Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

[
Om det blir vackert väder i helgen så blir det till att slå höet :bump: *hoppas men vågar inte tro det själv*

mvh Anna[/QUOTE]
Här slog de höet i förrgår kväll.
Det ska ju vara hett :devil: i en vecka.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Och iom det vackra vädret nu så kom de förbannade jävla bromsarna här och så var det slut på friden. Imorse vid åtta var hästarna milt sagt irriterade på bromseländet. Jag har myst åt att bromsarna hållit sig borta så länge (rekord) men nu är det som sagt slut på lyxen. Så jag har nu på morgonen otåligt väntat på foderbilen, och när den levererat ströet så var det bara att lägga ny bädd i boxarna som tvättades igår, och springa ut och 'rädda' häsatrna. Som nu står i stallet och äter hösilage och skiter på spån men är SÅ lyckliga att fått komma undan. (Valacken går ju in i lösdriften när det är för drygt, men unghästen vågar inte gå in där igen än, tyvärr, så inget alt till att stalla upp)
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Min häst får 4 veckors bete varje år. Jag betalar för att han ses till varje dag, får friskt vatten, att hagarna är hela etc. Jag åker ändå dit någon gång i veckan för att titta till honom och gosa lite. Kan inte släppa ansvaret helt.
För mig betyder de här 4 veckorna att jag hinner städa ordentligt hemma, göra mitt pappersarbete (har eget företag), umgås med vänner och samla krafter. Jag har hand om min häst helt själv, har ingen medryttare eller så. Då behöver jag de här veckorna för att komma ikapp och samtidigt vila upp mig lite.
Men som sagt....jag skulle aldrig kunna släppa ansvaret helt och bara köra honom till betet och sedan hämta honom efter 4 veckor. Jag får lite separationsångest när jag inte träffar honom varje dag.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Skillnaden är att du ändå ser till att NÅGON har ansvaret för din häst och gör det som du annars skulle ha gjort.

Många släpper hästarna vind för våg och tror att de klarar sig själva när de går på bete.

/Camilla
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Jag tycker att ni ska säga till Stallägaren att det inte fungerar med henne i stallet och att om hon ska hålla på så som hon gör får hon hitta ett annat stall. Ni ska ju inte behöva lida för att hon inte tar sitt ansvar.

Sen tycker jag väl att hästar kan få gå ute dygnet runt på sommaren eftesom det ligger i deras natur att faktiskt att vara ute.
Men det blir ju dock mer arbete.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Fast samtidigt så har hon ju faktiskt rätt att ha sin häst på bete om hon vill det, stallet erbjuder sommarbete.

Nu har det ju ordnat sig som sagt, vi har kompromissat. Och som vädret är nu så står ALLA hästarna inne dagtid i vilket fall pga broms och värmebölja, och går ute nattetid istället, även de som från början tänkte vara ute dygnet runt.
jag tycker väl att principiellt - visst - hästarna kanske "förtjänar" dynget runt på sommaren - men inte till vilket pris som helst. Jag utsätter inte min häst för hård ridmässig press, träning och tävling, om den är helt sliten av att gå ute 24 timmar, med broms, värme och insekter i vilket fall. gäller även om jag inte ska träna/tävla.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

när man har sin häst på sommarbete. låter ju de flesta i mitt stall iallafall hästen vila ett par veckor på sommaren. då kan man ju få lite vila med från stallet, o hitta på nåt annat för en gång skull.
Jag menar inte att alla i stallet ska skita i o åka till stallet sammtidigt, så att ingen kollar till dom. Men i mitt stall så ser vi till att det alltid kommer någon dit o kollar till hästarna så dom har vatten o inte är skadade o så. Det måste man ju göra.
Men på sommaren så tycker jag man är värd att ha lite vila från stallet ibland o kunna hitta på något annat.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Pontiac skrev:
när man har sin häst på sommarbete. låter ju de flesta i mitt stall iallafall hästen vila ett par veckor på sommaren. då kan man ju få lite vila med från stallet, o hitta på nåt annat för en gång skull.
Jag menar inte att alla i stallet ska skita i o åka till stallet sammtidigt, så att ingen kollar till dom. Men i mitt stall så ser vi till att det alltid kommer någon dit o kollar till hästarna så dom har vatten o inte är skadade o så. Det måste man ju göra.
Men på sommaren så tycker jag man är värd att ha lite vila från stallet ibland o kunna hitta på något annat.

Det håller jag absolut med om. Vi turas också om när någon vill åka bort osv. Men det blir ibland problem därför att en del personer är hemma hela sommaren, och andra åker bort typ HELA sommaren (5-6 veckor). Dessa personer säger från början att det bara är att titta till deras häst. Men vad gör man sen, när det är flughuvor som måste tvättas så att hästen kan se ut genom den? flugmedel som måste smörjas på för att hästen inte ska bli helt sönderbiten? värmebölja då de andra hästarna tas in dagtid, och då dessa hästar också får följa med in av barmhärtighet och för att de inte ska bli själva. sen är det då boxar som ska mockas för att hästarna stått inne, för att inte det ska bli flugbo i stallet. så vart man drar gränsen är väldigt svårt, och det kan lätt bli så att vissa får dra hela lasset åt andra, med mycket lite i utbyte.

vi har haft bråk om detta tidigare somrar just att en del åker bort HELA sommaren. och vi har nu bestämt att max 2 veckor per häst är det man kan kräva av kollektivet att passa ens häst - övrig tid får man skaffa ersättare som kommer och kollar till den egna hästen.
det funkar bättre.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

Att vi slipper mockningen och de exakta tiderna :)

Hästarna kollas fortfarande igenom varje dag (vi är där och de som hyr ut betet).

Men sen så har vi alla semester! Inga lektioner, inga uthyrningar, inga barn osv.
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

mackan skrev:
Nu vill jag höra vad ni tycker och tänker. Vad innebär det för er att hästen går på bete? att ni slipper åka dit? att ni slipper mocka? att ni kan åka bort utan att bry er?

För vårat stall innebär oftast sommaren merarbete, då vi släpper ut hästarna vid 21.00 och tar in dem mellan 07.00-09.00. Nattetid är det lugnt, vi har en jättegullig tant, som ringer våra mobiler och talar om ifall hästarna tagit av sig klänningarna :rofl:.

Dagtid är det som sagt, avtäckning, fodring och vattning av hästar och golv på morgonen och under dagen är det påfyllning av vatten, samt mer golvvattning, visitering och kanske lite insektssprejning och trevlighetsmockning, för att hästarna ska kunna lägga sig torrt och rent om så önskas ett par gånger under dagen.

Ridningen företas lämpligen före 8 på morgonen eller efter 21 på kvällen... Vilket för mig oftast betyder efter 21, då jag inte har semester än.

För som du säger, våra hästar står också installade pga insektstryck och att vi rider hästarna ordentligt större delen av året, några tränar för tävling och de hästarna behöver få möjlighet till stallvila.

Inte sjutton betyder sommarbete att hästägaren får semester helt från stallet. :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Hästägare på sommaren - fri från ansvar?!

För mig innebär det att min häst får vara bara häst. Hon får gå i en jättehage i en flock och bara må gott. Äta, galoppera över fälten eller gå ner till sjön och svalka sig eller gömma sig i skogen om solen och insekterna blir jobbiga. Ingen utrustning, utan bara vara häst. Hon får mental vila från arbetet vi gjort under året. Är och tittar till hästarna varje dag och har på lite insektsmedel om det behövs, samt kollar att de är hela och pigga. Under tiden ska stallet skuras och målas, Hagar fixas till, mm. Det är alltid något som ska göras, lagas eller förbättras. Den här sommaren ska sadelkammaren möbleras om tex. det blir inte mindre jobb när hästen är på bete men det blir annorlunda jobb.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp