Sv: Hästar och mörker!
Jag är inte övertygad om att hästar har så bra mörkerseende. I allafall många av de hästar jag sett genom åren verkar som om de inte ser så mkt bättre än en människa i mörker.
Min häst tex, han är ofta på väg av vägen och ner i diket om vi är ute och går i komplett mörker. Det syns tydligt att han inte ser "bra som en katt" i mörkret.
Och min andra häst som kan fjanta sig "bara för att" när man rider ut, han är alltid mkt mer uppmärksam i kolmörker. Han håller sig på ett rakt spår på vägen, ska inte fjantskygga och sådant. Han har heller aldrig ngnsin kastat om i kolmörker, ngt han i yngre dagar kunde göra lite då och då i dagsljus.
Jag tror att han helt enkelt inte vågade larva sig i mörker, han såg ju inte var han hamnade då, eller om ngt stod i vägen.
Och många hästar har jag märkt blir enormt spända när de rids ut i kolmörker. Men när de fått göra det nog många ggr, då verkar de vänja sig. Min slutsats är att de blir spända för att de inte ser så mkt som de är vana vid att göra i dagsljus.
Men att hästar kanske ser sämre i mörker än tex vi människor, är ju inte samma sak som att de inte kan gå ute i hagen i mörker!
Det är ju rena löjan! Givetvis kan hästar gå i hagen fast det är mörkt!