Hästar en och en i hagen?

B

boriz

Jag tycker att det är vansinne som det är på endel stora stall -och endel mindre med för den delen- när hästar får gå ensamma i små hagar eller i bästa fall två och två. Hästar är ju flockdjur! Är det vår bekvämlighet som gör att vi berövar hästen ett naturligt liv?

Vad tycker ni???

Sv: Hästar en och en i hagen?

boriz skrev:
Jag tycker att det är vansinne som det är på endel stora stall -och endel mindre med för den delen- när hästar får gå ensamma i små hagar eller i bästa fall två och två. Hästar är ju flockdjur! Är det vår bekvämlighet som gör att vi berövar hästen ett naturligt liv?

Vad tycker ni???

Jag tycker att det är helt ok. att hingstar och sjuka hästar får gå själva. Vi har inga hästar som går själva. Våran avelshingst går med en annan hingst. Dom andra ston.föl,unghästar.valacker ardenner,araber ja alla går ihop och verkar må toppen. Fick hem ett gammalt ponny sto för 2 veckor sedan. Ingen har bråkat eller jagat henne. Allt är bara fid och fröjd.

Det beror på, man kan inte bara tussa ihop hästar och tro att de ska fungera, de är individer de med och i det vilda väljer dom flocken själv medans i fångenskap är de överlåtet till oss människor.

Men visst, jag tycker hästar ska ha sällskap, tyvärr går vissa hästar inte att ha med andra...min hingst tex. han har haft sällskap hela livet..gått med större hästar och de har fungerat bra, men i vintras så fick han en knäpp och skadade sina två hagkompisar, jag blev förvånad,men kanske har något sto på gården brunstat ...vem vet..nu får han i allafall gå själv,men med kompisar i hagen bredvid och i stallet osv..och han trivs bra med de.

Jag tycker inte att det gör någonting att hästar går en och en i hagen, så länge de har visuell kontakt med andra hästar. De är ju som sagt individer och det går inte att släppa ihop dem med vem som helst.

Mitt sto går inte att släppa ihop med någon, eftersom hon inte gillar andra hästar... shettisar går oftast väldigt bra, men inte ridhästar. (Min häst är höjdrasist ;) ) Och eftersom vi inte har några shettisar i stallet där vi står (eller rättare sagt ska flytta till på söndag) så väljer jag att ha henne ensam i en hage.

Men jag ska ev. senare i höst försöka ställa ihop henne med en fjording som en kompis ska flytta upp till stallet på lördag. Får väl se om den är tillräckligt liten för att hon ska acceptera den :D !

boriz skrev:

Vad tycker ni???
Har hästen inga problem att gå med andra ser jag inte logiken i att ha den ensam. Att ha dem ensamma bara för att de inte ska skada sig tycker jag är ett fånigt resonemang.
Jag har inte möjlighet att dela på hästarna i mitt stall utan alla måste gå ihop (nu har jag ft bara två hästar, men har haft upp till fyra) och det har ALDRIG varit några problem. Men då har jag ju haft väldigt "okomplicerade" hästar.

klart de ska gå ihop i en stor hage så långt det är möjligt. Nån sa att det är ok att ha dem en och en i hage så länge de ser varandra. När jag ser våra hästar stå och klia varandra, vifta flugor åt varandra och busgaloppera ihop då skulle jag aldrig kunna sätta dem i olika hagar.

Vi har hästarna ihop på sommarbetet, men delar upp dem 2 och 2 (eventuellt 3 om det blir ojämt antal) under vintern när de går i vinterhagarna.

Anledningen till det är att på vintern vill de in och står och tränger vid grinden, även om inte alla gör det så är det garanterat någon häst som ska med ut när man tar med en annan in. Ens egen kan man ju uppfostra men andras hästar kan ju vara mer eller mindre påfrestande (står i kollektiv).
Dessutom broddar vi med 4 brodd runt om och det är mindre stök om de får gå med sin bästa kompis än med massa hästar, speciellt eftersom vi fodrar hö ute med. Blir lätt bråk om de är fler.

En annan grej är att det är lättare att hästen får i sig rätt mängd hö också. I vintras hade vi 2 matvrak som åt fort tills det var slut, och så mina 2 som äter sakta och sedan går iväg och lämnar en stund för att komma tillbaka senare. Hade alla de gått ihop hade inte min gammelpålla fått något hö alls då hon är för långsam. Och hon behöver äta sitt hö för att hålla hull.

Jag tycker det fungerar bra för oss iaf.

Ensam har jag bara hästen när den är skadad, alternativt om det är en häst som är riktigt dum mot de andra och det är enda alternativet.

Vi har alltid våra hästar i varsin hage nu för tiden...
Förr brukade gammel hästen och stoet gå ihop men eftersom han inte finns mer så är dom i varsin hage.

Det är av ganska enkla anledningar och dom verkar inte lida av det :smirk:

Häst 1. Kallblod bara lever sitt liv i en jordhage endast nog stor för en häst (kan ej ha större hage då han får upp för hög fart, har gått omkull flera gånger + spränger staket / ägare vill inte ha honom på bete om han blir fet då han ska tävla) (Börja inte skälla på mig, det är inte min häst och han får göra vad han vill med honom)

Häst 2. Ett snällt kallblodsto som gärna delar hage

Häst 3. Min Harry, vamblods kille på 6år som tror han är ett föl... Han skulle säkert kunna tänka sig att gå med stoet men det har jag inte råd med...
Han ÄLSKAR att slita i andras täcken och sommartid använder hon ett exsem täcke som är värt närmare 1800.-, jag har inte råd att betala varje gång han beslutar sig för att designa om täcket :crazy: För det är ett tunnt täcke med känsligt tyg och jag har sett honom in action!
Han matar in en full mun med täcke sedan står han och rycker, blir hästen ifråga sur och kickar efter honom går han iväg kanske 5min sedan är det samma visa igen.... Risken är stor att han snyggar till det redan första dagen så jag törs inte chansa...
Dessutom så är det ett jätte snällt sto så hon skulle troligtvis låta honom hållas...

Vintertid kommer dom inte heller få gå tillsammans då stoet då är högdräktigt och jag vill inte riskera något... Inte när dom har broddar runt om och det är is i hagarna...

Fast har man möjlighet att ha flera hästar tillsammans så nog tror jag att dom gillar det, fast som sagt så är det ju individer och våra indvider bryr sig inte om att dom inte går tillsammans..

Min kille har gått själv i ca 1 månad eftersom han inte fungerade ihop med stallägarens hästar. Nu går han med Tösen som kom för knappt 1 vecka sedan. De två går själva och trivs helt kanon med det. Som andra sagt de är individer och tål inte alla.

Mitrolle skrev:
Vi har hästarna ihop på sommarbetet, men delar upp dem 2 och 2 (eventuellt 3 om det blir ojämt antal) under vintern när de går i vinterhagarna.

Anledningen till det är att på vintern vill de in och står och tränger vid grinden, även om inte alla gör det så är det garanterat någon häst som ska med ut när man tar med en annan in. Ens egen kan man ju uppfostra men andras hästar kan ju vara mer eller mindre påfrestande (står i kollektiv).
Dessutom broddar vi med 4 brodd runt om och det är mindre stök om de får gå med sin bästa kompis än med massa hästar, speciellt eftersom vi fodrar hö ute med. Blir lätt bråk om de är fler.

En annan grej är att det är lättare att hästen får i sig rätt mängd hö också. I vintras hade vi 2 matvrak som åt fort tills det var slut, och så mina 2 som äter sakta och sedan går iväg och lämnar en stund för att komma tillbaka senare. Hade alla de gått ihop hade inte min gammelpålla fått något hö alls då hon är för långsam. Och hon behöver äta sitt hö för att hålla hull.

Jag tycker det fungerar bra för oss iaf.

Ensam har jag bara hästen när den är skadad, alternativt om det är en häst som är riktigt dum mot de andra och det är enda alternativet.

Du talar precis som jag anser... Undviker helst att ha hästar ensamma, men vad gör man om man har en :devil: som bara jagar för att han vill leka, men som de andra hästarna missuppfattar, och tror att han vill bråka? Det funkar ju inte, det är ont om likasinnade hästar... tyvärr...

Höet är också viktigt, vi vill ju inte ha "fri tillgång" tillsammans med "super tjock" för det blir ju bara bråk om dom inte är färdiga ungefär samtidigt och vem vet kanske "super tjock" är högst i rang i vissa stall.

Och det går faktiskt lugnt och fint till om dom får gå med "bästisen", 2 och 2.

Många bra resonemang! Känner igen det där med hästar som äter tecken.

Jag kanske var lite hård när jag skrev "i bästa fall två i samma hage" eftersom två inte är ensam!

hästen jag tävlar fick gå i flock i sommar (7 st) o hon har nog aldrig mått så bra med at få bestämma över alla..hehe!
men däremot så kom d en 8 häst o utmanade o d resulterade i en spark o vila i minst 6 veckor..
men inte e ja arg för de för hon har mått bra av att få vara lite social med andra hästar men olyckor händer ju o d e såntm an få rleva med.
mina egna hästar (4st.) går 2 o 2.. 2 ston o 2 hingstar.

jag skulle inte låta mina hästar gå en och en i hagen, dom brukar ofta stå och klia varandra på halsen så jag tror att dom kan behöva den sociala kontakten med varandra. men om någon av dom var skadad eller sjuk och behövde stå själv under nån kortare period så skulle det vara ok.

Vi har haft mellan 3-19 hästar på gården och ALDRIG haft problem med att dom bråkar. Så har det varit dom sista 15åren.

aldrig ensamma hästar -om de inte är sjuka såklart!
självklart blir det lite stökigt vid ihopsläpp, men det ger sig om man bara har tålamod och nerver att vänta någon/några dagar!
(om hagen är tillräckligt stor och och ser till att det finns tillräckligt med mat)
det är ju helt naturligt att en rangordning skall infinna sig. skador är tråkiga men jag tycker det är mer värt att min häst får hjälp attt klia ryggen och att vakta vid vila än att den är skadefri...

naturligtvis vet jag att det finns individer som absolut inte tål varandra... men dessa fall har inte jag lyckligtvis inte träffat än.

jag tror också att hästar behöver gå i grupp för att lära sig tolka de sociala signalerna, vilket underlättar vid nya ihopsläpp och även i min hantering av hästen.

hannacecilia skrev:
aldrig ensamma hästar -om de inte är sjuka såklart!
självklart blir det lite stökigt vid ihopsläpp, men det ger sig om man bara har tålamod och nerver att vänta någon/några dagar!
(om hagen är tillräckligt stor och och ser till att det finns tillräckligt med mat)
det är ju helt naturligt att en rangordning skall infinna sig. skador är tråkiga men jag tycker det är mer värt att min häst får hjälp attt klia ryggen och att vakta vid vila än att den är skadefri...

naturligtvis vet jag att det finns individer som absolut inte tål varandra... men dessa fall har inte jag lyckligtvis inte träffat än.

jag tror också att hästar behöver gå i grupp för att lära sig tolka de sociala signalerna, vilket underlättar vid nya ihopsläpp och även i min hantering av hästen.

Vi har stora hagar och jag vet folk som har tagit bort hörnen så att det blir sneddat liksom. Inga skador där heller. Det där med att överbeskydda sina djur det tror jag inte ett skit på. Djur är djur låt dom leva ett så naturligt liv den korta tiden dom lever då.

MosterMia skrev:
Mitt sto går inte att släppa ihop med någon, eftersom hon inte gillar andra hästar... shettisar går oftast väldigt bra, men inte ridhästar. (Min häst är höjdrasist ;) ) Och eftersom vi inte har några shettisar i stallet där vi står (eller rättare sagt ska flytta till på söndag) så väljer jag att ha henne ensam i en hage.

Min ponny är likadan :crazy: hon jagar dom andra hästarna tills dom hoppar ur hagen eller så drar hon genom tråden, hon har fått någon konstig knäpp i huvudet, tycker inte om andra hästar som kommer för nära hennes box, alltså hennes matlådor som händer utanför... hon är väldigt revirs lysten, sparkar mot andra hästar när jag rider eller om de går förbi på gången. :crazy: så hon kommer gå ensam, hon är rätt nöjd med det och går lungt i sin hage med hästar i hage brevid, och så kan hon ju hälsa på hennes boxgrannar, som hon gärna biter argt och hårt.

"hennes matlådor som händer utanför"
hänGer

boriz skrev:

Vad tycker ni???

Jag förstår varför många gör så, dels för sin egen bekvämlighets skull då, att det är lättare att ta in en häst i taget, dels för skaderisken. Och benskydd hit och dit.
Har man egna hästar, alltså inte proffessionellt, så finns det vissa anldeningar där hästarna bör gå själva, men helst ska de ju ha minst en kompis.
Min pappas kallblodstravare t ex (som man inte gärna vill ska bli halt, det tar låång tid att bygga upp tävlingskonditionen igen om man måste börja om från scratch) kan inte gå med vilka hästar som helst. Hon talar inte riktigt "språket" om man säger så, utan är osäker och tar lätt till med hårdhandskarna när hon blir rädd. Kanske lite typiskt för kallblodshästar?
När hon skulle gå med en annan häst gick det bara några veckor(.?) innan det blev en sån diskussion hästarna emellan och hon fick en rejäl spark. Kunde inte träna ordentligt på ett halvår. Liknande har hänt även i andra situationer när hon gått med andra hästar. Dumt att chansa när man VET att hästen är så + en relativt värdefull starthäst?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka