Hästägare!

M

Missflingan85

Hej hej alla hästägare!! Hur har ni råd med era hästar? Vem betalar allting och har betalt själva hästen? Jag är väldigt sugen på att köpa en häst men har nog inte råd=( Sen är foderhäst väldigt lockande, men dyrt det med, eller? Skriv gärna om era erfarenheter! Skicka gärna privat meddelande, då jag inte riktigt vet hur detta funkar!

Min egna häst är min egen uppfödning, så där har jag betalat allt från alla seminavgifter o fölavgifter till foder o uppstallning nu.
Min andra häst är min mammas så där betalar hon allt även om vi har hästen ihop.
Min förra häst som jag fick ta bort i höstas betalade jag 1/3 av inköpssumman och ca hälften av alla andra utgifter.
Jag jobbar o tjänar egna pengar, därför har jag råd.

Okej, vad jag förstår är hästägare oftast rika eller så får de hjälp på ett eller annat sätt. Eller så är det äldre folk som jobbar och har råd. Själv är man fattig student =(

Min första häst köpte jag själv när var 17 år. Jag jobbade och sparade ihop till honom. Stallhyran arbetade jag av i stallet där jag hade honom. När jag sedan slutade skolan och fick jobb sparade jag ihop till häst nummer två. Då flyttade jag in hästarna till en stor hästanläggning och fick erbjudande om att jobba i stallet på helgerna och tjänade då ihop till stallhyran även där.
Rik har jag aldrig varit och kommer nog inte bli heller, men jag är inte rädd för att jobba heller.
Min kompis tjänade ihop till sin första ponny genom att sälja Kvällsposten på helgerna. Sedan när den var urvuxen bytte hon rakt över till en unghäst.

Okej!! Jag hade nog haft råd att köpa en häst runt 10.000 men sen att ha råd till månadshyran och allt annat är lite värre. Kanske inte värt att chansa om man inte är säker på att man klarar av kostnaderna?

Jag är en fattig student som köpte min första häst förra året i november. Ett litet halvblodssto på 3mån för 15 000kr. Jag jobbar av stallhyran i stallet samt jobbar extra. Innan jag hade råd att köpa henne hade jag två jobb samt pluggade på universitetet...pust o stön kan jag säga men det var det värt! :love:
(jag har andra hästar att rida på medan min växer)

Okej vad lyxigt att få rdia sådär.. Gud vad alla får jobb i sina stall *suck* Bara jag som står här hehe.. Men jag vet inget specificerat stalls om min häst skulle stått på isåfall... Ett vet ja, där min nuvarande lite sköthäst (b-ponny) står.. men där står bara han och en till, så där finns inte mkt jobb att göra..

Jag köote min första häst på hösten när jag var 19. Betalade halvblodet (ingen stor summa pengar) med sparpengar som jag fått och sparat sen jag var liten. Sedan dess har jag jobbat och batalat allt själv! Allt jag äger till hästen, allt foder mm har jag betalat för egna pengar..
Nu har jag en ponny också! Betalar också där allt själv...

Allt går bara man vill! :)

det går.

1. Du behöver inte stå i det dyraste stallet med fodringar m.m som sköts åt dej. Utan hitta ett billigare alternativ.mer jobb men dte kan dte vara värt.

2. Försök att få tag i en bonde eller ett sågvärk som säljer spån/halm billigt.Obs kolla att dte är dammfritt

3.Se till att få tag i bra men prisvärt hö. (grönt,luktar friskt,ej dammigt eller mögligt)

4.Tänk på att du inte behöver 4 grimmor,3 träns,3 sadlar eller 4 par ridbyxor. Utan tänk på vad som är viktigast vad hästen behöver.

5.Tänk på att du antagligen måste bort se från en del saker du annars brukar göra. ex. Käka pizza med kompisar flera dagar i veckan,köpa en massa kläder m.m

6.Kolla upp allt noga innan du letar häst. Hur mycket stallplats kostar,mat,strö,vilka andra saker behöver du?!. Finns dte att få tag i begagnat?,kan dina föräldrar bidra lite kanske? Kolla upp allt noga.

7.Om du fortfarande är lite osäker så kolla om dte är någon som vill låna ut sin häst på foder bara några månader. då märker du hur dte kommer funka.

8. Kolla upp alla möjliga jobb som finns att få. kolla upp allt noga. inte kul att står där med en häst man måste sälja för att du inte har råd att ha kvar den.

..och du bör ha en budget om hästen skulle bli sjuk eller dyl.
Jag betalar hela min häst själv (utrustning, hovis, stall, träning mm) och finansierar det genom att jobba.

jag "fick" min häst.
mina föräldrar betalar stallplatsen och strö.
jag betalar foder, hovslagare, avmaskning, vaccinationer, ridlektioner, utrustning och allt annat.
om det skulle bli några plötsliga veterinär kostnader hjälper mina föräldrar till att betala.

*lånar*

När jag köpte min häst vart det lite "hux, flux" (spontant, snabbt köp) eftersom det var en hästhadlar-gubbe som ägde henne och "hotade" med att sälja henne till en annan annars...
Och jag som skött henne i minst ett år blev jätteledsen och min mamma ställde då upp och sa att vi kunde tömma mitt sparkonto på banken plus att jag fick LÅNA lite samt FICK lite av pappa.
Mamma lovade att ställa upp tills jag fick jobb (hade precis slutat gymnasiet) men behövde faktiskt ALDRIG ge mig en krona!!

Vi kände en gubbe som bodde på landet och hade kor, men jag fick ha hästen där till en början på LÖSDRIFT och vi lånade en hästkompis till henne (en minishettis).(Fixade egen hage till hästarna plus ett ställe där de kunde gå in)

Jag betalade gubben bara 200kr!!! Han kände min mamma och vägrade ta betalt mer. För de 200kr fick jag alltså all FODER o allt! (ensilage, havre, betfor, mineraler, soja...)
Men hovslagare tillkom plus t ex försäkringskostnader, avmaskningar... (plus eventuella vet.kostnader som aldrig behövdes)

Jag jobbade LITEGRANN o tjänade ihop några slantar plus att jag bodde kvar hemma det första halvåret. Så jag klarade det UTAN hjälp från föräldrar!

Senare fick jag jobb o då flyttade jag hästen till ett inackorderinsgsstall. Vet inte HUR jag klarade DET för jag tjänade ändå bara ca 5000kr i månaden (stallplatsen kostade 1500kr)!! Men bodde billigt i en etta och kunde sällan unna mig själv något...

Sedan har jag haft ett VÄLBETALT JOBB i några år men NU PLUGGAR JAG! Och har precis fått tillbaka hästen från fodervärden... :crazy: :)
Är inte LÄTT men jag SPARAR allt som går (tjänar bra på sommaren då jag jobbar) och i värsta fall har mamma lovat att hjälpa till om det kniper! (men tror inte hon behöver, jag brukar alltid klara mig!!)

Att jobba extra någonstans SAMTIDIGT som man har en häst som tar flera timmar om dagen, plus STUDIER på heltid vet jag inte hur man skulle klara av...

Så länge man har någon som kan ställa upp o låna/ge pengar OM MAN INTE skulle klara av det ekonomiskt (i vissa perioder) OCH man anser sig ha råd med de GRUNDLÄGGANDE kostnaderna så tycker jag man kan skaffa häst. :)

Jag har en halvhäst som jag etalade min del av, tog ett sommarlov att jobba ihopp pengar.
Sen är det helg och sommarjobb som gör det möjligt att behålla hästen. Får nu lite sponsring av föräldrarna också.

Har varit medryttare och haft han om hästar sen jag var 18. Har alltid köpt all utrustning själv förutom startgrejjerna (hjälm, stövlar och brallor)

Köpte häst när jag var 24, hade fast jobb och bra inkomst.
Har köpt allting själv, häst, sadel & träns och utrustning, täcken, finka, ja allt.
Jag har fått ett fleece täcke av mamma (hon tänkte köpa en fleece morgonrock till mig, men lyckades övertala henne att köpa ett täcke istället till hästen :D)

Medans jag gick i skolan jobbade jag med stalljour för att få rida gratis en gång i veckan medans föräldrarna betalade en lektion i veckan. Har oxå delat ut reklam, sommarjobbat osv för att få ihop pengar till att hyra häst på somrarna osv.

Så jag har inte fått mycket från föräldrarna (vilket jag är glad över) utan har jobbat ihop sakerna själv.
Och är absolut inte rik.

Kanske inte värt att chansa om man inte är säker på att man klarar av kostnaderna?

Absolut sant. Har man inte åtminstone en buffert för oförutsedda veterinärkostnader är det inte läge att skaffa häst. Det är ju inte så kul att behöva sälja snabbt bara för att man inte har råd. En häst kan du ju ha i många, många år.

Inköpskostnaden är helt klart den MINSTA delen av kostnaden för att köpa häst!

hej jag fick min första häst nu i februari-04 av min pojkvän jaspin kostade 8000:- jag betalar allt blir 23 år och har jobb

Om du har det svårt ekonomiskt gör det ingen större skillnad om du tar häst på foder eller köper en själv. Ett tips är att INTE skaffa egen häst/foderhäst om det känns motigt ekonomiskt. Man måste ha tillräckligt goda finanser för att kunna klara alla tänkbara situationer - hur kul är det när hästen blir skadad och du får offra allt annat för att kunna betala veterinärräkningarna?

Det går att ha häst, plugga heltid och jobba (fråga mig...) Men man får vara beredd att offra en hel del. Jag har också ett ganska rejält reservkapital.

När jag var yngre och under studenttiden betalade mamma o pappa allt (stor eloge :bow: till dem).

Nu har jag precis börjat jobba och betalar succesivt mer och mer. Men fortfarande står de för en stor del av kostnaderna.

Jag hade inte kunnat ha häst om inte de hade hjälpt mig. Det kostar väldigt mycket, och man måste ha en stor buffert för skador och annat som kan dyka upp.

Samtidigt så är det så himla roligt och ger så otroligt mycket att det är värt att lägga varenda krona på dem

Okej men du jobbar väl och så eller? Jag blir 19 till hösten.. Vill iaf testa på foderhäst, men det känns som jag letar och letar sen när jag väl hittar något är jag för feg, det känns som det är för dyrt, hästen står för långt bort, osv osv..

tack för tipsen!! det är superbra att få sånna=) ja funderar på foderhäst.. MEN har jag tid och lust 7 dagar/vecka, stall, tillräckligt med kunskap, pengar.. (eftersmo jag är arbetslös.. tog studenten i våras).. har du msn?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 904
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar