Hästar och nyårssmällare

Sv: Hästar och nyårssmällare

Nu har jag ju mina hästar inne på natten men hade jag haft dem ute nyårsnatten så hade de garanterat sprungit genom staketet. De är jätterädda för smällare!
Jag brukar ha tänt i stallet, radion på och sådana där tussar som travarna har i öronen sådana stoppar jag i på de som är mest rädda.

Jag va orolig över min pålle första året jag hade honom,inklämt mitt i mellan två förorter,ganska vilt nyårsfirande oxå:crazy: cyklade i alla fall ner som en tok strax innan tolv slaget,och öppnar sakta boxdörren (han stod i ute box) vad gjorde min pålle? STOD O SOV:o :D Jag skämdes som öppnade och väckte honom!

så nu är jag inte ett dugg nervös över hur han mår på nyårsafton:)

mvh Arabizar

*KL*

Nu är smällandet över här, men de brassade på ordentligt igår.

Jag var ute på trappen när det drog igång, mest för att kunna höra om det var lugnt i stallet utan att gå ner och störa. Hörde dock Kele gnägga upprepade ggr och smög ner och kikade in. Vision och fullblodet var lite spända/uppmärksamma på smällandet men inte uppjagade. Fullblodet har nog hört många gånger värre smällande, 'stadstjej' som hon är ;) (Exgaloppör som stått på stor träningscamp)

Kele däremot boxvandrade rätt frenetiskt, och ställde sig med jämna mellanrum vänd mot stallporten och gnäggade sitt 'pratgnägg'. Så jag gick in, och fick hålla K 'i handen', så var hon lugn. Hon brukar inte reagera så starkt så var nog för de drog på så väldeliga i år? Tänkte faktiskt tanken att det var 'skönt' att hon inte var dräktig.. (som hon ju skulle varit om allt gått vägen..)

Väluppfostrad matte har hon iaf, ropar man så kommer matte och håller handen *s* Och lite rörande att hon tyckte 'matte hjälp'..

Kommer säkert vara jäääättekul att mocka imorgon.. :crazy:

Jag ger mina extra hö, låter lampan vara tänd och hälsar på dem vid tolv(hus o stall i samma byggnad)

Har även lösdriftshästar som inte reagerar ett skit på smällarna. Första året var vi ute och kollade till dem. Vi lyste först med stark lampa för att hitta dem, de stod och sov under alla raketerna. När vi kom däremot så blev det liv, vi hälsar aldrig på dem vid tolv på natten;)

Mitt sto som var en av de lösdrifts"sovande" stod på stall i år och var mkt nervös när raketerna smällde utanför. Även min mesiga sexåring var smårädd. Men det blir han även om det står en traktor utanför stallet eller vad som...
Dessa två har boxar brevid varandra. Är säkert så att de stressar upp varandra!;)

Här gick det också hyfsat bra. Jag gick ut i stallet strax före tolv, och smällandet blev mer och mer intensivt. De skjöt rejält smällande saker, och haflingern var lite orolig. Hon bajsade rättså några gånger, och tog sig ett varv i boxen då och då, men så länge jag fanns till hands och prata och klappa (stod på andra sidan inne hos shettisen, som var lugn) fungerade det rätt bra ändå. Stod väl där ute i dryga halvtimmen, tills jag ansåg att det värsta var över. Jag hade förberett med filtar för fönstrena, stängda dörrar och lyset på i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?