Häst till pojkvän i framtiden?

C

Cream

Hej!
Min och sambons gemensamma dröm är att en dag köpa en liten gård med varsin häst :love:
Det är inte aktuellt just nu men det hade ändå varit roligt att höra vad för häst som ni tycker skulle passa honom.
Hästen kan ju passa ovs ras men det hade ändå varit kul att veta lite vad för sorts häst man ska titta på.

Han skulle behöva en väldigt trygg häst att lära sig på med lugnt temperament. Han red turridning i Turkiet med mig och tyckte om det förvånansvärt mycket så jag är salig över att vi har samma mål och att han verkligen vill lära sig rida! (är lite rädd dock)

Han är 179 cm lång och väger runt 65 kg. Är väldigt smal.
Kom gärna med tips och förslag om lite vad man ska tänka på när man hjälper till att provrida häst till en nybörjare.
Jag har haft häst innan men det är ju en annan sak att provrida till sig själv än till någon annan med helt andra förutsättningar!

Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst till pojkvän i framtiden?

Det beror ju helt på vilken typ av häst han trivs med.
Det bästa är nog att provrida MÅNGA hästar och hitta en som är trygg, läromästare, och som han trivs med storleksmässigt.

Min sambo trivs bäst på grövre hästar av kallblodstyp, vissa på tunnare varmblod, tex, så det är väldigt olika.
 
Sv: Häst till pojkvän i framtiden?

Det beror ju helt på vilken typ av häst han trivs med.
Det bästa är nog att provrida MÅNGA hästar och hitta en som är trygg, läromästare, och som han trivs med storleksmässigt.

Min sambo trivs bäst på grövre hästar av kallblodstyp, vissa på tunnare varmblod, tex, så det är väldigt olika.

Det låter vettigt att testa många olika hästar.
Just nu är hans krav att "hästen ska springa fort":grin: men det är nog ingen fara på taket med den biten oavsett vad han väljer haha.
 
Sv: Häst till pojkvän i framtiden?

Min sambo började med att ta några privatlektioner på en ridskola, eftersom det gick lite långsamt (även fast han fick galoppera andra gången) så köpte vi en läromästare till honom, 18-årigt halvblod som provat på det mesta (hoppning/terräng) och utbildad MSV i dressyr.
Det har funkat jättebra och jag rider själv hästen mestadels eftersom sambons intresse aldrig blev större än någon ridtur per vecka :crazy: men även jag tycker hästen är rolig att rida, det kan ju vara en fördel?
 
Sv: Häst till pojkvän i framtiden?

Min sambo började med att ta några privatlektioner på en ridskola, eftersom det gick lite långsamt (även fast han fick galoppera andra gången) så köpte vi en läromästare till honom, 18-årigt halvblod som provat på det mesta (hoppning/terräng) och utbildad MSV i dressyr.
Det har funkat jättebra och jag rider själv hästen mestadels eftersom sambons intresse aldrig blev större än någon ridtur per vecka :crazy: men även jag tycker hästen är rolig att rida, det kan ju vara en fördel?

Jättebra för övrigt att ni delar med er om era sambos som börjat rida och egna erfarenheter kring det!

Det är absolut en fördel :)
 
Sv: Häst till pojkvän i framtiden?

Är han helt oerfaren kan det vara en bra idé att sätta honom på ridskola en termin först. Delvis för att det är svårt att lära ut till sin respektive (tycker jag, i alla fall... :angel: ), sen ser man också om intresset faktiskt kvarstår.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp