häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

Sv: häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

TheHunted1 skrev:
Hon står på halm... och hon äter lite fast inte mycket
fast som jag skrev förut så ÖKA grovfodergivan till minst 7kg med halm/hö. en del hästar blir runda av för lite grovfoder... fast jag tycker din pålle såg fin ut. Inte alls överviktig ;)

Hej Tänkte bara tillägga i diskusionen att jag håller med de som säger att 5 kg hö är för lite för denna häst.
Dessutom är det enligt min åsikt på tok för mycket med 2 l korn/dag för en ponny. Jag håller helt med de som skrev att en ponny klarar sig bra med bara hö om det är av bra kvalitet.
Jag har själv en c-ponny (welsh) som inte gör just någotnting annat än går i hagen som sällskapshäst till min quarter som inte klarar att gå ensam. Min ponny går på 5-6 kg hö/dag och så får hon en näve korn morgon och kväll eftersom den stora hästen får (så hon inte ska bli besviken för att han får men inte hon), på kvällen får hon dessutom 1 msk betfor (blöt) och några morötter. Mina hästar har sedan separata mineralkoppar i boxarna så dom kan äta mineraler som de vill. Är höet av bra kvalitet så tar de nästan inga mineraler alls och genom att de har fri tillgång på mineraler så ser jag också när behovet ökar eller minskar vilket är bra eftersom det är en varningsklocka om de plötsligt skulle äta mycket mer än de brukar. När det gäller betfor skall man komma ihåg att det innehåller en mycket hög halt av socker vilket är rena energikicken för en häst. För mycket kraftfoder till en ponny ökar dessutom risken för fång i hög grad och även i det fallet är sockret en stor bov i dramat.

Måste bara fråga:
Varför måste din häst ha kraftfoder? (Vet att jag frågat dig innan ;))

Din häst är inte lat, den har inte lätt att falla ur,
den har inga problem att få i sig tillräckligt grovfoder
för att täcka dagsbehovet av näring.

Så VARFÖR?
Svara nu snällt både på min och Mynta2's frågor. (Annars blir hon arg :p )

De heta hästar jag haft har jag gett Fibergi, Krafft groov eller Krafft rehab. De sista fodrena är dock mest för tunnare hästar. Sen har de fått rejält med hö oxå.

0,25 liter kanske morgon och kväll?

När jag hade min häst på ridskolan var hon väldigt pigg och tokig ibland. TIlls jag kom underfull med att hon fick för lite grovfoder. 10 kg hösilage av 45% ts vad det alla fick. 9 kg om stora hästarna inte tränades för fullt vilket är alldeles för lite.

När jag sedan flyttade och kunde ge henne fri tillgång inne i boxen så blev hon mycket lugnare och mer harmonisk.

Mer grovfoder är mitt tipps! Utan analys så skulle jag rekomedera att lägga på något kilo lusern i stället för det andra kraftfoderet.

Zenith skrev:
Måste bara fråga:
Varför måste din häst ha kraftfoder? (Vet att jag frågat dig innan ;))

Din häst är inte lat, den har inte lätt att falla ur,
den har inga problem att få i sig tillräckligt grovfoder
för att täcka dagsbehovet av näring.

Så VARFÖR?
Svara nu snällt både på min och Mynta2's frågor. (Annars blir hon arg :p )

Därför att hon måste äta Bioclucomin (stavas?) på vetrinärens årder;) så därför måste jag ha något att blanda det i, precis som de står i texten....:smirk:

TheHunted1 skrev:
Hur ska jag kunna ge mindre krafft om hon redan går på 1 liter morgon och kväll?
enkelt, TA BORT DET bara..
ersätt med Lucernhack.. din häst är inte fet och den behöver mer grovfoder..
om mna ger en häst för lite grovfoder så fungerar inte hästens tarmsystem som det ska och då får du en häst med krånglig mage som inte tar upp all nääring och inte använder den näring den tar upp på rätt sätt..

om din häst är skithet så öka höet och ge magnesium, ca 1 eller 2 mått av Biofarmabs magnesiumtillskott Biomag.. det tar udden av skitheta hästar..

btw: vill du inte ha råd så skriv inte här.. för just nu säger du att hästen går på 5 kg hö och 1 liter kornkroos.. och du kan absolut inte öka höet, du kan INTE byta ut eller sänka kornkrosset säger du.. vad vill du så ha för råd? sänka höet och öka kornkrosset? det är snudd på djurplågeri om det är det enda svaret du kan acceptera..

sissu skrev:
Jag skulle inte säga att den hästen är musklad utan den ser tunn ut på hela överlinjen.

Hon har varit halt och är under igång sättning på bilderna...

Vad tycker ni om att byta ut korn krosset mot lucern pellets??

Förra året fick hon mer hö och då blev hon överviktig och vetrinären konstaterade att det kan ha varit därför hon fick kotledsinflamation...
Så vill absolut inte att hon ska gå upp mer i vikt:crazy:

ja, byt ut..

och om din häst blev överviktig av mera hö måste det vara något knas med höets värden.. har du ananlyserat hö till din häst?

TheHunted1 skrev:
Därför att hon måste äta Bioclucomin (stavas?) på vetrinärens årder;) så därför måste jag ha något att blanda det i, precis som de står i texten....:smirk:

Min häst får BioMag och Biotin, vilka är pulverform som jag har för mig att Bioglucomin också är, det blandar jag i knappt EN deciliter betfor. Duger utmärkt. Utöver det får hon hö.
Du behöver inte ge så mkt som 2 liter / 1 kg korn för att blanda lite pulver i :smirk:

Så skippa kraftfodret och ge åtminstone 7 kg hö.

Vissa hästar tenderar bli konstiga i temperamentet av för lite grovfoder.

Senast ändrad av en moderator:

TheHunted1 skrev:
klarar av det...
Just nu går min dam (connemara, dponny, sto, 14) på 1liter kornkross morgon och kväll och det får hon ändast för att hon måste ha bioglucomin(stavas?)

äter 5 kg hö också

Finns det något man kan ge istället för kornkross som är lugnande, för hon är EXTREMT het.

Havre och majsbaserad mat eller betfor är helt uteslutna då hon blir helt galen på det, vad ska man ge henne?

Tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Min ponny är 6 år o jag får inte ge henne havre då jag inte kan rida henne hon blir galen o stegrar sig för hon e så pigg..

Men vi ger henne 8 kg hö 2 på morgonen 2 på förmidaggen 2 på middagen o 2 på kvällen

o sen får hon 1 skopa krafft nya grov på morgonen o en på källen.. nu heter det typ grov 900 elr något nu.. (1 skopa =lite mer en ett halvt kilo
+ morötter o lite mineraler..

o sen brukar hon få 2 nävar havre o 1 näve betfor som middag det får hon oftast efter jag ridit utom på träningar o det blandar jag med b-vitamin
den är skitmånga som tycker hon ser bra ut.. och hon e lagom pigg o rida.:D

TheHunted1 skrev:

Men det måste väl gå att blanda medicinen i mindre mängd korn än 1 liter x2/dag?
Några nävar/gång bör ju räcka kan man tycka..

TheHunted1 skrev:

Förra året fick hon mer hö och då blev hon överviktig och vetrinären konstaterade att det kan ha varit därför hon fick kotledsinflamation...
Så vill absolut inte att hon ska gå upp mer i vikt:crazy:

om hon vart det så skippa defenitift krosset..

TheHunted1 skrev:
JA!
För då så ger du henne bara grovfoder och ökar grofodret till en bättre nivå.
Lusern ger dessutom mer protein/MJ (energi) än vad korn ger.
Och protein är vad din häst behöver för att kunna bygga muskler.
Blir hon för tunn, ge litet olja det är inte upphettande.

OM MAN GER HÄSTEN MER KRAFTFODER KOMMER DEN ATT MUSKLA SIG BÄTTRE OCH FÅ EN FINARE ÖVERLINJE .. TILL VÅR ENA HÄST IMPORTERAR VI MUSLI FRÅN ENGLAND MEN DET ÄR INTE ALLA SOM HAR RÅD MED DET SÅ DÅ SKULLE JAG FÖRESLÅ kRAFFT GROV SOLKLART .. LITE ENERRGI OCH MYCKET FETT ATT BYGGA MUSKLER AV .. GE HÄSTEN MER HÖ OCKSÅ .. OCH RIDA MER

nicodemus skrev:
OM MAN GER HÄSTEN MER KRAFTFODER KOMMER DEN ATT MUSKLA SIG BÄTTRE OCH FÅ EN FINARE ÖVERLINJE .. TILL VÅR ENA HÄST IMPORTERAR VI MUSLI FRÅN ENGLAND MEN DET ÄR INTE ALLA SOM HAR RÅD MED DET SÅ DÅ SKULLE JAG FÖRESLÅ kRAFFT GROV SOLKLART .. LITE ENERRGI OCH MYCKET FETT ATT BYGGA MUSKLER AV .. GE HÄSTEN MER HÖ OCKSÅ .. OCH RIDA MER
Detta var ett mycket okunnigt inlägg, på min ära.

Hästar bygger muskler på proteiner, inte på fett.
Till det så behövs det inte kraftfoder, utan just proteiner.
Proteiner finns det i bra grovfoder.
Och mera, 133g smrp, i lusern än i krafft grov, 90g smrp.

Lusern kostar dessutom betydligt mindre än krafft grov.

Inte_Ung skrev:
Detta var ett mycket okunnigt inlägg, på min ära.

Hästar bygger muskler på proteiner, inte på fett.
Till det så behövs det inte kraftfoder, utan just proteiner.
Proteiner finns det i bra grovfoder.
Och mera, 133g smrp, i lusern än i krafft grov, 90g smrp.

Lusern kostar dessutom betydligt mindre än krafft grov.
Jo .. men själv föredrar jag kraft grov min häst mår bra av det hon e jäkligt fin
soft_sensation
så ser hon ut:D

Krafft groov är ett bra foder.
Men det är för dyrt för vad man får.
Jag köper lusernpellets för 3.15/kg inklusive moms.
Och får 43g smbpr mera/kg - lika mycket som i 1kg bra hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 730
Senast: Aureola
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31