hästar och barn

S

sagalisa

Jag har två shettisston som är tre och fem år gamla. Femåringen är en sådan där genomgo och okomplicerad häst som alltid är snäll. Problemet är treåringen som är opålitlig med mina barn. Vi är ju en del i hästhagen med hästarna så det är ett stort problem tycker jag. När hon var yngre kunde hon gå fram och nypa min nu femåriga son i armen, ganska så hårt. Detta har blivit bättre sedan han har blivit större och kan "vifta bort" henne. Igår stod hon lös inne på ridbanan och och åt lite havre som jag hade hällt på backen (vi hade löshoppat). Min son gick fram och klappade henne, först naffsade hon efter honom och sedan vände hon rumpan till och sparkade honom. Jag har ett mindre barn också och vill inte vara på min vakt hela tiden när vi är med hästarna. Hur göra?:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästar och barn

sälja o köpa en äldre shettis som är mer pålitlig... för även om du skulle träna ledarskap osv... så skulle iaf inte jag vilja anväda mina barn som försökskaniner för att se om beteendet blivit bättre....

Förstår vad du menar Rebecka83. Hon är ju lydig med mig men har ingen respekt för barn alls. har tänkt mer än en gång att jag borde sälja henne men hon är ju så fin.........

Ursäkta om jag låter hård, förstår att hon är fin, men... Håll ponnyn borta från barnen och sälj henne nu! Det kommer både du, barnen och ponnyn att må bäst av. Du kommer förmodligen aldrig att förlåta dig själv om det händer nåt värre, och tro mig, visar hon de tendenserna så kommer det att göra det. Hur fina och söta alla ponnyer är, så är det långt ifrån alla lämpade som barnponnyer.

Lycka till!

Jag har henne iofs inte som barnponny, utan hon skall bli min körhäst. Skall även ställa ut henne. Femåringen rider min son på ibland men det är jag som hanterar och sköter hästarna.

Jag har själv småbarn och jag skulle nog sälja den "elaka" ponnyn.
Barnen måste gå i första hand och man vill ju inte behöva oroa sig hela tiden. :crazy:
Barn är så snabba och plötsligt är olyckan framme... :eek:
Chansa inte.
Lycka till.

Ok. Men du förstår säkert att om hon ska vara kvar betyder det att du får göra ditt yttersta för att hålla barn och ponny åtskilda. Tråkigt, javisst, men lita på ditt goda omdöme.

Håller med dig Pima om att barnen måste gå i första hand. Jag hör runt med lite hästfolk för att få lite goda råd men kanske sälja är det bästa alternativet:confused: Jag kan ju sälja henne till Skansen för ponnyridning:bump: Nejdå ,skoja bara......

Vi har en liten ponny, som inte betraktar barn som något som ligger högre i rangordningen än honom. Det gör de vuxna däremot. Vi försöker hålla isär honom och barnen, tills barnen längdmässigt blivit så stora att det inger respekt på honom. Det enda som hjälpt.

Håll isär barnen och ponnyn tills barnen är tillräckligt stora (eller tills ponnyn är 100% pålitlig med barn).
Eller sälj.

Vi har en liten ponny, som inte betraktar barn som något som ligger högre i rangordningen än honom. Det gör de vuxna däremot. Vi försöker hålla isär honom och barnen, tills barnen längdmässigt blivit så stora att det inger respekt på honom. Det enda som hjälpt.
Håller med dig. Shettisar är inte dumma, det de inte har i storlek har de under pannbenet. De vet alltid om en person stor eller liten är värd deras respekt eller ej. Eftersom barnen sällan är kapabla att sätta dem på plats förrän de är litet större så får man som vuxen vara med och rätta de misstag hästen gör. De lär sig fort om de inte kommer undan med dumheterna. Och kom ihåg att även om barn som nån sa är snabba så kan ingen häst bli barnsäker om inte barnen är hästsäkra. Att sälja är ett ganska "fegt" alternativ tycker jag, det finns nog ingen annan som vill köpa en ouppfostrad ponny till sina barn om man vet om det. Har problemet uppstått så får man lösa det och efter 15 års arbete med shettar och barn så kan jag lova att man kommer långt med att "utbilda" barnen i hästvett även om de är små, de är inte heller alltid så dumma som vuxna tror och att man själv är stenhård på ponnyn att inga olater accepteras.;)

Sälj. Man kan köpa nya ponnyhästar men inte nya barn...:crazy:
Och vem säljer man till? Den lösningen gör lätt att det blir väldig omsättning på barnens ponnier eftersom de ganska ofta kan testa gränserna. Uppfostra ponnyn och lär barnen samt var med som vuxen och håll koll.

Att sälja är ett ganska "fegt" alternativ tycker jag, det finns nog ingen annan som vill köpa en ouppfostrad ponny till sina barn om man vet om det.

Nej, men man måste inte sälja till barnfamiljer. Vi är många äldre som vill ha shettisar att köra med och då kan ett fint sto med bra stam vara väldigt intressant.
Jag köpte nyligen ett sto-föl som också kan vara ganska hårdhänt av sig, men hon passar mig precis i temperament f.ö. och kommer med tiden att bli en utmärkt liten körhäst, det är jag säker på. Jag har också barn, men de är inte intresserade och håller sig på avstånd. Eftersom jag har hästarna hemma behöver de aldrig följa med till stallet.

Om man vill ha en ponny åt sina barn, eller åtminstone att de ska kunna vara med vid all hantering kan det nog vara lämpligare med en äldre, lite coolare häst. Jag tycker TS gör rätt i att överväga försäljning, rätt hem till hästen finns någonstans där ute :)

Tack Vavsla för handfasta tips, jag tänker ungefär i dom banorna själv. Men mitt yngsta barn är inte ett år än, det kommer att ta lång tid innan det hon har storleken och förståndet. Ibland kan jag tänka att det skulle vara lättare att ha en till shettis som är som den andra. Jag skulle dock aldrig vara oärlig vid försäljning utan säga precis varför jag säljer henne. Hon är en väldigt vacker och välstammad ponny som kan passa fint som tex körponny.

Nej, men man måste inte sälja till barnfamiljer. Vi är många äldre som vill ha shettisar att köra med och då kan ett fint sto med bra stam vara väldigt intressant.
Jag köpte nyligen ett sto-föl som också kan vara ganska hårdhänt av sig, men hon passar mig precis i temperament f.ö. och kommer med tiden att bli en utmärkt liten körhäst, det är jag säker på. Jag har också barn, men de är inte intresserade och håller sig på avstånd. Eftersom jag har hästarna hemma behöver de aldrig följa med till stallet.

Om man vill ha en ponny åt sina barn, eller åtminstone att de ska kunna vara med vid all hantering kan det nog vara lämpligare med en äldre, lite coolare häst. Jag tycker TS gör rätt i att överväga försäljning, rätt hem till hästen finns någonstans där ute :)
Självklart vill man ha en så sansad ponny som möjligt i början åt barnen men efter vad jag förstod så skulle inte barnen ha denna ponny utan TS själv vilket ju betyder att de kanske inte måste umgås med just denna om hon inte kan bete sig. Åtminstone inte förrän hon lärt sig det. Många gånger så är det dessa "olämpliga" lite stöddiga ponnier som så småningom blir de bästa, bara man får deras vilja att samarbeta med barnens. En stark vilja i en häst är en tillgång, inte ett hinder men man måste få den formbar, vilket simpelt nog består i att ha en ännu starkare vilja så att man visar sig "värd besväret". Mina barn har växt upp med dessa små viljestarka ponnier och jag kan lova att ett barn som lärt sig att hantera och rida dem fixar det mesta sedan och de har också haft så många härliga år som varit både roliga och lärorika.Dock måste ponnierna uppfostras hur söta de än är för ger man dem lillfingret så tar de hela armen.;)

Hola,

Snälla nån, du menar inte att din femåriga son får gå "lös" i hästhagen? En hästhage med unghästar i?

Hästar pratar med varandra på ganska tufft sätt ibland. Och din lilla femåring har inte en chans i världen om ponnyn skulle vända upp röven och sparka honom i huvudet.
Felet ligger inte hos ponnyn utan hos de människor som fostrar den, dvs du.
Barn är inte "hästsäkra" förrän de är närmare 10-12. Innan dess bör man som vuxen vara med i ALL hästhantering.

Min egen treåriga son får endast gå med ut i hagen om han håller mig i handen , så jag har koll på honom, annars har han inte där att göra.
Dotten är 14 och har sedan 12-årsåldern haft sysslor såsom att då och då släppa ut hästarna på morgonen och fodring efter skolan på eftermiddagarna.
Vi har jättesnälla hästar men just nu en unghäst varför hon alltid har en körpisk med sig, för att hålla den sistnämda ifrån sig om så skulle krävas.

Har du verkligen tid med TVÅ ponnies och två barn?

mvh Eva

Snälla Eva....min som är ALDRIG själv med mina två hästar. Jag var inne på ridbanan med unghästen och hade precis löshoppat när min son kom in där. Han var alltså med mig, jag stod någon meter bort. Jag bad om råd inte pekpinnar, jag är inte dum (hoppas jag). Du vet inte ett dugg om mig och mitt liv och huruvida jag har tid eller inte med mina djur och barn. Jag har får och hundar också men barnen har ju som tur är en pappa också.

Jag har fö aldrig sagt att det är något fel på hästen.

Hola igen,

Nej jag vet ingenting om dig eller din familj utan läser bara innantill om det du berättar.

*Att din son knallat fram till en lös unghäst som äter havre på marken och blir nafsad och sparkad.
*Att du tycker att din unghäst är opålitlig med dina barn vilket är ett problem då ni är mycket i hästhagen.
*Att du inte vill behöva vara på din vakt hela tiden när ni är med hästarna eftersom du även har ett mindre barn.

Med tanke på de uttalandena så är det inte konstigt att jag undrar om du verkligen har tid med två ponnies varav en är unghäst. Det verkar som att du har fullt upp med att passa dina små barn.

Uppenbarligen har du och jag inte samma syn på barn- & hästhållning för jag skulle aldrig ens drömma om att låta min son få gå fram till en lös häst som äter sin havre. I synnerhet om den redan tidigare gjord sig känd för att vara "opålitlig".

Du får ta mitt inlägg som pekpinne eller hur du vill men till syvene och sist så är det din och pappans, inte hästens, roll passa era barn så de inte råkar illa ut.

mvh Eva

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?