Hästar och mörkerseende

P

Pellan

Hoppas jag har lagt det här rätt nu. Har hästar bra mörkerseende? Alltså om jag rider i mörkret på en okänd väg och det kommer t.ex ett hål i marken, kommer hästen då att ramla ner i det eller ser/känner på sig att det är ett hål där och går förbi?
En lite fundering jag hade när jag red i mörkret igår, dock på kända vägar :)

Sv: Hästar och mörkerseende

Pellan skrev:
Hoppas jag har lagt det här rätt nu. Har hästar bra mörkerseende? Alltså om jag rider i mörkret på en okänd väg och det kommer t.ex ett hål i marken, kommer hästen då att ramla ner i det eller ser/känner på sig att det är ett hål där och går förbi?
En lite fundering jag hade när jag red i mörkret igår, dock på kända vägar :)

Nej hästen kommer inte att märka hålet utan att kliva rakt i! (De kan ju tom kliva rakt i när det är fullt dagsljus) Stor varning: RID INTE PÅ OKÄNDA VÄGAR I MÖRKRET.

Hästar ser generellt dåligt, och ännu sämre i mörker. Stor fara således! :eek:

fejko skrev:
Nej hästen kommer inte att märka hålet utan att kliva rakt i! (De kan ju tom kliva rakt i när det är fullt dagsljus) Stor varning: RID INTE PÅ OKÄNDA VÄGAR I MÖRKRET.

Bra, tack då vet jag. Har aldrig tänkt på det förens igår. Så okända vägar får det bli på dagtid, mörker tid blir det dom vanliga vägarna.

Hästar har mörkerseende som en katt. Tar bara lite längre tid för den att ställa om från bländande ljus till mörker. Den ser gropen.

vad jag fått lära mig så har hästar bra mörkerseende, men det tar lång tid att ställa om, upp till en halvtimme. har även läst någonstans att dom ser på ett annat sätt. människor ser ju en "punkt", medans hästar ser en horisontlinje.. om du förstår hur jag menar. men, som sagt så är inte detta något jag är säker på, som om någon vet att detta är fel, kommentera gärna..:)

Redhorsefarm skrev:
Hästar har mörkerseende som en katt. Tar bara lite längre tid för den att ställa om från bländande ljus till mörker. Den ser gropen.

Okej, tydligen olika vem man frågar då?
Jag frågade den förre banveterinären om detta en gång.

ida.kar skrev:
vad jag fått lära mig så har hästar bra mörkerseende, men det tar lång tid att ställa om, upp till en halvtimme. har även läst någonstans att dom ser på ett annat sätt. människor ser ju en "punkt", medans hästar ser en horisontlinje.. om du förstår hur jag menar. men, som sagt så är inte detta något jag är säker på, som om någon vet att detta är fel, kommentera gärna..:)

Jag vet iaf en häst som har dött för att den ramlat ner i en grop vid mörkerridning. Så jag skulle iaf inte chansa.

Vad jag har lärt mig om hästens syn är följande: Ja, hästen har bättre mörkerseende än oss. Det i sig var viktigt för överlevnaden, men det tar betydligt längre tid för den att ställa om mellen ljus och skugga. Det räcker med en skillnad på öppen sommaräng och skuggig skogsstig för att den ska få betydligt svårare att se. Ögat hinner inte ställa om sig. Ska vi dra en parallel kan vi titta på falsterbo horse show. Soliga dagar brukar flertalet hästar få problem med hindrena vid läktaren som ligger i skuggan. Molniga tävligsdagar/senare på dagen när skuggan flyttat sig klarar fler hästar hindrena. Det blir en svårighet i sig för hästen att hinna uppfatta hindrena i "mörkret" brevid läktaren. Det kan ta mer än 30 min för hästen att ställa om ögonen helt beroende på hur stor skillnaden är.

Hästens ögons placering gör som de flesta vet att de inte har något 3D seende förutom i ett smalt fält rakt fram. Istället får den ett brett synfält som den utnyttjar genom att uppfatta rörelse och sedan fokusera på det. Till det tillkommer att den har två blinda fält, ett över ryggen och ett precis framför framhovarna(!)

Så tillbaka till skogsstigen/vägen, beroende på hur lång tid hästen haft på sig att ställa om sig till mörkerseende så ser den bättre än dig. På grund av mörkret gård en antagligen med sänkt huvud för att kunna uppfatta var den sätter fötterna (gäller iallafall min dam) och borde då hinna uppfatta hålet, samtidigt som du påstår att det är ett okänt ställe. Då borde den vara mer uppmärksam på den nya omgivningen=nya faror i buskagen=mer fokus på omgivningen än framför fötterna. I högre gångarter tror jag inte att den skulle hinna uppfatta ett mindre hål eftersom fokuset flyttats till omgivningen framåt (hästen höjer huvudet och ser inte framför hovarna).

Summering, (äntligen :angel: ) Jag skulle inte ge mig ut på okända stigar i mörkret. Upptäckarlusten får vänta till dagen... På kända stigar, visst i skritt inga problem. Högre tempo vill jag kunna se ordentligt oxå även om hästen gör det ;)

Okej, flera olika svar. Men nu vet jag iaf på ett ungefär hur dom ser. Och så modig är jag inte att jag beger mig ut på okända stigar när det är mörkt det blir såna där jag kan vart varenda gren ligger, så att vi ska slippa några skador. Tack så mycket för alla jätte bra svar nu har jag lärt mig en helt ny sak idag :)

Ett tips är annars att skaffa en bra pannlampa, orienteringsmodell. De är dyra, men värda varenda krona! Lyser bra hela vägen från ryggen och framför ekipaget på vägen. En av de bästa investeringarna jag gjort!!

Jag har alltid trott att hästar har bra mörker seende men i dag börja jag tvivla.....
Släppt in hästarna lite senare än vanligt = mörkt.
Jag öppnade grinden till hagen och första hästen gick ut först ur hagen lite längre fram kommer en öppning till denna är stängd då jag öppnar den när alla kommit ut från den första hagen ca 5 M imellan, hästen som är först skrittar bara rakt igenom tråden och får självklart panik när hon märker att hon har gått på elrepet. När allt är i sin ordning så börjar jag om igen och nu är det en annan häst som går först och grinden är öppen.... Nä då missar han grinden och går på elrepet brevid grinden och blir helt till sig. Oj vilken kväll ingen blev iallafall skadad men man undrar ju hur mkt dom ser igentligen.... Det går ju att tillägga att grindarna är ca 4 m breda så att missa grinden får man vara ordentligt blind!:o

Som boende i mörkaste Norrland har jag ridit många, långa timmar i totalt mörker (avskyr pannlampor) och mina kusar har då alltid varit väldigt stadiga på foten. Som någon sa tar det bara lite längre tid för dem att ställa om sig, därefter ser de ruskigt bra.

Sen att det finns hästar som aldrig lärt sig hålla ordning på fötterna varesig i dagsljus eller i mörker, det är en annan femma.

Om man tänker till; Hästen är ett flykt djur! De är födda till att gå ute, hur gör hästarna om de behöver fly för ett "rovdjur :smirk:

De måste ha ett bra mörker seende!:p

Prakas skrev:

och ändå går de utan att tveka rakt in i en kolsvart skog bara för att man ber dem om det:)

Prakas skrev:
Synen
Eftersom hästens ögon är placerade på sidan av huvudet har hästen ett mycket stort synfält, hästen ser bra både på långt håll och på nära håll(hästen kan se skarpt på både långt och kort håll samtidigt). Det har även kommit fram till att hästar kan se färg, och gul färg är den som färg som dom ser bäst sedan grönt, blått och rött. Det finns undersökningar som visar att vissa hästar är färgblinda på vissa färger. Hästen har också ett bättre mörkerseende än människan.
//Lånat av Agrias sida.

Har fått lära mig att hästar ser bättre än oss. Mina hästar går utan att tveka rätt in i mörka skogar osv.. skulle dom inte se så skulle dom knappast göra så.

nä, det skulle inte jag heller.

tänkte skriva en radda, men såg att jassen hade skrivit så bra här ovan. jag tror att dom har bättre mörkerseende än människor av naturliga skäl. men, dom ser också på ett helt annat sätt och kan då missa saker pga det.

*lk*
Vad jag har förstått, så ja dom ser bättre i mörker än vi. Dom tar längre tid på sig att ställa om. Sämst ser dom i skymning/gryning. Såsom alla betande flyktdjur. Därav jagar rovdjur i skymningen/gryningen.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 261
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 608
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar