Häst som vägrar stå still vid selning

F

Fjunet

Jag blir tokig! :mad: :mad: :mad:
Lillskiten vägrar stå still vid selning och när man ska spänna för vagnen. Gammal ridskolehäst och dessutom snuskigt envis. Har ni några tips? Jag måste bli lite hårdare mot honom. Han gör det dels för att han är odräglig och dels för att han vill ut och springa. Jag känner för att lyfta upp honom (110 kg) och kasta iväg honom :devil:

Sv: Häst som vägrar stå still vid selning

Var bestämd, men inte hård.

Min lillskit (ca 950 kg) står hur nällt som helst bara jag ber honom.

Jag tar för vana att alltid be dem stå still, oavsett om det är borstning, selning eller vad det nu kan vara. Tar de ett steg bort så harklar jag mig lite, om det inte hjälper så flyttar jag tillbaka hästen till utgångspunkten och ger beröm.

Detta kan alla mina hästar, tycker det är bra att ha det så. Ibland måste mna ha två händer till något och då vill man ju inte att hästen går iväg, och att den går iväg vid anspänning kan bli väldigt farligt.

Så var lite envis, eller så mycket envis som det behövs för att hästen ska inse att du inte ger dig.

Träna träna träna....är de dumheter hästen sysslar med så hade jag sagt till ordentligt...brukar hjälpa.

Jag lärde Barre att stå stilla när man spänner för honom när jag körde in honom..under själva tömkörningen......han står som ett ljus..i allafall när jag har kört honom.

Så tömkör och öva halter osv och stå någa sekunder...gå en bit..halt...står några sekunder osv.

ja det hänger nog mest i ledaskapet....min nyinkörda pålle står oxå som ett ljus speciellt vid anspänning eller ja jämt...spänner för vagnen sätter mig i den och ber han gå iväg då blir han nästan förvånad att han varit lös de senaste min....haha...han litar till 100% på mig.

sen bär de iväg o då är det inget slött så ja tror allt beror på hur ledarksapet är mellan hästen och dig.

han ser sig som lite av en ledare och då är det ju han som bestämmer(tror han) och säjer te när ni ska gå och n måste ni därifrån snabbt m.m...

träna mkt join up och tömmkörning han ska stå still när du ber han.

när du visar att du är ledaren genom join up det hör till många områden bla som jag gör när jag ska ge min häst efter arbete lite kraftfoder i en hink då måste han backa innan han får maten för annars slänger de sig ju fram över maten...detta är nog viktigt på shettisar med.
så nu kan han det så varje gång jag kommer med hinken så tar han ett steg bakåt omedveten om att jag då slipper en hängande häst i hinkel men jag har på så sätt lurat han lite.

han får heller inte gå före mig, aldrig om jag inte ber han gör han det då blir jag arg på han och gör astiga rörelser och säger nej...alltså går inte att förklara men jag visar ett speicellt sätt.

det är ledaren som går först, får mat först, bestämmer när den andre ska få mat m.m.

detta gäller även när man går genom stalldörren/in te boxen m.m. hästen ska stanna i öppningen och inte springa före sig in utan du ska lungt kunna gå in först.

tror det som sagt är ennu viktigare med shettisar som ofta slipper undan mkt p.g.a av sin str.

när allt detta är bättre och han vet vem som är ledaren så kommer han lyssna mer på dig då kan du träna på att han ska stå still vid selning ev gå tillbaka lite i inkörningen...

lycka till

jag brukar be dem gå 2 steg bak om de tar ett fram, då lönar det sig inte att gå fram för man hamnar bara längre bak. alla andras tips var jättebra med! /jenny

vad gör man om hästen inte vill gå fram efter selning utan står o snarkar med stängda ögon? Donnis!

Fjunet skrev:
Jag blir tokig! :mad: :mad: :mad:
Lillskiten vägrar stå still vid selning och när man ska spänna för vagnen. Gammal ridskolehäst och dessutom snuskigt envis. Har ni några tips? Jag måste bli lite hårdare mot honom. Han gör det dels för att han är odräglig och dels för att han vill ut och springa. Jag känner för att lyfta upp honom (110 kg) och kasta iväg honom :devil:

Min mamma har hållt på väldigt mkt me körning.. och om någon häst inte vill ha på sig sin sele så har hon mutat med godis.. :)

Jag skulle kastat iväg honom :rofl: :D :bump: :rofl:

Nä men om man är bestämd och är mer är dubbelt så envisare är pålle brukar det gå :D. Om du binder honom står han inte stilla då? Kort grimskaft? Det ska var lättare att göra som matte vill än tvärtom så nått får du hitta på liksom, rasta av innan selning? Fast det har jag hört ska träna upp hästen ännu mer :crazy:
Hötapp?? Lyfta ett ben? Alla sätt är bra utom dom dåliga! :D

Min ena shettis är sävlig och har sedan första körturen alltid "vilat benet" tills man satt sig tillrätta tagit fram pisken :devil: nejdå men helt lugn jämt liksom, o nu är hon riktigt cool då "unghäst buset" sinar (5 år) :smirk: . Så olika för däremot helsyrran var det mer kruta i men hon stod dock stilla vid selning, men då fick man se upp för tjuvstart vid vagnen :D

/L

Är grimskaftet kort så blir han irriterad och försöker resa sig istället :crazy:

Tjuvstartar gör han också :crazy:

Det är nog jag som måste bli hårdare. Men det är så trist att stå och skrika "nej!" hela tiden...

Var det inte din ponny som lyssnade perfekt på dig? ;) Ledarskap:smirk:

Nej men säg åt han ordentligt, och inte så han bara lyfter på ögonlocket utan att han verkligen förstår att han måste stå still. Ha han i grimma och håll i grimskaftet och säg åt han att stå, rör han på sig tar du i och skakar gärnet så det blir obehagligt. När han står still väntar du in honom, rör han på sig fortsätter du likadant. När han står still berömmer du alternativt gör ingenting alls. Men du måste ju få en reaktion hos honom. Gör klart att du inte accepterar beteendet och krävs det och orkar du så släng iväg han :D Alla sätt är bra utom dom dåliga! Och var konsekvent!

För någon sommar sedan var det en yngre tjej som skötte Clicken och hon skulle vara med när jag körde. Jag sa åt henne att stå framför då jag spände för och Clicken tar då ett litet steg fram. Jag blir såklart arg på honom och ryter och tjejen säger "Han skulle ju bara lukta". En sån inställning kan jag i alla fall lova att den inte fungerar!

ja påtal om att hästen tar ett steg fram mot människan(glömde skriva det) det är en sak man får se upp med det är hästen sätt att kolla om den får gå in på vårt privata område....hästen vill ju inte igentligen att vi ska springa dram o ta den på kroppen innan den luktat och aksepterat och det ska vi acsepptera.

man får se upp så hästen inte testar o tar ett steg emot oss för tar vi då ett steg bakåt betyder det genast att vi gett oss gör hästen så så var direkt på den och låt den backa några steg peta den i bogen vifta med grimmskaftet vad som helst samtidgt som du säger back-a. och direkt när hästen lyder så bli still och berömm...

back är den mest dominanta rörelsen var jag hört.

det kör jag mkt med kan jag säja haha o ja märker ibland att min kille testar om han kan gå in i min privata område men då är det bara o va på han...oftast gör jag likandne join up innan jag arbetar med han varje gång....
när de ger sig så tuggar dom oftast och han har nu fattat att han ska ge sig snabbt så oftast tuggar han så fort jag gjort en övning eller låtit han tex backa några steg..

det gäller att som sagt vara envis speciellt på islänningar o shettisar(ponnisar). de får inte komma undan en millimeter du måste vara KONSEKVENT!!!.

tex om du longerar lite på gårdsplanen och hästen vill byta varav då springer du bakom den så du kommer i draglinjen och försöker den komma undan är det bra att säja till och dra till i grimmskaftet så hästen inte springer ifrån dig och låtsas som det regnar för det är att ignorera dig...då brukar min pålle genast tugga om han varit så olydig då går jag fram till honom och berömmer och klappar i pannan..

blev långt igen haha men lycka till. detta funkar för mig på en riktig liten envis åsneislandshäst thihi.

Senast ändrad:

Be hovslagaren svetsa små ögglor på skona så kan du fästa ringar i golvet och haka i en kabinhake:idea: . Då blir den nog stilla!
/M

JAAAA?????????Liksom man skall aldrig tvinga en häöst till att göra saker..liksom bättre o muta me mat o godis än att typ tvinga den o stå stilla

Nora skrev:
Var det inte din ponny som lyssnade perfekt på dig? ;) Ledarskap:smirk:

Endast framför vagn! :) Då gör han vad han ska.

Jag ska vara på honom mer. Ajabaja.

Min lille buse är en handfull att hantera han med, men än så länge skyller jag på att jag inte tränat honom tillräckligt än. Men det är svårt med dessa små! De större hinner man lättare med att säga till, dessa riktigt små pyren är så snabba och krumeluriga så det ökar svårighetsgraden tycker jag. Dessutom är de så himlans energiska!

Min lille väger typ 95 kg så det är ju inte det att det är stora krafter precis, utan snarare snabba reflexer och mkt energi.... Gäller att vara den snabbaste och envisaste och ordentligt konsekvent.

Lycka till!

miamiamia skrev:
Be hovslagaren svetsa små ögglor på skona så kan du fästa ringar i golvet och haka i en kabinhake:idea: . Då blir den nog stilla!
/M

Eller ett magnetiskt golv:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 001
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 933
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 035
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar