Häst som inte är van vid gräs!!

J

JGA

Min nya häst är inte alls van vid gräs!! De som hade den innan har haft den i en grushage hela dagen och låtit hästen få beta tio min vid dikena med grimma och grimskaft.

Där jag ska ha den är det gräshagar.
Det finns rasthage med mindre gräs också men det var ju inte tänkt från början att den skulle vara där... hur gör jag för att undvika att min ponny får fång eller en chock av gräset?
Tips mottages tacksamt!

Jag skulle ha hästen i rasthagen till att börja med, och börja beta den för hand på kraftigare gräs ca 30 min/dag efter ett par dagar (eftersom det tydligen finns lite gräs i hagen). Sedan skulle jag öka på efter hand, till ett par timmar om dagen i gräshage tills jag var uppe i normaltid.

Skulle ha den i rast hagen till att börja med och även se till att få med stråfoder från hans gamla ställe och ge så han slipper få för stora omställningar.
Till det skulle jag förebygga med protexin för mag/tarmblansens skull och så börja beta hästen för hand innan jag släppte över den.

(Protexin "fås" av veterinärerna.) Har väldigt goda erfarenheter av det i samband med byten och känslig mage i förebygande och akut läge.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka