jag utbildar just nu mn tredje "handikapphäst" en inlånad Oldenburgare,4 år på 173 cm.Hna har hjärna så det skall ng gå bra.
Min egna häst står skadad just nu.
Det som jag tycker har varit viktigast är att lära hästarna attvara uppmärksamma p mycket,mycket små hjälper och att tänka framåt själva,förska förutse vad jag vill och hjälpa till.
jag uppskattar också om de inet flyttar sig så fort när man är på marken(rullisar o hundar runt benen) men är lyhörda i arbete.
jag ser gärna till attd et händer så mkt som möjligt runt dem(hundar på rampen,rullisar so trillar ner,assistenter som hoppar upp o ner osvosv) för attd e inte skall reagera på konstiga saker.
Det jag märker på min skolhingst är att det går för det första tt utbilda en häst mycket högt upp i dressyr fast man är funktionshindrad.mankan kompensera och får tänka annorlunda helt enkelt.han uppskattar faktiskt mer folk i rullis än andra människor,på vissa uppvisningar vill han ignet hellre än att gå o ställa sig med rullisarna,har tom gnäggat efter en som gick ifrån...
han uppskattar de funktionshindrade eleverna mer än de ickefunktionshindrade ryttarna,varför et jaginet riktigt.kanske tycker han att de är lättare att förstå?Ochhan har ett himla tålamod med folk som går lite dåligt,lutar sig mot honom,jag som ramlar under honom ibland osv..
Jag får den känslan att båd ehundar och hästar gärna vll hjälpa till omman bara berättar vad man vill de skal göra oc det får beröm.
Thina
www.alsterfeldt.nu