häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

Sv: häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

TheHunted1 skrev:
Hon har varit halt och är under igång sättning på bilderna...

Har ingen betydelse, en häst med bra foderstat för individen har en bra överlinje oavsett om den är unghäst, äldre, riden eller oriden. Det är bara när det hänt något med musklerna, sjukdom, fel utrustning eller fel foderstat/balans som musklerna inte finns där.

Och att skylla en kotledsinflammation på att hästen varit överviktig är ju lätt att häva ur sig till hästfolk som tror blint på allt en vet. säger.
I så fall skulle hästen varit SÅ FET att hon fortfarande skulle ha kvar fettman till viss del.
Jag tror du missförstår en förändrad kropp och bättre hull med mer muskler för fettma. Sedan så får hästar som äter regält med grovfoder en ngt. större buk i avslappnat tillstånd men det är heller inte fettma, det är välmående.

Beroende på hur värdena är i höt så kan hästen få olika fettma, näringsbristfetma eller överskottsfettma och det gäller att hålla isär dessa två.

Inte_Ung skrev:
Detta var ett mycket okunnigt inlägg, på min ära.

Hästar bygger muskler på proteiner, inte på fett.
Till det så behövs det inte kraftfoder, utan just proteiner.
Proteiner finns det i bra grovfoder.

På sett och vis stämmer det....... Om ett foder har en hög råfetthalt så behövs det itne lika hög smrphalt för att få samma relsutat. Av någon anledning så kan hästen tillgodogöra sig proteinet bättre ju högre fetthalten är.

Lucern har en mycket låg fetthalt men högre smrp, och grov högre fetthalt men lägre protein ändå kan båda kan ge samma muskelresultat.

sissu skrev:
Sedan så får hästar som äter regält med grovfoder en ngt. större buk i avslappnat tillstånd men det är heller inte fettma, det är välmående.
:bow:

Och för HELA inlägget får du en till:bow:
//marti

varför inte?

har du analyserat hö?

och du, skippa fetstil, underline och konsonanter.. det ser ut som att du är en femåring som sitter å gallskriker.. lika envis och ogenomtränglig för råd är du också..

Inte_Ung skrev:
En skvätt olja löser det - billigare.

Ibland är det svårt att få i en häst den mängd olja den behöver, sedan är ju olja och råfett ur spannmål lite olika och tas upp lite olika. Men visst är det billigt.

Personligen så gör det inget om det kostar lite, hellre lite dyrare mat, än dyra vet.räkningar.

Men kan du inte blanda i det där kollijoxet i lucern som är blött ? Då behöver du ju inte ge henne något kraftfoder ...

Har en kompis vars föräldrar har en rid skola. Mamman hade ett par heta hästar på lektionerna, hon ökade då havre given och hips-vips så hade det gått åt andra hästarna... dom var nu mera ko-lugna och inga problem alls...

:D

sissu skrev:
Personligen så gör det inget om det kostar lite, hellre lite dyrare mat, än dyra vet.räkningar.
Billigt foder behöver inte vara dåligt foder.
Vill man ha råfett från spannmål så kan man ju ge krossat korn.
Dock är visst rapsolja bland det bästa som man kan ge tack vare dess höga halt av omega-3 fettsyror.

Men nu var det ju så med hästen i tråden att den inte riktigt tålde kraftfoder.
Och med lusern och olja så slipper man ju de snabba kolhydraterna från spannmål som ju brukar vara problemet.

Nu har du fått så många bra och kloka tips utav flera här!
eftersom det är så mycket av förslagen som ej går så tycker jag att du ska ta kontakt med en foderrådgivare istället :p
du kommer med all sannolikhet att få liknande tips som du fått här..

Mitt tips till dig är åter igen att Öka grovfodret till MINST 7kg.
(du kan ju blanda hö och halm) ge nåt annat istället för korn om hästen nu är fet. korn brukar man ha när man GÖDER upp en häst.
men en skvätt lusernpellets kan du ge för att blanda glucosaminet i:idea:

foderdiskoussionen lägger jag mig nte i
men ang glucosaminet kan du inte blanda upp det med vatten och spruta in i munnen på honom för isf kan du ju ta borty kraftfodret helt

*kl*
Det finns inte mycket mer att tillägga, det är upp till ägaren nu.

Jag har inte läst några svar, men kastar mig in i diskussionen ändå.

Jag har vad man kallar för EXTREMT het häst, hon får i princip endast en minigiva av kraftfoder. Dels pga vi faktiskt har så bra värden i grovfodret, trots det behövs en liten mängd för att mineralerna skall åka ned.

Kraftfodret hon får heter Hestekraft, detta foder används på många kliniker för att hästarna skall hålla sig lugna men samtidigt inte tappa så mycket i vikt under rehabiliteringen.

Jag skulle nog prova att ge mera hö, ev förstärka grovfodret med lucerna om värdena är dåliga. Skippa kornet i så stor utsträckning som möjligt, utom en mickrogiva för ev minerlaer eller annat. Morötter river bra i magen också, skramlar och låter som givan är jättestor.;)

ge henne fri tillgång på hö o blanda bioglukasiminet med rårivna morötter ist . ge även magnesium så lugnar hon sej .glöm inte mineralerna.
dom flesta hästar behöver bara hö haktiskt.

Har du provat svarthavre?
Det funkade bra på min kompis ponny som blev helt knäpp av vanlig havre.

Fast det är ju sommar. Kanske hästen äter gräs också? i såfall äe ju inte fem kilo hö lite.

Till trådskaparen: Blir hon verkligen stollig av bara pyttelite betfor, kanske 1 dl? Det räcker ju för att få i henne glucosaminet. Enligt forskning vid SLU ska ju dessutom betforen inte gå åt huvudet på samma sätt som havre, och om du inte ger henne betforen precis innan du ska rida så borde den sockerenergikick som den eventuellt kan tänkas ge ha gått över. Pröva med pytteportion betfor + glucosamin, tycker jag. Lycka till!

BeastieBabe skrev:
varför inte?

har du analyserat hö?

och du, skippa fetstil, underline och konsonanter.. det ser ut som att du är en femåring som sitter å gallskriker.. lika envis och ogenomtränglig för råd är du också..

Antar att du menar versaler?

ako skrev:
Fast det är ju sommar. Kanske hästen äter gräs också? i såfall äe ju inte fem kilo hö lite.

!
fast det var i april som inlägget gjordes, då fanns det troligen inte bete ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 730
Senast: Aureola
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna