Hästar med bra stam.....bättre???

Sv: Hästar med bra stam.....bättre???

Jag tycker det kan vara intressant att veta vilka häsatrna är efter.. de är reklam .. man gör reklam för hingsten att titta här en fin bra avkomma som tävlar.. och vinner hästen kanske man kommer ihåg vem hästen var efter=)

Eller "Vem var det där stolpskottet efter"...

Jag tycker att det är trevligt att de nämner stammen på hästarna, oavsett om det är bra, dålig eller okänd stam... vad spelar det egentligen för roll.
De tävlingar jag brukar tävla så nämns bara stammen i unghästklasserna (vilket faktiskt är roligt, och gör unghästklasser mkt trevligare att titta på, då man ofta annars när man ser en fin häst, börjar bläddra i programmet medan man kommer ihåg vad den heter & missar därav halva ritten)...
Och på prisutdelningar. Att man nämner stammen är ingen skrytfaktor (som trådskaparen verkar tro) utan bara trevlig underhållning för publiken, uppfödare, avelsintresserade osv..
Och varför skulle en irländare med okänd stam kosta mindre än en välstammad häst, det är ju inte alls säkert att det är så...
Sedan om en häst har okänd stam & är import, så säger de ju oftast -" *** är en valack född -93, okänd stam, Import Irland" eller liknande... och då är just DET väl trevligt för den som tittar på tävlingen och tyckte att just DEN hästen var fin att få veta ålder & att det var en irländare...
Det tycker då jag iaf... :D

jag tävlar ungponnyklasser (lokala och regionala) med min och de läser aldrig upp ungponnyernas stam.
vid enda tillfället jag hört det är i prisutdelningen för avd A.

Dextrosol skrev:
Min fråga var VARFÖR man nämner härstamningen vid hopptävlingar. Anser att väldigt många hänger upp sig på vem hästarna är efter, och helst då på faderns sida. Jo "finare" stam dess dyrare häst eller?? Det roligaste som finns är när ponnyer/hästar som kommer från "no-where" lyckas i toppen. ;)

Vad jag vet så nämns endast stammen på unghästar och det tycker jag iaf är mkt intressant.

Eftersom det är just unghästhoppning!

Att stammen nämns på prisutdelning tycker jag är bara bra.

En Irländare är knappast någon "no-where" häst det vet alla som tävlar :smirk:

Senast ändrad:

För att det e väldigt intressant och veta vem tex vad den duktiga hästen är efter?!!

hade förut en häst utan stam fast jag tyckte lika mycket om den som jag gör om min nya MED stam..

sen att inte den andras kapacitet räckte till och jag ville satsa mer då måste man ju se över om man ska sälja eller låna ut..

och skaffa en med mer kapacitet..

det spelar ingen roll om den har stameller inte...bara den räcker till till det manb själv vill ha den till... :confused:

Jo självklart även så.. men jag tror nog att hingstägaren blir mer glad om de är åt andra hållet :D

Dextrosol skrev:
Det roligaste som finns är när ponnyer/hästar som kommer från "no-where" lyckas i toppen.
Jag håller verkligen inte med! Jag tycker att det är riktigt roligt när det går bra för svenskfödda ponnyer/hästar med stam. Då man får se att det finns dom som är beredda att satsa på dem och visa att dom är bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 739
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2