häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

TheHunted

Trådstartare
klarar av det...
Just nu går min dam (connemara, dponny, sto, 14) på 1liter kornkross morgon och kväll och det får hon ändast för att hon måste ha bioglucomin(stavas?)

äter 5 kg hö också

Finns det något man kan ge istället för kornkross som är lugnande, för hon är EXTREMT het.

Havre och majsbaserad mat eller betfor är helt uteslutna då hon blir helt galen på det, vad ska man ge henne?

Tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Sv: häst som måste ha kraftfoder men som knappt...

Hej!
Mitt tipps vore att öka givan av grovfoder, har du analyserat hö kan du se hur mycket som behövs för att täcka minerlabehovet, om höet är bra så ska en häst i princup klara sig på det, bara den får rätt mängd. Vill du nu ge kraftfoder för energiinnehållets skull så är betfor bra, det borde hon inte bli het på eftersom det inte är något spannmål. Täcker inte höet mineralbehovet så kan du blanda i mineraler i betforn till exempel. Vet inte hur mycket din D-ponny väger men 5kg/dygn är en mycket liten giva som knappt täcker minimibehovet 1,2kg per 100kg kroppsvikt.

Lycka till!

Förlåt såg inte att du skrivit att betfor är uteslutet... Det gör det lite svårare... i värsta fall kan du riva ett par morötter och blanda medicinen i det.

Du kan väl testa att blanda pulvret i lite uppblötta lusernpellets?

det finns färdigfoder för heta hästar, annars går det ju att riva äpplen,morötter när du ger glucosaminet (stavningen????) och bara nån näve korn.

men en undran om höet? jag tycker det låter lite med 5kg/dag till en d-ponny. själv ger jag 4kg till min shettis
jag skulle nog öka höet med ca 2kg för att se om hon lugnar ner sig.

okej, tack för alla svaren, innan gick hon i princip på bara hö och betfor och då blev hon helt hysterisk...:crazy:

Kan inte ge mer hö pga att hon är redan en levand köttbulle med ben:p Hon är väldig lätt "driven" behöver bara i princip luckta på gräss så blir hon tjock...

vet inte riktigt hur jag ska göra:crazy: ush vad jobbigt

prova att ge henne halm, för det låter som lite grovfoder :idea:

har hästen muskler och en fin överlinje?
eller är hon fet, dvs bukig och med fettreserver på kroppen?

hästen behöver mer hö, 7-8 kg ungefär.. hade du någon analys på höet? om inte så ge 1-2 kg Lucern till.. och MOTIONERA, trava massor! helt 5-6 ggr i veckan, rid 1½-2 timmar..

BeastieBabe skrev:
har hästen muskler och en fin överlinje?
eller är hon fet, dvs bukig och med fettreserver på kroppen?

hästen behöver mer hö, 7-8 kg ungefär.. hade du någon analys på höet? om inte så ge 1-2 kg Lucern till.. och MOTIONERA, trava massor! helt 5-6 ggr i veckan, rid 1½-2 timmar..

Hon är fin musklad, och har en fin överlinje, måste motionera mycket annars blir hon galen så det är inga såna problem...
av lucern skulle hon nog bli som en ballong:crazy:

Har några bilder, hon är dock inte tjock på bilderna, tycker jag i allafall, fast hon är ju inte jätte smal hälller:

HPIM1927.jpg

Hon står i lite nerförsbacke

HPIM1925.jpg

Lite mörk bild kanske och Hon står i lite nerförsbacke

2 liter kornkross = ca 1 kg(?) Ger i så fall 11 Mj och 73 smbrp
1 kg lucern ger 8 Mj och 105 smbrp...
Dessutom är lucern grovfoder oavsett beredningsform och jag tycker din pålle behöver mer... 5 kg till en D-ponny blir bara knappt MINIMIGIVAN på 1 kg ts/100 kg häst. Lucernet hjälper då upp ts-givan till 1,3 kg ts/100 kg häst.
//marti

Hej, jag har själv en häst som är pigg och går väldigt lätt upp i vikt. Allting beror igentligen på hur mycket du rider och tränar? Vad du har hästen till. Mvh /Karin

karin_k skrev:
Hej, jag har själv en häst som är pigg och går väldigt lätt upp i vikt. Allting beror igentligen på hur mycket du rider och tränar? Vad du har hästen till. Mvh /Karin

Hon rid som vanligt, hon är främst en hopp häst men även dressyr häst hon är en tävlings och trängings häst så hon rids ordentligt...

Mer hö och mindre kraftfoder (om du tycker hon blir fet), 5 kg är för lite för en d-ponny!

Kallar du verkligen din häst för tjock ?? Det dära var väl ingenting. Hur definerar du tjock egentligen ?

Varför inte prova att ge mera mat. Du vet väl att om man ger i underkant så går kroppen på sparlåga och ingenting förbränns..däremot så allt hästen får i sig lagras.

AssoSarastro skrev:
Mer hö och mindre kraftfoder (om du tycker hon blir fet), 5 kg är för lite för en d-ponny!

Hur ska jag kunna ge mindre krafft om hon redan går på 1 liter morgon och kväll?

TheHunted1 skrev:
Hon är fin musklad, och har en fin överlinje, måste motionera mycket annars blir hon galen så det är inga såna problem...
av lucern skulle hon nog bli som en ballong:crazy:

Varför skulle din häst bli som en balong av lucern? Lucern innehåller endast bra näring och ytterst lite fett.

5kg hö till en så pass stor häst i sådan träning som din är alldeles för lite, så jag förstår att din häst är het på gränsen till galen. Kanske den även har magsår p.g.a för lite grovfoder och mycket kravfylld träning.
Jag skulle inte säga att den hästen är musklad utan den ser tunn ut på hela överlinjen.

Vad som händer när du ger din häst flera kg hö alt. några kg. lucern till de 5 den redan får är att kroppen kommer att forma om sig och bli rundare, men det är ju inte en fet balongkropp utan en välmående musklad kropp som kommer ge en lugnare häst.

Det är väl bara minska på det? Byta till annat fodermedel om det behövs. Hur som haver är 5 kg alldeles för lite!

Kallar du verkligen din häst för tjock ?? Det dära var väl ingenting. Hur definerar du tjock egentligen ?

Varför inte prova att ge mera mat. Du vet väl att om man ger i underkant så går kroppen på sparlåga och ingenting förbränns..däremot så allt hästen får i sig lagras.

Kan du inte svara på mina frågor ?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 730
Senast: Aureola
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 637
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna