bättre...
Hästen står ju oftast och sover, och behöver därför kunna låsa benen, även frambenen, den behöver ju 3 ben för att kunna stå och sova...
Även om hästen hoppar och landar med benet rakt så förs ju hästen framåt av kraften. Om hästen då inte kan låsa carpalleden ökas risken för att benet viks och hästen kan gå omkull.
Vanligt är att böjsenorna är för långa och då ställer sig hästen med benen bakom lodlinjen och hänger då på carpalen. Om hästen står med frambenen i normalläge är sennorna för långa och carpalen blir inte stabil.

Det låter som om du är ute och cyklar lite. Förstår inte alls hur du får till det. Det finns väl ingen låsmekanism i frambenen??

/förvirrad människa som undrar om hon sov på anatomi lektionerna..

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 472
Senast: Milosari
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka