häst som fryser

CallMeAce

Trådstartare
vad ska jag göra egentligen? snart kommer han bli sjuk känns det som. frågan kommer längre ner efter mitt klagande ;)
det bara regnar o regnar o regnar...på midsommarafton var jag tvungen att i ilfart köra till en hästaffär för att köpa ett nytt regntäcke till callepållen, för han frös av allt regnet.
han måste numera gå med täcke när det regnar ute, annars blir han otroligt stel o minsta lilla man nuddar honom på ryggen o korset o rumpan så får han ont o sjunker undan :(
o ja jobbar så mycket att ja inte kan åka hem o lägga täcke på honom när det börjar regna...så han står o fryyyyser när ja kommer hem....in med hästen, på med värmande stalltäcke några timmar, på med regntäcke o ut med pållen....ta av när det inte regnar...han kan ju inte gå med täcke hela tiden...

förlåt om det blev långt men ja var tvungen att skriva av mig.
hur lätt är det egentligen att hästen blir förkyld av "sommar"regn? o kan man ge den något dundermedel som förhindrar sjukdom...vitlök ja...fler matgrejer?

Men ta in honom då om han fryser så, det är väl inte svårare än så :confused:

Att en häst blir förkyld av vanligt sommarregn är inte så vanligt men som det har varit nu, kallt (ofta under 10grader), blåst o regn så är det inte skönt för pållarna i synnerhet om de inte har nått skydd i hagen.
Mina pållar fryser oxå jättelätt men de får komma in på natten o regnar det på dagen får de regntäcke på.

jag tror inte du behöver oroa dig för att pollen kommer att bli sjuk. dock har jag också en häst som blir oehört öm på rygg och kors när det regnar. det enda man kan göra är ju att försöka ha täcke på när det är dåligt väder.

Kolla väderprognoserna, om det skall bli regn och kyligt så lägg på regntäcket redan på morgonen/kvällen! Så gör jag med min frusna pålle. Har man dessutom ett tunt ofodrat täcke så dör inte hästen av att ha det på sig även om det blir lite soligt under dagen, bara det inte är för varmt, men det är väl ingen risk med tanke på hur sommaren har varit hittills... :smirk:

Så där var mitt sto också för några år sedan.... men hon hade haft korsförlamning.. Nu 6 år senare kan hon gå utan täcke hela sommaren igen, men det har tagit tid. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 754
Senast: elsan
·
Utrustning Ja precis, hur många täcken kan EN häst ha egentligen? Dags att rota fram sanningen i garderoben eller sadelkammaren! ;) Blotta er...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
19 730
Hästmänniskan Kom o tänka på när jag köpte min första ponny. Hon kom till mig i början av November och det var inte sådär supervarmt direkt som man...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 419
Senast: Liten
·
C
Hästvård Sitter lite och funderar på vad som är det bästa att göra inför all vinterpäls som kommer. Klippa eller inte klippa. Det är en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka