Hästar och mörker!

Sv: Hästar och mörker!

Precis så resonerar min hästägare!

Jag fick en mindre utskällning av denne i vintras när jag släppte ut hästen efter en ridtur. Det är väl bättre att hästen får komma ut 2 timmar när den varit ute på ett jobbigt pass och skritta av sig själv. Den får ju lite mer yta att röra sig på. Men jag hade ju till råga på allt tagit på henne täcke så då var väl måttet rågat.

Så när jag kom dit dagen efter skulle jag minsann ställa in henne i stallet efter ridturen. "Hästen ska vila i stallet efter att du ridit. Den behöver inte komma ut mer då." Jag skulle ut och skritta en halvtimme barbacka...

Blir så irriterad för under de 6 år jag ridit henne har ägaren inte fjantat på så.

Jag tycker att hästarna ska få vara ute så länge och mycket som möjligt. Men ägaren är tyvärr av åsikten att "vad ska dom göra ute när det är mörkt och kallt"?

Så istället för att tjafsa emot så får jag göra som denne säger även om jag tycker att det är fel.

Känner igen hela situationen. Det finns dem som är för "lata" för att gå ner senare för att ta in hästarna eller har nåt program dem vill se vid den och den tiden. :smirk: Sen vet jag att minst en av dem i stallet är mörkrädda. Men då finns det en fiffig uppfinning... ficklampan! ;)
Kan tilläggas att vi har två nattlampor i stallet och en kraftig utbelysning vid hagarna/ridbanan. Min stackars stumpa var inte van med det i vårt gamla stall så det tog bra lång tid för henne att vänja sig med att sova med lyset tänt! :crazy:
Min stog ute till nattning (21-tiden) förr nu är dem senast ute till 19-tiden och då är det typ bara min och högst en till kvar ute. :smirk: Hon verkar dessutom somna sött (sötare) efter sent intag.

jag förstår mig inte på vissa hästmänniskor.. Hur tror dom hästen klarade sig då den levde fritt? Hade dom ficklampor om kvällarna och nätterna? Toig dom in på hotell när det regnade eller snöade.. tände en brasa när det var kallt kankse..

Herre gud dom klarar sig... Låt hästen vara häst..Dom är fan itne människor.. dom är gjorda för att leva utomhus i ur och skur! :mad:

Angående att hästars ögon tar längre tid på sig att vänja sig när man går från ljus till mörker (eller tvärt om) finns det forskning på. Och hästars ögon tar mkt längre tid på sig att ställa om sig, precis som du skriver.

Jag själv har ett konstigt mörkerseende?! Jag ser rätt bra, uppenbarligen bättre än många andra människor. Men jag kan inte fokusera normalt! :eek:
Ska jag fokusera på ett föremål, så måste jag titta strax bredvid det om det är mörkt, kollar jag rakt på det, så kan jag omöjligt "identifiera" det. Helskumt!

haha jag tycker att det verkar löjligt asså! det är klart att hästar kan vara ute när det är mörkt. hur kort får dom vara ute på vinterhalvåret då? då är det ju ljust bara ett par timmar. min häst blir lite nervös när det är mörkt ute så jag brukar försöka ta in henne när det är någålunda ljust ute. det är väl lite olika från häst till häst... :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 886
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama