Häst utan hovar

Sv: Häst utan hovar

Men, jisses, vilket otrevligt svar...:crazy: TS rycker väl knappast på axlarna? Då hade hon väl inte konsulterat olika hovslagare och veterinärer? Om det är så självklart att felet ligger i foderstaten, varför kan inte någon av hovslagarna eller veterinärerna som sett häst och hovar konstatera det då:confused:?

Ber så hemskt mycket om ursäkt att mina svar får dig att brusa upp så.

Jag är inget proffs, när jag rådfrågar veterinärer och hovslagare om min hästs
hälsa så litar jag också på det de säger, aldrig någonsin har någon tidigare påpekat
att foderstaten skulle kunna vara ett problem.
Är den det så visst, då ordnar vi en analys.
Jag frågar igen om någon kan svara, hur får jag en icke missvisande analys från 4 olika vallar, hur ska vi gå till väga för att det ska bli rätt?

Jag undrar fortfarande, jag ifrågasätter inte det du säger jag undrar för att jag
vill förstå, vad är det då som orsakar blödningarna?
Att grovfodret är oanalyserat och foderstaten inte uträknad efter det ja, men
vad är då problemet, att det är en brist eller liknande av något slag då?
Alltså, vad exakt kan vara problemet i foderstaten som orsakar den extremt dåliga
hovkvaliten och blödningarna/breddningarna?

Jag kanske är trögfattad men jag skulle uppskatta mer rak information med fakta
istället för idiotförklarande.
Jag tillhör kanske en av Sveriges sämsta hästägare som tillsammans med majoriteten
aldrig givit min häst analyserat grovfoder.
På gården får jag himlande ögon av bönderna, de undrar hur man ska kunna göra
en analys med alla olika vallar osv.
Jag vet inte ens hur man gör en analys så vad har jag att svara dem, jag vet ju inte.

Det känns inte okej att skriva på ett forum och fråga okända människor om en
så pass allvarlig sak som det här men vad gör man när otaliga veterinärer och hovslagare
bara rycker på axlarna och inte har någon ide om vad som bör göras?
När det gång på gång talas om för mig att det är ju inget att oroa sig för, hästen
är ju i övrigt frisk!
Var ska jag lära mig något och hur ska jag veta hur jag ska gå till väga när de
proffesionella inte har några råd att ge?

Uppskattar verkligen dina svar coari och menar inte att låta ifrågasättande, jag
vill bara få kunskap och förståelse.

Har hästen haft samma problem innan den kom till dig och har den ståt på samma ställe under de 8år du haft den?
När vi flyttade så drabbades alla våra hästar av strål bort gång.
Det va tur attt vi hittade en sån bra hovslagare för när han började verka våra hästar så insåg han att problemet inte hade med varken foder aller hästarna att göra utan jorden.
Det va bakterier i jorden som bröt ner strålarna. Sulfat brist...
Vi pratar 10hektar inte en hage.
Lösningen va att ha sulfat i hovarna blåt pulver sov blandas med lite vatten och kladdas på med bomull.
Jag säger inte att du har samma jord problem.
Tydligen kan mark som varit väl använd få brist på vissa gaser och det leder till mineral brist i jorden som suger ur mineralet i hovarna.

Ta ett jord prov om du misstänker det problemet.

Ett "intressant" problem om man kan uttrycka sig så :D

Hästen kom till mig som 5-åring med riktigt fula hovar, det var
verkligen kalle anka fötter!
Han har tydligen gått i unghingstflock till 3-års ålder utan att någonsin ha sett
en hovslagare, alltså helt utan någon som helst hovvård.
Sedan fram till min ägo skotts av en 65-årig gammal travkusk med tvivelaktig
hovslagarutbildning (läs obefintlig)
Hos mig har han stått i 5 olika stall med upp till 10 mils avstånd så jorden bör
inte vara problemet i det här fallet.

Blödningarna i hoven upptäcktes vid första verkningen hos mig varvid hovis och
veterinär snabbt kunde konstatera att det åtminstone inte var fångrelaterat.

Jag skulle satsa på analys av grovfodret. Det bästa är att helt enkelt ta en analys på varje skörd. Man ska inte underskatta vikten av att mineral- och vitaminbehovet tillgodoses, och om man har en problemfri häst trots att man har noll koll på värdena skulle jag mer se det som tur än att den som har en häst med problem har otur.

Om man väger kostnaderna för analys och möjligheten att därmed enkelt rätta till brister i foderstaten mot kostnaderna för konstgjord andning i form av s k mirakelkurer och veterinärvård/hovvård är det enkelt att välja det föregående.

Nu har kanske din häst sämre hovkvalitet, men desto större anledning att säkerställa att mineraltillförseln är korrekt.

Blödningarna i hoven upptäcktes vid första verkningen hos mig varvid hovis och
veterinär snabbt kunde konstatera att det åtminstone inte var fångrelaterat.
Om det inte var p g a spikat i lamellerna torde det vara just fångrelaterat.
Vad hade de för svar annars?

Om du nu inte kan ge annat än får-silage kan du väl flytta hästen igen o faktiskt uppsöka en klinikhovis- som nästan garanterat kan ge dig en diagnos o förbättringsförslag.

Jag kanske är trögfattad men jag skulle uppskatta mer rak information.

.
På folk brukar man säga "Du är vad du äter och blir vad du skiter":D
Samma sak gäller häst. Sunt bondförnuft.

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att det vore konstigt om du INTE hade problem med de förutsättningar du gett din häst.

Oanalyserad foderstat,bytt stall 5ggr på 8år ,5-6 hovslagare,byte av grovfoder stup i kvarten(eftersom du har massa olika smågärden där hösilaget tas så varierar innehållet i balarna rejält mellan varje nyöppnad bal.)
Nytt foderbyte =störd tarmflora ,tar 3-4 veckor för tarmfloran att stabilisera sig och ställa om till ny foderstat.

Alla hästar har inte plåtmage som klarar denna stress,det visar sig ofelbart i hovarna.
Att byta miljö ger hästen en inre stress även om den är kolugn till det yttre.
(nya kompisar,nytt vatten ,nya rutiner osv påverkar självklart hästens tarmflora )

Mitt råd till dig är köp dig en bra bok om hästens utfodring,gå en kurs i hur man beräknar foderstat och få kunskap och förståelse om hur fodret påverkar hästen.
Du får också lära dig hur lätt och smidigt det är att skicka in en analys.
En fet häst kan ha näringsbrist och långvarig brist på viktiga mineraler.
Du gissar bara som du utfodrar nu.Att ge kalk utan att veta fodrets innehåll av kalk och fosforbalans är ju lite vågat.
Mineraler påverkar varandra och har ett samspel sinsemellan som är komplicerat.
En uträknad foderstat är grunden ,sen ser man på hästen hur teorin fungerar i praktiken.

Din häst hostar,ok men du kan faktiskt ge hö ändå,blöt höet istället .
Lite jobbigare för dig men bättre för din hästs mage som slipper ständiga foderbyten.

Det finns företag som gör håranalyser(precis som man kan göra på folk)
Då kan du se hur hästens mineralstatus varit lång tid tillbaka,ett blodprov är missvisande men en mineralanalys kan visa på brister din häst haft länge.
Sen utifrån det kan du balansera upp brister osv.
Ansträng dig lite och försök inte hitta lätta lösningar för att det är bekvämast för dig.

Hade jag en häst med dåliga hovar skulle jag aldrig utfodra med hösilage med de förutsättningar du har med så olika balar och kvalite.
Jag skulle också ha en dyrare lättupptaglig mineral att ge ,baserad på örtmineraler.
Många hästar tar lättare upp mineraler som är gjorda av örter .
Dr Schaettes örtmineraler rekommenderar jag till hästar med hovproblem.
(men lös grundproblemet också!)

En häst med hovproblem anser jag inte vara fullt frisk..
Blödningar i lamellranden som dessutom är breddad är lika med varningslampor som blinkar starkt,synd att inte hästar liksom min volvo har varningslampor som blinkar när nåt är fel!;):idea:

Börja med foderstaten,alla seriösa och ekonomiskt sinnade bönder och hästägare tar foderanalys och räknar ut lämplig foderstat efter det, som grund att stå på.
Har din häst stora obalanser så krävs andra åtgärder också men börja med det mest självklara.

Ingenting är omöjligt om man försöker börja i rätt ände.

Jag har oxå en häst med väldigt dåliga hovar, ett fullblod.
Hans hovar växer knappt, efter 8 veckor så har det växt så lite så det går bara o dra några drag med raspen.
Hans hovar är som kartong, de bara fnasar sönder.
Vi höll på hemma i ca 1år o det blev inte bättre, så min hovis tyckte att jag skulle åka till kliniken så de fick titta på honom.

Så jag åkte till klinik, till en veterinär som jag litar på och vi röntga hovarna o han hade inflammation i hovväggen på båda fram.
Så han fick medicin och special skor utav klinikens hovslagare.

Så nu skor jag honon på kliniken, har gjort det ca 1 1/2 år nu.
Hans hovar är något bättre än vad de va förut men låååångt ifrån bra.
Jag tycker att det är så skönt o sko där, få prata med veterinären varje gång o bolla ideer.

Och han är så öm så han haltar på sand och gräs utan skor. Han kan inte gå i stallgången.

Han tappade 2 skor nu, hovis låg i flunsan.
och de trasade sönder så de fick inte på några skor nu så han blev tvungen o gå utan, så han går nu på bete utan skor, han rör sig men kan springer inte.

Jag ger honom mycket tillskott, desperat för att han skulle få bättre hovar.
Jag ger honom Foderjäst, Kiselgur, Hoof AID och Enzion.
Och det har gett resultat. Enzion har varit jättebra, det tar ju tid o kostar lite men det är det värt bara han blir bättre.

Så jag följer din tråd med spänning, dela gärna med dig om ideer, jag vet snat inte vad jag ska göra längre, han mäste ju bli bättre..

Senast ändrad:

Jag önskar att det vore så enkelt att införskaffa eget grovfoder.
Det är dock ingen möjlighet, hästen kan inte äta hö pga hosta.
Ingen annan i stallet har något intresse av att servera sina hästar hösilage.
För det första finns det ingenstans att förvara fler hösilagebalar, för det andra
kan jag inte ha stora balar, då får jag ju slänga det mesta för hållbarhetens skull.
Små hösilagebalar finns vad jag vet inte här i närheten, varken vi eller min sambos
föräldrar känner någon som kan pressa små.

HorseHage är ju lämplig storlek för en häst, kollat det? Det finns 4 producenter, men de täcker in hela Sverige. Visst du får betala frakt etc, men du löser grovfoderproblemet om du vill det?

Ber så hemskt mycket om ursäkt att mina svar får dig att brusa upp så.

Du ska inte tolka det som att jag brusar upp mot dig!!

Jag blir däremot frustrerad när vare sig din Veterinär, Hovslagare eller flera i tråden koncentrerar sig på själva grundproblemet,, analyserad foderstat.
och förståelsen för vilka secundära problem en icke balancerad foderstat kan leda till. Vart är dagens hästkunskap på väg när inte ens veterinären verkar ha den simpla förståelsen???

Min ringa erfarenhet säger i alla fall att en balancerad foderstad är grundläggande och aldrig kan ersättas med konstgjord andning "att man viftar bort det grundläggande", själv har jag aldrig fått "nöjet av att se" en häst utan hovar med en balancerat grovfoder.

Jag tolkar din tråd som att analyserad foderstat är helt utan intresse, det du söker är ngt att komplitera med så hästen får bättre hovar,, typ ngn mirakelkur eller biotin ex ex ..

Sorry,, därav har jag inget mer att tillföra i denna tråd för i min värld är analyserad individuell foderstat själva grund stenen för hästens övriga synliga välmående.

Försöker svara alla så gott det går.
Tack så hemskt mycket för alla informativa svar, uppskattas!

Jag ÄR intresserad av att ha ett analyserat foder, det verkar dock helt dömt
att misslyckas med det grovfoder som erbjuds antar jag.
Tyvärr hjälper det inte tillräckligt att blöta hö heller, veterinär rekommenderar
att han ska äta hösilage livet ut och undvika allt vad hö och halm heter.
Men visst, den "hjälp" jag fått såhär långt av vet. kanske visar att det är hel fel.
Att köpa hösilage här där allt skulle vara från en och samma skörd från ett och
samma stycke känns omöjligt, det finns ingen bonde här som har det så bra.
Bästa stället gäller hö och där kan jag möjligtvis få från två skördar från
två olika stycken, om jag har tur och bonden ens har koll på vad som kommer varifrån.
Horsehage har jag aldrig hört talas om så det ska kollas upp!
För övrigt har hästen innan han kom hit enbart ätit grovfoder från tre olika leverantörer
så så våldsamma foderombyten har det alltså inte varit under de 8 åren.
Det är först när vi flyttade hit det blev helt nytt och annorlunda.

Jag har aldrig fått lära mig vikten av ett analyserat grovfoder och en uträknad
individuell foderstat, tyvärr.
MEN, jag vill faktiskt få lära mig det så missförstå mig inte.
jag känner en person av det kanske 30-40-tal hästmänniskor som jag känner
som faktiskt gör en analys på sitt grovfoder!
Jag kommer från en lanthåla där kunskapen om sådant är minimal, det är liksom bara
sånt som de där tävlingsmänniskorna sysslar med, tråkigt men sant.

Så alltså, jag ska börjar med ett analyserat grovfoder med andra ord för att någonstans
få ordning på de där förbaskade hovarna.

Och tro mig, det är fruktansvärt frustrerande och stå där med den lilla kunskap
som man egentligen har och bara känna att man inte kan lita på varken veterinärer
eller hovslagare. Vart ska man vända sig när "proffsen" inte kan/vet/vill?
Man vill sitt djurs bästa men egentligen tycks man bara skada dem mer hur man
än går till väga.

Alla är nybörjare i början, och alla har varit nybörjare, även om vissa tycks ha glömt bort det :angel:

HorseHage är ett produktnamn för hösilage i minibal. Det kommer i säckar som väger ca 25 kg st. Dvs det är inga problem att använda även om man bara har en häst. Det produceras lokalt på fyra olika ställen i landet. Analyserat, och precis som vanligt hösilage kan TS och analysresultat skilja sig. Det enda som skiljer HH från annat hösilage är att det är en miniförpackning, och flashig text på förpackningen ;) Just att det är så små förpackningar gör det dock utmärkt just om man bara har en häst och svårt få tag på småbalssilage. Vet inte var du bor, men är det verkligen ingen som tar småbal (40 kg:s) i ditt område? Hör runt lite, jag trodde ingen tog det här heller, men när man snokade fanns det flera.

Jag har tidigare använt vanligt småbalssilage, dels lokalt och då fått av samma skörd, analyserat, men hemlevererat i småposter en gång/månad. Även köpt lite längr ifrån och fått hem hela säsongsförbrukningen på pall. Då får man ju betala frakt med.

I år ger jag HorseHage, fått hem och betalat halva säsongens behov. Analyserat och färdig. Den andra hälften ligger reserverad, den får jag hit när jag ber om det. Samma parti,s amma analys etc.

Allt går att lösa, men det kostar. Småbalssilage är inte billigt, spec inte analyserat med vettiga värden. HorseHage är inte heller billigt, men inte mkt dyrare eg heller än vanligt småbalssilage. Frakten däremot kan göra det betydligt dyrare, men det är ju där man måste välja vilket som är viktigast - så billigt som möjligt eller så bra som möjligt. Ibland hittar man en gyllene kompromiss, ibland får man bita id et sura äpplet.

Men du kan på ett eller annat sätt lösa ditt problem, dvs ge hästen analyserat (OBS, köp inte bara för att det ÄR analyserat, analysen måste vara bra med) silage i en balstorlek som fungerar för din häst. Tyvärr kommer det att kosta..

Vad är en bra analys då, för mig är det ju bara ett gäng siffror :angel:
Finns det några riktmärken man bör gå efter, eller åtminstone siffror man
verkligen bör undvika?
Det finns verkligen ingen här som pressar smått, bonden som sköter den mesta
pressningen åt bönderna med en mils radie runt oss har aldrig hört om någon
här i stan som gör det.
Vad jag kan se så verkar ju kilo priset på HorseHage och småbalar bli ungefär
detsamma. Runt 3kr kilot?
Verkar dock finnas en återförsäljare av HorseHage 4mil härifrån,
kan dock inte hitta någon info på hemsidan om de verkligen är det så får ringa
efter helgen och höra.

Det är två hosthästar som det gäller så även vattnat hö är kanske att utesluta.
Min verkar hosta lite även på vattnat hö även om det är en markant skillnad jämfört
med vanligt torrt hö.
Känner dock att här inte finns någon bra lagringsmöjlighet för en stor mängd
småbalar, men hö finns ju även på storbal, är det något att hänga i granen tro? :D

Mot vad jag trott så är det kanske bättre med analyserat hö än oanalyserat
hösilage till hosthäst ändå?

Skulle inte ens fundera på hö till hosthäst. Inte när alt analyserat silage finns.

HH så om du köper 'några balar i taket' får du inte garanterat från samma parti.

Ang plats, så du vet hur stor en lastpall är? På en sådan får det plats 24 balar = ca 600 kg. Ibland kan man få det på 'storpall', lite större än vanlig men tar inte mkt mer plats. Där får det plats 36 balar = ca 900 kg.

Jag har 4,2 ton HH på stallplanen, fördelat på två storpall och fyra småpall. De tar inte direkt mycket plats, vill du kan jag mäta exakt. Så nog har du nåt hörn du kan ställa några pallar? För en häst så räcker ju 4.2 ton i princip hela säsongen liksom. (beroende på hur långt bete och hur mkt den äter, men om man räknar 310 dagar om året med full giva och 15 kilo/dygn så blir det 4650 kg..)

Men ja, det blir ca 3 kr/kg + frakt. Jag ger 2.50 kr kg för det med sämre protvärde och 2.70 kr/kg för det med bra protein. Plus moms och frakt. Sammanlagt blir det 3,60 kr/kg inkl allt om jag räknade rätt i huvudet nu.

Det du ska kika på på analysen är i första hand att gram smältbart protein är minst 6 ggr så mycket som MJ. Dvs du tar siffran för smältbart protein och dividerar med siffran för MJ. Då får du kvoten SRP/MJ, den ska vara minst 6 om du ska slippa proteinkomplettera. En lite lägre kvot löser man lätt med lite kraftfoder, och är det inte en svårfödd häst så är det sällan problem få plats med lite kraftfoder. Har du e lättfödd häst är det trixigare.

Sen ska du kika på MJ/kg foder eg, men eftersom du inte har en aning om hur många MJ din häst behöver så är det svårt att veta vad som är bra där. Dock, om du bara har en hyfsat proteinkvot kan det mesta lösas sen.

Du ska också kolla på TS, torrsubstanshalt. Silaget ska inte vara för torrt, helst inte TS över 67%. Ett blötare silage är ingen fara, men du måste tänka på att du ska ge mer då.

Det är bara att ansöka om plats på gårdsplanen hos sambons far :D
Tar det så pass lite plats och man kanske kan få hem "lite och ofta"
utan att bli ruinerad så...
Med en återförsäljare 3-4mil bort bör väl inte frakten bli så farlig?

Beroende på väder osv går våra på bete maj-oktober.
Givetvis med stödutfodring när så behövs.

Min valack är extremt lättfödd! Har aldrig träffat en så lättfödd storhäst.
När betet är som bäst så bör han gå med små shettisar på "golfbana" för
att inte explodera i omfång :grin:
Stoet vet jag inte riktigt men vad ägaren säger så är hon inte svårfödd ialf
så en ganska normal storhäst gissar jag.
Några 15kg om dagen skulle nog aldrig kunna ges till valacken :eek:

Men med Horsehage, är du garanterad något med analysvärden som funkar
eller kan det lika gärna vara mindre bra värden?
Genom blocket blir det noll träffar i blekinge på hösilage i småbal och eftersom
inte ens bönderna här känner till någon så vet jag inte hur jag skulle kunna hitta
det. Är relativt nyinflyttad så känner inte särskilt mycket folk här.

Hjälper infon att hästen är extremt lättfödd och rids normalt 5-6 dagar i veckan
att kanske ge ett mer idealiskt riktvärden på analys för mig?

Tar det så pass lite plats och man kanske kan få hem "lite och ofta"
utan att bli ruinerad så...
Med en återförsäljare 3-4mil bort bör väl inte frakten bli så farlig?

Svårt att säga ang frakten, ring och hör. Sen kanske det hos den ÅF går att t ex hämta själv men få från samma parti. Slå en pling och kolla helt enkelt =)

Min valack är extremt lättfödd! Har aldrig träffat en så lättfödd storhäst.
När betet är som bäst så bör han gå med små shettisar på "golfbana" för
att inte explodera i omfång :grin:
Stoet vet jag inte riktigt men vad ägaren säger så är hon inte svårfödd ialf
så en ganska normal storhäst gissar jag.
Några 15kg om dagen skulle nog aldrig kunna ges till valacken :eek:

Då ska du leta efter ett foder med så lågt MJ per kilo foder som möjligt, men ändå en kvot på minst 6, dvs minst 6 ggr så mkt protein, så att du slipper tillskottsfodra med protein.

Beroende på hur blött det är måste du ge olika mycket för de ska få tillräckligt med torrsubstans. 15 kg av t ex mitt silage, som är blött (52% TS) är motsvarande 9 kg hö. Så du måste ta hänsyn till TS-halten också när du bestämmer hur mycket du ska beställa. En häst behöver 1 kg TS/100 kg vikt, och beroend epå hur mycket vatten det är i fodret blir det olika antal kilo. Man måste ge mer silage än hö för att nå samma TS.

Men med Horsehage, är du garanterad något med analysvärden som funkar
eller kan det lika gärna vara mindre bra värden?

Det är precis som allt annat silage, värdena beror på år, väder, vind, vall osv. Du måste alltså fråga efter analys på de partier som finns till salu, och se om något av dem passar din häst. Om du har svårt att tolka analyssiffrorna så hojta =)

Hjälper infon att hästen är extremt lättfödd och rids normalt 5-6 dagar i veckan
att kanske ge ett mer idealiskt riktvärden på analys för mig?

Vikt, ras, storlek och ålder behövs också. Sen, man kan bara uppskatta efter tabellerna. Sen får man justera uppåt eller neråt beroende på hur hästen ser ut. Men det går att ge ett riktvärde ja =)

Nu känner jag mig åtminstone lite klokare!
Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att förklara och svara! :bow:

SÅ lite så, bara fråga igen om du undrar något, kan inte jag hjälpa dig kan säkert någon annan här på buke =)

Läste bara halva då jag blev så j-vla förbannad på alla påhopp på oanalyserat foder!!! Tror ni som andvänder horsehage att det är taget från samma fält?? Då kan jag ta er ur den uppfattningen då jag bott där dom skördar detta och DÄR finns inga JÄTTEFÄLT som ni skulle behöva för att allt skulle vara taget från samma fält!
Dessutom får säker deras får bättre ensilage än era hästar får! En häst SKALL inte ha för bra ensilage om den inte går i skogen dagarna i ända, våra hästar som går kanske 1-2 timmar per dag BEHÖVER inte nått toppfoder, skulle vi ge samma foder som dom ger korna skulle varenda häst få rännaskita!

Och hur många analysrar den mat NI får er i? Visst är en del rätt arga av sej och kanske har nån brist av nått (kan inte vad för brist när man hoppar på folk och skäller , men säkert nån som vet ;) men i övrigt tror jag dom mesta mår rätt bra, även om man inte äter efter tallriksmodellen varje dag... Därav samma med djuren, om man inte skall absolut toppprestera! Så varför överdriva så med våra djur?

Läste bara halva då jag blev så j-vla förbannad på alla påhopp på oanalyserat foder!!! Tror ni som andvänder horsehage att det är taget från samma fält?? Då kan jag ta er ur den uppfattningen då jag bott där dom skördar detta och DÄR finns inga JÄTTEFÄLT som ni skulle behöva för att allt skulle vara taget från samma fält!

Om du läser en gång till, ser du att jag skrivit flera gånger att:
Det produceras lokalt på fyra olika ställen i landet. Analyserat, och precis som vanligt hösilage kan TS och analysresultat skilja sig.

innehållet i en horsehagebal är svenskodlad vall, med precis lika skiftande näringsvärden som bondens silage

Respektive parti analyseras, och kan variera från parti till parti och skörd till skörd

Det är precis som allt annat silage, värdena beror på år, väder, vind, vall osv

Så ingen har ens påstått att HorseHage har samma näringsvärde. Precis som jag skrivit i flera inlägg, så förutom att det säljs under speifikt namn och i specifik förpackning, så är det som vilket silage som helst. Dvs värdena varierar. Därför måste man kolla analyserna. Och det tas MÅNGA analyser, vi talar t ex 51 olika partier, om olika storlekar. Med varsin analys. Jag t ex har från två olika, med två separata analyser.

Haken med oanalyserat foder, oavsett typ och var det kommer ifrån, är att du inte har en aning om vad du ger. Om det är utmärkt för aktuell häst, för dåligt eller för bra.

Dessutom får säker deras får bättre ensilage än era hästar får! En häst SKALL inte ha för bra ensilage om den inte går i skogen dagarna i ända, våra hästar som går kanske 1-2 timmar per dag BEHÖVER inte nått toppfoder, skulle vi ge samma foder som dom ger korna skulle varenda häst få rännaskita!

Hästar får iofs inte diarre av blött silage sålänge de får tillräckligt mkt för att täcka TS, det finns studier på det. Undantaget är de hästar som inte riktigt tål silage.

Men med oanalyserat foder vet du inte om fodret är för bra för din häst heller. Så där förstår jag inte riktigt hur du menar? Analysen talar om hur fodret passar just din häst. Utan analys vet du inte om det är lagom, för bra eller för dåligt. Du vet inte om hästen får på tok för mkt eller på tok för lite protein eller mineral osv. MJ kan du titta på hästen och avgöra, men resten är knepigare.

Det är det som är halva vitsen med att köpa analyserat foder, man kan välja foder som passar just ens EGEN häst. Dvs till en svårfödd häst kan du leta efter ett med höga värden, till en lättfödd kan du leta efter ett med lågt energivärde men där du slipper proteinkomplettera - osv. Som jag skrev till TS så vad 'bra värde' är beror HELT på hästen. Om den är lättfödd, svårfödd, ung, gammal, osv osv.

Och hur många analysrar den mat NI får er i? Visst är en del rätt arga av sej och kanske har nån brist av nått (kan inte vad för brist när man hoppar på folk och skäller , men säkert nån som vet ;) men i övrigt tror jag dom mesta mår rätt bra, även om man inte äter efter tallriksmodellen varje dag... Därav samma med djuren, om man inte skall absolut toppprestera! Så varför överdriva så med våra djur?

Den enda jag sett arg här är faktiskt du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar