Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag har en häst med sommareksem, så mängden jobb blir egentligen större på sommaren..... Det skall smörjas, kladdas med insektsmedel, tvättas osv. Och så eksemtäcke eller flugtäcke och installning nattetid.... så mockning blir det också!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

KL

Vi har "semester" nu när hästarna är på bete..:D
Det jobb som återstår är mockning ibland när hästarna stått inne nån gång under dagen, koll på undervegetationen vid stängslen och daglig koll på hästarna. Framöver blir det planering och stängsling av vinterhage som ska användas när beteshagen behöver vila lite.
Lill-pållan vallas omkring för att få upp lite kondition och står inne några timmar och "bantar". Unghästen rids och pysslas om.

Men det som blir semester är att om det passar med en vilodag eller två så räcker det med en snabbkoll på hästarna.. och det kan man klara även utan att "hästa" ner alla kläder..:D
Vi är turligt nog förunnade med vattenservice.. det behöver vi inte tänka ett dyft på.
Däremot vill det sig så att stalldagarna tenderar att bli längre när det är så skönt ute! Vi passar på att "fjolla", spola och fläta hästarna bara "för att"..:D
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Du är för billig!

Jag har lärt mig att grästillväxten avstannar under Juli, för att sen ta fart i Augusti. Givetvis så spelar väderleken roll.

Om man ser till att hagarna inte betas ner så hårt så får man snabbare återväxt.
En betesputs mitt i sommaren är oxå bra.

- Med anledning av att behöva stödfodra i aug.:angel:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig innebär betet en vilopaus för oss båda! Visserligen ska våra hästar "bara" gå på bete cirka 3 veckor i sommar, men det räcker alldeles utmärkt. Hon som har hand om vårt bete, sålika även vår stallägare, en helt underbar människa, har hand om den dagliga kollen av det. Hon kollar då vatten, saltsten och att hästarna mår bra m.m. Så riktigt varje dag kommer vi nog inte åka ut, men naturligtvis några gånger i veckan! För att t.ex. skritta ut eller liknande. Nu kan ju inte alla ha det så här med en person som kollar betet varje dag, men nu när vi kan det så tja... Varför inte utnyttja det? Ibland är det rätt skönt att vara lite hästledig, det kan man inte säga emot! Har man det dock som ni, att man inte har en fast person som kollar, så blir det ju naturligtvis annorlunda.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

mackan skrev:
Nu vill jag höra vad ni tycker och tänker. Vad innebär det för er att hästen går på bete? att ni slipper åka dit? att ni slipper mocka? att ni kan åka bort utan att bry er?

vi har lite bråk i stallet gällande sommarbete... vi har två flockar, en stoflock och en valack flock. denna sommar faller det sig så att 4 av 5 i vår valackflock, inklusive mig själv, inte kommer att ha hästarna ute nattetid mer än några veckor, därför att vi tränar och tävlar, av en anledning, och hästarna blir väldigt slitna av att gå ute under dessa perioder, så vi har valt att istället ha dem ute ca 13 timmar om dagen, och sen står de inne natten... blir det värme bölja och bromsinvasion som det brukar bli några veckor varje sommar, vänder vi på det och hästarna står inne dagtid och går ut natten...

dock har den 5:e medlemmen inte samma åsikt, utan hon vill ha ut hästen, och tyvärr blir hon då tvingad att ha hästen inne pga att resten har sina inne halva dygnet... jag förstår att det är trist för henne, - men anledningen är att hon har "bokat upp sig" hela sommaren och inte har tid för hästen.
det tar 30 minuter att åka och mocka, blanda mat och se till hästen i värsta fall, om man inte ska rida osv. men det räcker ändå inte tycker hon - hon vill slippa hästen helt och hållet.

för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.

kommentarer och tankar mottages!


För mig är det precis lika mycket jobb, om inte mer, då sommarbetet ligger 7km bort å jag cyklar fram och tillbaka, sen när man väl är där, kolla hovarna, fixa flugmedel, visitera, kolla lederna, mocka lösdriften, tvätta vattenbyttan, fylla på nytt vatten, pyssling...
bara för att hästen går på sommarbete så "slipper" man den inte. Men det är trist att era hästar skall stå inne.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Min pålle ska gå på sommarbete tillsammans med 5 andra pållar. Vi hästägare (4 st) turas om att titta till dem och fylla på vatten, visitera, ge kraftfoder mm.
Min är pensionär, så han rids inte så ofta numera, men de andra rids hela sommaren.
Brukar åka dit 2-4 gg/veckan, resten av dagarna tittar min kompis (har 2 pållar där) till honom.
Mer arbete på sommaren med vattenpåfyllning, visitering, smörja hovar, flugmedelsprutning, exemsmörjning (en av pållar har det), kraftfodermatning (lite + tillskott), kolla över hagens staket mm.
Ridturer på kvällen när det har svallnat.
Även grillfester!!:d :bump:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

KL
Tack alla som svarat och delat med sig av vettiga åsikter och tankar. En mycket givande diskussion tycker jag.

ang hästen så kan han inte gå med ston för han betäcker, var hingst länge.
Han kan dock gå själv i angränsande hage, men det tycker inte hästägaren är ett alternativ för då är det synd om honom. Med andra ord SKA hästen stå kvar i vårt stall till varje pris, för det vill ägaren, men det ska inte innebära ngt arbete för henne....

vi har som sagt kollektiv och hjälper självklart varandra att se till hästarna när någon behöver åka bort eller ska ha semester ngra veckor. Men i det här fallet har det gått lite väl långt och det gäller alltså hela sommaren som denna hästägare anser att hon ej har tid att spendera 30 min/dag på sin häst....

Zillax89: Huruvida det är synd om våra hästar som inte får gå ute 24 timmar dygn denna sommar tänker jag inte diskutera. jag har haft hästar ute dygnet runt i många år, och vissa år inte. det beror på väder och vind , hur hästarna är, och vad man vill att hästen ska orka med. Vi har haft värmebölja här i 3 veckors tid nu utan uppehåll och under såna perioder skulle jag aldrig ha min häst ute hela dygnet oavsett om planen var att den skulle gå ute. De lider av broms, ohyra och värme och behöver komma in och vila upp sig några timmar, vilket de gör med glädje när de får.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag tänker precis som du.
Hästen kan ju stå skadad i flera dagar (veckor:eek: ) om man inte tittar till den varje dag.

Vi lånade ut en unghäst en gång som sällskap till en som vi trodde seriös människa som behövde betessällskap till sin valack.

Det visade sig att de inte tittade till varje dag. Med följd att vår ponny stod med ett jättesår i tre dagar innan de hittade honom. Det gick inte att sy. Lyckligtvis var det inte infekterat och läkte bra till slut. Han fick inte ens ärr som syntes. MEn det var mera tur.

Hälsa hästägaren att h*n vill nog inte riskera något liknande. Kan man inte själv se till för att man reser bort så får man anlita någon annan anser jag.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Fördelarna med att ha hästen på bete är (för mig) att man slipper mocka och väga hö.
Annars sköter jag hästen precis som alla andra dagar på året.
Lite friare är det ju givetvis, vi tävlar ju inte så som ni gör.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Hej!

Bete sommartid KAN vara ett sätt att slippa ansvar, som där jag står nu: hästarna har mat, får kraftfoder och tillsyn minst 1 gång/dag, vatten och salt ingår också.

Men bete på sommaren kan lika gärna innebära mera jobb, som föra stället jag stog på. Vi skötte tillsyn av hästarna själva och fick köra vatten till hagen (1 km över åker) när vattnet tog slut. Där var det inte tal om mindre jobb sommartid, snarare mer! (Oftast fick jag dessutom släpa upp ytterligare en häst till stallet varje dag, för dom gick bara 2 tillsammans och ingen fick lämnas ensam isommarhagen (ensam i vinterhagen var dock helt ok.)

Jag tycker inte man kan komma ifrån ansvaret om man äger häst oavsett om den går på bete eller ej, just nu har jag samma ansvar, men jag har "delegerat" bort det till stallägaren vissa dagar, pga avståndet till stallet.

Sen bryr sej inte min häst om varken flugor eller bromsar, hon och kompisarna står ute och viftar bort dom och har massa skog att söka skydd i. Flugmedel har jag gett upp, tycker inte att nåt funkar och eftersom min inte bryr sej om dom känns det löjligt att hålla på med. Dom är ju faktiskt hästar, inte glasfigurer.

Dessutom är ju betet som en form av semesterer. Jag tror inte hästar har samma behov av vårt kel, inte min iaf och borstning klarar hon sej också utan. Jag låter henne vara människoledig för att verkligen få vara häst och göra det hon själv vill (äta/sova/rulla eller vad det nu kan vara). Semester för oss båda två helt enkelt!

Men jag skulle ha svårt att lämna henne helt vind för våg, tycker det är jobbigt att åka bort mer än 3 dagar, vill ha koll liksom. Men alla är vi olika och jag skulle bli vansinnig och flytta min om hon inte fick gå ute på bete..(vänta här nu, det var ju det jag gjorde!)

/ Lavinia, med en häst som älskar betesperioden och inte har minsta behov av människor, mer än för skoning och matfixning
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

sen har jag glömt att säga att det inte är så att hästarna inte ska gå ute nattetid i några veckor. det blir ca dryga 3 eller max 4 veckor som de kommer gå ute när de vilar. men inte hela sommaren 3 månader detta år.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig innebär sommarbetet att slippa det dagliga som mockning, fodringar, in och utsläpp. Sedan så är man ändå ute nästan dagligen när de går på sommarbetet. Men man kan åka ut lite på tider som passar och inte känna sig tvingad att åka ut fasta tider. Och Och åker jag bort, så ser jag till att någon av medryttarna åker ut i stället och har lite tillsyn. Och så ser jag till att jag alltid kan nås om det händer nåt.
Om jag vore eran stallkompis så skulle jag nog ha letat efter ett annat ställe att ha hästen ute på betet dygnet runt, och då kanske där daglig tillsyn ingår också. Jag tycker inte att det är helt fel att man kanske vill ha lite semester från häst och sånt, man kan behöva det för att orka resten av året, men då får man i så fall se att nån annan sköter den tillsynen och skulle sedan nåt allvarligt inträffa så får man räkna med att avbryta semestern.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Den där människan med val. kan väl lämna bort den till ngt bete där det ingår full tillsyn.

Då slipper ni tjafset o hon kan ha semester utan att behöva engagera sig. Bra för alla parter.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Bara för att man har hästen på bete betyder det inte att allt ansvar "försvinner". Hästen ska dagligen ses över och mönstras så att ev. skador upptäcks i tid. Även om man är uppbokad måste man ju ha kontroll över vad som sker hästen...knepigt resonemang din stallkollega har...

Jag har själv hittat en häst i full allergichock från bromsattacker ...hade jag inte kollat hästen 2 ggr om dagen hade hon troligen avlidit. Nu klarade hon sig och fick stå på bete från 23-06...sen blev det stallet för hennes del dagtid;)

Siggemannen rids så han är hemma på betet här. Funny är nybetäckt och Lilly ska jobbas mer i höst så dom är på semester hos syrran som håller koll på dom där...men, när hon nu åkt bort åker jag dit och kollar dom två gånger om dagen. Skulle aldrig förlåta mig själv om en häst for illa för att jag inte "haft tid...ork...eller lust" att kolla upp dom på betet:eek:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig (och hästen) är sommaren en paus i den dagliga "hästrutinen" som ger lite mer ledig tid att göra "civila" saker tillsammans med familj och vänner. Vi har ute hästarna dygnet runt och de som vill står kvar på stall nattetid. Visst måste jag åka ut varje dag alt be någon annan göra det. Visitering och skötsel av div småsår som alltid uppkommer krävs ju, kontroll av hovar osv. Men den stora skillnaden är att jag åker vilken tid på dygnet jag vill, ingen box att mocka, ingen mat att fixa (så länge nu betet räcker), inga ut- och insläpp som kräver schemalagda tider. Det tar på sin höjd 30 minuter OCH kläderna stinker inte stall utan är man noga med o tvätta händer mm när man lämnar stallet kan man åka vidare till "civila" saker som jobb, middag eller liknande utan o behöva böka med byte av kläder och duscha. Dom som har sina hästar inne hos oss jobbar i arbetslag två och två vilket innebär fodring/utsläpp morgon, intag/fodring kväll samt mockning av de andras boxar på morgonen för att minimera flugor/ohyra och lukt i stallet nu när det är så varmt. En hel del passande av tider o jobb så visst är det stor skillnad o ha på bete dygnet runt även om man självklart har ett ansvar varje dag i alla fall.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag upplever det som om det är mindre jobb med hästen på sommaren men jag vet int riktigt varför. Det enda som skiljer är ju att man slipper fodra och mocka ur spiltan.

På ett sätt kan det nästan vara mer jobb eftersom man kanske måste åka och ta in hästarna om det börjar åska, fara hem och sen tillbaka för att släppa ut dem när det slutar åska..

Men det är mindre kånkande med vattenhinkar, vi brukar använda traktorskopan och fylla vatten i den (från sjön) och ha i hästarnas badkar. Tilläggas ska väl att vi har sån tur att vi har drickbart vatten :)

Jag tror att jag tycker att det känns lättare för att jag vet att hästarna har fri tillgång till mat och att de ser ut att trivas extra bra :)

mvh Anna
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

eldhroka skrev:
På ett sätt kan det nästan vara mer jobb eftersom man kanske måste åka och ta in hästarna om det börjar åska, fara hem och sen tillbaka för att släppa ut dem när det slutar åska..
HA, Ha.

Häromdagen regnade det- det är ok, men sen började det att mullra:crazy:
Stod med paraply i hagen o tittade hur molnen rörde sig.

Bestämde mig för att ta hem dem.
5 min. senare sken solen

Släpar tillbaka dem till hagen, men en timme senare kommer det svarta moln.
Jaha, hem igen och så klarnade det upp:crazy:
Nu fick de stå inne över natten eftersom jag skulle jobba o sambon var bortrest.

Hagen är helt platt o öppen.
För många år sedan var jag ute o red i spöregn o åska. 3 km längre bort slog åskan ner i en hage o dödade en häst.
Brevid hagen fanns en väg o på andra sidan av den ett berg med en kraftledning o ändå slog blixten ner i hästen

Det omkullkastade allt som jag hade lärt mig om hur blixten fungerar o är numera hellre försiktig en gång för mycket än en för lite.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sommarbete för mig innebär samma sak som vintertid då mina går på lösdrift, det enda som skiljer är att man inte behöver ge hö och passa de tiderna. Våra får fri tillgång på vintern men läggs ut 4ggr/dygn för att det ska hållas frächare, så nu på sommaren behöver man inte passa på samma sätt. Men annars är det samma saker som vintertid, man kollar vatten, hage, visiterar hästen, borstar, tränar, mockar, kollar saltsten, ger kraft o.s.v.
Men att man tror att hästarna inte behöver tillsyn är sjukt. Man har ju skaffat sig häst för att man vill ta hand om den och gillar arbetet med och runt den. Jag skulle ALDRIG låta hästen gå i hagen utan att se till den, dels för att det är mitt ansvar att den mår bra och dels för att de är mina bebisar också, man skaffar ju inte barn och sen struntar i att ta hand om dem. Då får man ju i så fall skaffa barnvakt om man ska bort, vilket gäller hästen också.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Nej det är klart, hästar kanske inte har nåt behov av att bli borstade och kelade med. Det är väl mer vi som har det behovet :) Jag hade dock aldrig litat på någon jag inte hade träffat mer än på ett betessläpp så pass mycket att jag kunde lämna över hästar i dennes vård i flera månaders tid.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

axel skrev:
Den där människan med val. kan väl lämna bort den till ngt bete där det ingår full tillsyn.

Då slipper ni tjafset o hon kan ha semester utan att behöva engagera sig. Bra för alla parter.


Ja det vore ju det logiska. men hon vill ju promt ha kvar hästen och vägrar flytta den, med resultat att de som ska ha sina inne blir pressade och gnällda på för att det är olägligt för henne. Som jag ser det så är det så att hon inte har vilja och engagemang att leta alternativ heller, hon har andra prioriteringar och vill att läget löser sig NU, så att hon slipper "problemet" helt enkelt. det är det som är kruxet i kråksången. vi är ganska irriterade vid detta laget.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp