Tack!Melerad heter det på svenska
Min Furugren bok om hästars färger lånades ut för 1,5 år sedan och verkar omöjlig att återfå...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Melerad heter det på svenska
'Han står som sagt som Brunblack i passet och han har ål och hela köret. Här är några fler bilder från senaste året, han var varit enfärgad längre än han inte var det.Nej, ser inte ut som konstantskimmel... Det skumma är ju om han blir mer helfärgad, men jag är lite dålig på hur varnish roan fungerar... Mulen tycker jag är tydlig på det. Men, kan ju även vara black!.
vad är det för ras/raser i henne?
Och sen i hagen går denna läckra häst! Väldigt snygg färg.
Min första tanke när jag såg den bilden var Schwarzwaldhäst, en tysk kallblodsras som förekommer främst i mörk leverfux med flax och en av mina favoritkallblod Men det finns säkert fler kallblodsraser som förekommer i den färgen, det var dock den första som poppade upp i min skalleOch den andra hästen, oj. Han är nog importerad ifrån något annat land (minns inte vart, men han är 3 år i år), väldigt ovanlig kallblodsras i Sverige (finns tydligen bara några få individer) men har helt glömt bort vad ägaren sa.
Älskar knabbar! Definitivt de häftigast färgadeHon är en renrasig knabstrupp
Precis vad jag tänkte, men som jag nu insåg att jag skrev otydligt. MEN, det ser inte ut som konstantskimmel utan som melering (varnish roan) som anledning till "de vita håren" i pälsen. Däremot verkar det ju vara kombo på melering, gulanlag och black - DET kan inte vara särskilt vanligt@Aionee Att han är brunblack utesluter varken tigrering eller konstantskimmel då dessa är anlag som lägger sig "ovanpå" grundfärgen.
Precis vad jag tänkte, men som jag nu insåg att jag skrev otydligt. MEN, det ser inte ut som konstantskimmel utan som melering (varnish roan) som anledning till "de vita håren" i pälsen. Däremot verkar det ju vara kombo på melering, gulanlag och black - DET kan inte vara särskilt vanligt
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.Om jag inte minns fel (@Aionee ?)så är hästen korsning fjord/någon prickig ras (minns inte om det var knabbe eller nån apaloosavariant) vilket förklarar färgen. Gulanlag tror jag inte att det finns, utan snarare ljusbrunblack som ju är rätt så vanligt på fjordingar. D.v.s. den är troligen ljusbrunblack med melerad tigrering ovanpå. Möjligen blir den ännu ljusare med åren, har sett flera tigrerade vars färg breder ut sig med åren.
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.
Bara en liten påpekan - gul och black är inte samma färg. (Vet inte om du menade det heller, bara ett förtydligande)Jag tror också att han är gul/black och sen har det där knabstrupper-anlaget ovanpå (hela hans hud är fläckig/prickig btw),
Nä, menade gul som bara färgen gul på samma sätt som man ibland kallar skimmlar vita och fuxar rödaBara en liten påpekan - gul och black är inte samma färg. (Vet inte om du menade det heller, bara ett förtydligande)
Jag tänkte på gulanlaget - det som ger gulbrun, isabell och gulsvart mfl färger...Nä, menade gul som bara färgen gul på samma sätt som man ibland kallar skimmlar vita och fuxar röda
Comtois är möjlighet ras på den andra hästen - de är enbart/nästan enbart silverfärgade (silversvarta????). Vet ej om de finns i Sverige. Kan även vara så att det finns någon annan kallblodsras men inte lika vanligt.
Systers häst. Fux-skimmel-skäck? med rosa hud.
Funderade just på om det kunde vara något sådant som låg bakom... Och fjordingar är ju ofta väldigt ljusa så det kanske lurade mig att tro gul. Även varnish roan får färgen att se lite annorlunda ut när jag tänker på det. Annars finns det inte helt omöjligt med gulanlag på fjording.