Häst sparkar när man ska kratsa hovar !

P

pooutinoouti

Min nya häst sparkar eller kickar när man ska ta upp bakbenen på henne. Jag funderar på vad det kan bero på. Vad tror ni ?

-1 Att hon har för lite muskler bak så hon inte orkar hålla emot, hon tar upp utan problem om en lutar sig mot henne och en tar upp.
-2 Att hon bara är stoig, är dessutom brunstig nu.
-3 Att hon är ute efter att gör illa någon, skulle jag faktiskt aldrig tro.
-4 Att hon bara testar gränser, hon testar faktiskt mycket.
-5 Att hon har blivit slagen, jag vet ej så mycket om hennes tid i Tyskland.
-6 Att hon har råkat ut för något med bakbenen.

Sv: Häst sparkar när man ska kratsa hovar !

Min nya häst sparkar eller kickar när man ska ta upp bakbenen på henne. Jag funderar på vad det kan bero på. Vad tror ni ?

-1 Att hon har för lite muskler bak så hon inte orkar hålla emot, hon tar upp utan problem om en lutar sig mot henne och en tar upp.
-3 Att hon är ute efter att gör illa någon, skulle jag faktiskt aldrig tro.
-5 Att hon har blivit slagen, jag vet ej så mycket om hennes tid i Tyskland.
1, 2 eller 4 tror jag.
vissa ston blir ju tjuriga vid brunst.
nya hästar brukar ju ofta testa nya människor.
om hon lägger sig mot dig och trycker neråt kanske hon är dåligt musklad eller dålig balans eller helt enkelt testar :P

Ja hon lutar sig emot men sedan när vi är två så går det alltså utmärkt jag tror det med hon kickar oftast ut frm och bak liksom men håller jag kvar då börjar hon försöka tröäffa mig inte med flit tror jag med för att komma undan att behöva stå så. Jag tror hon behöver mer muskler och sedan när ohn inte är brunstig är det nog inte problemn det var inte det när jag provred henne så de kanske är lite nya stället men skulle tro som dig ;)

Hästen kan oxå ha ont i rygg/länd/bakben.
Det kan ha blivit en låsning i länden som gör att nerverna kommer i kläm när hon ska lyfta bakbenen - det är inte helt ovanligt. Tänk ischias exempelvis.

sparka tillbaka och se vad som händer :smirk: hon har inte patella då så hon sparkar för att knäna låser sig?

Nej det tro jag inte eftersom hon blev vet besiktigad förra vekcna på torsdagen alltså en vecka sedan med röngen och allt han borde hakänt ngt då ju ;)Eller ?:confused:

Jag ska vänta till hon får upp konditionen och se hur det är då och när hon itne är brunstig :angel: Men jag tror inte de då hon kan lyfta upp det utan problm m man hjälper att putta henne åt andra sidan :P

had en både en fjording o en travare som var såna . Det visade sig att de var rejält kittliga. det gällde att inte fjutta utan ta ett rejält tag och skippa att dra med handen ner .
Kolla detta, kan vara så då kan man inte borsta försiktigt eller pilla på benen.

Jag brukar hålla rätt rejält men detkanske är min axe som nuddar hennes ban högre upps om stör ? Men hon ar jinte kittlig annars :P

Eller har hon sluppit lära sej att lyfta på bakbenen ordentligt?
Ålder?
Har du hört efter Hur det funkar med hovslagaren?

Hon är nog rätt ouppfostrad, ja ,,, men det ska det bliändring på.

Med hovlsgaren funkar det bra vad de har sagt ska snart sko henne för första gången hos mig så får vi se. Men hon har bra hovar och därför bara skor fram. Men hon vberkas bak och det har gått bra sa dem., hon är 8.

Jag vet ej vad hon gjort innan speciellt mycket.

mitt sto var så i början när ja fick na. nu så här efteråt så tror jag det berodde på många saker.

-5 Att hon har blivit slagen, jag vet ej så mycket om hennes tid i Tyskland. (tyskland gällde dock ej för mitt sto)

plus att hon hade ont...:(

har tagit låång tid för att komma tillrätta med henne sparkande. Nu fungerar allt bara bra.:)

jag tror nog att det är dumheter..testar dig samtidigt som hon är brunstig...säg ifrån!:bump:

Jo det gör jah och det går bättre och bättre. Men musklerna tror ag mest på eftersom hon var snälla när jag fick putta henne så långt åt sidan ja kunda typ hänga på henne samtidigt som min kompis tog benet då var det inga problem tror bara inte hon orkar ...

Men det blir upp till bevis men det ska bli ändring på dumheterna :P

Dumehter, säger du, dina eller hennes?

I hennes ögon är det du som ber om något som den inte klarar av. Eller ber du på ett sätt som den inte accepterar?

Så länge det är hästens du ber om något så har du allt att vinna på att tolka det som sker som om det vore den enda sanningen. Det är lättare om man kan förhålla sig till samma sak som hästen.
Dina åsikter är ju endast dina, och kan vara långt ifrån hästens sanning.

Har du testat att be hästen lyfta hoven själv, när du petar på den med en pinne? Då behöver den bara ansvara för sin egen balans och kan då vara trygg i sig själv. Vissa hästar har både dålig balans och är svaga, vilket gör det svårt för dessa att lyfta.

:)

Men om hon lyfter hoven skälv kommer jag inte åt att kratsa hovarna :P DÅ lyfter hon ju bara på den som hästar gör när de står och vilar-..

Om hästen inte vill ta bakhoven bakåt när du kratsar kan du börja med att ta den mer framåt-uppåt under magen. Det är lite luriga att kratsa men känns bättre för hästen. Allt eftersom kan du sedan försiktigt ta hoven mer och mer bakåt.

Idag funkade det :D Hon var nog mest kittlig ena sidan orkar hon inte för hon är för dåligt musklad där :/ Men andra sidan funkade utmärkt idag :D JAg stod en bit ifrån och nmuddade inte "överbenet" då gick det asbra så hon är nog mest kittlig ;) TACK FÖR ALL HJÄLP :D

En fråga till :P Ett annat problem nu.....

Hon vill inte gå fram när man rider stannar och vägrar gå men hon testar bara det vet jag för sedan går hon fram. Något bra sätt att lura på :) `?

om hästen vägrar att gå ra ska man inta tvinga fram den. det lder bara till tjaffs. vänd bara runt. tag i inner tygeln och vänd. dock ej om du rider ute, då kanske ni aldrig kan rida där igen.....:crazy:

hejsan =) Skulle bara säga att en kittlig häst ofta är en spänd häst. Har du känt över hennes muskler(t ex i bakbenet som hon slår med när du försöker lyfta)? Reagerar hon på en viss punkt så är hon antagligen spänd där. Testa då med att massera henne, stretcha arbeta med lösgörande rörselser för bakdelen (t ex bakdelsvändningar och skänlekvikningar).
Reagerar hon inte så är det antagligen bara ren lättja, att hon har förstått att hon kommer undan om hon beter sig så. Isåfall får du helt enkelt visa vem som bestämmer, ryt på henne när hon gör så, flytta bakdelen lite från dig och försök igen. Försöker hon "gå över" dig med bakdelen är det absolut ett tecken på att hon inte har någon respekt för dig.
Att hästen bara är rent lat är nog det vanligaste men det kan ju också vara så att hästen har ont i hoven eller att något har fastnat i hoven..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
31 995
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar