Hästägare med hund

stjarnfrugt

Trådstartare
Ni som har både häst och hund, hur ser era dagar ut för att hinna med utan stress?

Jag har precis avslutat en utbildning och börjat jobba på mitt nya jobb. Jag har för första gången i vuxen ålder ekonomisk möjlighet att skaffa häst, och det har varit en dröm i flera år att komma hit där jag är idag.

Jag har även en hund som är 7,5 år gammal. Som dagarna ser ut nu har jag en hundvakt som rastar henne då jag är på jobbet, men hon är ensam de övriga timmarna. Det har funkat bra och är den enda lösningen jag har hittat som funkar för oss båda. Hunddagisplats är omöjligt då jag jobbar skift och dessutom är det fullt överallt. Min hund är dessutom lugn och självständig och jag har inte märkt på henne att hon blir stressad av de ensamma timmarna.
Däremot de dagar då jag jobbar, så vill jag inte lämna henne ensam efter jobbet. Då ser jag till att jag är hemma eller kan ha henne med dit jag åker. Det blir ändå tillräckligt många timmar ensam för henne...

Men hur gör ni som har häst, hund och jobbar heltid? Tar ni alltid med hunden till stallet? Hur aktiverar ni hunden om ni inte kan ha med den? Jag har en hund som inte är så glad i att följa med till stallet, hon trivs inte och går bara runt och piper och/eller äter allt hon kommer åt.

Normalt sett går jag ut med henne ungefär en timme varje dag, antingen promenader eller så får hon följa med på mina löpningspass. Men hur ska man ha tid när man har häst och heltidsjobb?

I veckan blev jag lite nedslagen av den tanken då jag åkte till stallet. Det var en dag då jag jobbat 7-16 och skulle vara i stallet kl 17. Jag skyndade mig hem för att äta, åkte iväg till andra delen av stan till min pojkvän (han hade haft hunden under dagen eftersom jag inte ville at hon skulle vara ensam hela dagen då jag jobbade + kvällen då jag var i stallet) för att mata och rasta henne, sedan for jag till stallet och kom hem kl 20. Jag blev 40 min sen till stallet och hade dålig samvete hela tiden. Dels för att jag blev sen till stallet och dels för att jag inte hann med hunden. Jag tänkte på det och insåg att om alla mina dagar ska se ut såhär om jag skaffar häst, då går det ju inte.

Hur gör man för att få det att gå runt? Ska jag måsta vänta flera år tills hunden dör innan jag kan skaffa häst utan att ha dåligt samvete? Känns inget vidare... Jag vill inte att min hund ska få ett tråkigt liv, men samtidigt är hästdrömmen något jag sett fram emot i alla år då jag av ekonomiska orsaker inte kunnat leva den. Och nu när jag har pengar, då har jag tydligen inte tid :cry:

Sv: Hästägare med hund

Jag har hund, jobb och häst. Nu har jag turen att hunden får vara med på jobbet, vilket hon trivs med även om hon inte aktiveras så mkt de timmarna. Hon verkar dock nöjd med att få vara med och så får hon massa uppmärksamhet av säljarna här. :)

Jag har också alltid med henne till stallet, och hon får vara med på mina ridturer. Då slår man två flugor i en smäll. men som sagt, hon är också en hund som är glad och nöjd över att få vara med bara, och hon älskar att vara i stallet.

Men ja ibland kan det kännas svårt att hinna med allt. Hoppas du hittar någon bra lösning!

Det är just det som är problemet - hon är inte smidig att ha med sig. Annars är hon oxå rätt nöjd bara hon får följa med, då räcker det med att hon får ordentlig motion bara någon dag i veckan och inte varje dag.

Jag kan dock inte ha henne på jobbet. Jag jobbar på ett kraftverk :crazy:
De ggr jag haft henne i stallet har jag fått ägna mer uppmärksamhet åt hunden än åt det jag ska göra - sköta hästar. Annars gnäller/piper hon eller går runt och äter allt möjligt, jagar katter etc. Verkligen inte smidigt, och dessutom om man ska stå i storstall kommer det väl i längden störa de andra hästägarna..

Nu jobbar inte jag utan jag pluggar men jag har häst och hund. Min hund har varit med i stallet från 8 veckors ålder ungefär. Mer och mindre sällan men har har så klart varit en fördel att vänja henne tidigt. Det var dock en period då hon tyckte det var skit tråkigt och började gnälla när jag började mocka andra boxen (mockar alltid åt min syrra och en kompis om jag är först ut så tre boxar totalt) och hon gnällde enda tills jag var klar med alla stallsysslor. Ibland sprang hon ut från stallet och satte sig vid bilen och väntade. Men jag mest ignorerade hennes gnällande och idag är hon nöjd med att vara med i stallet.
Har du provat ge din hund lite tid att vänja sig? Min hund tyckte nog att det var tråkigt eftersom att hon inte fick någon uppmärksamhet men hon vande sig vid det så småning om.

Men jag förstår inte hur man ska hinna ha en aktiv hund som man vill träna med och häst + heltidsjobb. Börjar tro att jag får välja vad jag vill mest den dagen det kommer bli aktuellt :S

Jag stod en gång i ett större (20 privathästar) stall med koppeltvång på hunden - jag tog i princip aldrig med henne. Skulle aldrig göra om detta, utan för att jag inte ska gå omkring och känna mig stressad över att hunden/hästen blir lidande, måste hunden få vara med i stallet. Nu är min lätt att ha med, hon springer omkring och pysslar lite här och var, eller tittar på när jag mockar. och ligger i boxen och sover om jag rider ut. Rider jag dressyr ligger hon utanför och tittar på, eller typ, käkar gräs.

Köper du en egen häst, så skulle jag leta efter hundvänliga kriterier i stallet - kolla med stallägaren så att de andra hästägarna tycker det är ok med hund (funkar bäst i små stall), och att inte någon bilväg ligger vägg i vägg med stallet så man måste passa hunden.

Svarar två senaste i samma...

Jag har inte egentligen gett henne så mkt tid att vänja sig. Jag har ju inte haft egen häst utan bara varit medryttare och då känner jag mig besvälig för de andra i stallet om jag ska träna en ovan hund där.
Först var jag medryttare i ett stort stall med 30 hästar där man inte hade nåt speciellt koppeltvång. Det resulterade i att det var en massa lösa hundar som sprang omkring och störde, började bråka och skälla, var i vägen när man han hade hästar i stallgången etc. Även om jag är hundägare så tycker jag det är otrevligt, och dessutom en säkerhetsrisk, att ha lösa hundar som springer vind för våg. Jag hade min fast, men hon gnällde och pep, blev irriterad på lösa hundar eller frös trots täcke (vintertid)...

Nu är jag ibland i ett litet gårdsstall med bara jag + gårdsägarna. Där får jag ha hunden med om jag vill, men det är samma visa - hon misstrivs, fryser, jagar katter, äter skit eller springer runt ute och man vet inte vart hon är och gräver upp otrevligheter att äta.
Kanske är det jag som är kinkig och/eller har dåliga nerver, men jag har aldrig sett att det funkat att ha hund med i stallet. Jag personligen blir väldigt splittrad och kan inte njuta av hästeriet om jag hela tiden måste passa min hund för allt hon gör :o

Så när man tänker efter känns det ju som att man får välja. Dessvärre känns det bittert, för jag är i grunden mer hästmänniska än hundmänniska. Men samtidigt har jag inte samvete att göra mig av med en hund bara för att jag hellre vill ha häst. Det känns fel och egoistiskt :(

Det går inte spara in tid nånstans? Hitta en lösdrift i närheten med helinackordering (fri tillgång på mat + tillsyn) så du iaf slipper mockning/fodring/in-utsläpp osv. Sånt som drar mycket tid.
För isåfall är det ju i princip bara sticka dit en timme och rida och sen hem till hunden. Nuförtiden ser man ju en hel del sådanna lösningar för nog tror jag det är fler än du som jobbar heltid och har familj/djur och vill hinna med en häst också.
Så kan man ju ta helgerna till att mysa i stallet och göra allt pyssel.

Kan du inte annars hitta en dagmatte på heltid så hon slipper vara ensam hela dagen, och då bara behöver vara ensam ett par timmar varje kväll istället.

Det ska ju vara roligt att ha hund och roligt att ha häst, och känner man att tiden inte finns så blir det ju inte roligt helt klart!
Hoppas du hittar en lösning som fungerar för er allihopa!

Ptja, jag får fundera helt klart på om det är värt det. Jag tål inte mkt stress i mitt privatliv. På jobbet är det en annan sak för att det är mitt arbete, men på fritiden blir jag sinnessjuk av stress. Speciellt i kombination med dåligt samvete...

Kanske löser det sig av sig självt. Jag kommer vänta med hästköp tills jag är mindre ringrostig på hästbiten, så det dröjer kanske ett år. Dessutom jobbar min karl också skift och om vi nån gång får för oss att flytta ihop kanske jag inte ens behöver hundvakt. Dock har jag svårt för de där beroendeställningarna, jag vill klara mig själv och mina åtaganden utan honom :o

Dagmatte blir svårt då mina arbetstider varierar från 6 på morgonen till 23 på kvällarna. Vardag som helg. Finns nog inte många hundvakter som har lust med dom tiderna, som man dessutom vågar lita på. Jag känner ingen här som jag kan anlita utan att känna mig som en belastning, ibland har kompisar fått rycka in när jag jobbat helger men det är inte en hållbar lösning.

Jag o min man jobbar båda heltid o vädigt oregelbundet. Vi går om varandra en del men ibland behövs hundvakt. Tiderna varierar från 04 till 03, så hunddagis är kört. Men för oss är det jättelätt att hitta hundvakt, alla älskar Ruben. Nu har vi flyttat till en ny ort, satte upp en lapp i affären o fick flera svar direkt. Valde ett äldre par där han får vara alla tider o där han mår som en prins.
Jag har alltid med honom till stallet. Han älskar att vara där o leka med sina hundkompisar. Självklart är han lös. Är bara två hundar till så det blir aldrig rörigt. Han myser omkring när jag borstar o fixar, rider jag ut ligger han på sin filt i sadelkammaren, kan ha dörren öppen utan att han går iväg. Rider jag på banan ligger han vid grinden eller på ägarfamiljens altan, vilket är helt okej. Som sagt, alla älskar Ruben :-)

Senast ändrad:

Min hund kan ibland se grymt uttråkad ut när vi är i stallet men då påminner jag mig om att han alla dagar i veckan hellre åker med än är ensam hemma. Han äter också en del skit om han strosar själv så han får vackert hålla sig vid mig, ibland lös, ibland kopplad om jag känner att jag inte har tiden att kasta ett getöga på honom då och då. Just nu är han tyvärr skadad och kan inte följa med på alla turer, så ibland får han ligga i boxen och vänta. Jag är också jätteduktig på att stressa upp mig själv och oroa mig för att hunden (eller hästen med för den delen) inte har det bra, men jag försöker bromsa mig själv i de lägena och påminna mig om varför jag har djuren och allt jag gör för dem.

I regel får Albin vara med på allt och får massa motion men nu när han är skadad så går dt inte alltid att få till det så han kan hänga med och så är det bara, hans liv är helt ok ändå. Jag tycker du ska lägga tid på att vänja din hund med att ni är i stallet. Klarar hon inte att vara lös, så gör iordning ett mjukt och skönt ställe där hon alltid ligger när ni är där, och börja stallpasset med en promenad för hennes del. Min häst tömkörs en del för allsidig träning och då kan det funka bra att ta med en hund som kanske inte klarar/passar att följa med på ridturer.

Hoppas det löser sig för dig, jag tycker du ska ha i åtanke att det finns värre öden för en hund än att "tvingas till" utevistelse och aktivering flera timmar varje dag:angel:. Min hund har haft vattensvans ett par ggr och får inte bli kall under längre tid- det löser jag genom att låta honom ligga i den uppvärmda sadelkammaren om vi måste stanna i stallet efter att han varit ute och motionerat.

Jobbar heltid, men flex. Åker buss till stallet, går av tidigare och går en runda ca ( 45 min) med hundarna dit. De får sitta i en box medan jag rider. Sen sen ev tränar jag den stora i paddocken, elelr så går vi hem ( ca 1-3 h) De dagar jag har medryttare blir det lite mer träning med hundarna typ spår eller liknande, När jag jobbar är de hos dagmatte(elelr nattmatte då )

Men asch, lånad inloggning //YorWann

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 522
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama