Hästar med röntgen fynd

rebeckasff

Trådstartare
Skulle du våga köpa en eller har du gjort det?

Kan ta som tex,
Har klinikbes en häst idag, böjd både helben, lågt + höjd på alla ben UA
Longerad på hårt och mjukt underlag UA
UA på alla övriga saker på protokollet

Röntgad, export, 14 bilder, hittar en liten trauma skada i ena bakknäet, avläkt men med en liten ben avlossning. UA på alla andra bilder.

Hästen är unghäst och ej inriden, ska användas som hopphäst till ca msv nivå.
Hästen är "billig"

Veterinär tycker inte att h*n kan avråda från köp till det priset men självklart ska man ta det i beaktning, hästen har ju så klart en ökad risk att gå sönder, dock inte sagt att den måste göra det.

Hur hade du tänkt?
Vad har du för erfarenheter kring röntgen fynd?
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Har aldrig köpt en häst i ditt läge, men struntat i att röntga ett flertal gånger, trots att det varit lite befogat att kanske göra det.

Har däremot sålt en häst med UA på allt men med en lös benbit i en kota (troligtvis medfödd och aldrig stört hästen som var i full tävlingskondition och varit det under lång tid), den hästen såldes relativt dyrt och den var 11 år gammal vid försäljningen.

Svårt att säga i ditt fall i och med att det är en unghäst som aldrig belastat "skadan" under ryttare. Hade det varit en riden häst som fungerat trots allt så hade jag köpt utan att tveka.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med röntgen fynd

Ibland har jag köpt även med rtg fynd och ibland inte. Det beror på vad det är och på vad min egen vet säger. Håller med SusieQ i vad hon skriver.
M a o, alla röntgenfynd går inte bort per automatik, men i det här specifika fallet som du beskriver så hade det gjort det eftersom jag personligen hade tyckt att en anmärkning på ett bakknä är för stor risk.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Vad är det som du tycker är större risk med ett bak knä än tex en fram kota?
*nyfiken*
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Därför att hela navet i motorn sitter i akterpartiet och bakknäna är oerhört viktiga! Det är de som driver hela paketet och får ta de största smällarna. En lös benbit som satt så till att den inte inverkar skulle jag strunta i, och mycket annat också, men bakknän, glidleder och ryggen är a och o för att hästen skall kunna prestera.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Jag förstod det som så på vet att den lösa biten inte sitter att det stör, alltså inte I leden och inte där som dom har ocd heller...

Förstod det så av bilden att den skulle nog gå att plocka bort, det sitter liksom "för sig själv".

Kruxet med benbitar är ju tyvärr som så att hästen måste gå sönder/ha besvär av benbiten innan försäkringen tar det. Annars har ju hästen inte nått besvär av den och då är en op onödig. Vilket jag jag håller med om, alltid onödigt och riskabelt att gå in om det inte är tvunget...
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Min häst ser ut som skit på röntgen :p det visste vi inte när vi köpte utan såg det efter vi ägt henne ca ett år. Hon har pålagringar båda fram, spricka i ett knä (iofs trauma-orsakad) och urkalkningar båda fram. Men det är över ett år sen vi upptäckte det och hon håller att ridas hårt (alltså tränas och tävlas), vi är inne med jämna mellanrum och röntgar och trots belastning blir det ingen förvärring. Så vet anser att hon bör hålla även i framtiden, nu ska hon iofs betäckas i år (ja vet hade inget emot det, trots hennes pålagringar innan ngn börjar whinea om det).

Jag skulle lätt köpa häst med röntgenfynd, förutsatt att jag fick den för ett bra pris och det var den hästen jag ville ha.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Jag säger bara hur jag tänker :) Det var ju det du ville veta. Mycket kan jag tänka mig att köpa utan några större invändningar men just bakknäs fel ingår inte där. Och skall hästen hoppa Msv så skall den ju ändå går rätt högt och behöver kunna trycka ifrån ordentligt. Och det gör de ju med just bakbenen. Och det viktigaste i ett bakben är knät. Men har du råd att chansa så why not. Jag har bara en häst och kan inte ta såna risker, framför allt inte eftersom den står inackorderad och alltså drar rätt mycket pengar varje månad med. Kan man ha hästen hemma så blir det såklart billigare och man kan ev ta fler risker också.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Absolut, jag ville bara veta hur du tänkte :laugh:
Vi har alla olika förutsättningar för att få det att lyckas ;)
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Håller med dig där, jag ser nu på nära håll hur det ställer till det med dåliga knän. :crazy:
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Jag skulle lätt köpa häst med röntgenfynd, förutsatt att jag fick den för ett bra pris och det var den hästen jag ville ha.

Jag hade nog också chansat, men som är skrivet innan så beror det ju på ens egna förutsättningar att hålla hästen.

Har du haft några problem med din?
Varför röntgade ni den när du haft den i ett år?
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Nej jag har inte haft några problem alls med hennes röntgenfynd. I början när man red så typ tänkte jag på det typ "undra om det här gör ont" :p men inte nu längre. Hon är både böjd, röntgad och ultraljudad. Finns typ inget på min häst som inte är kollat, så bevisligen kan de funka trots att plåtarna är fula. Hon ramlade i hagen så därför röntgades ett ben och det blev lite "hoppsan det såg inte snyggt ut" och så röntgades de andra benen med.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Det finns ju individuella skillnader även på männsikor, vissa kan se ut som plockepin i nacke och rygg och inte ha ont alls och vice versa, så det borde ju rimligtvis kunna vara likadabt för hästar :)
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Jag förstod det som så på vet att den lösa biten inte sitter att det stör, alltså inte I leden och inte där som dom har ocd heller...

Förstod det så av bilden att den skulle nog gå att plocka bort, det sitter liksom "för sig själv".

Kruxet med benbitar är ju tyvärr som så att hästen måste gå sönder/ha besvär av benbiten innan försäkringen tar det. Annars har ju hästen inte nått besvär av den och då är en op onödig. Vilket jag jag håller med om, alltid onödigt och riskabelt att gå in om det inte är tvunget...

Jag hade valt bort, av just de orsaker som kryddan anger.. detta är en unghäst och ingen kan säga att den INTE kommer störas av benbiten eftersom den inte är tränad. Jag har hört det där argumentet 100ggr av vet.. och ändå har det blivit sanslös stor skillnad på en del hästar där ägarna ändå valt att ta bort benbiten för att dom sitter och oroar sig för att hästen kanske ändå känner av benbiten..

Väljer du ändå att köpa hästen så hoppas på att säljaren har en obruten försäkring och så tar du över den, annars kan du glömma att någonsin få ut pengar på försäkringen på allt som händer på det där benet i hältväg.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Håller med övriga. Hur stor är flisan?

Även om hästen idag ä'r billig, så räkna på vad den kostat innan den ens går 120-hoppning...

Fast å andra sidan... även den mest perfekta hästen kan göra illa sig imorgon.

Om du är kär o den hoppar som attan.....KÖP! Man vet ju om det o kanske tänker mer långsiktigt.
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Hästen är unghäst och ej inriden, ska användas som hopphäst till ca msv nivå.
Hästen är "billig"

Hur hade du tänkt?
Vad har du för erfarenheter kring röntgen fynd?

Om hästen nu är "billig" och är en unghäst där fyndet inte gjort nån skada skulle jag utan problem köpa den och sen lägga de 10 000 det kan tänkas kosta på att operera bort benbiten... För om du går upp summan det kostar att operera kanske du fortfarande inte hittar en liknande häst utan måste betala betydligt mer.

Numer är ju konvalescenten "peanuts" jämfört me hur de va förr... 3-4 veckor i box/sjukhage och sen succesiv ökning från det till att vara i vanlig hage efter 2 månader (typ) och är den inte inriden så tappar du ju inte direkt "ridtid" för vad är 2 månader hit eller dit på en unghäst ?
 
Sv: Hästar med röntgen fynd

Jag har köpt en häst med röntgenfynd på båda bakknäna. Han var också UA vid böjprov och longeringsprov. Vet kunde inte avgöra om det eg var något fel eller inte, på röntgenplåtarna var det "skuggningar" vid knäna, det var alltså otydliga kanter på skelettet. Kan bero på att hästen var i en växtfas när han röntgades (2,5 år) eller att han har kassa knän och inte kommer hålla för ridning.

Jag fick köpa hästen till ett helt otroligt lågt pris (nästintill gratis), det är en ras som jag länge drömt om, men aldrig trott jag skulle ha råd att köpa, åldern var precis rätt (3 år när jag köpte och inte inriden), hans uttryck, kroppspråk och rörelsemönster var precis det jag letade efter och tom färgen var rätt!
Jag funderade inte länge, men otroligt intensivt! Och beslöt mig för att chansa! Går det så går det, går det inte så var det väl inte meningen...

Jag har dock inga tävlingsambitioner och kommer mest rida i skogen, träna dressyr ett par ggr/månad och möjligen skutta över lite pinnar i skogen. Och jag är ju hela tiden medveten om att han kanske kommer gå sönder och jag blir tvungen att avliva, men jag ser det som att jag då ändå fått en hel del ny kunskap och erfarenhet, varje häst man rider in lär man sig nåt nytt av! Och jag har fått lära känna och bli kompis med en fantastiskt trevlig häst!

Om du vill tävla msv hoppning så känns det väl kanske lite riskfyllt att köpa en häst med lös benbit. Är det drömhästen och priset är bra så är det kanske värt att chansa, men om det är själva tävlandet som är det viktigaste så skulle jag se mig om efter en annan häst. Tänk om du lägger ner flera år av arbete och pengar och så går han sönder när ni kommit upp till 1,20 och så måste du börja om ifrån början med en annan häst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 072
Senast: fio
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 928
Senast: Toxid
·
Hästvård Hej Hopp! Tänkte kolla lite allmänt vad ni anser om att köpa en häst med lite gallor? Har hittat ett 7 årigt sto som jag verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 112
Senast: roge
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 999
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp