Hästar, elstängsel och hund

Annie_92

Trådstartare
Har för några dagar sedan fått några hästar hem till gården, vilket inneburit att elstängslet sattes på. Vår lite mer än ett år gamla hund är van med hästar sedan tidigare, men har inte haft särskilt mycket respekt för dem och vi har aldrig haft hästar hemma under hans uppväxt, så vi var lite oroliga för hur han skulle reagera på dem och på el-tråden. Han är vanligtvis en hård, orädd och framåt hund men de två senaste dagarna har jag blivit mycket orolig för honom. Han fick några stötar av elstängslet och har därefter knappt vågat gå ut! Nu är elstängslet avstängt, men problemet är att han förmodligen inte vet vad han ska förknippa stötarna med. Först var det hästarna, men nu är det själva gården och allt utanför dörren som han kopplar det med. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, kommer det gå över bara vi fortsätter att bete oss som om inget har hänt eller vad ska vi ta oss till?
Vi har tänkt börja servera maten ute, pö om pö längre från huset. Vad mer kan vi göra..? Hur har era hundar betet sig och hur har ni gjort?

Sv: Hästar, elstängsel och hund

Mina springer in i staketet med jämna mellanrum och blir lite låga i närheten av hagarna ett tag. Jag struntar i dem och gör ingen affär av det, så släpper det.

Ta ut hunden och bete er som vanligt, han får se att inget konstigt händer.

Det är så vi försöker att göra, men idag ville han inte ens gå utanför dörren för att gå ut och kissa. Vad är det rätta att göra då? Att locka och pocka undviker vi självklart för att inte förstärka rädslan, men vad kan vi göra för att överhuvudtaget få honom utanför dörren? Han måste ju kunna göra sina behov. Jag tog på selen och gick med bestämda steg ut på gården med honom idag och han gick med med en hel del motstånd och hela tiden låg. Så fort vi kommer utanför gården så går det ju bra, men för att få honom dit måste man nästan bära honom..:s

Bär honom då. Om han nu är stabil mentalt som du tror så kommer han upptäcka att det inte är äckligt när han kommer ut.

Vad gjorde du när han fick stöten?

Jag hann inte göra något, utan han gnydde och sprang till husets ingång och ville in. Jag släppte inte in honom utan pratade lite med honom utan att låta ömkande och gick sen och fortsatte i trädgården med det jag höll på med.

Hej, vi bor på gård med hästar sedan 20 år.
Våra hundar (rottisar, bullmastiff) har alltid som halvstora valpar knatat in i elbanden, skrikit som grisar och flytt in i huset, varit deppiga resten av dan men tycks ha förstått idén med stängsel. Hästar bakom - hundar framför. Senaste valpen testade en gång på annat ställe men begrep sedan! Våra hundar gör som hästarna, går nära tråden/banden men håller 1 dm distans. Inte ens en svans brukar vara i kontakt.
Jag har aldrig brytt mig.

MEN jag tycker synd om din hund men har inga råd att komma med, jag skulle nog ignorera, ta ut hunden för kissning och sedan avvakta bättre tider.

Ursäkta, "tänkte inte på dé".

Är din hund van vid att få gå i hagen annars? Då kommer ju saken i ett annat läge. Omlärning kan ju vara lite knepigt, säkert duktigt hundfolk som kan svara bättre än jag.
Men jag hade nog ändå ignorerat, livet kan vara tufft för både människor och djur men man lär sig så länge man lever och kommer underfund med ett och annat.

Ja, det är precis som du säger så att han är van att gå i hagen sedan tidigare och har inte förstått riktigt var stötarna kommer ifrån än. Jag börjar dock tro att han kommer bättra sig, för idag sprang han ut själv lite fram och tillbaka, dock korta bitar, så jag får hoppas att det går åt rätt håll helt enkelt!:)
Tack för alla svar!

Min systers schäfer fick ett par elstötar av en lyktstolpe utanför det huset jag bodde i då. Det här var 2004 eller 2005, schäfern var 2 eller 3 år gammal. Hunden pep till första gången och sprang iväg ett par meter. Andra gången blev hon riktigt rädd och efter det vägrade hon gå ut ur bilen när vi parkerade utanför huset.. Det var inga problem att gå ut ur huset och till bilen, då viftade hon glatt på svansen och trallade iväg. Men just att gå ur bilen var ett h-lvete. Så jag fick helt sonika lyfta ut henne ur bilen och bära henne till ingången.. När elbolaget var och kollade vad som var fel på stolpen (jag ringde och felanmälde det såklart!), så fick de sig ett gott skratt. Det ser hemskt kul ut när man bär en fullvuxen schäfer i famnen.

Hon satt med framtassarna på mina axlar och jag höll om hennes bak, hemskt lätt att bära;)

Haha, känner igen mig ang. bärandet. Hunden jag har är också i Schäferstorlek, och har ju fått lyfta ut honom i trädgården som sagt, de senaste dagarna. Ser nog ganska komiskt ut, ja.;P :D

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 053
Senast: snöflingor
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 096
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka