Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

mackan skrev:
för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.

kommentarer och tankar mottages!
för mig är det samma sak! allt jobb menar jag. man släpper ju inte hästen för at man ska kunna lata sig, utan för att den för ett litet tag ska kunna vistas i sin naturliga miljö för att uppnå psykiskt välmående. tyvärr känner jag alltför många som bara ställer ut sin/sina hästan i hagen och sen bara låter dem gå där, utan att (dessa gäller att fåtal personer jag känner, inga namn, alla behöver inte ta åt sig) visa sig vid hagen på hela sommaren. det är sant, och helt fruktansvärt. de kollade inte ens vattnet, och rillslut förbarmade jag mig över de stackars hästarna och bytte vatten, smorde in dem med mitt eget flugmedel, köpte flyveilar så vidare. gissa om jag var förbannad:devil: :devil: inte gick det att nå ägarna på telefon heller. när sommaren var slut blev det ett stort gräl om detta, sen en dag tog de sina hästar och utan ens ett tack eller än mindre betala mig för flyveilarna och flugmedlet
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jadu jag känner tyvärr igen det där, och har varit med om liknande genom åren. har gjort precis som du, och sen precis som du säger så blir det tillslut för mycket och det blir gräl.

det är inte det som är grejen dock, det är att man kan tänka så om sitt djur.

tack för inlägg.....:bow:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Tack Lejonelle, du har verkligen förmågan att sätta dig in i samtligas känslor, och framför allt att var objektiv.
:bow:

jag tar till mig det du skriver och ska sova på saken. Tyvärr är det inte så att vi inte har försökt prata med henne, det har skett vid flera tillfällen. men hon är svår - det sjunker liksom inte in det man säger, på ett konstruktivt, rättframt och lugnt sätt. det hela har fortgått trots sådana konversationer. dock har det alltid varit "snälla" sådana - mycket snälla, aldrig mer än en person åt gången som pratat med henne.... vi har aldrig tagit upp det gemensamt på ett stallmöte av hänsyn till att inte gå på för hårt eller verka häxjakts drivande j-la kärringar....

ska som sagt sova på det hela, och återigen, jag tackar för ditt eftertänksamma inlägg. bra att det finns såna som du!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

tigerfisken skrev:
Det kan oxå slå ner i stallet och börja brinna...

Den risken är mkt mindre då blixten söker sig till högre belägna platser vilket träd brukar vara. Har man sedan ett fullgott stall så inefattar väl det även åskledare och då är risken för nedslag i stallet obefintlig. Fast, hur många tänker på det innan blixten har slagit ner i stallet en gång??

För att nu återgå till tråden så förstår jag inte hur så många av dagens hästägare under årets tio månader duttar med allt vad täcken,foder mm för att sedan helt plötsligt slänga ut dom på sommarbete och finna det som självklart att dom skall bete sig som vildhästar och klara sig själv.

Kan det ha ngt med människans semestertid att göra????

Min erfarenhet är att ha hästar på sommarbete eller konstant utedrift ställer extremt mkt större krav och kunskap på hästägaren och kräver extremt mkt mer tidsåtgång om det skall ske seriöst. Aldrig under hela året så är det överfullt på klinikerna samt överarbetade Veterinärer,Hovisar som just under sommarmånaderna. Kan det bara vara av en ren slump???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

jag har min h'st ute på bete för att HON gillar det,för mig däremot så är det mer jobb! vatten ska bytas varje dag,flugmedel ska på,visiteras,ställas in om hon behöver vila,passa efter oväder (tar in vid åska och regn) ridning,ja,det blir jobbigare!

jag skulle inte kunna bara "lämna" henne vind för våg! allt kan ju hända! kul om nån stuckit genom tråden,sen är ingen där på en vecka!? :eek:

neeej,usch!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Ja, det är svårt. Att vara konstruktiv, lyhörd, förstående - och samtidigt inte backa en centimeter från att vissa saker gäller, punkt. Speciellt i kollektiv där man på något sätt förväntas komma fram till konsensus i alla frågor. Då är det lättare att ha ett stall med en tydlig stallchef där alla vet vem som har sista ordet. Kanske det i slutänden kommer något positivt ut av det hela och att ni ändrar stallavtalen så att det står hur man ska hantera såna här konflikter. Hoppas ni hittar en bra lösning som alla kan leva med.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För att nu återgå till tråden så förstår jag inte hur så många av dagens hästägare under årets tio månader duttar med allt vad täcken,foder mm för att sedan helt plötsligt slänga ut dom på sommarbete och finna det som självklart att dom skall bete sig som vildhästar och klara sig själv.

Kan det ha ngt med människans semestertid att göra????

Ha, ha! Där trampade du nog på mångas ömma tå.....
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Då är det lättare att ha ett stall med en tydlig stallchef där alla vet vem som har sista ordet.
Det är nog den vettigaste lösningen i många stall där inte alla är helt överens om hästhållningens utövande.


Vi passerar alla olika faser i livet och jag har själv haft småbarn som tar mycket tid och kärlek. Jag har samtidigt haft egen häst i kollektiv och av naturliga skäl inte haft lika mycket tid till honom då. Jag har däremot haft ett stort intresse att ha honom kvar och hålla honom igång med allt vad det innebär och sådant går att lösa med tex hjälp av en bra vuxen medryttare. Jag har hela tiden varit aktiv i stallet samt ridit, om än inte alla dagar i veckan, trots småbarnstiden.
Eran stallkompis verkar inte direkt intresserad av sin häst och jag undrar varför hon egentligen vill ha den kvar? Det kanske hon egentligen inte vill, men har svårt att släppa taget och komma till en försäljning?
Tyvärr så finns det såna som tycker det är väldigt bekvämt när någon annan tar sig an ens häst och så länge ni gör det så lär hon ju inte komma till skott. Vissa har inte ett dugg dåligt samvete över sitt beteende utan passar på att utnyttja situationen. Eftersom hon inte vill skicka iväg hästen på bete så måste hon ju tycka att situationen är ganska ok? Om hon tyckt att det var ohållbart hade hon ju flyttat?
Eller????
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Lejonelle skrev:
Ofta reder mycket ut sig bara man sätter sig ned och vågar börja prata direkt med varandra. Det är ju inte så stora och svåra problem egentligen och det krävs inga jätteåtgärder för att alla inblandade ska bli betydligt mera nöjda än ni är just nu. Personen känner sig säkert jättemotarbetad just nu så åk dit med en tårta och bestäm dig för att stå ut med att hon också måste gnälla av sig lite innan det går att prata om hur det konkret ska bli bättre. Gå inte i försvarsställning om ni får ta emot skit utan låt det rinna av dig, försök att gå tillbaka till de konkreta frågorna.

Hej!

Jag har inte läst hela tråden så jag ska inte uttala mig om den....men..

Tack Lejonelle för att du bidrar till en trevlig atmosfär här! Det är alltid så trevligt att läsa det du skriver!

Till TS: Fast jag kan iof säga att det här med häst och barn är inte alltid så enkelt. Jag har alltid varit en sådan tjej som levt för mina hästar - jag har mer eller mindre levt enbart för dem. Jag har fått ta emot många gliringar genom åren att jag lägger ner för mycket tid på dem och att de har de för bra. Det trodde inte jag att man kunde (se till att hästarna har det för bra alltså).

Jag träffade min man och sålde mina ridhästar pga av flytt osv. Kvar blev mitt avelsto. Hon och jag "fölade" ungefär (sonen tre unghästen 4 år) samtidigt :D Nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra med unghästen - jag har inte riktigt tid, men vilken lisa det är för själen att åka ut och ta hand om honom. Alla problem liksom rinner av. Jag kan inte åka ut varje dag, hinner helt enkelt inte. Innerst inne vet jag att jag nog borde sälja honom men jag vill inte.
Flickan som TS pratar om känner nog likadant, hon räcker inte till. Då är det nog tyvärr lätt att hennes dåliga samvete går ut över er (och kanske också hästen), även om det givetvis är orättvist. Tycker att Lejonelles råd är oslagbart, åk till henne och försök prata med henne. Hon mår nog rätt så kasst skulle jag gissa.

Har man inte hästarna hemma (då också i vissa fall) kan det vara jobbigt att kombinera hästar och små barn.

Hoppas att det löser sig för er!

Måste lägga in en liten Brasklapp också. Tyvärr så finns det även människor som helt enkelt inte bryr sig om sina hästar men promt ska ha häst.

Mvh / Fia
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

eldhroka skrev:
Min förra häst blev väldigt rädd och stressad när det åskade. Han sprang runt runt, reste sig på bakbenen osv osv. När han kom in i stallet så blev han lugn. Det sitter i så jag åkte till stallet och tog in hästarna igår. Först hade jag tänkt strunta i det eftersom de såg så lugna ut när jag kom dit men sen började det dundra på mer och direkt efter blixtrade det. Hästarna blev oroliga och jag och stallägarens son bestämde oss för att ta in hästarna. När de kommit in blev de lugnare.

mvh Anna

Okej, då förstår jag.
Det är en sak om dom är livrädda och kan skada sig, sedan finns det ju dom som tar in bara för att inte hästarna ska bli blöta o så..
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sofia72 skrev:
Tack Lejonelle för att du bidrar till en trevlig atmosfär här! Det är alltid så trevligt att läsa det du skriver!

Vad snällt sagt :love: Nu blev Lejonelle jätteglad!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

mackan skrev:
Nu vill jag höra vad ni tycker och tänker. Vad innebär det för er att hästen går på bete? att ni slipper åka dit? att ni slipper mocka? att ni kan åka bort utan att bry er?


för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.

kommentarer och tankar mottages!


Det beror lite på vad man har hästen till. På de flesta beten ( har väl haft 4-5 olika ställen kanske, genom åren) har där varit folk med andra hästar, så vi har haft daglig tillsyn, vattning ,etc.

Men vi brukade ändå vara där ca minst 5ggr/vecka, för vi hade nyfödda föl, och vi red och så.
Nu har jag min häst hos en kompis, och där är jag i princip varje dag.

Hon rids 6dagar/vecka, och den 7:e behöver jag oftast vara där ändå, för hon ska ha kraftfoder t ex.
Ibland kan min kompis fodra henne så jag får en ledig dag. Men jag har så nära dit, så det är inget problem för mig att vara där varje dag.
Men jag har även varit bortrest, och hade då en annan kompis som red och skötte henne åt mig.
Där jag har min häst så kontrollerar dom ju att hon mår bra, betet är ju ändå hemma på deras gård, så det ligger inte ''öde'' på nån åker direkt.
Sen har jag mina andra hästar hos min mamma, och dom går bara och vilar/skräpar för tillfället, så hon bär ansvaret för dem. P ga att hon behöver sällskap till sin häst, och för att jag ska ha tid till min tjej som jag rider.
Hade helst haft alla samlade här, men här är inte överflöd av bete kring vår trakter direkt, ( i alla fall inga som tar emot andra hästar)och har man inte körkort så är man förlorad.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Vi har hästägare här som inte ens är upp och ser till sina hästar varje dag på betet. Och det tycker jag är fruktansvärt oansvarigt! Min häst rids visserligen under hela sommaren, men även om han skulle vila så innebär inte det frihet från hästen för mig. Jag ser det som en självklarhet att varenda eviga dag kolla igenom hela hästen. In i stallet, se över insektsbett, smörja småsår, känna på hovar, kolla så han mår bra helt enkelt.
Utöver själva fysiska vårdnaden av hästen är det mycket runt omkring. Vattenhinken ska fyllas och rengöras, krubban torkas ur (han har krubba för kraftoder i hagen), ev. mocka hans hage (går i skogshage, mindre än beteshagarna), planera hans betesgång för att minimera risken för återfall (fång).
Visst är det härligt med sommar! Men man får väl inte glömma bort hästen för att man själv ska hinna till stranden och fixa brännan :smirk:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Då jag också tävlar så är ju sommaren högsäsong och då blir det ju automatiskt så att betet inte är en "strunta-i-hästen-period" och för övrigt anser jag som du - har man häst har man den 24/7/365 och ansvaret försvinner inte bara för att hästhållningen ändras.

Jag kör iväg min häst på bete ca 1,5 mil från stallet och där går han med en till. Detta gör jag för att det är min systers gård och jag då i princip har eget bete = låg kostnad. Sen finns där lite skog och buskar i hagen, det är lite kuperat och det finns en fin gammal sommarlagård som är öppen dygnet runt som hästarna kan gå in i.

Jag vill inte ha min häst inne på nätterna - inte ens när jag tävlar. Han verkar vila utmärkt ute på betet eller inne i lagården och eftersom jag åker dagen innan tävling så står han på box natten innan. Det är också en anledning till att jag inte har honom kvar på bete vid stallet - för där tar alla in sina nattetid och eftersom jag ser på min häst att det är dagtid han vill stå inne så fungerar det inte för oss.

Att jag sen har bättre ridvägar vid betet är ju bara ett superplus! :D

Men visst tycker jag att det är skönt med sommar för att jag slipper mocka, bära hö och köra spån, men kanske mest att jag slipper passa tider när det är insläpp, utsläpp, mm. Jag kan åka till betet mitt i natten om jag vill. Jag har dock istället nya sysslor - flugmedel, hämta vatten i brunn till hästarna (ja, jag blir armstark!), slå ner ogräs i hagen och under tråden. Det sämsta är att när jag ska sko så har jag ingenstans där jag kan stänga in mig och hästen så jag får sko mitt ibland alla insekter vilket är mycket irriterande.. :mad:

Så min mening är att hästen tar minst lika mycket tid på sommaren även om det är skönt med omväxling i sysslor. Och om man nu har en massa man behöver göra på sommaren så får man se till att någon annan tar hand om hästen under den tiden och inte förvänta sig att den klarar sig själv.

Jag har min häst tillsammans med en kompis häst och vi kollar alltid med varandra att någon har varit dit varje dag och ofta är vi där varsin gång på dagarna. Om någon åker bort ser den andra till båda hästarna. Det är självklart för oss.

/Camilla
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

He, he, vi har inte bara rejäl åska runt betet (åskan går mycket hårt där och har slagit sönder ett aggregat) utan även små söta björnar som strövar omkring.

Ingen av våra hästar reagerar det minst på något av det. De bara ÄTER... ;)

/Camilla
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

En liten tanke, kanske inte det optimala men kanske en kompromiss... Kan ni inte turas om att ha er häst ute med hennes häst på nätterna? Någon form av schema, i natt får min häst vara ute, i morgon din... Då kan den hästen alltid gå i hagen med olika kompisar. Det beror ju iof hur många hästar ni har i hagen totalt. På så sätt får ju era hästar vila upp sig i stallet ganska många nätter iaf.

Är det supervarmt dagtid och alla hästar vill vara inne får ni väl lov att släpa in hennes häst också.

Hoppas att det ordnar sig, jag förstår hur jobbigt det är med en sån människa. Själv skulle jag vara jättearg...

Som tur är trivs min häst med att vara ute hela dygnet, vågar inte tänka på hur somrarna ska bli i framtiden om kommande hästar inte kan vara ute. Där jag står finns ingen möjlighet att ha inne på sommaren, i så fall blir min häst själv och jag får fodra 3 gånger om dagen i fem veckor. Säkert poppis hos sambon (ej så hästförtjust!) :smirk:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag tar hand om henne även om hon står på bete (självklart) Även fast jag inte rider lika mkt så kollar jag till henne eller ser till att någon annan kollar så hon må bra :angel:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag uppskattar ditt förslag men det är inte ett alternativ då ingen av oss gärna vill sära på flocken i olika konstellationer från en dag till en annan, och heller inte hålla på och "hoppa" med rutinerna, dvs en natt inne, en natt ute osv... när de går ute går de ute, så långt det är möjligt, och står de inne nattetid så är även det en slags rutin.. framför allt att ständigt plocka isär flocken i kombination med en ojämn rutin känns olustigt mot hästarna, som är vane djur och älskar sin flock. Om det var jag som var ensam om att vilja ha min häst inne så skulle jag faktiskt hellre "offra mig" och mina önskningar och låta honom gå ute med de andra, hellre än att sära dem och tvinga honom att stå inne med en icke flockmedlem, medans resten gick ute... men det är jag det. :o

Camilla H: tack för trevligt svar och jag resonerar som du.

tack även övriga, samt liten rapport:

vi har pratat ihop oss och löst det med en kompromiss som verkar acceptabel för alla. Våra hästar går ute 3 veckor nu, och sen när vi vill ta in för ridning, träning, tävling osv kommer igång så slipper hon som ville ha sin häst ute hela sommaren nattetid att ta några turer. Hon ser bara till sin häst (har skaffat medhjälpare som kommer ut dagligen), och vi ser till att in och utsläpp funkar. vi vill inte tvinga någon att dessutom ta detta, i och med att de egentligen vill ha sin häst ute dygnet runt...

med andra ord har det löst sig efter bästa förmåga runt omständigheterna.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Så här med facit i hand så kan jag säga att det har varit betydligt mer jobb än annars :D Min hästs nya hagkompis måste gå in om nätterna så det blir att mocka två boxar (fast det är självförvållat, brukar mocka på morgonen innan den andra hästägaren dyker upp). Utsläpp, fylla nytt vatten i badkaret (fast det hade jag ju gjort oavsett utegång dygnet runt eller ej), slå ned stängselstolpar och stängsla, röja gräs under tråden (allt detta hade jag ju gjort oavsett), rida, mocka hagar, insläpp, fodra (min häst klarar sig inte på enbart bete), hämta hö på ridskolan när det tar slut hemma, blanda till betfor (min häst hade inte betfor tidigare), smörja in hästarna, sköta utrustningen, skrubba ut stallet när hästkompisen har tagit sig ut ur sin box och står utanför Zorro och skiter och pissar... :D

Tilläggas ska att den andra hästägaren har en dotter som bara är några månader, därför har jag tagit på mig att vara mer i stallet.

Har även hjälpt till att rida ordinarie stallägares ena häst (hittills bara två ggr visserligen men till veckan blir det varje dag) samt att jag ska hjälpa henne att ta deras hästar till betet...

Har ju även en valp att ta hand om så jag har lite fullt upp.. :p Om det blir vackert väder i helgen så blir det till att slå höet :bump: *hoppas men vågar inte tro det själv*

mvh Anna
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp