Sv: Hästar med bra stam.....bättre???
Jag tycker att det är trevligt att de nämner stammen på hästarna, oavsett om det är bra, dålig eller okänd stam... vad spelar det egentligen för roll.
De tävlingar jag brukar tävla så nämns bara stammen i unghästklasserna (vilket faktiskt är roligt, och gör unghästklasser mkt trevligare att titta på, då man ofta annars när man ser en fin häst, börjar bläddra i programmet medan man kommer ihåg vad den heter & missar därav halva ritten)...
Och på prisutdelningar. Att man nämner stammen är ingen skrytfaktor (som trådskaparen verkar tro) utan bara trevlig underhållning för publiken, uppfödare, avelsintresserade osv..
Och varför skulle en irländare med okänd stam kosta mindre än en välstammad häst, det är ju inte alls säkert att det är så...
Sedan om en häst har okänd stam & är import, så säger de ju oftast -" *** är en valack född -93, okänd stam, Import Irland" eller liknande... och då är just DET väl trevligt för den som tittar på tävlingen och tyckte att just DEN hästen var fin att få veta ålder & att det var en irländare...
Det tycker då jag iaf...