Hästar slaktas flera gånger

Sv: Hästar slaktas flera gånger

Knorrevången igen känner man:crazy:
Verkar vara ett jäkla skitställe!
Nu måste det väl ändå bli ett stopp på det väl?
Är ju ganska allvarligt att man använder samma pass om & om igen.

/J.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

ja det är ett under att det inte är stoppat för länge sen - av livsmedelsskäl om inte annat.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

ja det är ett under att det inte är stoppat för länge sen - av livsmedelsskäl om inte annat.

Ja det kan man verkligen tycka.

Hästar som har pass med noteringar om att de har livstidskarens och som slakteriets VD lurat till sig som sällskapshäst - den hästen godkänns för slakt av Livsmedelsverkets veterinär.

Slakteriet håller på för fullt än i dag. Man kan undra vem som är värsta skurken. Slakteriet eller Livsmedelsverket???
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Någon som vet om merparten av deras kött säljs i Sverige eller exporteras? Finns det några särskilda märken/produkter som Knorrevångens kött hamnar i? Det skulle kännas bättre om man på något sätt kunde undvika dem, med tanke på allsköns medicinrester som kan finnas i köttet.:crazy:
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Någon som vet om merparten av deras kött säljs i Sverige eller exporteras? Finns det några särskilda märken/produkter som Knorrevångens kött hamnar i? Det skulle kännas bättre om man på något sätt kunde undvika dem, med tanke på allsköns medicinrester som kan finnas i köttet.:crazy:

Merparten säljs i Sverige och någon del exporteras fryst till Beligen. Det är åtskilliga ton per år.

Knorrevången är Sveriges största hästslakteri.

Om det säljs till konsument under något särskilt märke vet jag faktiskt inte.

Jag tror inte att man kan gardera sig från att få i sig medicinrester i köttet. Inte ens Livsmedelsverket kan garantera det - bevisligen!
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Det skulle kännas bättre om man på något sätt kunde undvika dem, med tanke på allsköns medicinrester som kan finnas i köttet.:crazy:

Det kan även finnas i kött som kommer från andra slakterier.

Om man som djurägare vill fuska och skicka ex. innan karens går ut kan man göra det, jag vill hävda att det inte är några större problem att få tag på mediciner "svart".
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Risken att få i sig läkemedelsrester är troligen mkt större i de fall hästen är behandlad med något som inte behöver skrivas in i passet o där djuret skickas för tidigt. Det är sådana fall stickproverna upptäcker, inte fall där hästen behandlats med ngt med livstids karens förra året.
PL
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Risken att få i sig läkemedelsrester är troligen mkt större i de fall hästen är behandlad med något som inte behöver skrivas in i passet o där djuret skickas för tidigt. Det är sådana fall stickproverna upptäcker, inte fall där hästen behandlats med ngt med livstids karens förra året.
PL

Så hur man än vänder och vrider på kontrollen av kött - så får man alltså alltid (mer eller mindre) i sig substanser man inte skall/bör äta.

Ser man det så - är det ju ingen ide att överhuvudtaget att ha på pappret att man skall kontrollera. "Kontrollen" fungerar ju inte ändå!!

Här finns ju skattepengar att spara på Livsmedelsverket!!!

Man skulle ju kunna lägga dessa besparade pengar på vården av människor som blivit sjuka av köttet i stället (en liten reflektion bara) :idea:
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Hur många tror du blivit sjuka av att äta kött från hästar med livstidskarens??
Vad hästen du skänkte bort var behandlad med har jag aldrig fått något svar på så där kan jag inte yttra mig om farlighet eller hur länge det kan tänkas finnas kvar.
PL
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Hur många människor tror du det är?

Vad Ametist innehöll får du reda på om du följer ärendet när åtal väcks.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Men varför vägrar du svara samtidigt som du talar om folk som blir sjuka???
Du verkar inte ha svårt att kasta ur dig saker annars.
Vad din häst var behandlad med o vad hon innehöll är två helt olika saker.
PL
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Men varför vägrar du svara samtidigt som du talar om folk som blir sjuka???
Du verkar inte ha svårt att kasta ur dig saker annars.
Vad din häst var behandlad med o vad hon innehöll är två helt olika saker.
PL

Vilken hon?

Jag får inte berätta vad min häst och de andra hästarna var medicinerade med. Detta kommmer att framgå klart och tydligt när åtal är väckt då blir allt i denna historia offentligt. Räcker det som svar?
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Vilken hon?

Jag får inte berätta vad min häst och de andra hästarna var medicinerade med. Detta kommmer att framgå klart och tydligt när åtal är väckt då blir allt i denna historia offentligt. Räcker det som svar?



Det ska bli väldigt spännande att få veta vilka dessa medicinska substanser är, som varit kvar i hästarnas kroppar och där du menar människor blivit sjuka av köttet, men de sjuka människorna, bevisligen sjuka av kött från Knorrevången, de visas väl upp på ev. rättegång också.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Ser man det så - är det ju ingen ide att överhuvudtaget att ha på pappret att man skall kontrollera. "Kontrollen" fungerar ju inte ändå!!

Här finns ju skattepengar att spara på Livsmedelsverket!!!



Vad i fungerar inte den kontrollen som ska göras? Det har du påstått förut men skriver inte vad som inte fungerar........ vet du inte?


Och angående livsmedelsverket så ligger det under EU och dess bestämmelser, inget vi i Sverige kan dra in på eller utöka, det är (i princip) samma i hela EU.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Tar sista knappen!

Mycket av kontrollerna som görs på svenska livsmedel är bestämt på EU-nivå och går inte att ändra på. Viss kontroll är hårdare här i Sverige än utomlands, ex. provtar man mer/oftare mot salmonella för att bevisa att vi är fria från det.:laugh:

Det man måste komma ihåg när det gäller våra livsmedel är att systemet till en stor del bygger på tillit. Det gäller ALLA livsmedel.
Man måste lite på att djurägaren inte levererar ett djur som är under karens (begränsad eller under livstid), man måste lita på att den som odlar växter inte har använt olagliga medel mot ogräs eller skadeinsekter.
Det är här stickproven kommer in. Man testar ett visst antal djur eller partier med grödor för att se om man kan upptäcka otillåtna medel.
Kontroller av restsubsanser som det kallas är inte gratis och om man skulle testa allt kött alltid så skulle bönderna inte få något betalt och priset för oss konsumenter skulle vara skyhögt!
Stickprovet är ett sätt att göra det bästa av läget.
Men misstänker man att ett djur är behandlat så går det att skicka in prov från just det djuret för analys, så man är inte strikt bunden till stickproven.

Om jag inte missminner mig så var slaktkarensen på ”butta” 14 dagar innan livstidskarensen infördes.
Jag vet många veterinärer som i och med detta väljer buttan som ett sista alternativ om inget annat fungerar på hästen.
Därför så tror jag att det är betydligt färre hästar som behandlas med butta nu än för 15 år sedan. Och för 15 år sedan åt man glatt dessa hästar och jag har inte sett någon studie som har kopplat ihop sjukdom hos människa med hästar som fått NSAID.
Pjok – har du en länk till någon sådan studie? Det hade varit intressant att läsa!:)
(Finns ett stort dokumenterat utbrott där människor insjuknat av att äta hästkött. De smittades av trikiner efter att ha ätit rått hästkött. Hästarna hade utfodrats med foder som innehöll rester av andra djur.)

Systemet med pass fungerar inte klockrent ännu, men på sikt kommer det nog att bli bra.
De flesta hästarna kommer att vara märkta med chip eller märkta på annat vis så att man lätt kan koppla hästen till passet. Och utan pass kan de som bekant inte slaktas.
Det som krävs för att systemet skall fungera är att de som hanterar hästen under dess liv sköter detta med passet. Att ägaren/representant för ägaren ser till att ha passet tillgängligt så att det går att skriva in behandlingar i det och att behandlande veterinär verkligen fyller i det som behövs.

Jag håller verkligen med peter_lundin, det känns inte som att risken med butta är den stora grejen. Det finns massor med andra saker som man kan stoppa i eller hälla på en häst som ger karens men som de flesta ignorerar.
Handen på hjärtat – hur många har koll på vilket datum som hästen fick ex. Switch och hur lång karens det är? Hur många har läst på sitt flugspray och vet hur lång karen det har, eller om det tom. har livstidskarens (det finns några stycken, bla. Renons)?
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Så det ni menar är att detta är okay? Fifflare tjänar pengar på själavandring på slakterierna, människor blir lurade och folk vet inte vad dom äter. Bevisen ligger på bordet, men fusket ska bara få fortgå? Hur tänker ni då? Det luktar surt om det här...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: Cina B
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 206
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp