Jag vet inte om jag sa det, men min häst kanske har hemsk kondis, men det är en konst i sig att få hästen att gå såpass långsamt att pulsen inte åker upp när han skrittas (och blir ännu varmare). Därför ger jag upp efter ca 30 minuter avskrittning. Kanske är kul att skritta längre när man bara åker med på ryggen, men inte när häst + ryttare är trötta och måste gå runt, runt.
Och såhär har hästen nu sett ut några gånger;
Då vill man ogärna slänga ut honom. Där fick han svampas av (svetten torkar ju inte ordentligt annars), gå ut och gå en kvart eller så, sen stängas in i boxen 2-3 timmar. Han var fortfarande fuktig i pälsen på bogen men fick sen gå ut ändå med täcke.
Vid vanliga ridpass försöker vi bara trava några varv på hans initiativ, skritta runt lite krumelurer, kolla av traven igen och sen är det klart. Då brukar han bara bli svettig på bogen/halsen och under sadelgjorden som tur nog är (beroende på hur mycket han känner att han måste springa av sig innan han kan lyssna). Men jag kämpar på med handduken de andra tillfällena.
En gång försökte jag släppa han på ridbanan vid stallet för att han skulle torka upp ute utan täcke. Big mistake. Hästen höll sig lugn ca 2 minuter, sedan fick han fnatt när jag sopade stallet.
Egentligen är det inte heller ett så stort problem. Min häst överlever ju. Det var dock intressant att höra hur andra gör, om någon faktiskt råkat ut för att hästen fryser en massa för att den går ut med pälsen blöt osv. Jag har fortfarande problem med att hästen inte ska frysa om nätterna eftersom hans kompisar tycker om att tugga sönder täckena (= reservtäcke det dygn det tar att laga täcket. Bara att reservtäcket är 20-50g tunnare = kall häst. Blir galen) så rakning står inte på schemat i år.