Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mackan skrev:Nu vill jag höra vad ni tycker och tänker. Vad innebär det för er att hästen går på bete? att ni slipper åka dit? att ni slipper mocka? att ni kan åka bort utan att bry er?
vi har lite bråk i stallet gällande sommarbete... vi har två flockar, en stoflock och en valack flock. denna sommar faller det sig så att 4 av 5 i vår valackflock, inklusive mig själv, inte kommer att ha hästarna ute nattetid mer än några veckor, därför att vi tränar och tävlar, av en anledning, och hästarna blir väldigt slitna av att gå ute under dessa perioder, så vi har valt att istället ha dem ute ca 13 timmar om dagen, och sen står de inne natten... blir det värme bölja och bromsinvasion som det brukar bli några veckor varje sommar, vänder vi på det och hästarna står inne dagtid och går ut natten...
dock har den 5:e medlemmen inte samma åsikt, utan hon vill ha ut hästen, och tyvärr blir hon då tvingad att ha hästen inne pga att resten har sina inne halva dygnet... jag förstår att det är trist för henne, - men anledningen är att hon har "bokat upp sig" hela sommaren och inte har tid för hästen.
det tar 30 minuter att åka och mocka, blanda mat och se till hästen i värsta fall, om man inte ska rida osv. men det räcker ändå inte tycker hon - hon vill slippa hästen helt och hållet.
för mig innebär sommarbete då min häst gått ute dygnet runt MASSOR med jobb. det är koll av hästen dagligen, det är smörjande med flugmedel, det är koll av hovar, det är pyssel och avborstning, ridning, intagande om det är bromsar och för varmt, vatten koll, saltstens koll. osv osv....Hur kan man släppa ut sin häst för att SLIPPA den? ute dygnet runt kräver en massa av en som ägare anser jag, för att försäkra att hästen mår bra i sommarens väder med allt det innebär.
kommentarer och tankar mottages!
eldhroka skrev:HA, Ha.På ett sätt kan det nästan vara mer jobb eftersom man kanske måste åka och ta in hästarna om det börjar åska, fara hem och sen tillbaka för att släppa ut dem när det slutar åska..
Häromdagen regnade det- det är ok, men sen började det att mullra
Stod med paraply i hagen o tittade hur molnen rörde sig.
Bestämde mig för att ta hem dem.
5 min. senare sken solen
Släpar tillbaka dem till hagen, men en timme senare kommer det svarta moln.
Jaha, hem igen och så klarnade det upp
Nu fick de stå inne över natten eftersom jag skulle jobba o sambon var bortrest.
Hagen är helt platt o öppen.
För många år sedan var jag ute o red i spöregn o åska. 3 km längre bort slog åskan ner i en hage o dödade en häst.
Brevid hagen fanns en väg o på andra sidan av den ett berg med en kraftledning o ändå slog blixten ner i hästen
Det omkullkastade allt som jag hade lärt mig om hur blixten fungerar o är numera hellre försiktig en gång för mycket än en för lite.
axel skrev:Den där människan med val. kan väl lämna bort den till ngt bete där det ingår full tillsyn.
Då slipper ni tjafset o hon kan ha semester utan att behöva engagera sig. Bra för alla parter.