Hästar som hänger på carpalen

Sv: Hästar som hänger på carpalen

Du är nog ute och cyklar... :crazy: Skriw inte carpalen - det är liksom helt fel böjningsform! Som att skriwa "hänger på knäen" ungefär.

Naturligtis har frambenet också en stödjeapparatur som syftar till att hästen ska kunna stå upp och sowa med en minimal muskelaktiwitet. Däremot "låser" det sig inte som bakbenet.

Karpus (framknäet) stabiliseras aw flera olika faktorer. En är utformningen aw de små karpalbenen som ligger staplade i leden. På ledens baksida finns ett starkt ligament som stabiliserar och så bidrar såwäl böj- som sträcksenor (ffa någon aw sträcksenorna will jag minnas).

Nu är det ju inte bara runt karpus detta stöd finns, samtliga leder stramas upp aw senor och ligament, och tillsammans ger det benet stadga. Förstås - funnes det inte senor, ligament och muskler hade wi alla legat som skeletthögar på backen...

De benställningar jag kan tänka mig att du awser med "hänger i framknäna" är
- Bucked knee (ower in the knees) - karpus hålls lite böjd winkelspetsen framåt (<). Medfödd felställning som bla kan bero på att böjsenskontraktion, men brukar förswinna när fölet blir lite äldre. Eller menar du att winkeln i karpus pekar bakåt (>)?
- Knipt under knä - kan ju också tolkas på bild som att hästen hänger i knäna, men är en annan förändring.

Sedan skriwer du att din tänkta benställning innebär att hästen står under sig med hela frambenet (wilket inte är detsamma som att den hänger i knäet). Detta kan orsakas aw att hästen har smärta i ho eller ben och försöker awlasta, men det kan också wara en medfödd, felaktig benställning (har dock inget med långa böjsenor att göra...). Följden aw att hästen står under sig blir att den får ett kortare och mer markbundet steg - risken att snubbla ökar, ffa i högre tempon. När hästen står med frambenen under sig är benet i sig rakt, inte böjt nånstans alltså.

Förklara gärna närmre wad det är du menar, har lite swårt att hänga med i ditt resonemang.

Din ursprungsfråga war om man reagerar när man ser en annons där hästen står under sig med frambenen - nej, inte nämnwärt. Jag skulle definitit kolla upp det irl, men en bild från sidan kan wara rejält misswisande.

Jag föstår faktiskt inte alls vad du menar - du verkar använda en helt egen terminologi som ingen annan begriper :confused: Inget illa ment men det är svårt att hänga med i ditt resonemang... Menar du "hänger i framknäna" = "inte rätar ut benet", eller "sabelbent" = "böjer benet bakåt"? Hur kommer för långa böjsenor in i bilden? Har du ingen bild som visar vad du menar?

Bra att någon med lite koll kan förklara, folk på detta forum "vet" lite för mycket...
Ett annat exteriörproblem som kanske menas är sabelbenthet? Men då är ju snarare hela benet än bara carpus översträckt. Detta är enligt våra lärare (på SLU´s hästklinik en av de värsta felställningarna vad gäller predisposition för förslitningar i carpus).

Hm.. sabelbent. Det trodde jag war när hästen framifrån ser ut såhär: ><... Men det heter nog (nu saknar jag äwen den där kryssformade bokstawen->) "eks"-bent? Sabelbent bör då wara detsamma som när karpus har winkelspetsenbakåt (calf-knee)?

Pluggar du till wet?

Lite blandade "svar" här...
TantEster: Sabelbent skall vara när benaxeln är bruten bakåt i framknä/carpus. Blir då en översträckning i carpus samt i distala lederna. Iaf som jag förstått rätt. En ganska vanlig syn ändå!

TS: Jag har läst tråden lite halvt som halvt och har säkert missat något. Men menar du bara helt enkelt att hsäten står under sig med frambenen (likt en häst som har ont i bakre delen av hoven och försöker avlasta detta genom att flytta vikten till främre delen av hoven)? Isf är den kanske inte egentligen sned i sina leder, men kan ha andra problem.

Tillägg TS: Sen kan en bild i en viss tidpunkt tala orättvist. Tycker du hästen är bra för övrigt? Åk isf dit och kolla på den på plats, det är ju det bästa sättet!

Senast ändrad:

Vari menar du att låsmekanismen finns rent fysiskt?
Har läst en hel del anatomi men detta har jag inte hört talas om.

Hästen måste låsa alla leder, även karpalleden för att hästen ska kunna stå och sova. Det gäller ju både fram och bak.
Om inte just karpalleden kan låsas finns det olika faktorer som kan göra dettta och symtom som kan visas genom att hästen hänger, ställer frambenen bakom lodlinjen. Det kan bero på svullnad i karpalen, lösa benbitar, men också felverkade hovar, genetisk benställning.
Om hästen har problem med flexorsenorna kan hästen hänga i karpalen, ställa frambenen bakom lodlinjen. Extensor carpi radialis kan då bli väldigt stor eftersom den muskeln får arbeta mer.
Om det är problem i själva carpalbenen då till exempel ligament är utdragna kan hästen visa samma symtom, men vill då avlasta och inte utföra nerhopp, ställer under sig med bakbenen m.m.

Vad jag ville med tråden var inte att diskutera huruvida hästen kan låsa leder eller inte.
Tanken var att se hur många som egentligen tänker på hur hästen står och varför. En del konstaterar säkert bara att hästen står med benen lite bakom lodlinjen, men inte varför den gör det.

Och visst kan en bild vara missvisande. Men att man ställer upp en häst och låter hästen stå med benen bakom lodlinjen, en del ganska mycket, förstår jag inte. Jag tilltalas ändå mer av en häst som står med raka ben, i normalläge.

Senast ändrad:

Om jag förstått resonemanget rätt så innebär det alltså att ett stort antal hästar inte KAN stå och sova eftersom de inte kan låsa karpalleden.
Eller?

I och med att hästen ställer benen bakom lodlinjen så kan den ändå låsa alla leder.

Jag förstår vad TS vill säga med "låser i karpalen". Dvs den har inte hängande framknän, alltså framknäna är "raka" när den står rätt upp och nermed tyngd på benet:
30029521.JPG

I motsats till hängande framknän, då knät är lite böjt när har tyngd på benet:
101_7082.jpg

Däremot förstår jag inte varför de hänger samman med en häst som står med frambenen under sig. Det kan de göra även med raka knän:
tbforwardpos.jpg.jpg

Jämför med en häst som står rakt:
comfortablestance.jpg.jpg

(De 2 sista bilderna från www.equethy.com, skriver väldigt utförligt bl.a. om vad som kan göra att hästen står på detta vis)

Och visst kan en bild vara missvisande. Men att man ställer upp en häst och låter hästen stå med benen bakom lodlinjen, en del ganska mycket, förstår jag inte. Jag tilltalas ändå mer av en häst som står med raka ben, i normalläge.

För att många hästägare inte tänker på att det finns folk som verkligen granskar benen på det viset. De bilder som visar korrekt uppställda hästar där bilden verkligen ser genomtänkt (välryktad, träns utan nosgrimma osv osv) har också oftast rak benställning.
En hästägare som inte tänker på detta låter hästen stå lite hur som helst (den är ju så söt ändå, kommer definitivt fånga allas uppmärksamhet).

En del tror jag dessutom VILL att hästarna ska stå med benen under sig så det ser ut som att hela hästen (inklusive bål) sträcker sig framåt. Varför det är såhär vet jag inte, men jag förknippar ställningen på bl.a. utställningar på arabiska fullblod, tennesee walking horse m.fl. Där kanske man är ute efter nån viss vinkling i någon av lederna, jag vet inte.

Håller fast vid att det är bättre att kolla på plats... leda hästen lugnt, stanna och sedan kolla hur den ställer sig.. Rygga den, stanna och kolla hur den ställer sig.

Det är med "låsningen av carpalen" förstår jag inte heller riktigt. Om det är själva ståapparaten du är ute efter så har ju Tant Ester redogjort för den här ovan.
Den har ju som syfte att avlasta hästens muskler (senor, ligament, småbenen i carpus osv är förutsättningen för detta). På själva bakbenet kan man tala om att den låser knäleden då patella hakas upp på lårbenet, men det finns ingen sådan här mekanism framtill. "Bara" stödjestrukturer som ger avlastar muskler.

Jag förstår vad TS vill säga med "låser i karpalen". Dvs den har inte hängande framknän, alltså framknäna är "raka" när den står rätt upp och nermed tyngd på benet:

I motsats till hängande framknän, då knät är lite böjt när har tyngd på benet:

Jag får inte ritkgit klart för mig om det är att hästen står med benen under sig (som den gör på din bild) och ändå har raka leder (inga översträckta/böjda), eller om TS pratar en s.k. sabelbent häst där hästen är översträckt i själva karpalleden (motsats till "hänger i framknäna" då de överböjda i leden).

Med viss risk att jag missförstod även dig...

Hästen måste låsa alla leder, även karpalleden för att hästen ska kunna stå och sova. Det gäller ju både fram och bak.
Om inte just karpalleden kan låsas finns det olika faktorer som kan göra dettta och symtom som kan visas genom att hästen hänger, ställer frambenen bakom lodlinjen. Det kan bero på svullnad i karpalen, lösa benbitar, men också felverkade hovar, genetisk benställning.
Om hästen har problem med flexorsenorna kan hästen hänga i karpalen, ställa frambenen bakom lodlinjen. Extensor carpi radialis kan då bli väldigt stor eftersom den muskeln får arbeta mer.
Om det är problem i själva carpalbenen då till exempel ligament är utdragna kan hästen visa samma symtom, men vill då avlasta och inte utföra nerhopp, ställer under sig med bakbenen m.m.

Vad jag ville med tråden var inte att diskutera huruvida hästen kan låsa leder eller inte.
Tanken var att se hur många som egentligen tänker på hur hästen står och varför. En del konstaterar säkert bara att hästen står med benen lite bakom lodlinjen, men inte varför den gör det.

Det sista du skriver har just med att man kanske ställer upp hästen så och har inget med def att göra på hästens ben. Du måste skilja på det vilket du inte gör!!

Det sista du skriver har just med att man kanske ställer upp hästen så och har inget med def att göra på hästens ben. Du måste skilja på det vilket du inte gör!!

Dock vet jag ju inte om ägaren har ställt upp hästen så.

Kapar tråden lite här, ;).

Har en 1,5 åring inackorderad hos mig just nu som vi funderar lite på. Han hänger definitivt i sina framknän. Ägaren kan inte minnas att han gjort det som föl och vad vi kan se på tidigare bilder så verkar det inte heller så. Hans mamma har dock detta problem, speciellt kommer det efter ansträngning eller när hästen blir spänd. Båda hästarna blir liksom lite "skakiga" i frambenen. Till saken hör att den "lille" växt fort, han är född i slutet på Juli -07 och mättes häromdagen till 164 cm. Ganska outvecklad och ser ut som en jättestor fölunge i kroppen. Har hittills haft otur med en skada vilket gjort att han kanske inte rört sig så som en unghäst borde ha gjort men nu har han gått med jämnåriga sedan 2 månader tillbaka.

Kan det vara så att senorna helt enkelt inte hängt med i hans växttakt eller har han ärvt sin mammas framben, vad tror ni?

Skall han fortsätta att gå med de andra fast det röjs en del i hagen eller skall han få flytta till en hage med lite lugnare tempo?

Nä, alltså, jag förstod inte heller TS riktigt. Får liksom inte ihop de benställningar hon beskriver, därför la jag in mina bilder.
Tänkte dock inte på sabelbenthet. Kanske borde lägga in en bild på det med då! :idea:

Ja, hittar du en sådan vore ju det toppen! Kanske skulle lösa upp många frågetecken här! :)
Så vi vet bättre vad vi menar! :D

*kl*
Hängande knä, eller bockbenthet (ej att förväxla med bockhov!!) är väl en rätt vanlig benställning på Eng. fullblod.
Det behöver inte vara negativt,
dock att föredra framför sabelbenthet i vilket fall som helst.

Frambenet har ingen låsmekanism. Däremot har frambenen en ståapparat som syftar till att stabiliserar lederna. I bakbenen finns däremot en låsmekanism som hästen utnyttjar när den står och sower (Quadricepsmuskeln, tillsammans med M tensor fasciae latae, drar tillbaka patella och dess raka band öer den mediala troklean på femur).

Widare blandar du ihop begreppen - att hänga i knäna är inte detsamma som att stå med frambenen bakom lodplanet. Det senare kan ha många orsaker - att hästen råkar stå så i det ögonblick ett foto tas behöwer inte alls betyda att den har problem. Därför förstår jag inte warför man skulle bry sig nämnwärt om detta när man kollar annonser - en intressant häst besiktigar man istället på plats. Jag förstår din tanke och man bör absolut tänka sig för innan man köper en häst som har för wana att ställa sig med frambenen under sig, ware sig det är förwärwat eller är ett symptom på att hästen will awlasta.

En häst med skadade böjsenor står ogärna med frambenen under kroppen då det innebär att böjsenorna sträck pga att winkeln i kotleden ökar. För att awlasta böjsenorna rätar den istället kotan. Hästar med för långa böjsenor trampar igenom i kotan, inte i karpus.

Reagerar du också på en annons där hästen wilar på ett bakben? Där hästen har ena framhowen en decimeter framför den andra?

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 472
Senast: Milosari
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka