Häst utan hovar

Sv: Häst utan hovar

Därav samma med djuren, om man inte skall absolut toppprestera! Så varför överdriva så med våra djur?

Varför skall man slarva med djurets foderstat bara för att man slarvar med sin egen?

Det viktigaste för ett djur är vad den får i sig för mat, utan rätt mat mår den säkerligen inte speciellt bra, jag kallar det knappast överdrivet att vilja ge sitt djur rätt mat.

Jag skulle istället skriva; Varför slarvar folk så med sina djurs foderstater? är det ren lathet?

Sen har ju jag ett VAL vad jag ska äta. Ska jag äta skräp eller ska jag äta bra? Jag har ett VAL vad jag ska göra. Orkar jag jogga idag eller ska jag strunta i det?

HÄSTEN har inget annat val än att äta det vi serverar den och ev det de kan hitta i hagen vi stängt in den i. Den har dessutom dåliga (olika dåliga beroende på hur tålig den är och hur 'högt' den protesterar) val ang om den känner sig lite matt och svag för dagen och vill hoppa över träningen, eller inte.

Jag säger det alltid i sådana här sammanhang men säger det igen - när man kan göra det så enkelt, varför skulle man INTE sträva efter att ge hästen så optimala chanser som möjligt att må bra och prestera det jag vill?

Jag skulle definitivt råda dig till att skaffa analyserat hösilage. Och med en HH återförsäljare bara 3 mil ifrån så är det ju bara att åka och hämta om du inte vill betala frakt.
Jag skulle också vilja rekommendera att ge lite bakjäst varje dag (ca 10 gr) för att hjälpa hans mage.
Det bästa är ju om du kan täcka hans behov med enbart grovfoder (+ selen som måste ges som tillskott), är han lättfödd så ta lägre energihalt men se till att proteinhalten är täckt.
Be någon hjälpa dig att räkna (kanske Alexandra ställer upp) eller kolla själv på hippocampus foderstatsprogram på nätet. Tänk dock på att man få ge mer hösilage än hö om de har samma värden eftersom hösilaget är blötare.

Många som tycker att de har feta hästar visar sig ha hästar med proteinbrist och "biafframagar". Med rätt sorts grovfoder (d.v.s. analyserat och mängd efter behov) gör att de hästarna förändras i kroppen och får överlinje och smalare mage trots att de många gånger får mer grovfoder än tidigare.
Risken för magsår minskar också när hästen får möjlighet att äta så ofta som möjligt.

När det gäller hovarna skulle jag införskaffa boots att sätta på när han tappat sko el.dyl för att skydda hoven. Kan också användas under ridning.

Jag är tyvärr för okunnig när det gäller blödningar i lamellranden men jag har alltid trott att det har varit ett tecken på att något är fel; fång, trampat på sten, röta, sömtryck etc.
Så varningslampan tänds.

Mitt råd är alltså att se till att han har en kontrollerad foderstat där han verkligen får i sig vad han behöver, se till att magen mår så bra som den kan göra och sedan hade jag nog tagit en tur in till en klinikhovis för att få en verkning samt en diskussion/diagnos om vad som kan vara problemet och hur du bäst avhjälper det.
Lycka till! /Sar

Och hur många analysrar den mat NI får er i? Visst är en del rätt arga av sej och kanske har nån brist av nått (kan inte vad för brist när man hoppar på folk och skäller , men säkert nån som vet ;) men i övrigt tror jag dom mesta mår rätt bra, även om man inte äter efter tallriksmodellen varje dag... Därav samma med djuren, om man inte skall absolut toppprestera! Så varför överdriva så med våra djur?

Vilken liten "arg bigga":rofl: Brist å brist vet jag inte om det är men när tjejer hoppar på folk å skäller så är min ringa erfarenhet att det beror på p*s.

Ja du,, om flera människor analyserade den maten dom får i sig så skulle både Coca Cola och Mac Donalds gå i konkurs.

Bästa av allt,, vi skulle slippa se massa överfeta "pluffs bullar" som har dåliga ben och främst fötter..

Själv har jag blivit miljöskadad,, kollar inte bara på hästars benställning/hovar och rörelse,, utan även på människors benställning/fötter och rörelsemönster.

När en människa börjar "vagga" fram i sin gång och allting skvalpar i en tsynamipåminnande vågrörelse,, är det då inte dags att börja analysera sitt eget foderintag???

Det finns t.o.m. dokussopor i ämnet där man ställer en anorektiker mot en "pluffs pluffs" och sedan byter man kostcirkel. Kuligast av allt är när dom häller ner varje dagsranson i ett tjockt genomskinligt rör. Vad tror du anledningen till att detta program blivit så populärt??

Jo därför att folk ska få mera kunskap om vikten av ett analyserat foderintag.:angel:

Jag ÄR intresserad av att ha ett analyserat foder, det verkar dock helt dömt
att misslyckas med det grovfoder som erbjuds antar jag.

Jag har aldrig fått lära mig vikten av ett analyserat grovfoder och en uträknad
individuell foderstat, tyvärr.
MEN, jag vill faktiskt få lära mig det så missförstå mig inte.
jag känner en person av det kanske 30-40-tal hästmänniskor som jag känner
som faktiskt gör en analys på sitt grovfoder!

Nu tycker jag synd om dig, därför vill jag ge dig ett råd.

Öppna en ny tråd på underforumet foder där du presenterar din häst(ras,typ,ålder,kön,användningsområde ex ex) så noggrant som möjligt.

Be sedan om råd från främst moderatorn Boj om hur du ska gå till väga för att finna en lämplig grundläggande foderstat.

Boj verkar vara mkt kompetent på just foder.

Lycka till,,, hej svejs

Öppna en ny tråd på underforumet foder där du presenterar din häst(ras,typ,ålder,kön,användningsområde ex ex) så noggrant som möjligt.

Be sedan om råd från främst moderatorn Boj om hur du ska gå till väga för att finna en lämplig grundläggande foderstat.

Fast det får man väl inte göra på "foder", dvs fråga om individuella foderstater?

Fast det får man väl inte göra på "foder", dvs fråga om individuella foderstater?

Nähäää???? Nu är ju inte jag ngn besökare på det underforumet men det verkade logiskt att man där skulle ställa frågor om just individuella foderstat.

Får man där bara ställa frågor om generella foderstater eller foder i allmännhet???

I så fall borde man inte på hästvård få ställa frågor om individuella hovproblem.

Finns det en generell lösning på alla problem för hästar??

Nähäää???? Nu är ju inte jag ngn besökare på det underforumet men det verkade logiskt att man där skulle ställa frågor om just individuella foderstat.

Får man där bara ställa frågor om generella foderstater eller foder i allmännhet???

Enligt "forum-reglerna" på foderforumet:

Vi och många andra har även ansett att foderforumet ofta svämmar över av trådar om foderstater för enskilda specifika hästar.

Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion.

Övriga generella foderdiskussioner är självklart fortfarande välkomna här.

Enligt "forum-reglerna" på foderforumet:

Vi och många andra har även ansett att foderforumet ofta svämmar över av trådar om foderstater för enskilda specifika hästar.

Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion.

Övriga generella foderdiskussioner är självklart fortfarande välkomna här.

Å fasen,, undrar varför inte denna regel även är införd på hästvård när det gäller individuella frågor om hovvård.

Även frågor om hovvård med dåliga hovar som i högsta grad har sitt ursprung i den enskilda individens foderstat.

Tänk va mkt mera fritid dom som besitter kunskap om hovvård skulle få om det ngn stans den frågande först fick hjälp med själva grundproblemet i den enskilda individens behov av en balancerad foderstat.

Inte nog med att man ska vara hovslagare,, nu ska man tydligen även vara proffs på foderlära för att kunna hjälpa en stackars hästägare som har dåliga hovar beroende på aldrig uträknad foderstat.

Den där regeln tycker jag är helt fel på foder,, i så fall ska samma regel införas på hästvård vad gäller den enskilda individens hovar.

Tycker jag!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar