F
Foxy_Escada
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!
för mig är det samma sak! allt jobb menar jag. man släpper ju inte hästen för at man ska kunna lata sig, utan för att den för ett litet tag ska kunna vistas i sin naturliga miljö för att uppnå psykiskt välmående. tyvärr känner jag alltför många som bara ställer ut sin/sina hästan i hagen och sen bara låter dem gå där, utan att (dessa gäller att fåtal personer jag känner, inga namn, alla behöver inte ta åt sig) visa sig vid hagen på hela sommaren. det är sant, och helt fruktansvärt. de kollade inte ens vattnet, och rillslut förbarmade jag mig över de stackars hästarna och bytte vatten, smorde in dem med mitt eget flugmedel, köpte flyveilar så vidare. gissa om jag var förbannad inte gick det att nå ägarna på telefon heller. när sommaren var slut blev det ett stort gräl om detta, sen en dag tog de sina hästar och utan ens ett tack eller än mindre betala mig för flyveilarna och flugmedletmackan skrev:för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.
kommentarer och tankar mottages!