*lånar*
När jag köpte min häst vart det lite "hux, flux" (spontant, snabbt köp) eftersom det var en hästhadlar-gubbe som ägde henne och "hotade" med att sälja henne till en annan annars...
Och jag som skött henne i minst ett år blev jätteledsen och min mamma ställde då upp och sa att vi kunde tömma mitt sparkonto på banken plus att jag fick LÅNA lite samt FICK lite av pappa.
Mamma lovade att ställa upp tills jag fick jobb (hade precis slutat gymnasiet) men behövde faktiskt ALDRIG ge mig en krona!!
Vi kände en gubbe som bodde på landet och hade kor, men jag fick ha hästen där till en början på LÖSDRIFT och vi lånade en hästkompis till henne (en minishettis).(Fixade egen hage till hästarna plus ett ställe där de kunde gå in)
Jag betalade gubben bara 200kr!!! Han kände min mamma och vägrade ta betalt mer. För de 200kr fick jag alltså all FODER o allt! (ensilage, havre, betfor, mineraler, soja...)
Men hovslagare tillkom plus t ex försäkringskostnader, avmaskningar... (plus eventuella vet.kostnader som aldrig behövdes)
Jag jobbade LITEGRANN o tjänade ihop några slantar plus att jag bodde kvar hemma det första halvåret. Så jag klarade det UTAN hjälp från föräldrar!
Senare fick jag jobb o då flyttade jag hästen till ett inackorderinsgsstall. Vet inte HUR jag klarade DET för jag tjänade ändå bara ca 5000kr i månaden (stallplatsen kostade 1500kr)!! Men bodde billigt i en etta och kunde sällan unna mig själv något...
Sedan har jag haft ett VÄLBETALT JOBB i några år men NU PLUGGAR JAG! Och har precis fått tillbaka hästen från fodervärden...
Är inte LÄTT men jag SPARAR allt som går (tjänar bra på sommaren då jag jobbar) och i värsta fall har mamma lovat att hjälpa till om det kniper! (men tror inte hon behöver, jag brukar alltid klara mig!!)
Att jobba extra någonstans SAMTIDIGT som man har en häst som tar flera timmar om dagen, plus STUDIER på heltid vet jag inte hur man skulle klara av...
Så länge man har någon som kan ställa upp o låna/ge pengar OM MAN INTE skulle klara av det ekonomiskt (i vissa perioder) OCH man anser sig ha råd med de GRUNDLÄGGANDE kostnaderna så tycker jag man kan skaffa häst.