Häst som vill springa hem till stallet!

V

vblpower

vill gärna ha tips på hur man ska göra för att lära hästen att sluta försöka springa hem till stallet vid uteritter!:p

Sv: Häst som vill springa hem till stallet!

Ledarskapsövningar! :)
Enligt mina erfarenheter så brukar hästar som inte litar på sin ryttare och inte ser ryttaren som ledare ha en tendens till att göra så.

Gör hästen det av rädsla? t.ex att det blir rädd för något och flyr hemåt eller gör den det utan någon direkt anledning?
Jag vet att anledningen är hästkompisarna där hemma men ja, ni fattar.

Hej!

Min rara häst kan ibland få väldigt bråttom hem. Det brukar snabbt avhjälpas genom att när man kommer hem efter en ridtur faktiskt rida en sväng på volten. Det går väldigt fort att lära pållan att om man stressar hem får man gå på volten efter stressen. Då upphör det av någon anledning att vara lika skoj att gå hem????

Funkat på båda mina hästar- en superpigg och arbetsvillig arab och en connemara av "jag vill hem och äta nu"-sorten.

/ Lavinia, som är såå glad att hon inte längre behöver bråka om tempot på väg hem

om det går allt för okontrolerat är det bra att stänga stalldörren så att man inte blir avdragen i den .

Gör hästen det av rädsla? t.ex att det blir rädd för något och flyr hemåt eller gör den det utan någon direkt anledning?
Jag vet att anledningen är hästkompisarna där hemma men ja, ni fattar.

nej inte av rädsla (är aldrig rädd för ngt typ)
han bara går helt normalt,men sen tvärstannar och drar hem.

Ledarskapsövningar! :)
Enligt mina erfarenheter så brukar hästar som inte litar på sin ryttare och inte ser ryttaren som ledare ha en tendens till att göra så.

Okej :) har du nåra tips på övningar? :D

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
430
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama