Häst utan hovar

Tabasco

Trådstartare
Nåja fullt så illa är det inte men nästan.

Måste börja med att säga att jag är helt oinsatt i allt vad hovslageri heter egentligen.
Jag har en halvblodskorsning som aldrig någonsin visat minsta fångtendenser.
MEN, vid varje skoning så finns det en liten blödning i lamellerna, oftast i alla
fyra hovar, samt breddad lamellrand. Detta 365 dagar om året, oavsett årstid
och utfodring etc.

Hästen har extremt dålig hovkvalité, det växer mycket dåligt och några trakter
finns det inte att tala om, det lilla som växer där mosas ihop lika snabbt som det kommer.
Med mycket arbete och täta skoningar har dock nuvarande hovis fått upp trakterna
fram något.

Jag har haft ett flertal hovslagare under årens lopp och ingen verkar kunna/våga svara på vad det
är som händer i hästens hovar.
Till på köpet är han knepig på så sätt att bakskor ryker av lika snabbt som han
springer :crazy: med resultatet att halva hoven följer med = skolös bak nu och
därmed ingen ridning eftersom det då inte blir något kvar av hoven :crazy:
Han briljarderar (stavning?) fram och rör sig "normalt" bak, alltså vrider inte av bakskorna
som man skulle kunna tro.

Har fått ok att hålla mig och rida på gräs så länge bakskorna är av och fram till
att det växt ner tillräckligt för att det ska finnas något att spika i igen.
Men givetvis åker då framskorna av också!

Jag börjar bli less på det här nu, har ägt hästen i 8 år men inget händer.
Nuvarande hovis har jagt haft ett år och hovarna har aldrig varit såhär fina
och skorna har aldrig suttit så bra.
Men så kom sommaren, torrt och varmt och hovarna blir som frigolit.

Är det bara att ge upp, har jag en häst med hopplösa hovar?
Eller finns det någon förklaring till det här, finns det något jag faktiskt kan göra
för att förbättra hans hovar?

Sv: Häst utan hovar

Det finns ju en del olika fodertillskott som skall befrämja hovarnas tillväxt och kvalitet. Jag har själv inte testat (har varit förskonad från problem) men bästa väninnan har haft stor framgång med Biotin.
Hon anser att på de 2 hästar hon haft problem med så har Biotin hjälpt mycket. Hovarna har växt märkbart bättre och hovslagaren har anmärkt på att hornkvaliten förbättrats.

De två marknadsledande produkterna är: Biotin och Enzion.

Köp easy boots och sätt på bak så h*n inte sliter så mycket när du rider.Provat tillskott för bättre hovkvalité? Kiselgur?Jäst?Kalk? Kolla foderstaten så den får allt den behöver. Annars skulle jag rekommendera att åka till en hovslagare på en klinik,dom brukar vara jättebra.

Har du sett över om hästens mineralbehov är tillgodosett i foderstaten?

Har själv goda erfarenheter av Biotin.
Kolla även så att h*n får i sig mineraler.

På sommaren när det är snustorrt så brukar jag spola vatten (mycket) runt vattenbaljan, på så sätt får jag en fuktig miljö.

Försöker svara alla.
Har provat flertalet "förbättrande" produkter.
Utan kalktillskott så klarar sig inte hovarna alls verkar det som så det får han.
Biotin samt andra mirakelkurer har vi provat utan något som helst resultat.
Och då inte bara en månad utan gett det en chans under kanske 6 månader.
Hur snabbt bör man märka om det ger resultat eller inte?

Angående foderstat så är jag väldigt kluven.
Vi har eget hösilage på gården, problemet är att det tas tre skörder per år,
från 4-5 olika stycken.
Jag kan inte välja och vraka vilken del av skörden jag vill använda, eftersom
jag enbart har en häst så är jag hänvisad till den bal som är öppnad
till fåren.
Hur får man fram en analys som visar något alls av värde på det? :crazy:

Får vara ärlig och erkänna att jag aldrig haft tillgång till analyserat grovfoder och därmed
aldrig någon ordentligt uträknad foderstat.

Försöker svara alla.
Har provat flertalet "förbättrande" produkter.
Utan kalktillskott så klarar sig inte hovarna alls verkar det som så det får han.
Biotin samt andra mirakelkurer har vi provat utan något som helst resultat.
Och då inte bara en månad utan gett det en chans under kanske 6 månader.
Hur snabbt bör man märka om det ger resultat eller inte?

Angående foderstat så är jag väldigt kluven.
från 4-5 olika stycken.
till fåren.

Får vara ärlig och erkänna att jag aldrig haft tillgång till analyserat grovfoder och därmed
Eftersom hästen varit likadan i 8 år (och därmed åtskilliga olikheter i grovfodret) så tror jag mer på att hästen helt enkelt har dålig hovkvalité i sig själv. Visst fattas det säkert något i fodret, men jag skulle se det som helt omöjligt att ta reda på vad. Hästen kan ju vara sämre än andra hästar på att ta upp vissa mineraler, så även om han fick "exakt" det normalhästen behöver i mineralväg så är det långt från säkert att det skulle hjälpa din häst.

Prova tuff stuff hovstärkare, finns bland annat hos Börjes.
Det fungerar ungefär som stärkande nagelack på människor.
Sedan börja ge hästen jäst, vanlig bakjäst, ge en halv varje dag (utom vid fällning då ger du en hel) i ett år innan du utvärderar.
Eftersom du inte vet vad ditt ensilage innehåller för mineraler så ge full dos av naturliga mineraler, de är enklare för hästen att ta upp än syntetiska.
Köp barfota boots och ta på dem så fort hästen tappar en sko så han inte sliter på hoven alls.
Vid torka, se till att hästen står i vatten/blir blöt om hovarna när den dricker och vid blöta se till att hovarna får torka upp minst åtta timmar/dygn, gärna på torv.

Min häst hade vad man brukar kalla för fullblodshovar när jag köpte henne, de trasade sönder och hon tappade skor på löpande band och blev extremt ömfotad när hon tappade.
Ett år efter att jag hade kört med ovanstående hade hon kunnat gå barfota utan problem om jag inte hade ridit så mycket på grusväg att hon sliter ut skorna på 7-8 veckor.

Ja det är väl den uppfattningen jag fått också.
Snarare att det beror på dålig hovkvalité än direkt brist på något.

Åh ska man verkligen kleta något på hovarna menar du? Är tveksam till sånt, varför
kan jag nog inte svara på :o
Men visst, värt att prova...

Jästen har jag faktiskt inte provat! Hur ger man det, upplöst i vatten eller torrt?
Exempel på naturliga mineraler?

En hel del pillande och grejande med det mesta, men vad gör man inte för de
där djuren egentligen :love:

Har du varit på klinik och fått utrett om det finns något annat fel som kan orsaka problemen? Tänkte på det här med blödningarna i lamellranden speciellt. Verkar ju mystiskt att han alltid har det, om det inte är något som är fel:confused:? Synd att du bor så "långt" bort - min nuvarande hovslagare (pga fången) i Kristianstad (som även skor på djursjukhuset i Helsingborg) är HELT suverän :love:! Om du trots allt vill ha hans namn och nummer, så skicka bara ett PM! Kan ju kanske vara idé att ringa och rådfråga, t.ex...

Åh ska man verkligen kleta något på hovarna menar du? Är tveksam till sånt, varför
kan jag nog inte svara på :o
Men visst, värt att prova...

Jästen har jag faktiskt inte provat! Hur ger man det, upplöst i vatten eller torrt?
Exempel på naturliga mineraler?

En hel del pillande och grejande med det mesta, men vad gör man inte för de
där djuren egentligen :love:

Vanligtvis så kletar jag inget på hovarna därför att det gör varken till eller ifrån, det enda man ska ha på hovarna är hov stärkare om de är sköra för att stärka just där och då och ullfett om man vill göra hoven elastiskare (tex vid torka).
Jästen smular jag sönder över annat foder eller ger direkt, det breor på hästen men du behöver inte lösa upp det i vatten.
Ett exempel är show horse mmineraler,wiromin tillverkar dem.

från 4-5 olika stycken.
till fåren.

Som jag förstår det så brukar bönderna ta analys på ex antal balar vid varje skördetillfälle och lämna in för analys. Svaret brukar komma inom ett par veckor.

Utifrån värdena av analysen på snittet per skördetillfälle så har man en ganska god grund för att räkna ut en lämplig foderstat. När man sedan börjar fodra med andra skörden så får man räkna om foderstaten utifrån den skördena analyserade värden,, samma visa när det är dags för nästa skörd osv.

Får har helt andra näringsbehov än hästar,, dessutom är det väl ett klövdjur (tror jag) vilket innebär att den i så fall har "dubbla" hovar på varje ben precis som en ko. Med det vill jag säga att ett klövbens brott på en ko är 90% mindre allvarligt än ett hovbensbrott på en häst eftersom man i det fallet avlastar den klöven som har klövbrottet och lägger all belastning på den andra friska klöven.

Mitt råd är att skaffar ett eget grovfoder till din häst som även är analyserat och sedan kan fåren äta av det som "hipp som happ" verkar serveras dom.

Får får lamm,, hästar får dåliga hovar med risk för fång som secundär påminnelse.

Kanske Boj kunde ge en liten förklaring i vikten av balancerad grovfoderstat till hästar.

Jag önskar att det vore så enkelt att införskaffa eget grovfoder.
Det är dock ingen möjlighet, hästen kan inte äta hö pga hosta.
Ingen annan i stallet har något intresse av att servera sina hästar hösilage.
För det första finns det ingenstans att förvara fler hösilagebalar, för det andra
kan jag inte ha stora balar, då får jag ju slänga det mesta för hållbarhetens skull.
Små hösilagebalar finns vad jag vet inte här i närheten, varken vi eller min sambos
föräldrar känner någon som kan pressa små.

Våra får serveras inte "hipp som happ det som verkar serveras dom", vi har 60 får.
Här finns inte så stora stycken att vi skulle kunna ta all skörd från en och samma
vall! Blir det en helt missvisande analys om man blandar från olika vallar från
ett och samma skördetillfälle?
Hösilage och vall (det som är insått) är utseendemässigt samma som vilken "hästvall"
som helst, vi vill inte ha något ensilageliknande eller vad du nu tror brukar serveras
till får.
Får får förövrigt också fång.

Men eftersom hästen under de 8 år jag ägt honom har stått på diverser olika
foderstater med olika grovfoder osv, ALLTID haft dessa problem med extremt
dålig hovkvalité, är det då troligt att det är så extremt bundet till någon brist
eller liknande?

"Bra då är vi av samma uppfattning för det finns inga mirakelkurer eller andra tillskott som kan lösa det problemet du "ser". "
Vad löser problemet då?
Känner mig så uppgiven angående hans dåliga hovkvalité.
Antingen har jag haft otur med hovslagare eller vet jag inte vad, har haft 5-6
olika hovslagare, ingen verkar kunna svara på mina frågor eller ha någon minsta
ide om vad som kan göras med undantag för nuvarande hovis.

Inte ens vet. verkar ha något som helst intresse i att spekulera i vad det kan vara
som orsakar blödningar/breddning i lamellranden.
Hästen är utåt sett kärnfrisk, ET kan inte hitta något att anmärka på, han har
aldrig i sitt 12åriga liv ens visat en tendens till hälta.
Finns det någon som har minsta teori om vad som kan orsaka blödningarna och
breddningen i lamellranden?

Men blödningarna i lamellranden är ju inget problem, de bara finns där helt enkelt :confused:
Och vet. ser ingen som helst anledning att åka till klinik med en tillsynes frisk
häst, och angående den dåliga hovklvalitén så har inte vet så mycket att säga.
Hovis område men vet. gissade på dåliga gener samt dålig "hovstart" i livet.
När jag fick honom som 5-åring var det ju kalleanka fötter och ingen hovis
har lyckats göra något åt det.
Förutom nuvarande som faktiskt kommit med en plan och det har blivit bättre
men nu känns det som en återvändsgränd igen när skorna börjar åka av... :crazy:
Enligt uppgift har han ju inte träffat hovis förän vid 3 års ålder :mad:

Tråkigt:(! Men jag kan ju alltid fråga min hovslagare också vad han tror, nästa gång jag kommer dit (den 22/9, om allt går som det ska tills dess...), om du vill? Se om han har något svar på varför en häst har permanenta blödningar i lamellranden utan att, till synes, ha några andra problem. Han borde ju, eftersom han jobbar på en stor hästklinik, ha sett lite av varje i hovsjukdomar och hovproblem...

Det kanske kan vara idé att lägga in hovbilder här, om du har möjlighet?

Senast ändrad:

Men eftersom hästen under de 8 år jag ägt honom har stått på diverser olika
foderstater med olika grovfoder osv, ALLTID haft dessa problem med extremt
dålig hovkvalité, är det då troligt att det är så extremt bundet till någon brist
eller liknande?

Du ser inget samband med att denna individ under 8 års tid stått på diverse olika foderstater med olika grovfoder och ALLTID under dessa 8 år haft problem med extremt dålig hovkvalite??

Jag försökte skriva ett seriöst svar,, du vifftar bort det och skyller över skulden på hovslagare o/e brist på ngn mirakelkur..

Ser du inte sanningen i vitögat så kommer din häst inom en snar framtid få den enda mirakelkuren som garanterat löser problemet.

Den mirakelkuren heter bly och medicineras rakt in i pannbenet.

Ska det behöva gå så långt innan du är mogen för att förstå själva grundproblemet.??

Du skrev: Men blödningarna i lamellranden är ju inget problem, de bara finns där helt enkelt

Å så rycker vi på axlarna,,,,,,,,,

Jag vill inte delta mer i denna tråd.

Tack för informationen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar