Hästar och mörker!

Sv: Hästar och mörker!

Lånar knapp. Min pålle vill INTE vara inne när det börjar bli mörkt. När det skymmer blir han jätteorolig och ska ut. Kommer han bara utanför stallet är det OK. Nu går han ute 24/7 men råkar vara inne och äter ibland. Kan nån förklara varför.

Det är väll mörkt inne på natten med? så det argumentet finns inte i mina ögon :smirk:
Självklart kan hästar vara ute när det är mörkt, annars skulle ju vildhästarna dött ut och då skulle vi ju inte ha hästar öht..

Korven skrev:
Lånar knapp. Min pålle vill INTE vara inne när det börjar bli mörkt. När det skymmer blir han jätteorolig och ska ut. Kommer han bara utanför stallet är det OK. Nu går han ute 24/7 men råkar vara inne och äter ibland. Kan nån förklara varför.

Vet inte, men det tåls att tänka på, min pålle vill inte heller in..
Dom kaske blir oroliga av det trånga utrymmet och känner att de inte kan fly från rovdjuren (som väll oftast är nattaktiva?).
När det är mörkt så är det ganska svårt att se genom fönster oxå? iaf när lampor lyser inne... :confused:
*blabla..*

Oj, var inte så tydlig. En av hästarna hade öppnat grinden!! Hennes specialitet..

Jga är helt ställd när det gäller deras dåliga argument! Dom verkar tro att hästarna skadar sig mer när det är mörkt eller något. Jag vet itne, orkar inte bry mig längre.. Sålänge min snutta kan vara ute så är det bra! Skulle helst ha hene på lösdrift, men hon är väldigt svårhullad så jag vågar inte riktigt!

Fråga personen vad de ska göra inne då?
Visserligen kan de ju käka hö och så, men varför låta de stå inne så att de hinner bli mer rastlösa och stela pga för lite utevistelse?

Jovisst, så tycker jag med! Men hon säger att hon känner att det är tryggt att han står inne när hon åker.. :confused: Verkligen, man kan inte förstå sig på alla människor!!! Jag vill att min häst ska vara ute så mycket som bara möjligt, kan för mitt liv inte förstå folk som tycker annorlunda..

Om det känns viktigt för dig att din häst får vara ute så mycket som möjligt så kanske du skall ringa runt och kolla lite på andra stall och byta. Tro mig, det finns fler som är lika kloka som du! Det blir nog svårt att övertyga dina stallkamrater om att ändra på detta. Har hästar tillgång till foder i hagen brukar de sällan se någon anledning till att gå in.

Känns inte bra att byta stall nu, vi ska snart flytta upp till sthlm igen! Åker upp så hon får gå på sommarbete där, sedan stannar vi där! Lustigt hur folk verkligen försöker göra om och förmänskliga det naturliga beteedet hos djuren..

Ja, visst är det! Kommer på så himla många exempel på det. Men det är en annan historia... Du får väl ha is i magen till flytten och bita ihop så länge.

Men vänta nu, innebär detta att hästarna, under vinterns mörkaste tid, går ut kl. 9 och in kl. 15, eller??

//C

Har exakt samma problem i mitt stall *suck*. Tar inte jag in dem i "tid" går min kära granne ut och gör det(vi delar stall). Hon verkar tro att dom dör av att vara ute. Jag är lycklig om dom får vara ute till halv 6... Inge kul. Bara att ha tålamod.

Jag har min häst ute i mörker ( dock ej ensam). Bor i norra delen av landet och ska hästen brar vara ute när det är ljust så blir det inte många timmar vintertid. Har svårt att lösa det praktiskt också.
Det finns kanske hästar som blir oroliga i mörker/skymning men det är nog en vanesak....?

tja eftersom en häst i det vilda lever ute oavsett om det är mörkt eller ljust hävdar jag att mörker varken biter på en häst eller är skadligt=)

Jag vill ha min häst ute så länge som möjligt och nu nr det är vår kan dom gått få gå ute till 21 och man tar in dom ioch med nattningen.Eftermiddagen(hö) får dom i hagen ist för i boxen=)

Den som vill ha sin häst inne innan det blir mörkt får vackert palla sig till stallet och ta in den själv OM ingen är i stallet som kan göra det för att vara snäll=)
Då kan amn ju ringa till hästägaren och säga att man tagit in hästen åt henne/honom :)

Jag är inte övertygad om att hästar har så bra mörkerseende. I allafall många av de hästar jag sett genom åren verkar som om de inte ser så mkt bättre än en människa i mörker.

Min häst tex, han är ofta på väg av vägen och ner i diket om vi är ute och går i komplett mörker. Det syns tydligt att han inte ser "bra som en katt" i mörkret.
Och min andra häst som kan fjanta sig "bara för att" när man rider ut, han är alltid mkt mer uppmärksam i kolmörker. Han håller sig på ett rakt spår på vägen, ska inte fjantskygga och sådant. Han har heller aldrig ngnsin kastat om i kolmörker, ngt han i yngre dagar kunde göra lite då och då i dagsljus.
Jag tror att han helt enkelt inte vågade larva sig i mörker, han såg ju inte var han hamnade då, eller om ngt stod i vägen.

Och många hästar har jag märkt blir enormt spända när de rids ut i kolmörker. Men när de fått göra det nog många ggr, då verkar de vänja sig. Min slutsats är att de blir spända för att de inte ser så mkt som de är vana vid att göra i dagsljus.

Men att hästar kanske ser sämre i mörker än tex vi människor, är ju inte samma sak som att de inte kan gå ute i hagen i mörker!
Det är ju rena löjan! Givetvis kan hästar gå i hagen fast det är mörkt!

Ja, det tror jag att dom gjorde. (vet ej, stod ej i samma stall men efter vad jag hört)

Jag är inte övertygad om att hästar har så bra mörkerseende. I allafall många av de hästar jag sett genom åren verkar som om de inte ser så mkt bättre än en människa i mörker.

Jag tror att det kan variera väldigt mycket hur bra hästar kan se i mörker, precis som hos människor. Jag har väldigt bra mörkerseende men jag upplever att pållens ändå är betydligt bättre. Han håller inte på att snubbla på saker jag inte ser osv. Däremot så tror jag att hästögon vänjer sig vid mörker långsammare än människoögon men sen ser bättre.

Våra hästar går ute i mörker och det går hur bra som helst. Hade dock förut en inackordering i stallet som var hemskt mörkrädd så honom fick man ta in innan det blev mörkt. Annars sprang han omkring och stressade hagkompisarna eller sprängde staketet och ställde sig under gårdslampa och såg vättskrämd ut

klart som fan dom kan gå ute när de är mörkt. det bästa sättet att rida i mörker är i lugn takt och låta hästen välja väg då den faktiskt ser vägen bättre än man själv. dom gillar att va ute trots mörker.

Jag säger precis som många andra här:

Det är klart att hästarna kan vara ute när det är mörkt. Dessutom brukar det vara skönare väder för dem då (kanske inte mitt i vintern, men resten av året).

Jag tror att de ser bättre än vad vi gör i mörker. Det värsta jag vet är människor som är ute och tänder stora stålkastare till hästarna för att de ska se när det är mörkt. Om de inte blivit rädda tidigare så borde de bli de då. Då begränsar man ju deras synfält ganska drastiskt eftersom de bara kommer att se det upplysta området.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 886
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama