Häst som stegrar

Sv: Häst som stegrar

jo jag förstod det, men när hon går emot så och är påväg att påbörja en stegring och jag tar en halvhalt, då tar hon det som "broms" eller vad man nu ska säga.. äh svårt att förklara.. men jag förstår vad du menar iaf :D

Du kan gå in på en travshop och köpa en s k springrem.

Den går från nosgrimman på undersidan och sedan mellan frambenen, som fästes i gjorden. Det finns ju lösa remmar att köpa för mrtingal mm att fästa i gjorden, den är som en ögla.

I nosgrimman kan du sätta en kraftig ring som du sedan kopplar i springremmen i.

Det är en "gummiring" (plus läder) som töjer sig en del, men förhindrar att hästen går upp på 2.

Den kostar inte många kronor, de har den också på Börjes. Används på travare som går mkt högt med huvudet i löp.

Denna tordes hjälpa dig. Märker sedan hästen att han/hon inte kan ställa sig på 2 är ju förhoppningen stor att hon/han slutar.

Verkar ett smartare sätt än ballonger och annat som är knepit att hålla koll på i en sådan situation.

Dessutom är det inte skadligt varken för dig eller hästen.:rofl:

:idea::angel:

Hm det har jag inte hört förut :) men är den verkligen till för hästar som stegrar? eller ja man kan säkert ha den till det oxå.. för jag tänkte att det e ju ganska olika problem när man kör och när man rider.. blir det då inte väldigt svårt att hålla hästen i en "normal" form?

Den har samma effekt som en graman, dvs du hindrar hästen från att få upp huvudet med resultat att hästen reser sig med sänkt huvud istället.

Försök driv fram ponnyn istället & när du känner hon skall gå i luften, be om skänkelvikning, framdelsvändning precis vad som helst som tar bort focus på det hon tänkt att göra.

Jag har ett litet russ som tvärvänder & bockar med sin ryttare. Vi kör den strategin med honom nu & han gör det mer & mer sällan. Börjar blir riktigt trevlig att rida.
klipper man till honom med spö eller går åt för hårt mot honom så resulterar det i en ponny som blir skitförbannad istället & 7 resor värre.

Obs.

Den är inte lika "låsande" som en graman är. samt så hjälper den när den verkligen behövs och går hästen "snällt" finns den där bara. Den är ju också lite elastisk, och inte stel.

Vill påstå att man lite tvingar hästen när man använder gramantygel, det finns ju inget som så att säga ger efter som t ex en springrem gör. Kan ju va värt att prova.

Ett plus är ju att du har bara en tygel att hålla i, vilket kan ibland vara tillräckligt i sådana situationer. Har jag fel så yttra på.

Man behöver inte göra det så väldigt mkt krångligare än vad som behövs, eller.:angel:

Jag tycker du borde ta hjälp av en tränare. Kanske det inte hjälper mot just det här problemet, men du och hästen lär känna varandra mer och lär er lita på varandra.

Sen måste du lära dig känna när hästen ska stegra (Vilket du väl gör, eller läste jag inte det? :p )
När den ska göra det, så rid på en pytteliten "volt" och snurra runt den några varv. Vill den fortfarande stegra när du kommit ur "volten" så snurra igen. Och igen om det behövs.
Obs. Det räcker med ett par varv, inte hur länge som helst, då finns det risk att hästen blir förbannad istället.
Det gör inget om du måste slita den runt, för stegringar är farliga saker, och måste bort! I sådana situationer kan man (på vissa hästar) vara tvungen att ta i med hårdhandskarna.
Var alltid koncekvent! Den får INTE stegra, någonsin.

Sen känner ju du hästen bättre än oss, och vet nog hur pass hårdhänt du kan vara på den.
Endel hästar är det bättre att bara ignorera stegringen och rida på som att ingenting har hänt. Inte slå den, inte morra, inte dra i tyglarna. Bara låtsas som att det inte inträffade.

Hoppas det löser sig för dig!

en graman låser inte hästen alls och är inte ett dugg stel så länge man inte "drar ihop" hästen med den. man kan ha gramanen på, helt löst utan att den påverkar hästen överhuvudtaget. det är ryttarens hand som avgör hur mkt. den låser eller ger efter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar