Häst som lägger sig i transporten!

Sv: Häst som lägger sig i transporten!

För att den blir stressad.
En sdn häst bör färdas brett o mkt mer försiktigt.ö

Hallontuss.
en kamera i trailern kan vara bra.
skönt att det har gått åt rätt håll:bow:

Eller för att den inte är stressad och väljer att ligga ner för den "orkar" inte stå upp, skumpigt, vingligt mm...

vad jag efterfrågar är någon som vet varför en häst väljer att ligga o åka.
inte spekulationer o tips. hästen ligger ner , oavsett väggar , uppbindning , transport , 110 eller 20 kmh..

varför väljer en häst att ligga ner?

är helcool för övrigt, både o lasta o lasta ut, han reser sig o får ordning på ben o huvud o allt...

Ja då måste jag väl få fråga hur ni gör när ni åker med hästen för att få svar? ELLER?

Hej igen.
Jag svarade tidigare men ok.
Hästen är livrädd och sänker sin tungdpunkt för att "säkra sig till marken".
Antingen har du kört vårdslöst eller så har du inte uppmärksammat hästens problem i transporten.
Lösning: se tidigare inlägg.
Lennart

*kl* Min kompis häst började helt plötsligt att sätta sig ner i släpet och klättra på väggarna. Hon var alltid snäll att lasta men väl i släpet så räckte det med att du rullade framåt för att hon skulle börja. Plockade man ut inredningen så vände hon på sig. Det slutade med att matten fick köpa ett släp där hästarna åker bak och fram. Nu är pållen glad och nöjd igen och tycker om att åka släp! (tror att problemen uppstod när hon var i en tillväxtperiod och kanske hade lite balansproblem med den gängliga kroppen?)

KL
Skrammlet från lilla luckan kan man åtgärda genom att sätta gummi vid låsprinten- så att den inte glappar.
Provåk gärna o hör vad som låter.

Unga stora hästar måste få lära sig hur de ska balansera upp sig vid svängar- kör sakta.
S-kurvor är värst eftersom hästen står o lutar sig åt ett håll o vet då inte att det kommer att svänga åt andra hållet.
En van häst kan sånt, men man bör fortfarande köra aktsamt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama