Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Mina grannar har en liknande hyresgäst.

Men hon vill inte ha hästen i bra beteshage hela tiden, utan den ska flyttas flera ggr per dag.
den ska även ha eksemtäcke på o hästen är inte snäll o blir värre :devil: om man säger till den.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag tycker att sommaren är mycket enklare, och skäms inte för att säga det! Slipper mockning och att packa hösäckar. Är inte så bunden av vilken tid jag är hos hästarna. Jag borstar bara av dem när vi ska hitta på något, annars får de vara så de är (lite smuts skyddar mot insekterna, tror jag ;) ). Jag är dock hos hästarna varje dag och ger nytt vatten, kollar så att de inte skadat sig eller att det hänt något med staketet och så sätter jag oftast på lite hästsalva runt juver, etc. Men visst är livet enklare för mig, och hästarna också upplever jag det, på sommaren...
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Nu kommer jag inte ihåg om du har nämt nåt innan i tråden, men vad säger hyreskontraktet? Och vad säger stallägaren?

Trist när det är nån som ska förpesta för alla andra..
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Mli skrev:
Nu kommer jag inte ihåg om du har nämt nåt innan i tråden, men vad säger hyreskontraktet? Och vad säger stallägaren?

Trist när det är nån som ska förpesta för alla andra..


Hyreskontraktet i detta fallet säger bara att bete ingår för xxx pris/månad. Det är ju kollektivt, så det "kollektiva" lägger sig stallägaren inte i utöver det, vi bestämmer själva flockar och rutiner och rår oss själva s.a.s
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Har ni någon typ av uppstallningsavtal eller kontrakt? Finns det något där om uppsägning av stallplats från kollektivets sida? Det låter ju tyvärr som om denna hästägare inte längre lever upp till de krav som ställs i ett kollektivstall. Nu inser jag att vi bara hör ena sidans version av saken och kanske hästägaren tänkt hanka sig fram hjälpligt under första spädbarnstiden för att komma med en bättre lösning senare. Att få barn är ju trots allt en väldig omställning och hon kanske inte förstått hur det skulle påverka henne.

När det är problem tycker jag det bästa är att gå tillbaka till vad som finns skrivet i avtal och liknande. Om kollektivet fattat beslutet att hästarna går inne halva dygnet under första delen av sommaren och denna typ av majoritetsbeslut stämmer med hur ni har sagt i kollektivet att ni ska fatta beslut om saker och ting så har ju hästägaren tyvärr inget annat alternativ än att

a) följa beslutet eller
b) flytta sin häst

Om ni däremot har i ert uppstallningsavtal att sommartid är det bete dygnet runt som gäller så är det ni som har fattat ett majoritetsbeslut som strider mot avtalet och då bör ni kanske erbjuda en fungerande lösning för hennes häst. T ex kan den bestå i att låna en vallack som sällskap till hennes häst så den kan gå ute. Säkert inte så svårt att hitta någon som vill ha gratis bete några veckor.

Som svar på frågan: nej, det är ingen skillnad i hur mycket ansvar jag känner för min häst sommar och vinter. Jag rider inte alltid och åker inte alltid dit men om jag åker bort har jag givetvis hjälp av någon som ser till hästen dagligen. Om jag skulle bli "påtvingad" att hästarna skulle gå in halva dygnet när jag ställt in mig på betessäsong skulle jag bli irriterad över det, men om det skedde pga extremt väder, tillgång på bete eller i slutet av säsongen skulle jag tycka det var helt OK. Beslut som påverkar mig som togs bara för att andra människor vill tävla sina hästar skulle jag nog inte gilla särskilt mycket. Även om jag skulle ställa upp på det hellre än att göra mig till fiende med hela stallet. Skulle det hända mer än en gång att jag blev överkörd av övriga hästägare skulle jag flytta min häst eftersom jag tycker det är viktigt att man har ungefär samma syn på saker och ting om det ska funka i ett stall.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag funderade för inte så längesedan själv på hur en del tänker. De verkar faktiskt tycka att man släpper hästarna i en hage på sommaren, bryr sig inte om att ta ut hovslagare för att verka/sko hästen, de får gå ute hur det än är (regn,storm, flugor,varmebölja,knottangrepp etc) vilket måste komma som en chock när de kanske med ett tjockt täcke åker in bums om det dugg regnar på vårkanten? :confused:
Jag har sett flera skräck exempel, och det är faktiskt INTE konstigt att hästarna kanske skadar sig eller inte pallar 'gå på bete'.
I allafall så är det precis lika mycket jobb att ha dem ute. Man ska se till staketet flera gånger om dagen (man vet aldrig om älgarna brakar igenom det mitt i natten..!) Det är ju flughuvor på och sen av vid regn, flugmedel flera ggr/dag för att göra det drägligt, in/ut vid värmeböljan/flugor/knott, vatten ska bytas och fyllas på. Så ja visst är det jobb även på sommaren, de som påstår annat måste strunta blankt i sina hästar!
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Mli skrev:
Nej det är klart, hästar kanske inte har nåt behov av att bli borstade och kelade med. Det är väl mer vi som har det behovet :) Jag hade dock aldrig litat på någon jag inte hade träffat mer än på ett betessläpp så pass mycket att jag kunde lämna över hästar i dennes vård i flera månaders tid.
DET håller jag med om! Det förvånade mig när vi hade lösdrift att det fanns såna som var så fullkomligt tillitsfulla till mig/oss och lämnade sin häst och sen inte kom förrän efter 1,5 år och hämtade igen! Det är väl kul att de litar på en, men jag själv skulle definitivt åka dit, speciellt i början några ggr för att kolla så allt funkar som de säger.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Som hästägare har man fulla ansvaret för sin häst även om det är sommar. Du kan inte "glömma" bort din häst bara för att den går på bete, tycker inte ens det är befogat om man har fullservice. Kan man inte se till sin häst på flera månader så ska man ingen häst ha. Själv ser jag till mina hästar flera gånger varje dag pga att jag har 2 fångisar som ska fodras o då passar jag på o kolla till shettisarna o varmblodet oxå. Givetvis är det lite lättare med häst på sommaren eftersom man slipper mockningen o väga hö i 20 påsar (5 hästar X hö 4ggr/dag. Jäkla skillnad mot de 6 jag väger nu under sommaren.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Både jag och min häst har semester. För henne innebär det att hon åkt iväg till en stooor gräshage där hon går med kompisar hela dygnet. Och slipper ha mig på ryggen ett par veckor.

För mig innebär det att minst varannan dag åka ut och se till att alla ben är hela, att hon mår bra, inte har ont av flugor och fästingar. Och rent allmänt verkar må prima.

När hon börjar ridas igen ändras egentligen bara det att hon får komma iväg ut och se sig omkring lite.

Jag har henne ändå på ett bete med "fullservice" men förväntar mig inte att stallägaren skall ut och spraya flugspray, smörja in torra hovar och sådant där. Det är ju mitt jobb, antingen hon går på bete eller inte.
Dessutom märks det på henne att hon faktiskt blir glad när jag kommer. Annars hade hon aldrig i livet kommit när jag ropat. Då händer det ju alltid någonting.

Alla sköter sina hästar olika. Och att inte lägga sig i det om det inte är direkt hälsofarligt för hästen (eller någon annan i närheten) tycker jag är en regel. MEN när det går ut över andra då har jag full förståelse för att man ilsknar till. Dillemmat för er är ju att det är ett kollektivstall. Att hennes tillfälliga hjälpredor hanterar era hästar är ju ingen speciellt bra lösning. Och filosofin att inte behöva göra något med sin häst för att den går ute dygnet runt - utan annan uppsikt än den av er - fungerar ju inte i verkliga livet.

Har ni inga stallmöten i ert stall? För utan att göra någon häxjakt på henne måste ni ju tala med henne. För även om ni löser det så att hennes häst på något vis går med andra hästar är det väl ändå ingen som ser till den? Det är ju inte riktigt förenligt med god hästhantering...
Enklast vore ju så klart att hon faktistk flyttade sin häst till någon som har tid med den, vilket hon upppenbarligen inte har. Men det kan ju tyvärr ingen annan än hon bestämma.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

bettysmatte skrev:
Jag tycker att sommaren är mycket enklare, och skäms inte för att säga det! Slipper mockning och att packa hösäckar. Är inte så bunden av vilken tid jag är hos hästarna. Jag borstar bara av dem när vi ska hitta på något, annars får de vara så de är (lite smuts skyddar mot insekterna, tror jag ;) ). Jag är dock hos hästarna varje dag och ger nytt vatten, kollar så att de inte skadat sig eller att det hänt något med staketet och så sätter jag oftast på lite hästsalva runt juver, etc. Men visst är livet enklare för mig, och hästarna också upplever jag det, på sommaren...

Instämmer. Skönt att man inte var helt ensam om att tycka det är enklare på sommaren.
Jag har 2 som går på bete och 2 (varav en fång-benägen) som står på fri tillgång på hö i sin vinterhage nu i sommar. Jag har även den fördelen att ha dem hemma på gården eller på angränsande mark, så jag har bra koll på dem.
Ger dem ordentlig daglig tillsyn, men är inte heller lika noga med borstningen. I och med att jag har dem "hemma" så blir det ju att man går och "snackar" med hästarna lite titt som tätt och på så vis kollar igenom dem då. (Flera gånger dagligen, alltså)
Sommaren är min enda chans till lite semester och jag har snälla bekanta som tar över om jag åker bort. (händer inte allt för ofta....)
Har även fixat med det mesta för att göra det lite enkelt för mig. Släpar inte vatten längre utan har LÅÅÅNGA slangar eller vattentank som flyttas med traktor tex.
Jag tycker även att det är skönt att inte vara så låst vid fodringstider.
Visst är det mycket jobb även på sommaren med hästarna, men det är inte lika tidsbundet i alla fall. Kan även tycka det är ganska mysigt med detta ute-pyssel....:)
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Fröken_Skåne skrev:
Man ska se till staketet flera gånger om dagen (man vet aldrig om älgarna brakar igenom det mitt i natten..!) Det är ju flughuvor på och sen av vid regn, flugmedel flera ggr/dag för att göra det drägligt, in/ut vid värmeböljan/flugor/knott, vatten ska bytas och fyllas på. Så ja visst är det jobb även på sommaren, de som påstår annat måste strunta blankt i sina hästar!

Se till staketet flera gånger om dagen kan jag inte eftersom jag jobbar heltid 3,5 mil från hästarna. Flughuvor behövs inte på mina - de har långa, bra pannluggar. Det enda flugmedel jag kör med är lite hästsalva runt juver och skap. Det mesta andra jox fungerar inte ändå. Vatten byts och fylls på en gång/dag. Det går på magert bete och stödfodras med hö en gång/dag vid behov. Och, nej, jag tycker absolut inte att jag struntar i mina hästar... Mina hästar har vissa behov - jag tillgodoser dessa.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

eldhroka skrev:
På ett sätt kan det nästan vara mer jobb eftersom man kanske måste åka och ta in hästarna om det börjar åska, fara hem och sen tillbaka för att släppa ut dem när det slutar åska..

Ursäkta, men tar ni in hästarna bara för att det börjar åska?

För ca en månad sedan kom det ett riktigt åskväder. Det dundra o hade sig, men hästarna får gå ute.
Vi har typ som en dunge där hästarna kan söka skydd..
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Glömde skriva vad trådskapan egentligen frågade efter...;)

När jag har stått i kollektiv-stall förut, så har det varit sagt att juni-augusti är betestid och då går hästarna ute dygnet runt. Alltså upphör gällande fodrings-schema mm. Man kunde alltså INTE bli bunden till att följa fodringschema för att någon annan vill ha uppstallat, men då ej heller ha sin häst inne på nätterna om man ej vill delta. (Sept-maj gällde fodrings-schema även om man valde att ha sin häst ute.)
I stället fixade vi ett schema så att alla tog en vecka i stöten och ansvarade för vatten, saltsten, staketkoll samt lätt översyn av hästarna. Om någon skulle resa bort den tiden gjorde man upp med den som hade den veckan om att titta till ens häst lite extra beträffande flugmedel och så. I övrigt så ansvarade var och en för allt "duttande" med sin egen häst.
Var och en har fått gjort som den har velat och kan inte belasta någon annan gällande sitt eget beslut angående ute-inne mm.
Det har fungerat bra. Så länge man har raka regler har man inget för att gnälla. Det funkar inte om någon ska slingra sig så fort det går lite emot dem och helt plötsligt börja ändra på allt man tidigare bestämt.

Då ni är majoritet som vill ha era inne så har ju ni det enkelt som kan samarbeta och hon har liksom "blivit över".
Jag tycker inte hon kan klandra er för hur ni vill ta hand om era hästar utan det var mest otur för henne att hennes blev själv kvar ute.

Jag skulle inte heller acceptera att hon hade en massa småtjejer som skulle ta hand om "kollektivdelen" då det inte gäller enbart hennes egen häst. Hela kollektiv-grejen bygger ju på att alla tar sitt ansvar!

Om hon vill ha det så simpelt över sommaren så vore det ju enklast för henne att skicka iväg hästen på bete där tillsyn ingår? Om hon inte vill det måste det ju vara för att hon tycker det funkar bättre där hon står nu?

Sedan beror det ju på vad som är bestämt sedan tidigare och vad som står i överenskommelsen/hyresavtalet. Om ni har bestämt om bete tidigare och alla utom hon har ändrat sig, då kan jag förstå om hon reagerar.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

sky_fly skrev:
Ursäkta, men tar ni in hästarna bara för att det börjar åska?

För ca en månad sedan kom det ett riktigt åskväder. Det dundra o hade sig, men hästarna får gå ute.
Vi har typ som en dunge där hästarna kan söka skydd..
Det skyddar fint mot åska:D

Åskan har tagit mindre flockar som sökt skydd under stora träd.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Hej!
Tack för att du läst mitt inlägg så väldigt noga, du har inte missat någonting tror jag, och det är ovanligt att folk läser så noga och svarar därefter.

Usch, problemet är ganska komplext känner jag ju mer folk svarar.

självklart är det så att vi ser till hennes häst.... har inte mage eller hjärta till annat, det är ett djur.
jag tycker det är olyckligt också att hon som du skriver blivit "själv" i detta majoritets beslut. Men det är ju inte så att våra inte ska gå ute ALLS - de kommer gå ute ca 3 veckor, kanske 4.

vi har flaggat ett tag att det skulle bli såhär, vi har stallmöten. dock har hon inte varit med så mycket sen i vintras redan, då hennes medhjälpare tog över. de gånger vi ringt och försökt kommunicera saker om hennes häst så har hon nästan varit ovänlig i telefon och ganska tydligt visat att hon inte vill bli störd. vi andra är i stallet varje dag, och träffas varje dag, och har en kommunikation som flyter. det är svårt att förklara situationen men med sån reaktion blir det faktiskt mycket jobb i längden att försöka uppdatera och informera om minsta lilla detalj. om det var jag skulle jag själv se till att ta kontakt för att få information och hålla mig ajour om jag hade intresse av det, inte låta irriterad när någon ringer, eller säga att "det är xxx som har honom idag, så ring henne". (just det - vi fick aldrig nån lista på vem av de x antal personer som hade honom som hade honom vissa dagar, så det har varit massor med strul att lista ut det när det gällde saker som vem som skulle nattfodra (sista man i vårt stall gör det för att hästarna inte ska störas utan allt är klart när väl nattfodrar), eller ö.h.t få tag i dessa xxx personer om man behövde delge dem någon info rörande våra hästar....

summa summarum: som ni ser så är det en massa saker som lett upp till den här irritationen, och det här blir droppen. Om det inte var för allt detta tidigare strul så skulle jag inte vara hälften så sur tror jag, men är faktiskt dödstrött på hela skiten, och nu dessutom det här med utegången. Det är inte så att våra hästar står på stall 20 timmar om dagen precis - de går ute 13 timmar ibland ännu mer i väldigt fina vidsträckta hagar med bra bete, de veckor de står på stall....
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Här uppe i norr så får man betala ca 700-1000 kr i månaden för bete .Och då ingår det plats i hagen + att dom fyller på vatten .

Så jag tycker att ni verkar vara billiga ,med tanke på att det verkar vara full service .

Det är första gången vi kommer att skicka våran på bete , dels för att vi kommer att vara nere på gothia 1 vecka .Han kommer att vara borta ca 4veckor och vi kommer att rida honom under 3av 4 veckor.
Vi funderar redan på hur vi ska klara att lämna honom , men han kommer nog att tycka att det blir härligt
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

sky_fly skrev:
Ursäkta, men tar ni in hästarna bara för att det börjar åska?

För ca en månad sedan kom det ett riktigt åskväder. Det dundra o hade sig, men hästarna får gå ute.
Vi har typ som en dunge där hästarna kan söka skydd..

Min förra häst blev väldigt rädd och stressad när det åskade. Han sprang runt runt, reste sig på bakbenen osv osv. När han kom in i stallet så blev han lugn. Det sitter i så jag åkte till stallet och tog in hästarna igår. Först hade jag tänkt strunta i det eftersom de såg så lugna ut när jag kom dit men sen började det dundra på mer och direkt efter blixtrade det. Hästarna blev oroliga och jag och stallägarens son bestämde oss för att ta in hästarna. När de kommit in blev de lugnare.

mvh Anna
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Nej, självklart att ni är irriterade. Det funkar ju inte om ingen samordnar helheten för hästen utan bara alternerar mellan en massa personer som dessutom också ska sköta viktiga sysslor som gäller allas hästar.

Men det finns ju ingen annan lösning än att sitta ned ansikte mot ansikte och diskutera igenom problemen. Har ni en stallchef, någon huvudansvarig? I så fall är det den personens jobb att gripa in nu och göra det obekväma att prata med personen i fråga och komma fram till en lösning.

Personen som äger hästen reagerar utifrån sin önskan att bli av med hästen ett tag, hon blir sur för att allt är jobbigt och för att det inte funkar, detta är mänskligt och helt normalt men det hjälps inte, hon äger hästen och har ett ansvar. Det gäller ju inte bara betesperioden utan även i höst, hur situationen ska funka då. Där har ni ett rimligt krav att det ska finnas en lista och helst att det ska vara en person som samordnar det hela och som ni kan kommunicera med (om det inte är ägaren själv får hon utse någon).

Ofta reder mycket ut sig bara man sätter sig ned och vågar börja prata direkt med varandra. Det är ju inte så stora och svåra problem egentligen och det krävs inga jätteåtgärder för att alla inblandade ska bli betydligt mera nöjda än ni är just nu. Personen känner sig säkert jättemotarbetad just nu så åk dit med en tårta och bestäm dig för att stå ut med att hon också måste gnälla av sig lite innan det går att prata om hur det konkret ska bli bättre. Gå inte i försvarsställning om ni får ta emot skit utan låt det rinna av dig, försök att gå tillbaka till de konkreta frågorna.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp