Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

mackan

Trådstartare
Nu vill jag höra vad ni tycker och tänker. Vad innebär det för er att hästen går på bete? att ni slipper åka dit? att ni slipper mocka? att ni kan åka bort utan att bry er?

vi har lite bråk i stallet gällande sommarbete... vi har två flockar, en stoflock och en valack flock. denna sommar faller det sig så att 4 av 5 i vår valackflock, inklusive mig själv, inte kommer att ha hästarna ute nattetid mer än några veckor, därför att vi tränar och tävlar, av en anledning, och hästarna blir väldigt slitna av att gå ute under dessa perioder, så vi har valt att istället ha dem ute ca 13 timmar om dagen, och sen står de inne natten... blir det värme bölja och bromsinvasion som det brukar bli några veckor varje sommar, vänder vi på det och hästarna står inne dagtid och går ut natten...

dock har den 5:e medlemmen inte samma åsikt, utan hon vill ha ut hästen, och tyvärr blir hon då tvingad att ha hästen inne pga att resten har sina inne halva dygnet... jag förstår att det är trist för henne, - men anledningen är att hon har "bokat upp sig" hela sommaren och inte har tid för hästen.
det tar 30 minuter att åka och mocka, blanda mat och se till hästen i värsta fall, om man inte ska rida osv. men det räcker ändå inte tycker hon - hon vill slippa hästen helt och hållet.

för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.

kommentarer och tankar mottages!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig betyder det att jag slipper sköta boxen. Man mockar ur den och ser till att den är ren och fräsch att sen torvas om när betet är slut :)

Men jag kommer åka ut och kolla till hästarna i hagen ibland och så fast jag vet att det finns folk där dagligen för alla inte ska ut på betet.

Och är jag bortrest (tex nu midsommar) så meddelar jag ändå vart man kan nå mig.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag har samma "dilemma" som dig.
Sommaren innebär massa merarbete för mig, min häst behöver komma in och äta, helst två ggr/dag och eftersom alla andra hästar går ute så är jag "tvungen" att göra det själv.
Vattningen sköts kollektivt så att varje hästägare vattnar alla hagar ca en gång i veckan.
Dock har inte alla möjlighet att vattna mer än en gång om dagen och det tycker jag är för lite när det är såhär varmt så jag springen med dunkar så gott som varje dag.
Tack och lov har vi SUPERBRA hästägare hos oss och inte en enda av dom inbillar sig att hästar på bete innebär ett mindre ansvar än hästar på stall.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

TJENA!
Tja, hon kanske kan ha hästen ute om den har ngn kontakt med stona.

alla är inte så petiga som vi:D

Tänker hon ta av skorna eller ska ni kolla dem?
Lite insekter :angel: Det är ju naturligt eller va?

Va 17 släpp ihop den med stona. en herre i hagen är oftast lugnt.

Här har folk hästarna i jordhagar fast hästarna ser ut som ök.
Det finns beteshagar, men ingen kan gå med sällskap- Joll, säger jag.

Mina hästar går som ler- o långhalm o spenderar stor del av dagen till att klia varandra.

Visslade på hunden ikväll.
Inte kom hunden men hästarna;)

Den stora bromsplågan har inte satt igång än, men sen står de inne hela dagarna.
Om jag rider då så brukar jag ha en H..ksmössa med hals på=
inte ett enda skak på huvudet - sen att de ser ut som jätteflugor, det får man ta.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Först ett förslag till lösning - kan tjejen köpa sig fri från skötseln? Det skulle ju lösa problemet?

Sen, för mig är sommaren MER arbetskrävande än vintern. Det blir mindre mockning, mend et är väl också det enda...

Vi har grymt med bromsar och knott och fan och hans moster i insektsväg här. Så det är ett evigt pysslande kring det. De får tas in ganska långa tider på dagarna när det är som värst, och dels får man ha lite koll, det går inte att tycka att de går in kl X och ut kl Y, för vissa dagar är de hysteriska av insekterna kl X, andra dagar blåser det friskt och de kan gå ute hela dagen.

Sen är det jus mörjning och sprayning och flugtäcken och huvor av och på osv. Allt för att ge dem drägligast möjliga tillvaro bland insekterna. Och så petitessmocka lösdriften så flugorna inte hittar dit, och vanlig mockning inne efter de stått in.

Så, även här är det mer pyssel sommartid än vintertid, även om det under de perioder då insekterna håller sig på en vettig nivå är ganska behagligt och inte så mycket jobb. Då går de in några h mitt på dagen när det är som varmast, i övrigt ute. Öppnar upp till betet för dem på morgonen, och stänger till betet på nätterna (halvdygnsbete bara). Sen när insekterna jäklas blir det ju omvänt.

DÄREMOT kan jag förstå det där att få 'semester från hästen'. Jag vill otroligt sällan ha det, även om hästarna får semester (får de oftast inte, brukar gå intensivast på sommaren) så vill jag ändå ha det dagliga pysslet om umgänget med dem. Men jag har full förståelse för de som vill ha helt hästledigt någa veckor (hela sommaren låter lite mycket, men..), och då passar det ju ofta bra vid bete. Förr på den gamla goda tiden innan de muterade bromsjävlarna kom, så var betestiden för mig otroligt low maintenance. Hästarna gick på bete dygnet om (hade sämre bete då), de behövde inte sprayas med flugmedel, och de hade gott om ställen att komma undan både hetta och insekter (har de nu med, men insekterna ärjjävligare nu för tiden så hjälper inte lika bra), och då handlade det enbart om daglig vattenpåfyllning och visitation. Och har man räknat med det för det varit så förr, och istället hamnar hästen på stall som vinterperioden med vinterperiodsrutiner - ja då hade nog jag också gnisslat tänder faktiskt.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jadu, sommaren innebär oftast MER jobb för min del med hästarna. Vi har hästarna där vi bor. Vi har inte hästarna på "bete" utan de går i gräshage där staketet flyttas dagligen så de får en normal dos gräs som de mår bra av. Båda blir tyvärr feta väldigt lätt + att den ena har högre risk för fång om man nu ska tro alla andra.
Alltså, varje dag flyttas det staket, utfodras med hö och halm tre ggr, mockas i vindskyddet precis som vanlgit. Sen blir det merjobb pga alla insekter, det ska smörjas, kletas, ta in och ut hästarna när det är som värst, flughuva på och flughuva av.

Men förr när jag hade andra hästar som gick på bete (och dom var inhyrda) så var jag där varje dag och tog in dom, kollade över dom, kollade ev sår osv. Skulle jag iväg några dagar meddelade jag stallägaren så hon kunde kolla till min häst extra noga.

Så att man släpper ut sin häst på bete för att slippa den låter konstigt. Men visst, jag vet att många gör så.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Vi har grymt med bromsar och knott och fan och hans moster i insektsväg här.
Vi har dito
Förr på den gamla goda tiden innan de muterade bromsjävlarna kom, så var betestiden för mig otroligt low maintenance. Hästarna gick på bete dygnet om (hade sämre bete då), de behövde inte sprayas med flugmedel,
Visst :devil: har det blivit värre.

har väldigt svårt att åka bort, är hemmakär.
Tog tåget hem från Öland efter 4 dagar.

Så fort som jag har åkt bort en 4-5 dár så har ngt hänt, fast jag har haft hjälp av flera duktiga människor.

Blev hämtad på Bromma en gång, då var min hund ute på Nynäsvägen enligt radio Sthlm.
Min svåger hade haft hand om den.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Tack, alla som svarat hittills.

Till saken hör att situationen är lite infekterad redan eller vad vi ska kalla det... därför att samma stil har tenderat hela vintern och våren, för tjejen har fått barn. istället för att lämna hästen på foder så har hon krävt att hästen till varje pris ska stå kvar i stallet "för han har det så bra", så det har varit sporadiska tjejer som kommit och gått, och nödtorftigt skött om hästen, även om det varit med tunn marginal många gånger. missad blandad mat till vissa mål, skippad mockning nån dag här och där. osv... Vi står i kollektiv stall så dessa "personer" hanterar även våra hästar av och till per nödvändighet, och det känns inte hundra....vi har hela tiden ställt kravet att hon måste lösa det om hon själv inte ska vara involverad, men det bara fortgår, och nu kom alltså smällen när hon insåg att de inte skulle ut på natten utan det är fortsatt "ansvar" och tillsyn av hästen som krävs sommarmånaderna....

Alexandra: har full förståelse för behov av semester. gäller oss andra också! vi tar alla ett par veckor eller så under sommaren, och då är det inga problem att någon annan ser till hästen. Men hela sommaren - och efter vårterminen med lite halvstrul hela tiden.....börjar bli lite mycket.

jag förstår bara inte tanke sättet - att man inte behöver se till sin häst om sommaren, utan hon vill slippa den, för "går den ute så krävs inget".
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag förstår bådas situation - iallafall om det vore så att tjejen ifråga ville ha hästen ute till varje pris för hästens skull, och inte för hennes egen... Hur har ni gjort andra år? Finns det i "stallreglerna" skrivet att man ska ha möjlighet att ha hästen ute dygnet runt på sommaren? Ska man titta till sin egen häst varje dag, eller ingår detta i hyran?

Själv tycker jag att problemet borde kunna lösas som så att hennes häst går med stona, och om detta inte går kanske det finns ETT sto som kan gå ihop med honom?

För övrigt så tycker jag inte att man har mindra ansvar på sommaren. Men för mig blir det mindre jobb på sommarhalvåret - ja. Men detta är så individuellt för vilka hästar man har hemma. Jag har smidig vattenförsörjning, friska hästar som inte har ont av flygfän, som just nu har sommarlov i några veckor, och grannar som mer än gärna går ut i hagen och pratar med hästarna och ger dem godsaker flera gånger om dagen när jag inte är på plats (jobbar ibland på annan ort för tillfället). Men andra år har man haft hästar inne på dagarna, varit mitt i tävlingssässong, kånkat vattendunkar till hagen och behövt spraya hästarna mot insekter i tid och otid... Så alting är relativt....
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

stavar som en kratta:angel:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För min del så har sommaren ju blivit som en semester från hästen för min del och en semester för honom från mig kan man säga.

Nu är han hingst och förra året körde vi honom sex mil bort på ettårsbete och detta året är han på bete med andra ettåringar 5 mil bort.

Detta innebär att jag lämnar honom på en gård där betesarrangören ansvarar för att titta till dom dagligen, ge dom vatten osv. Jag åker dit en dag i veckan och hälsar på honom och kollar så att allt är ok.

Jag gjorde likadant förra året och det funkade bra. Jag har kontakt med betesägaren så det känns bra. Hon hör av sig om det är något och ska jag iväg långt bort hemifrån så har jag alltid sagt ifrån först och meddelat vem dom ska ringa om det händer något osv.

Det är tråkigt att lämna bort sin häst men han har det toppen och det känns bra.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

*kl*

Jag tar emot beteshästar hemma på min gård. Där betalas det för full service dvs. tillsyn, vatten, mineraler, saltsten osv. Det jag har svårt att förstå är när vissa inackorderingar verkligen ser det som helsemester - vissa hästar har varit här i över en månad nu utan ägare som hälsar på dom. Jag har ju ansvaret att se till att hästarna får sitt dagliga behov av mat och vatten - men resten då?? Lite borstning? Lite kel?

För många år sedan hade jag min häst inackorderad på sommarbete med full service men nog var man väl där ändå (om ändå inte varje dag) och hälsade på?

Mitt förslag på lösning på den redan infekterade situationen som ni har - kan inte tjejjen som vill ha helsemester inackordera hästen nån annan stans dessa veckor? Det skulle ju lösa många problem för er.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag ser det så här...
Vill man ha sin häst på bete dygnet runt och inte behöva göra något med den själv, ja då ser man till att hitta det betet och kör dit hästen och betalar för det.
Alt 2 är ju att betala någon av er för den skötsel som krävs över sommaren i erat stall.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig personligen innebär betet att jag slipper mocka, om inte hästen står inne några timmar av annan anledning (betäckning just nu), och att jag slipper passa fodringar. I övrigt är det väl ungefär detsamma som förut, jag kollar hästen (dock BEHÖVER jag inte göra det dagligen, eftersom stallvärden ser efter flocken) och borstar, pysslar m.m. Just nu vilar hon fram till första ultraljudet, men i vanliga fall rider jag på sommaren också, och det enda som skiljer sig från resten av året är väl värmen. Stödfodrar med lite kraftfoder just nu, men det är inget som MÅSTE göras, det är mest för mitt egna samvetes skull. Och för att jag vill att hon ska ha lite hull nu när vi hoppas på en bebis.

När jag hade eget stall bytte jag vatten varannan dag, om inte hästarna druckit massor från en dag till en annan, då blev det oftare. Kollade hästarna flera gånger per dag, kollade staketen, bytte bilbatteri till elaggregatet om det behövdes. I övrigt var det väl samma som nu.

Kan förstå att det är en jobbig situation i ert stall nu, och jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det. Jag hade också velat ha hästarna ute dygnet runt, men inte för att slippa åka till stallet. Låter som en "dum" anledning.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Har en inackordering hos mig.. Man blir lätt trött på folk av små anledningar.

Ex 1:Jag har satt upp hagar för 8500:- Hennes häst är bäver!! Käkar upp stolpen fullständigt. Påpekade detta redan första dagen, fick svaret: Ja visst gör hon, så tokigt:angel: !! Köpte cribhalt, som jag fick kleta på för hon hade minsann inte tid..Suck!!

Ex 2: På grund av torkan så har det tagit hårdare på betet än väntat, inte mkt att göra åt.. Så jag sa att antagligen så räcker inte betet längre än tilll augusti på sin höjd om inte väder gudarna är med oss och att vi får stödfodra med hö när det tryter.
Svar: Men jag har inget hö?!
Jag sa: Då får du köpa!
Svar: Det blir ju dyrt!!
(tjenare!, Det kostar att ha häst!)

För mig innebär hästarna mkt jobb året runt men hjälps man åt så går det smidigt..

För henne innebär sommaren att då kostar det inget och det är inget jobb..
Gör man som henne och låtsas om att man inget klarar av så slipper man?

Hon kommer även att vara bortrest ganska mkt, men tar för givet att det ok för mig att hålla koll på hennes häst, hon betalar ju ändå så pass mkt?(350:-/mån)

När vi ska bort är det tandgnissel..(händer 1gång om året) suck!!

Skönt att gnälla av sig.:o
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag tycker det är skönt att ha hästen på bete för man slipper mocka, göra mat, fodra osv. men hästen måste ju ändå kollas igenom. nu har jag så bra stallkompisar så dom ringer ju mig om det är något. under vilan är jag eller mamma där varannan dag ungefär. from 1 juli sätter jag igång han igen och kommer då va där oftare. denna vecka har jag vattenvecka och har då atomatiskt ett ansvar att titta till hästarna. inte visitera dom och så men att slänga ett öga om dom verkar hängiga, halta eller extremt irriterade på insekter osv.

Din stallkompis som inte vill va i stallet kan väl "hyra ut" den då? hur många tjejer vill inte ha en "egen" häst under sommaren? om hon inte vill att någon ska rida får hon väl beta någon av er så ni får sköta om den. eller skicka iväg den på bete där tillsyn ingår.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

En sak som skiljer sommaren från vintern, iaf om man står i kollektivstall som jag gjort nästan jämt, är att på sommaren om hästen går ute kan jag välja helt fritt när jag vill åka ut. Står hästen inne på natten turas man om med in och utsläpp i bästa fall, eller så är man tvingad till minst två fasta turer/dag själv.

Även om det blir mer pyssel så är lyxen på sommaren att jag kan åka ut när jag vill under dan.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag har ju hästen på lösdrift så mockning varje dag är ju inte på frågan ens på vintern. Men jag har haft hästar förut med eksem och/eller av andra anledningar haft hästen inne nattetid. Dessutom har jag i princip aldrig haft min häst på "fritt" bete dygnet runt (om det är näringsrikt) eftersom det rör sig om islandshästar och de blir tjocka som tunnor i så fall. Så jag har alltid viss skötsel på sommaren ändå; antingen av eksem eller smörjning, vatten som måste fyllas (men det är man ju i regel fler om att hjälpas åt med) och flyttning mellan hagar eller utökning av betesytan succesivt. Det är ju dock betydligt enklare på sommaren då man inte behöver passa tider på samma sätt som vid vintern då hästarna är beroende av mig för att få mat.

Stod jag i ditt stall så skulle jag helt enkelt finna mig i att antingen får min häst gå själv i hagen halva dygnet (om den klarar det) eller så får jag stalla in den när alla andra gör det och sköta sakerna därefter. Jag skulle föreslå henne att "byta jobb" med någon några av dagarna i veckan. Även ni som tävlar kanske vill slippa åka ut någon dag i veckan (vilodag) - då kan ju hon ta er box och häst den dagen mot att ni tar hennes en annan dag?

Dessutom har jag så svårt att förstå det där med att hästens vila ska infalla just på betet - det är ju sommaren som är den finaste perioden att rida!!:)

Annars får hon väl skaffa en skötare över sommaren?!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Hej. Vår pålle går nu ute dygnet runt och för oss innebär det konkret att vi slipper mocka boxen och slipper packa en massa olika hö-kassar.

Men det innebär ändå inte att vi är fria från "jobb". Vattenbaljorna i hagen ska rengöras och fyllas på, vi har ett skjul med halmbädd som måste hållas rent, inte varje dag dock för hästarna verkar göra ifrån sig det mesta i hagarna. Dessutom får vår pålle mineraler tillsammans med morötter en gång om dagen. (ingen speciell tid utan han får det när vi än kommer dit).

Vi står i ett litet stall där vi hjälps åt med tillsynen men precis som du säger så är det massor att göra. Spruta insektsmedel, känna efter puls och värme i hovar :crazy: , mm mm mm........

Om jag hade velat slippa allt det så hade jag fått skicka iväg honom på bete med total tillsyn etc men då hade jag förstås fått betala för det! Fast om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag haft svårt att hålla mig därifrån.....känner att jag måste ha lite koll själv.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Mli skrev:
*kl*

Jag tar emot beteshästar hemma på min gård. Där betalas det för full service dvs. tillsyn, vatten, mineraler, saltsten osv. Det jag har svårt att förstå är när vissa inackorderingar verkligen ser det som helsemester - vissa hästar har varit här i över en månad nu utan ägare som hälsar på dom. Jag har ju ansvaret att se till att hästarna får sitt dagliga behov av mat och vatten - men resten då?? Lite borstning? Lite kel?
Fast jag skulle inte känna det nödvändigt att vare sig borsta eller kela faktiskt. Hästen har väl knappast det "behovet" i alla fall. Däremot skulle jag åka ut någon gång ändå för att kolla att det ändå ser bra ut; att allt är som lovat och hästen ser ut att vara i fin form. Fullservice för mig innebär annars att jag blir uppringd om hästen skadats eller något verkar onormalt.

Jag har också haft unghästar på lösdrift året om och att inte ägarna kom dit mer än någon gång ibland tyckte jag var rätt självklart.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp