Sv: Hästar en och en i hagen?
Vi har alltid våra hästar i varsin hage nu för tiden...
Förr brukade gammel hästen och stoet gå ihop men eftersom han inte finns mer så är dom i varsin hage.
Det är av ganska enkla anledningar och dom verkar inte lida av det :smirk:
Häst 1. Kallblod bara lever sitt liv i en jordhage endast nog stor för en häst (kan ej ha större hage då han får upp för hög fart, har gått omkull flera gånger + spränger staket / ägare vill inte ha honom på bete om han blir fet då han ska tävla) (Börja inte skälla på mig, det är inte min häst och han får göra vad han vill med honom)
Häst 2. Ett snällt kallblodsto som gärna delar hage
Häst 3. Min Harry, vamblods kille på 6år som tror han är ett föl... Han skulle säkert kunna tänka sig att gå med stoet men det har jag inte råd med...
Han ÄLSKAR att slita i andras täcken och sommartid använder hon ett exsem täcke som är värt närmare 1800.-, jag har inte råd att betala varje gång han beslutar sig för att designa om täcket
För det är ett tunnt täcke med känsligt tyg och jag har sett honom in action!
Han matar in en full mun med täcke sedan står han och rycker, blir hästen ifråga sur och kickar efter honom går han iväg kanske 5min sedan är det samma visa igen.... Risken är stor att han snyggar till det redan första dagen så jag törs inte chansa...
Dessutom så är det ett jätte snällt sto så hon skulle troligtvis låta honom hållas...
Vintertid kommer dom inte heller få gå tillsammans då stoet då är högdräktigt och jag vill inte riskera något... Inte när dom har broddar runt om och det är is i hagarna...
Fast har man möjlighet att ha flera hästar tillsammans så nog tror jag att dom gillar det, fast som sagt så är det ju individer och våra indvider bryr sig inte om att dom inte går tillsammans..