Hästar bättre än ponnyer

Sv: Hästar bättre än ponnyer

Jag tycker snarare det är tvärtom! Det är ingen som tycker att 120 är något alls för en stor häst och ryttaren kan inte kallas tävlingsryttare för "det ska alla klara" :smirk:, men ponnyer som tävlar LA är ju fina tävlingsponnyer och ryttaren jätteduktig.

OBS: Förtydligande att detta är så jag fått känslan av att de flesta tycker. Både här på Buke och IRL. Ser ju det i var och varannan tråd att man är minsann inte tävlingsryttare och hästen inget märkvärdigt om man inte tävlar absolut minst 130/140 och inte ens det är superimponerande. Men ponnyer som hoppar högt: då ser man kommentarer som "åh, vilken duktig ponny" och "wow, vad duktig den tjejen är som vågar hoppa så högt med sin ponny".

Asså, jag tror nog jag måste hålla med dig lite mer där.
jag upplever egeneliten ingen större skillnad från ngt av hållen, men den känns nog lite mer som det du skriver.

Men jag tycker iaf att det ofta, väldigt ofta, är så att folk tycker det är "större" om en häst går då t.ex. 120 än om en ponny går LA.
Frågan är varför det är så? Hmmm...

Sepkulationer bara, men det kan ju vara så att en del bara kollar på höjden och inte höjden förhållande till hästen. Då är ju 120 högre än 110, fats det är samma klass.

hmm... om jag fattar detta rätt så tycker jag att det är mer imponerande att en ponny hoppar 1.20 (som i exemlet :P) än om e stor häst gör det! ponnyn är ju liksom mindre, hallåå?! ;) :D

Håller med hopp_o_galopp. Tycker också det är tvärtom :smirk:

Jag tycker att det är stor skillnad på att rida stor häst jämfört med ponny. Jag är en återfallsryttare som efter att ha ridit ponnyer i många år började med stora hästar efter ett långt uppehåll. Jag red stora hästar i många år men har nu gett upp det och återgått till ponny. Jag tycker att det är kul att hoppa men är lite rädd för högre höjder. Men trots detta tycker jag faktiskt att det är lättare att hoppa med en stor häst under förutsättning att det inte är en unghäst de kan ju hoppa hur som helst. Jag tycker att en ponny är mkt lättare att följa än en stor häst men samtidigt kan det vara svårare att känna sig säker på att sitta kvar i sadeln. Det som jag tycker är svårt med stora hästar är att hålla ihop dem. Jag är ganska liten och de går gärna iväg med mig, något som gör att lite svårare dressyrmoment blir knepigt. Nu hoppar jag som sagt inte höga hinder 1,20 är för högt för mig men jag tycker annars att det är betydligt lättare att hoppa en bana med en stor häst än att rida dressyr.

Jag tkr det också är tvärtom. Jag som tävlar 1,20m är knappt tävlingsryttare. Anses mest som fritidsryttare. Medans barnen med sina tävlingsponnier är bäst osv. Det är ju nästan svårare att rida storhäst än ponny, enligt mig.
Bara så jag upplevt det iaf. Men det kan vara olika.

Hæstar ær ju inte bættre før att dom hoppar høgre?
Dom større hoppar ju høgre såklart.-samma sak med mænniskor oftast. ?

EXEMPEL

" LC "
A: 50-60
B: 60-70
C: 70-80
D: 80-90 cm
Hæst : 0,90 - 1,00 m

mænniskor:

Bebis: 50 - 60
Barn: 60 - 70
Tonåring: 70 - 80
Vuxen 80 - 90
"expert": 90 -100 cm

Jag tycker personligen! att det är så mycket lättare och mer okomplicerat att rida ponny än häst. Trodde faktiskt inte ens själv att det kunde vara så stor skillnad innan jag känt det.

På ponny var det i stort sett bara att styra på hindret å hoppa, landa styra till nästa visst fick man rida ordentligt (läs busiga, ovilliga, heta osv.) men det va alltid så okomplicarat självgående på något sätt, la aldrig någon vidare tanke vid sits avstånd osv.

Men nu när jag rider storhäst är allt så komplicerat och måste vara perfekt redan vid 90-1m. Ridningen fram, balans, rätt avsprångspunkt, avstånd, sits (inte gå fram för tidigt inte för sent), sitsen över, för att inte tala om efter och sedan ytterligare ett hinder huh.

Och jag rider ändå på ridskola så det här gäller alla ponnysar/hästar överlag inte bara en viss ponny/häst. Det behöver ju inte vara så för alla männikor men för mig ÄR det en GRYMT mycket större bedrift att hoppa 120 på häst än 110 på ponny. Kan tillägga att jag relativt nydligen gått över från ponny till häst!:D

Jag tycker personligen! att det är så mycket lättare och mer okomplicerat att rida ponny än häst. Trodde faktiskt inte ens själv att det kunde vara så stor skillnad innan jag känt det.

På ponny var det i stort sett bara att styra på hindret å hoppa, landa styra till nästa visst fick man rida ordentligt (läs busiga, ovilliga, heta osv.) men det va alltid så okomplicarat självgående på något sätt, la aldrig någon vidare tanke vid sits avstånd osv.

Men nu när jag rider storhäst är allt så komplicerat och måste vara perfekt redan vid 90-1m. Ridningen fram, balans, rätt avsprångspunkt, avstånd, sits (inte gå fram för tidigt inte för sent), sitsen över, för att inte tala om efter och sedan ytterligare ett hinder huh.

Men det är ju då man verkligen lär sig rida.

*dukar för påhoppen som jag nu kanske får av alla ponnyryttare*

Jag kan hålla med om att det är såhär överlag, MEN det beror på VILKEN ponny man har!

Många ponnyer är "självgående", men inte ALLA.
Ryttarna på dom självgående ponnyerna lär sig inte lika mycket som ryttarna på ponnyerna som är som storhästar att rida.

JAG vet vad du menar. Jag rider både ponny och storhäst. Jag har suttit på självgående ponnyer, och jag har suttit på ponnyer som fungerar precis som storhästar att rida.

Min D-ponny som jag har nu till exempel, han är precis som en storhäst att rida. Precis.
Lika petnoga med ridningen, tempot, rytmen, avstånden... annars blir det inga felfria rundor inte!
Jag har till och med ridit storhästar som är mindre komplicerade att hoppa än vad min ponnyskrutt är! ;)

Tack och lov att det finns ponnyer som måste ridas som storhästar för att fungera :bow: , för annars skulle det ju vara skitsvårt att gå över på storhäst!
Helt plötsligt skulle man behöva börja RIDA liksom... :D

Men det är ju då man verkligen lär sig rida.

*dukar för påhoppen som jag nu kanske får av alla ponnyryttare*

Japp, det är då man lär sig rida. MEN som sagt så är inte alla ponnyer självgående och okomplicerade. ;)
Det finns ponnysar som fungerar precis som storhästar.

Japp, det är då man lär sig rida. MEN som sagt så är inte alla ponnyer självgående och okomplicerade. ;)
Det finns ponnysar som fungerar precis som storhästar.

Ja, självklart. Finns ju dessutom hästar som är självgående det oxå. men tycker dock det syns mest på ponnyer.

har också en sådann ponny som är helt "storhästriden" hon är ofta till och med kinkigare än de flesta storhästar som jag har ridit med avstånd och sånt så att säga att man bara behöver styra och driva på ponnyer tycker jag är fel!
Jag håller helt med TS om att ponnynas prestationer ofta värderas lägre än storhästarnas.
Jag har tävlat min ponny upp till lätt:B och det var det ingen som höjde på ögonbrynen åt medan alla tycker att en storhäst som går 110cm är skitduktig.

Hmm.. Jag håller med grundaren till inlägget - lite mera status över en häst som hoppar 120 än en ponny som tävlar LA, och det är förstås inte rätt.

Däremot så tror jag att det är svårare att tävla 120 än LA, (såklart itne alltid). Men ju högre det blir desto värre blir det i ryttarens huvud - och desto svårare för hästen, right? Vilket gör det till en "ond" cirkel. Jag tycker just nu att det känns overkligt att jag på min "unghäst" som knappt hoppat, någongång ska tävla 90 cm! Medans jag skulle kunna tänka mig tanken att hoppa upp på en ponny och hoppa LA utan problem. Nu säger jag inte att det är såhär! Absolut inte, men JAG tycker att det länns lite så.

Det där med att man lär sig rida på stor häst håller jag med om, iallafall till 95%! Finns kanonduktiga ponnyryttare, men mååånga lär sig otroligt mycket genom att rida storhäst ett tag. Som sagt; en LD på häst är 90 cm, och en LD på ponny är mellan 50-80 cm, inte speciellt skräckingivande ;)

Fast det där fattar inte jag... från och med vilken nivå då? Jo det kanske är från nationellt och uppåt förresten... men om vi snackar lägre nivåer så är det definitivt ingen skillnad på banorna för häst och ponny, tekniskt sett. Det tycker inte jag i alla fall.
På lokal nivå. I 1,00 m hoppning får kombination vara med, det får det inte i L:C på ponny. Inte när jag red ponny iaf, det kan ju ha ändrats. Sen är det ju lite så också att på ponny är det bara nybörjarna som rider de lägre klasserna, när de börjar bli bättre så blir de uppklassade (om de inte enbart tävlar på lokal nivå). På häst kan det vara duktiga ryttare och ekipage som tävlar i de lägre klasserna pga. höjdrädsla t ex. Det kan alltså vara duktigare ryttare i de lägre klasserna på häst vilket betyder att banorna måste vara svårare för att ge samma utslag.

Dressyrryttare spånar fritt:
Kan det vara så att bara "namnet" 120 låter mer respektingivande än Lätt A?

En annan tanke som slog mig är väl att många började på ponny, vilket leder till att de känner sig tryggare/säkrare/bättre på ponny än på häst och därför blir La mycket lättare än 120. Om nu nån förstår mitt resonemang....

Senast ändrad:

Måste säga att jag håller med hopp_o_galopp helt!
Jag tycker också att det är tvärtom! ;)

Åååh, håller med dig kloka dressyr-ryttare ;)
Faktiskt tror jag i många fall att det är så! När du sa det, så är det lite så det känns för mig. Inte att jag är rädd för min häst, utan att jag känner mig "tryggare" på ponny. Det känns lättare, typ :p

Jag håller med dig helt.
Har dessutom också turen (?) att äga en d-ponny som är mer som en storhäst att rida.
Och sen jag bytte tränare så kan jag ju säga att lägger jag min ponny fel så får jag höra det. Hon kräver mer ridning än någon storhäst jag någonsin ridit, så när jag går över till sh så lär det inte bli några problem. :D

Jag tror att det är så eftersom att det oftast, inte alltid, kräver mer ridning på en storhäst. Ponnyer ställer upp på ett annat sätt än vad storhästar gör. Men jag vet inte..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 231
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka