Hästar och mörkerseende

Sv: Hästar och mörkerseende

ja, som sagt är inte jag påläst i ämnet. men det är ju så naturen fungerar så jag skulle nog sätta mina pengar på att det är så..

Jag rider nästan alltid ut, även kvällstid. Och medan jag har ett litet helvete med att ducka för trän och försöka se vart vi är på väg knallar Electra på som om inget hänt. Hur bra känner du din häst? men som sagt, starta inte turen med att dundra in på nya marker utan där hästen känner igen sig, för ibörjan är det knaggligt. Och låt hästen bestämma tempo om den känns osäker....bara litet tips...lycka till

var det till mig? jag antar att det var till trådskaparen..

Påverkas hästens mörkerseende om ryttaren har pannlampa? Vi människor får ju vårt mörkerseende förstört om vi tittar på en lampa. Hästens ögonplacering gör väl att den ser lampan hela tiden, men det kanske inte gör något om ryttaren ser till att hela tiden rikta ljuskäglan ovanför hästens huvud? Jag har ridit i skogen både med och utan lampa och jag märkte ingen skillnad på hästens sätt att gå. För min egen skull vill jag gärna ha pannlampa.

Hästar ser Bättre än oss i mörker.
Förklaringen är att de har fler tappar och stavar än oss i ögonen, dessa återkastar ljuset.
Dock ser de suddigare i mörker än i ljus.

En naturlig förklaring till varför de ser bra i mörker är att de är bytesdjur som är i behov av att fly, oavsett om det är natt eller dag.

Du bör även ha i åtanke att det tar längre tid för hästens öga än vårt eget att ställa om sig till mörker från ljus, vilket innebär att hästen ser mycket dåligt när du leder ut den från det upplysta stallet ut i mörkret för att rida. Det tar, om jag inte minns fel (jag läste på om det här -99), 30-45 minuter för ögat att ställa om sig helt från stallet (där det oftast är ljust med alla lampor) till mörkret utomhus.
Allt beroende på hur sent på kvällen det är, och om det finns någon måne.

Hästen ser inte över ryggen, där du sitter, vilket innebär att du inte bländar hästen från det hållet.

Du kan dock, beroende på vilken sorts pannlampa du har, blända hästen om den har mycket vid spridning av ljuset. (tänker då på sidan av hästen, om ljuset sprids där)

som många andra redan sagt har hästar bättre mörkerseende än vad vi har, men det tar längre tid för dom att ställa om.. men där emot har hästar väldigt dåligt djupseende, och därför skulle den troligtvis inte se hålet.. det är därför många häste inte tkr om att gå i te.x vattenpölar .. för dom vet inte om det är ett hål dom kommer ramla rek ner i .. lr om de te.x är en svart oljefläck lr nått sånt på backen så e dom flesta hästar väldigt misstänksamma för de.. och de beror just på att dom har så dåligt djupseende så dom ser inte hur djupt de är dom ser bara att de är svart där..
HAHA ja vet inte om du fatta nått av de där för de blev väldigt luddigt:rofl::smirk:

Brist på djupseende kommer av att de har ett litet fält 3D-seeende.
De ser endast 3D där båda synfälten överlappar varandra, dvs. rakt framför sig.
Efterosm deras lins inte kan vidgas eller dras ihop måste de höjja och sänka huvudet för att zooma in och ut, vilket i sin tur försvårar djupseende.

Därför antar alla hästar att svart är ett hål, generellt sett.

kl*

min förra häst sänkte sig tillomed när det kom en gren, och hur mkt hn sänkte sig berodde på hur långt ner grenen va så att jag kunde ducka tillräckligt mkt! han snubblade aldrig trots att vi kunde hålla höga hastigheter på snoriga och sligrande stigar!

så jag tror absolut att hästar ser mkt bra i mörker, och jag vet att den hästen iaf inte satte sina fötter i några hål! han var extremt säker på foten och snubblade aldrig, oavsett ljus!

Jag har börjat sätta pannlampa på min lilla pålle när vi är ute och går i skogen när det är mörkt. Hon är annars lite nervös i mörker men sedan hon fått pannlampan går hon på jättebra. Det ser verkligen ut som om hon utnyttjar den.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 261
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 608
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar