Häst som vägrar gå hem igen

Sv: Häst som vägrar gå hem igen

Har inte läst de övriga svaren så noga...

Men trivs hästen i det nya stallet?

Haha kommer ihåg farsans travare som vägrade gå i "bakvarv" när jag red på travbanan! :p Vände man åt fel håll tog det tvärstopp, pållen backade hellre ner i diket eller in i elstängsel hur mycket man än försökte övertala :rofl:
Hon tyckte nog att hon visste bättre än den där lilla fjanten på ryggen, och det där var minsann fel varv, dit kunde man inte gå! ;)

Förtroende och kommunikation rent allmänt tycker jag är bra att bygga upp. I situationer man behärskar till att börja med, att ge sig på sånt som man inte vet att man kan lösa brukar vara dömt att misslyckas, bättre att backa tillbaka och/eller ta hjälp utifrån av t ex NH-tränaren eller allmänt duktig hästmänniska.

KL

Så där kunde min gamla pålle också göra ibland, fast han hade bott i sitt stall i kanske 10-15 år :D Han tyckte helt enkelt att ridturen var för kort och tråkig, och ville ha mer motion. Han brukade dock inte vara såå svårövertalad att få med hem, men jag brukade tänka på det och försöka rida lite längre turer emellanåt så han kände sig nöjd o avrastad :)

Ja så var mitt eget förra varmblod! :p Han "testade" att vandra iväg åt ett annat håll när man nästan var framme vid stallet (i övrigt var han en klippa på att hitta hem, red ofta off-road rakt ut i skogen och han hittade *host* mycket bättre hem än mig, om man säger så! :angel: ) fick intrycket att han kom på sig att näe, nu är det ju snart slut! Och ville utforska vidare.
Inte heller särskilt svårövertalad dock.

Det är nog det jag ser som störst skillnad i de två exemplen (skrev ju om farsans kallblod också) att i det ena fallet var det en protest från hästens sida som faktiskt hade en grund, därav svårlöst eftersom det var jag som ryttare som var stor del av problemet.
I det andra fallet var det mer ett personlighetsdrag hos hästen som var väldigt positiv till uteritter! :) Och då väldigt lättlöst.

Ja absolut, det är ju liksom snarare lite kul med hästar som gillar att jobba :)

Jag har också varit med om ett sånt där lite mer svårlöst fall, mitt ena sto som kunde få för sig att stanna och backa ner i diken och vägra gå rätt vad det va på ridturerna. I det fallet berodde det på bristande ledarskap från min sida (hade precis fått henne då) och efter att ha jobbat lite mer på det förstod hon att det är enklast att göra som jag vill :D Numera stannar hon ALDRIG när vi rider ut, utan tycker tvärtom att det är skitkul :)

när jag köpte min första häst så var han så där...
jag tyckte de va så sött som tolkade det som att han tyckte det var så roligt att va ute :grin:

Nu så här efteråt, när jag lärt känna honom på riktigt, så har jag fattat att han vantrivdes som FAN i nya stallet... och hehe, det sista han tycker en ridtur är... är rolig :p

Nu mer är han sällskapshäst och bor i ett stall där han trivs som bara den!

Jag tror att det är hem hon vill - dvs till sitt gamla hem. Det går nog över när hon boat in sig - för att inte göra det till en strid kanske du ska hoppa över ridningen några dagar tills hon acklimatiserat sig och kännt in sig på sitt nya ställe.

Det där tänkte jag också på. Hon kanske inte har hunnit göra det nya stallet till sitt hem, och vill därför hellre gå vidare till sitt gamla stall? :) Jag tror att det blir bättre när hon bara får vänja sig, precis som flera andra sa!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama