Sv: Häst utan hovar
Jag kanske är trögfattad men jag skulle uppskatta mer rak information.
.
På folk brukar man säga "Du är vad du äter och blir vad du skiter"
Samma sak gäller häst. Sunt bondförnuft.
Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att det vore konstigt om du INTE hade problem med de förutsättningar du gett din häst.
Oanalyserad foderstat,bytt stall 5ggr på 8år ,5-6 hovslagare,byte av grovfoder stup i kvarten(eftersom du har massa olika smågärden där hösilaget tas så varierar innehållet i balarna rejält mellan varje nyöppnad bal.)
Nytt foderbyte =störd tarmflora ,tar 3-4 veckor för tarmfloran att stabilisera sig och ställa om till ny foderstat.
Alla hästar har inte plåtmage som klarar denna stress,det visar sig ofelbart i hovarna.
Att byta miljö ger hästen en inre stress även om den är kolugn till det yttre.
(nya kompisar,nytt vatten ,nya rutiner osv påverkar självklart hästens tarmflora )
Mitt råd till dig är köp dig en bra bok om hästens utfodring,gå en kurs i hur man beräknar foderstat och få kunskap och förståelse om hur fodret påverkar hästen.
Du får också lära dig hur lätt och smidigt det är att skicka in en analys.
En fet häst kan ha näringsbrist och långvarig brist på viktiga mineraler.
Du gissar bara som du utfodrar nu.Att ge kalk utan att veta fodrets innehåll av kalk och fosforbalans är ju lite vågat.
Mineraler påverkar varandra och har ett samspel sinsemellan som är komplicerat.
En uträknad foderstat är grunden ,sen ser man på hästen hur teorin fungerar i praktiken.
Din häst hostar,ok men du kan faktiskt ge hö ändå,blöt höet istället .
Lite jobbigare för dig men bättre för din hästs mage som slipper ständiga foderbyten.
Det finns företag som gör håranalyser(precis som man kan göra på folk)
Då kan du se hur hästens mineralstatus varit lång tid tillbaka,ett blodprov är missvisande men en mineralanalys kan visa på brister din häst haft länge.
Sen utifrån det kan du balansera upp brister osv.
Ansträng dig lite och försök inte hitta lätta lösningar för att det är bekvämast för dig.
Hade jag en häst med dåliga hovar skulle jag aldrig utfodra med hösilage med de förutsättningar du har med så olika balar och kvalite.
Jag skulle också ha en dyrare lättupptaglig mineral att ge ,baserad på örtmineraler.
Många hästar tar lättare upp mineraler som är gjorda av örter .
Dr Schaettes örtmineraler rekommenderar jag till hästar med hovproblem.
(men lös grundproblemet också!)
En häst med hovproblem anser jag inte vara fullt frisk..
Blödningar i lamellranden som dessutom är breddad är lika med varningslampor som blinkar starkt,synd att inte hästar liksom min volvo har varningslampor som blinkar när nåt är fel!
Börja med foderstaten,alla seriösa och ekonomiskt sinnade bönder och hästägare tar foderanalys och räknar ut lämplig foderstat efter det, som grund att stå på.
Har din häst stora obalanser så krävs andra åtgärder också men börja med det mest självklara.
Ingenting är omöjligt om man försöker börja i rätt ände.