Häst som rycker i tyglarna!

M

Midnightwalker

Min häst rycker och sliter i bettet så tyglarna åker ur händerna på mig och jag har såriga händer om det är kallt ute och jag inte har handskar. Ibland gör han det jätte mycket, ibland bara lite - men han gör det alltid. :( Om det är någon som undrar vad det är för bett jag använder så är det vanligt tre delat bett, tränset är aachen nosgrimma - har det med bett/träns att göra? Blir helt lost på det, förstår inte varför han gör det. Har haft honom i fyra år och han har inte gjort så förut, utan det är mest på senare tid han börjat göra det. Är inte kul att behöva ryckas fram och tillbaka i sadeln, tappa tyglar (kan inte bli för hård i handen mot honom, då han får panik) och bli arg på honom. Någon som har samma problem själv, vet vad det beror på eller har tips om vad jag ska testa?

Väldigt tacksam för svar! :bow:
Mvh Naemi

Sv: Häst som rycker i tyglarna!

Jag är också nyfiken på om ngn vet vad detta beror på och om det finns ngn vettig lösning på det hela. Min pålle gör också på det viset då och då, mkt irriterande faktiskt. Varje gång han gör så så tappar vi form och kommer av oss :(

Nu har jag då bara haft honom i tre månader, så jag vet inte om det är ngt han börjat med nu eller om han alltid gjort så. Min lösning på det hela är att rida med vävribbtyglar och att alltid se till att ha en av "plupparna" på tyglarna alldeles framför tummen i tygelgreppet. Då kan inte tyglarna glida ut när han rycker och jag slipper besväret med att plocka ihop handen igen.

Det skulle givetvis vara skönt att slippa bestyret helt och hållet förstås :)

Hej :)
Jag jobbar som hästmassör och i nästan alla fall där ägaren har klagat på "dragig" eller "ryckig" häst så har det berott på någon av följande orsaker:

* Hästen har ett bett som inte passar, sitter rätt, rätt storlek eller som inte passar för gommen och tänder. T.ex ett 3-delat behöver inte vara det snällaste för alla hästar då alla inte har samma sorts mun. Ett oledat kan i vissa fall funger bättre eller helt enkelt bettlöst.

*Hästen har en sadel som inte passar eller ryggont pga av andra faktorer (dock oftast sadeln) Den har smärtor eller obehag i ryggen vilket oftast blir mer markant när den jobbar och höjer ryggen vilket ger ett större tryck från sadeln om den inte är rätt utpassad. För att komma undan tryck i rygg reagerar många hästar med att sänka ryggen och köra upp huvudet och rycka.

* Hästen har problem med tänderna och får därför ont av antingen bettet eller nosgrimman (som håller ihop käken mot det som är obehagligt). Även låsningar i käken kan bidra till sådant beteende. Man kan pröva själv att bita ihop käkarna och sedan böja ner hakan mot bröstet, detta blir mycket obehagligt och man får dessutom svårt att andas och svälja.

Så en bra början är att gå igenom denna lista och kolla av att det inte beror på något av ovanstående, detta görs självklart mest effektivt med hjälp av ET, vet, tandläkare osv. Det är så otroligt ofta som stora problem kommer av små faktorer som ofta är väldigt lätta att komma åt: Byta bett, byta sadel, fixa tänder, massera bort spänningar m.m.

Så hoppas du orkade läsa allt och att allting löser sig för dig och din häst :)

Jag fick ett sto på tillridning som gjorde sådär och hon gjorde det direkt när man skulle upp. Men jag drog faktiskt tillbaka och när hon upptäckte att det inte gick att driva med mig så slutade hon och hade inte gjort det på många månader nu...

och ja hon är kollad av vet och massör osv... inget fel på henne hon hade bara lärt sig hur man kom undan :p

Fast ingen häst gör ju så utan anledning, hästar är inte elaka eller sluga.
Dom reagerar bara på situationer. Så om en häst drar, rycker, bockar, stegrar, hugger, sparkar osv så är det från allra första början inga "dumheter" som den kommit på skulle vara roligt att lägga sig till med. Det finns alltid en bakomliggande anledning till beteenden. Oavsett om det är smärta, uttråkad, ostimulerad, överenergisk, brist på ledarskap m.m.

Även om orsaken kan vara liten så finns den alltid och det hjälper inte att "tillrättavisa", det kan skjuta upp problem eller kuva en häst att underkasta sig ryttarens vilja men problemet kvarstår även om det är vilande eller undertryck.

Med detta sagt är det inget påhopp på dig utan bara min syn och erfarenhet :)

Jag brukar sätta ett handtag i ringarna på sadeln, och sen håller jag i det tillsammans med tyglarna när hästen börjar rycka. Då blir handen stilla och går aldrig bakåt eller rycker i hästen.

De är inte sugna på att fortsätta rycka eftersom det tar emot stumt och stadigt på samma ställe varje gång, och man tappar aldrig tyglarna = hästen kommer inte undan. Vips lär den sig att det är enklare att samarbeta.

(som alltid, förutsatt att hästen är frisk och utrustning passar)

delvis kl

Om hästen kör upp huvudet och försöker slå sig fri från bettets inverkan tror jag också att det är ett utrustningsproblem, i första hand misstänker man förstås dålig passform hos bettet.

Men som jag först förstod problemet drar hästen snarare tyglarna ur handen på ryttaren och sträcker huvudet framåt-nedåt? Och det tror jag är ett utmärkt sätt att slippa jobba på = ovana.

Oavsett vilket av ovanstående som stämmer in på ts´s häst så tycker jag att det är en god idé att kontrollera hästens mun + all utrustning.

Har precis samma problem han rycker tyglarnar till sig så man nästan rycks ur sadlen. Min 4 åring var hemsk i början men har blivit bätre jag brukar skänkla honom o även lirka med honom liksom smålirka honom tillbaks med ganska fasta tag. Detta har lyckas bra o han har blivit bättre men dock inte helt tillfredställande. Har kollat mun o rygg samt sadel dock ej hans tredelade bett. Kanske man skulle byta ut det med ett stångbett (tror det heter så) det ska ju vara snällt. Detta brukar uppstå särskillt när han är lite trött.
Innerst inne tror jag faktiskt att det är en ovana för att slippa jobba från hästens sida.

Anledningen är att när de har lärt sig att de kan komma undan genom att göra då för att folk ger efter enkel mattematik

jag rycker- matte släpper - mindre jobb
inte så svårt att räkna ut eller hur?

Jag jobbar med hästar och har tagit hand om en hel del knepiga hästar och jo de finns många hästar med konstiga idéer... Men de flesta är ryttarreleterat eller handlar om miljö.

Hästen i fråga är nu en mycket trevlig häst som nuförtiden älskar att arbeta och har massor med energi i ridningen vilket hon inte hade innan.

Jo det håller jag absolut med om att det oftast är ryttar eller miljörelaterat och jag respekterar absolut dina erfarenheter.

Sen anser jag att hästar som har knasiga ideér, och ja det finns många! ;) ofta har fått dom någonstans ifrån från allra första början, att beteendet sen sitter kvar när man eliminerat orsaken måste självklart åtgärdas.

Men enligt mina erfarenheter så kommer beteenden alltid av en orsak i grund och botten. Utrustning, ryttare, miljö, hantering m.m.
Och som sagt i vissa fall så har hästen lagt sig till med något som den märker hjälper mot det grundläggande felet men som den sen inte slutar med när själva problemet är borta. Det kan ju bero på en rad olika saker men hästar är ju vanedjur och har den gjort ngt under lång tid kan det vara svårt att sluta med detta.

Haha, jo det är väl klart att det inte är ett normalt beteende. Men säga vad du vill, hästar är inga dumma djur, och dom kan komma på saker och ting för att lättare komma undan - om det så handlar om att bocka, rycka/dra, stegra (whatever) men en häst är inte ett genomsnäll, pålitlig människans bästa vän hur du än vrider och vänder på det och vill intala dig.

Jag har också varit med om ett sånt här beteende. Då kollade jag först igenom utrustningen och gick igenom vet-undersökning för att kolla att det inte vara något fysiskt. När jag fick bekräftat att det itne var det, utan antagligen en ovana började jag tänka på min egen ridning. Ha ett fast säte, inte rubbas ur balans när hästen rycker tag, spänn magen, driv framåt och ryck tillbaka om det behövs. Jag tror jag hade tur, jag behövde bara rycka tillbaka två gånger och sen slutade han med det hela. Ibland, när han är trött och vi jobbar i för lågt tempo kan jag känna tendenser till samma beteende, men om jag då bara driver fram honom så slutar han genast. Så jag tror det kan vara förknippat med att hästen inte orkar.

Min hingst gör så. Fruktansvärt irriterande. Men jag tror inte att han är dum och vill slippa jobba, så smart är han inte ;) Däremot tror jag att det kan bero till viss del på stress, han är lugn annars, men han är ensam hingst med 15 andra hästar så jag tror han är en aning otålig och det är ett heltidsjobb för honom att hålla koll på hans flock. Så i ridningen kommer det ut i huvudryckningar. (kan väl gemonföras med när människan sitter och skakar på benet, ni vet..otålig)
Jag struntade i hans beteende och fortsatte rida som vanligt, det har minskat, men det finns där och så kommer det väl att förbli. :p Men att börja knycka tillbaka, hur frestande det än verkar, skulle jag inte göra.

Min herre gör så i perioder. Nu när jag har börjat sätta mer spress på honom och börjat träna så slänger/rycker han med huvudet så fort jag tar i tyglarna. Han gör det för att komma ifrån det jobbiga.
När han har sina ryckperioder så använder jag martingall på honom och det ger underbara resultat. Han ger upp när han märker att han inte kan rycka som han vill. Men det kan ta nån/några veckor.

Anledningen är att när de har lärt sig att de kan komma undan genom att göra då för att folk ger efter enkel mattematik

jag rycker- matte släpper - mindre jobb
inte så svårt att räkna ut eller hur?

Jag jobbar med hästar och har tagit hand om en hel del knepiga hästar och jo de finns många hästar med konstiga idéer... Men de flesta är ryttarreleterat eller handlar om miljö.

Hästen i fråga är nu en mycket trevlig häst som nuförtiden älskar att arbeta och har massor med energi i ridningen vilket hon inte hade innan.

Min shettis är ett levande exempel.:D Min son är bara 7 år och orkar inte hålla fast tyglarna när ponnyn rycker åt sig dem. Så ponnyn lunkar snällt omkring, men kortar sonen tygeln och ponnyn måste jobba, så tar ponnyn tillbaka dem och går åt ett annat håll... Han vet ju som sagt mycket väl att sonen inte har nåt att sätta emot. Egentillverkad "grästygel" blev min lösning, han kan åtminstone inte stanna och äta..:grin:

Jo visst, klart att de förstår det. Såg senast igår en ponny som jag tränar som också hade lärt sig den tekniken...

rycka åt sig tyglarna- o jag måste klia- ryttaren släpper - hästen kliade sig inte;) utan stod nöjt ut med lång hals sedan:rofl:

Efter du kollat så allt är ok (att hästen ändrar beteende är symptom på att något inte stämmer) och fixat det som behöver fixas och problemet fortfarande kvarstår är det precis ett sånt tillfälle det är läge att använda ett Gags bett.

Det är en stor bettring där nackstycket går igenom bettringet (löper igenom) och du fäster tygeln direkt i nackstycket kan man säga. Sen har du ytterligare en tygel som vanligt. Ingen verkan så länge hästen går som den ska, om den däremot drar ner huvudet som du beskriver så lyfts bettet i munnen och du behöver inte göra något, hästen drar liksom mot sig själv.

Det tar inte lång tid innan ovanan är borta. Ovanor kan ju stanna kvar efter att man löst orsaken till att den uppstod.

Finns många som har samma problem som du.

1. Byt ut ditt tredelade bett. Jag ser ingenting positivt i de tredelade betten. I och med att den är delad i tre och mittendelen är så kort finns det ingen plats för tungan i munnen. Bibringar många gånger även smärta i hästens mun. I vilken grad beror på av vilken typ din häst är, om den har rundare eller mer ^ laner. Är den känslig i munnen? Kanske ett tjockare bett med stora ringar är att föredra, D-ringsbett?

2. I vilken gångart sker detta? I skritt och galopp bör man följa med huvudets pendelrörelser (även när du vill begränsa t.e.x skritten, men då begränsar du rörelsen till lite mindre i stället för att ta bort den helt). Har träffat på en del hästar som tillslut börjat rycka tyglarna ur ryttarens hand. I traven anväder inte hästen halsen och huvudet på samma sätt, därmed kan du ha handen still där.

3. Hur sitter sadeln?

4. Pratat med någon som kan kolla upp munnen på den? Ibland kan det komma vassa kanter som irriterar.

5. Ta hjälp av en kunnig ridinstruktör som kan ge dig tips i ridningen för att träna bort det.

Jag avråder dig starkt att ta till med skarpare bett, tex gag. Detta kommer nog bara stjälpa dig.

MVH Karoliina

Jag avråder dig starkt att ta till med skarpare bett, tex gag. Detta kommer nog bara stjälpa dig.
Om du påstår att ett Gag är starkt så behöver du nog uppdatera dina bettkunskaper. Eller så har du bara sett dem använda felaktigt, dvs med en tygel. Läs dessutom under vilka förhållanden jag rekommenderade att använda det. Det är inget man rider med alltid, utan en kort tid för att få bort olaten efter orsaken till olaten är borttagen.

Sen undrar jag hur det tredelade skulle ge mindre plats i munnen än ett tjockt bett?? Det rimmar inte riktigt.

Om du påstår att ett Gag är starkt så behöver du nog uppdatera dina bettkunskaper. Eller så har du bara sett dem använda felaktigt, dvs med en tygel. Läs dessutom under vilka förhållanden jag rekommenderade att använda det. Det är inget man rider med alltid, utan en kort tid för att få bort olaten efter orsaken till olaten är borttagen.

Sen undrar jag hur det tredelade skulle ge mindre plats i munnen än ett tjockt bett?? Det rimmar inte riktigt.

Vad exakt tror du att du kan lösa med ett gagbett? Jag anser att det är ett skarpt bett jämfört med vanligt tvådelat tjockare tränsbett :grin:

Testa hemma:
Sök upp ett tredelat bett, ta fram tre utav dina fingrar och lägg på det tredelade bettet så som det ligger i munnen. Ha en medhjälpare som tar i tyglarna så känner du var det inverkar. Sedan kan du ju fundera på hur tusan det ska få plats en tunga där utan att göra skada. Tyvärr gör det ju inte det och hästarna blir skadade i gommen utav bettet.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 947
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama