Häst utan stall??

F

Flipper-4-life

Hej! Jag och en kompis har en stor fin hage med skyddande träd och sånt som vi ska ha shettisar i över sommaren, som ska gå ute dygnet runt. Men sen funderar vi på att köpa ett halvblodssto, som kanske ska avlivas om ingen vill köpa henne som promenadhäst, hon har fel på benen men lider inte. Hon kan inte gå lektioner på ridskoaln och dom har inte råd med en häst som "går och skräpar".
Vi undrar om ni tror hon klarar sig med bara hagen utan stall även på vintern om hon har tjockt täcke på sig och ett vindskydd? (öppet och oisolerat) men alltid något.
Shettisar o kanek russ brukar ju klara sig men gör halvblod det, som är vana att stå i stall?
 
Sv: Häst utan stall??

Det gör hon troligtvis, ja. Om hon har mycket mat och hästkompisar. Men tänk på att det är lag på att ha ett vindskydd med tre hela väggar och tak bara.

Jag hade mitt fullblod på lösdrift vintern 2004-05, hon älskade det! Stor hage, ponnykompis tjockt täcke på natten och massa mat så trivdes hon som en prinsessa. Ska börja leta lösdrift tilll henne nu igen!
 
Sv: Häst utan stall??

Okej, tack så mycket för ditt svar!

Ja, vindskyddet ska ha 3 sidor och tak.
Hästkompis hade vi klantigt nog inte tänkt på, men självklart måste vi skaffa det om vi ska köpa henne!

Tror du att hon kan gå i samma hage både vinter och sommar? jag har hört nåt o matt det inte är bra..man kan ju dela av den isåfall men då blir den ju så liten :/
 
Sv: Häst utan stall??

Förmodligen kan hon gå ute, men ni MÅSTE ha en ligghall. Halmat vindskydd med väggar och tak, borde gå ganska enkelt att bygga. Dessutom måste hon ha gott om mat och minst en kompis, en shettis t ex.
 
Sv: Häst utan stall??

Du BÖR ha två hagar att variera mellan. Dels för att om man använder hagen hela vintern så blir den väldigt lerig och är då inget bra sommarbete och dels så minskar man mkt problem med mask om man kan variera hage. Lösdriftshagar bör vara stora! Ni har ingen granne eller liknande som hon kan gå hos på somrarna (bland kossor brukar funka fint)?
 
Sv: Häst utan stall??

Det blir lätt mkt parasiter i hagen om man bara har en. När du avmaskar kommer de ut i skiten som hamnar i hagen=hästen får i sig det igen. Det bästa är om ni kan skicka bort henne kanske 2 månader under sommarhalvåret så att marken får vila...

Jag vet några som har sina hästar i samma hagar året om(dock öppnar upp på sommaren så det blir större. Troligen är inte den marken så bra men det funkar nog om man håller efter och mockar nogrant framförallt vid avmaskning. Men det är inte att rekomendera.

Men beteskostnaden brukar inte vara så dyr, några hundra eller max någon tusenlapp(om du inte bor i stockholm som jag:angel: ).
 
Sv: Häst utan stall??

Även halvblod, utan täcke, klarar att gå ute på lösdrift året om. Det viktiga är att de har vindskydd/ligghall och tillräckligt med grovfoder.

Immer
 
Sv: Häst utan stall??

Ska ni inte ha kvar shettisarna över vintern då? Det är ju sällskap det med ju.
 
Sv: Häst utan stall??

tänk på att du måste ha ett bra golv i vindskyddet. ett tjockt lager grus eller gjuten platta. det får inte bli blött där inne. och sen MYCKET halm, kompisar och mat så klarar hon sig bra.
 
Sv: Häst utan stall??

En fördel med lösdriften är ju dessutom att hästen kommer att röra sig mer över dygnet och det är bra för hennes ben. En häst som inte är instängd i box eller spilta står/ligger ju oftast inte still i vindskyddet under hela natten, utan vilar i korta perioder varvat med rörelse, så har ni tur kan det göra underverk med hennes ben. Dock inget att lita på förstås, men kan funka hyfsat- beroende på hennes problem. Det är definitivt inget minus i alla fall.
Vad jag har förstått tillbringar hästar som är vana att vara uppstallade mer tid i vindskyddet ( nu generaliserar jag lite förstås ) till att börja med, än vad hästar som är mer tillvanda gör.
 
Sv: Häst utan stall??

Emale skrev:
När du avmaskar kommer de ut i skiten som hamnar i hagen=hästen får i sig det igen.
Så fungerar det INTE.
Det är äggen från vuxna parasiter som smittar betena.
Avmaskar man så dör de vuxna maskarna och hästen bajsar inga ägg.
Om man ser till att avmaska så att hästen inte bajsar ut några ägg alls under 2 vintrar och en sommar så finna där sedan inte längre några parasiter.

Jag har parasitfria hästar och kommer därför inte att behöva avmaska i år.
 
Sv: Häst utan stall??

Du måste enligt djurskyddslagen ha ett uppvärmingsbart utrymme att ta in hästen i om den blir sjuk.
En sjukbox alltså.
Och en sådan per påbörjat 10-tal hästar på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp