någon här som INTE klipper sin häst?

Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag rider också som oftast förmiddagen. Därför känns det aktuellt att klippa. Det blir väldigt mycket tid som får läggas ner innan man kan få hästen torr och ut i hagen annars.

.

Kan du inte släppa ut hästen svettig i hagen med täcke på? Så gör jag iallafall, torka av det värsta först med handduk och sen på med täcke som tas av när de är torra.

Jag klipper inte mina. När dom blivit svettiga så täckar jag dom men fleece eller ull täcke under och ett regn eller vinter täcke ovanpå beroeende hur kallt det är, sen ut i hagen och äta hö.
Ibland får de stå inne och torka en stund med täcke på.

Jag har en islandshäst som ibland varit klippt på vintern, ibland inte. De senaste tre höstarna har jag klippt, och huvudanledningen till detta är att hästen den här årstiden (aug-sept) annars svettas bara av att komma in i stallet. Och det är ändå ett ouppvärmt stall med dörrarna öppna.... Fina dagar kan han också svettas i hagen om han är oklippt.

Jag klipper hals-bringa-bog och eventuellt en bit under magen, och jag tycker det hjälper min häst mycket. Han svettas då iaf inte i stallet, och han svettas mindre vid ridning och torkar fortare. Samtidigt som han har tillräckligt med päls kvar för att i normalfallet gå hela dagarna i hage utan täcke.

Visst funkar det med oklippt häst också, men jag tycker det oftast innebär MER tid i stallet, och MINDRE tid i hagen för hästen, eftersom den nämligen får stå inne längre tid efter ridningen för att torka upp innan jag vill släppa ut.

Att som Jeeves börja gasta om dålig hästhållning för att någon vill klippa sin häst, det tycker jag bara är löjligt. Det finns givetvis bra och dålig hästhållning, alldeles oavsett om hästarna råkar vara klippta eller ej....

Jag har två hästar - en travare och en fjording. Klipper ingen av dem.
Ingen av dem är heller normalt sett täckad.
Rider oftast på eftermiddagar/kvällar och ställer sedan in dem i stallet.
Ställer inte ut blöt häst i hagen under kall årstid.
Stallet saknar indragen värme.

Jag tycker att fleece är bästa svettäcket för vätan lägger sig ovanpå täcket. Begriper inte hur det går till men så har jag sett att det är.

Mina hästar verkar må väl av den här hanteringen.

Jag klipper inte min shettis, vi tränar inte så hårt på vintern att han blir så svettig. Om han blir det får jag slänga på han ett svett täcke och låta han torka.

Jag skulle absolut inte klippa om jag vore i dina kläder. Dels säger du ju att du helst inte vill, o dels finns det andra sätt som gör att hästen inte blir en enda stor ullboll. Tex kan du relativt tidigt lägga på ett tunt ofodrat täcke så växer sig inte pälsen så tjock o som du själv påpekar kan man även lägga på ett ulltäcke när hästen är svettig o riskerar att bli nedkyld. När jag började rida en gång för länge sedan fanns det inte en häst som var täckad. När man ser hästar påklädda idag kan man undra hur hästarna egentligen klarade sig förr. Så om du inte vill täcka, täcka inte för täckandets skull.:bow:

Kan du inte släppa ut hästen svettig i hagen med täcke på? Så gör jag iallafall, torka av det värsta först med handduk och sen på med täcke som tas av när de är torra.

Vad för täcke då? Funkar det med ett ylletäcke och ett regntäcke? vill ju inte att fukten ska stanna kvar...

Senast ändrad av en moderator:

När man ser hästar påklädda idag kan man undra hur hästarna egentligen klarade sig förr.:

Jo, man undrar det ibland ;)
Men han får förbli oklippt denna höst/vinter.
det var min första tanke. och jag tror jag håller mig vid den.

Ylletäcke värmer även när det är blött, det är det som är så bra med dem!:)

Det var några år sedan jag klippte min häst senast. Hon har också fått gå ut i hagen när hon fortfarande är svettig. Hon inte blivit förkyld av det.

Varför? I ett litet stall blir lätt den relativa fuktigheten så hög att jag misstänker att det försvårar upptorkningen. Stallet är heller inte särkskilt mycket värmare än hagen. I hagen kan hon röra sig och därmed hålla värmen. Fodrar man bidrar det också till att hästen håller värmen. Blåser det underlättar det fuktavgången. Men det är ju en fördel om det finns skydd i hagen så att hästen själv kan välja var den vill stå.

Hästar är oftast inte på långa vägar lika frusna som människor. Men det gäller väl att känna sitt djur. Det som passar min häst kanske inte är bra för en annan.

Om man avhåller sig från att borsta alltför samvetsgrant kan fettlagret i pälsen skydda väldigt bra mot regn också. Min häst har varit ute i riktigt ruskväder och ändå varit torr längst in.

mvh Åsa

Knapplån

Har ju följt debatten och skrivit ett och annat inlägg hittills. Ganska många förordar att täcka tidigt i stället för att klippa. Själv förstår jag inte riktigt det resonemanget (om det inte handlar om en extremt svårklippt häst e d). Om man ändå tänker täcka, vad gör det då saken bättre att inte klippa? Jag trodde huvudargumenatet för att inte klippa var att hästen skulle slippa gå runt i en massa täcken. Om man ska praktisera "täcka för att slippa klippa- metoden" måste man ju börja täcka riktigt tidigt, redan ungefär nu, och då blir det ju fler månader med täcke än om man låter dem gå otäckade och sedan klipper och täckar i oktober, kanske t om början av november beroende på väderlek. På så vis har man ju fått en månad till utan täcke med sol, vatten och vind i pälsen :). Jag tycker inte det känns speciellt bra med hästar som täckas redan i +15 graders värme, till exempel, det om något är de ju inte gjorda för. Dessutom, även om tidig täckning i många fall kanske bromsar pälstillväxten, så styrs ju hårfälning och pälssättning inte i första hand av temperaturen, utan av ljuset.

Så, ni som förordar att täcka tidigt för att hindra att hästen sätter så mycket päls i stället för att klippa, det vore kul att se varför ni resonerar som ni gör :)?

Vi har flera olika raser (russ, fjording, nordsvensk mm) och klipper inte. De går på lösdrift med ligghall, men boxar finns i stall. Vi släpper ut dem fast de är svettblöta och vi har inte haft någon som frusit eller blivit sjuk. I extremfall som kallregn kan de få fleecefodrat regntäcke på sig. Är det biatnde vinterkyla rider man ju i alla fall inte. Vi ger oftast kraftfoder efter träning och då kan man låta de ha fleecefilt på eller gnugga med handduk. De brukar också få chans att rulla sig i boxen efter ridpass. Jag har fått lära mig att hästen torkar inifrån och ut, så fast den kan se blöt ut i hårremmen är den torr och varm mot kroppen.

Sen skulle jag vilja höra vad ni tror om dessa fakta som jag läste i Hästkörkortsboken; en klippt häst utan täcke med fri tillgång på grovfoder fryser inte förrän vid -10C, en häst med sommarpäls -20c och en häst med vinterpäls inte förrän över -40C. Hoppas att jag minns siffrorna rätt.

Sen skulle jag vilja höra vad ni tror om dessa fakta som jag läste i Hästkörkortsboken; en klippt häst utan täcke med fri tillgång på grovfoder fryser inte förrän vid -10C, en häst med sommarpäls -20c och en häst med vinterpäls inte förrän över -40C. Hoppas att jag minns siffrorna rätt.

Fast graderna i sig är väl ofta ganska ointressanta. Det är regn och blåst som ställer till störst problem (i de södra delarna av landet iaf). Här behöver man mycket sällan bekymra sig för -20, det är snarare +3, regn och snålblåst som gör att hästarna fryser. Och jag tror många hästar skulle klara sig utan problem i -20 så länge det är någolunda vindstilla - men skulle frysa rumpan av sig om det är kring nollan och regn.

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig!

Jag förstår inte heller varför man inte klipper om man ändå tänker täcka ("för tidigt").

*kl*

När ni ändå diskuterar klippning eller inte skulle det vara intressant hur ni skulle gjort med denna häst.
Det är ett fullblod som rids på hobbynivå. Tanken är att hon i höst/vinter ska komma upp i tävlingskondition och så småningom börja tävla lätta klasser till att börja med.
Upplever ej hästen som frusen, men det är klart att hon kan frysa om det regnar länge om hon går utan täcke. Kommer stå på lösdrift hela vintern. Förra vintern hade jag inget behov av att klippa då hon reds rätt så lugnt av olika orsaker. Hon var täckad hela förra vintern. Har inte tänkt att helklippa. Blir en spår eller täckesklippning.

Beror ju lite på hur det ser ut med stall, täcken och utevistelse, samt om hästen huvudsakligen skall ridas inne eller ute?

En häst som står i kallstall och mestadels rids utomhus hade jag personligen aldrig helklippt, utan sett till att spara päls åtminstone på rygg/rumpa. Får hästen då ordentligt med grovfoder ute, och har en hage den kan röra sig lite i, kan den då sannolikt även vistas ute rätt ofta utan täcke. Så gör jag med min häst (som dock är islandshäst).

Om hästen står i varmstall och rids mest i ridhus hade jag nog övervägt att helklippa, annars inte.

Sedan kan jag, som har islandshäst, tycka att det finns många halvblod (och fullblod med, för den delen) som inte borde behöva klippas alls, då de ju får en vinterpäls som bara är marginellt mycket tjockare/längre än vad min hästs sommarpäls är....

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska klippa min ponny eller inte. Färegående vintrar har jag inte klippt, av den enkla anledningen att han inte blivit riden så mycket att det behövs (har reumatism och vintern är min 'lågsäsong'). Denna vinter har jag dock en medryttare som orkar och vill rida mycket och länge, hon och en till i stallet brukar vara ute i flera timmar och då blir han naturligtvis mer svettig. Jag tänker nog köra med att inte klippa honom och se om det fungerar, annars åker trimmern fram. Han får brutal vinterpäls, man kan gömma händerna i den. Mysigt, javisst, men jag vill inte att det ska ta flera timmar för honom att torka! Det är inte heller hållbart i längden, eftersom varken jag eller medryttaren har tid att vänta i flera timmar på att han ska torka...

Fast graderna i sig är väl ofta ganska ointressanta. Det är regn och blåst som ställer till störst problem (i de södra delarna av landet iaf). Här behöver man mycket sällan bekymra sig för -20, det är snarare +3, regn och snålblåst som gör att hästarna fryser. Och jag tror många hästar skulle klara sig utan problem i -20 så länge det är någolunda vindstilla - men skulle frysa rumpan av sig om det är kring nollan och regn.

Jo exakt, regn och blåst är väl värst. Men om man använder dessa siffror till hästar som står inne i kallstall då? Där är de inte utsatta för regn och vind.

jag klipper ingen av mina hästar och jag rider ändå. man kan faktiskt lägga på ett svetttäcke efter ridturen om man är rädd för att hästen ska bli förkyld. hästens behov måste gå före människans och jag tycker verkligen att det är synd om en stackars nordsvensk att bli klippt när den är gjord för att stå ute i ur och skur.

På vilket sätt skulle den "stackars nordsvensken" lida av att bli klippt hals, bog, mage som TS skrev att de klippt förra året? Klipper man bara litegrann på undersidan av halsen och magen behöver den inte ens ha täcke på sig. Den torkar direkt och slipper stå och tråka inne i stallet och vänta på att torka och kan istället gå ut och vara med sina kompisar. Dessutom mår hästen bättre av att kunna röra sig efter ridpasset, även om man skrittat av ordentligt.
Skulle det vara mer synd om en klippt nordsvensk än någon annan ras?
Jag klippte undersidan av halsen och halva magen på min ponny förra året. Hon kunde gå utan täcke och hon behövde inte stå och torka efter ridturerna utan istället gå ut och vara med sina hästkompisar i hagen, i ur och skur, utan att frysa. Det blev lättare för både henne och för mig!

Till TS: Jag skulle klippa hästen av ovanstående anledningar :D Det går att vänja hästar vid allt egentligen och din häst verkar inte vara vettskrämd. Tid och tålamod och kanske hjälp av samma duktiga person som hjälpte dig sist eftersom det funkade. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 767
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 983
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama