Hästar med Chapmanstam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snorleif
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hästar med Chapmanstam

kl
Jag har aldrig ridit ngn Chapman-avkomma, daremot var jag skotare at ett par par 'bebisar' i borjan pa -90talet och traffade aven Chapman (och Per! :love:) flera ganger pa den tiden. Jag var val 12-13 pa den tiden och minns Chapman som lojligt snall, jag fick gulla och rykta och han sag mest trott ut typ ;-)

Mitt skotsto (e. Ceylon) fick tre glada, snalla, nyfikna, fuxar e. Chapman, sen fick hon sista folet, ett morkbrunt sto, e. Bellini. Bellini-ungen var valdigt snygg men mycket jobbigare an Chappe-ungarna.

-91an, min favorit, tyvarr dog han av cancer tidigt i livet.
Marco_hagen.jpg

-89an, forsta 'folet'. Lojligt snall att ha med att gora, vad jag minns aven snygg under ridning, men som sagt, red aldrig sjalv
Cayman.jpg

-90an, sto, enl uppf o datida agare den med mest potential att ga langt, men jag har inte hittat nagra resultat, varken blup el dyl.

GraceKelly.jpg

Vad härligt att få se bilder också! :)
Blev lite förvånad av att ingen av dem hade den där typiska chapmanstjänen i pannan.

Hejsan!:D
På våran ridskola har vi en valack e.Chapman.
Han är brun m. stjärna och snopp,samt två vita kotor bak.
Han är lite seg under ridningen,men annars villig och lyssnar, han lyssnar dock, bäst på,sporre eller spö :laugh:
Annars är han gudomligt snäll i boxen:), han är född: 1991

Vore kul att se bild på den hästen, min har också stjärn och snopp ;)

IMG_9821.jpg

Har träffat en del avkommor efter Chapman. Tuffa, egensinniga, med bra gång. En del av dem hoppade även fantastiskt, en fick 99 på kvaliten..

De jag hade mest med att göra var bra när de var bra och dåliga när de var dåliga om ni förstår hur jag menar:). De gjorde ofta stor affär av saker och ting, men blev bättre med åldern. Båda var mörkbruna med stjärn och vita bakkotor, ganska små ca 160cm, överbyggda, grova och rakryggade. Pga av sin övebyggdhet var de ganska mkt i framvikt och svåra att rida ihop.
Dessa hade totalt skilda möderne.

Tyvärr är min häst också en sådan som är lite framtung..

Vad kul att så många verkar vara mörkbruna med stjärn, jag tycker själv att det är väldigt fint :)

har en kompis som har en häst e. chapman om jag minns rätt :)
vet tyvärr ej hur han är att rida :/

Har träffat en del avkommor efter Chapman. Tuffa, egensinniga, med bra gång. En del av dem hoppade även fantastiskt, en fick 99 på kvaliten..

De jag hade mest med att göra var bra när de var bra och dåliga när de var dåliga om ni förstår hur jag menar:). De gjorde ofta stor affär av saker och ting, men blev bättre med åldern. Båda var mörkbruna med stjärn och vita bakkotor, ganska små ca 160cm, överbyggda, grova och rakryggade. Pga av sin övebyggdhet var de ganska mkt i framvikt och svåra att rida ihop.
Dessa hade totalt skilda möderne.

Rättar mig själv den som hoppade så bra hade 9-10 på hoppningen...
Övriga poäng var. 88879 exteriört och 7877 riden.
Kollade blupen.

Hejsan!:D
På våran ridskola har vi en valack e.Chapman.
Han är brun m. stjärna och snopp,samt två vita kotor bak.
Han är lite seg under ridningen,men annars villig och lyssnar, han lyssnar dock, bäst på,sporre eller spö :laugh:
Annars är han gudomligt snäll i boxen:), han är född: 1991

Vad är det för morfar på den hästen?

Jag har två ston ee: Chapman som jag tävlar hoppning med, tränar dressyr och lite fälttävlan. Jag är såld :love: Båda två är riktigt trevliga, rör sig bra, lätta att ha med att göra.
De är inte mer griniga eller tempramentsfulla än andra ston. :D :angel:

e: Rambo-Caracas-Utrillo

e: Rambo-Falleur-Ceylon

Senast ändrad:

e: Rambo-Caracas-Utrillo

e: Rambo-Falleur-Ceylon

Vilka skönheter :love:
Om jag någon gång i framtiden ska köpa en till häst, ska jag försöka leta efter ett sto med lite chapman i sig! Skulle ju vara kul att kunna avla med.

Hej. jag hade en valack efter chapman. han var 178 i mankhöjd brun med svart man och svans. ganska grov kropp med lång rygg och världens största hjärta. han var helt underbar. tyvärr gick han bort för 3 år sen då han hade benpålagringar i alla benen. jag hade honom mest till skogsridning men han gick både hoppning och dressyr. han hade ett frågetäcken i pannan som fortsatte i en strimbläs hela vägen till munnen. tyvärr kan jag inte lägga upp bilder vet inte varför, men det står att jag inte får de. Hade varit kul att visa honom annars

178 låter stort :D Min är så liten som 158!
Var hästen mörkrbrun? Det verkar vara en rätt vanlig "chapmanfärg"..

Jag håller naturligtvis med! :love:

Jag tog föl på fuxen och har en -08 e: Aerline H-Rambo-Caracas, så eg har jag en Chapman-häst till, men jag tyckte det var så avlägset så han fick inte vara med i tråden :D

Måste säga att ju fler rambo-avkommor jag ser, desto mer tycker jag om dem! De verkar alla bli ganska ädla också, väl hopkomna hästar. Vad har de gemensamt, de två som du har? Vad gäller temperament, svagheter/styrkor?

Nämen :love:
Aerline låter som ett toppenval!

Ja, jag är också svag för dem, det märks inte va...? ;)

Deras svagaste sida är nog traven hos dem båda (och den är inte på långa vägar dålig!) men jag är inte heller någon gångartsryttare och det finns mer att plocka fram, speciellt på den mörka som bara är riden 4 månader.

Fuxen har jag haft i snart 7 år, den enda skadan hon haft var en hovböld som gav 0,5 grads hälta. *peppar peppar* Hon har förmodligen världens bästa skalle :D Aldrig att hon är rädd eller stressar upp sig, tittar inte på nåt, finner sig i allt jag hittar på (och som 15-17-åring hittar man på en del... ja, som 22-åring också!). Visade sig också vara en eminent moder! :love:

Den mörka fick jag för 4 månader sedan, hon har ett lite trassligt förflutet och fick problemhäst-stämpel. Rädd och med dålöigt förtroende. Hon är fortfarande lite ängslig av sig, men OJ vilken förändring bara på de här månaderna! Det gömmer sig ett bra psyke bakom ängslan (som kommer av att hon blivit slagen). Hon har heller aldrig varit skadad *peppar peppar*, men har å andra sidan inte gjort så mycket.

De är ganska stora båda två, 165-170, men lätta och långbenta.

Jag var i kontakt med flera Rambo-hästar när jag jobbade på ett utb-stall för ett par år sedan, samtliga av de hästarna var också väldigt lätta, medgörliga och kloka. Hon som har det stallet får flera av Rambos uppfödares hästar och brukade säga att Rambo-hästarna knappt behövde ridas in, det var bara att sadla och rida iväg! ;)

Så, nu har jag promotat färdigt! :D

Vad underbart! Har du någon bild på lillen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 457
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: anonym_tjej
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat