Jag har nog uppfattat svaren i tråden helt annorlunda från dig.
Jag tolkar dem snarare som att bortskämd inte handlar om mängden prylar, föräldrarnas mängd av stålar eller skjutsen man får (cykla eller buss till stallet beror ju rimligen även på resväg, är det tio minuters cykling eller 40 minuters cykling, eller är det 40 minuter buss med byte, men bara 10 minuters bilväg till exempel). Utan om någonting annat som är mer svårdefinierat.
Hmm nu kom ju synonymer till hjälp igen
- bortklemad, klemig, bortpjoskad, ouppfostrad, blaserad, blasé, kräsen, divig, med divalater, kräsmagad, divaaktig, otacksam
Att vara ouppfostrad och divig har ju inte med mängden ponnies att göra. Man kan ju vara bortklemad och otacksam även om föräldrarna inte har väldigt mycket resurser. Kanske har något med att göra om visad hänsyn gentemot föräldrar? eller något.
Sedan antar jag att det en annan fråga om alla tycker det är dåligt om ett barn är bortklemat och otacksamt eller inte såklart.
(Så uhm jag ger nog massa läxhjälp och skjuts, men jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle göra ett barn bortskämt. Speciellt inte läxhjälpen. Tycker det är jättekonstigt när någon forskare sitter och blandar ihop curling med läxhjälp.)