någon här som INTE klipper sin häst?

Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

FÖRLÅT?! VAD vet du om min hästhållning? Uppenbarligen ingenting.

Lite skillnad på 2 minuter och två timmar... Nej, det blir klippning , det lider inte hästen av.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

kl

min arab går på lösdrift och fick förra året enorm vinterpäls, jag kunde nästan bara skritta ut eftersom han blev så varm. nu var det ju ingen kall vinter här nere iofs. denna vintern ska han ridas för fullt och jag funderar på hur jag ska göra... kanske försöka täcka honom snart och hoppas att han inte sätter så mycket päls eller klippa honom? vad hade ni gjort? med enorm päls menar jag typ så att handen försvinner :o och det skulle förmodligen ta flera timmar att få honom torr...

problemet är att han inte gillar klippmaskinen alls, men fungerar det verkligen att täcka dom för att de inte ska sätta vinterpäls eller sätter dom den ändå? han har redan börjat fälla en del :crazy:
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Din bekvämlighet är förstås det viktigaste då eller? Men det är väl med hästhållningen som med det mesta i samhället; allt ska gå fort, inte vara för obekvämt eller för jobbigt:cool:

Snart är vi på samma "nivå" som övriga Europa när det gäller hästhållning; ingen utevistelse, rakade hästar alt ngn stallslav som sköter skitgörat, ryktar, sadlar, skrittar av etc. Hästägaren kommer ut och "använder" sin häst, that's it. Sorgligt.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Fyra timmar i stallet - få förvärvsarbetande som har den tiden.

Kliv ner från dina höga hästar.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag klipper inte min häst. Jag tycker inte det behövs, utan täckar i stället.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

kl

min arab går på lösdrift och fick förra året enorm vinterpäls, jag kunde nästan bara skritta ut eftersom han blev så varm. nu var det ju ingen kall vinter här nere iofs. denna vintern ska han ridas för fullt och jag funderar på hur jag ska göra... kanske försöka täcka honom snart och hoppas att han inte sätter så mycket päls eller klippa honom? vad hade ni gjort? med enorm päls menar jag typ så att handen försvinner :o och det skulle förmodligen ta flera timmar att få honom torr...

problemet är att han inte gillar klippmaskinen alls, men fungerar det verkligen att täcka dom för att de inte ska sätta vinterpäls eller sätter dom den ändå? han har redan börjat fälla en del :crazy:
I ditt fall skulle jag klippa.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag tycker inte man ska klippa en häst som står i kallstall....om han blir svett, borsta bara av honom o "lägg" håren rätt...på med ett ylletäcke och nåt annat täcke över...de absolut bästa täckena köper man på ullergårds, dyra men värt sitt pris.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Klipper inte min häst, men han sätter inte heller knappt någon vinterpäls. Så måste täcka honom i vilket fall som :p tycker att antingen borde du börja täcka tidigt = sätta mindre päls eller iaf klippa hals och vid sadelgjorden
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag tycker absolut att du kan klippa, har en kallblodstravare med väldigt mycket päls. Första vintern klippte jag inte, kan ju säga att det inte var roligt att vänta 3 timmar på att hästen skulle torka, provade med alla möjliga täcken och utan. Året därefter klippte jag och fick en helt annan häst med mycket mer energi och ork!

Min dam tyckte att klippmaskinen var ett gigantiskt hästätande monster första gången, fick sedan tips om att använda sladdlös klippmaskin och bommul i öronen och har sedan dess inte haft några som helst problem, hon står lös och sover när jag klipper!
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

*KL*

Har ett halvblod som numera (jippi!) har rätt gott om hull och dessvärre även gott om vinterpäls. Den lockar sig efter bara uppvärmningen när jag rider och det känns som att det besvärar honom. Förra året helklippte jag men vill inte det nu så i år tänker jag bara klippa hela halsen och från manken rakt ner till bakom frambenen. Alltså ingenting på magen. Då kommer han kunna stå otäckad inne (varmt stall) och behöver inte så sjukt varma täcken ute heller.

Har fått för mig att det inte spelar så stor roll för hästen om man klipper halsen. Krävs det mer energi (mer än marginellt) av hästen att hålla sig varm om man klipper som jag tänkt?
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Om du tänkt att rida din häst svettig så skulle jag ha antingen klippt eller ha täckat så att hästen inte skulle få så mycket päls.

Jag gör det senaste alternativet. Han får så mycket päls att man kan göra flätor i pälsen,att raka går inte,då han blir galen,så vi slänger på täcken....

Vissa tycker att man är hemsk som täckar sin häst,men,men,han slipper gå ut i kylan svettig iallafall.. och kan ridas/promeneras/transporteras utan att bli genomblöt.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Det är väl just det...vår bekvämlighet:cool: Man ska helst springa in i stallet, av m täcket, på din höjd dra med en borste 2 min, på med sadeln, rida utav helsicke - och sen in i stallet, släng på täcket o ut i hagen igen.

Så har man tid över till annat också ju - för hästens välbefinnande?:cool:

Det där tyckte förstås jag var lite väl överdrivet. :) 2 min? Stressa?

Tidigt på hösten innan det blivit så värst kallt så har vi lite problem med svettig häst. Vinterpälsen är ganska tjock men luften är fortfarande relativt varm här nere i Skåne och pålle svettas ymnigt.

Är han riktigt svettig så tar det lång tid att torka och ska vi stå kvar i stallet och vänta tills han är torr så får vi ägna kanske 4-5 timmar totalt (inkl skötsel, ridning torkning etc) varje gång. Lite svårt när man jobbar heltid, har familj och dessutom måste ge sig iväg hemifrån för att komma till pållen.

Därför klipper vi. :)

Hade jag däremot haft hästen hemma, ja då hade läget varit ett annat. Då är det ju lätt som en plätt att lägga på ett svettäcke som man sedan bara går ut och tar av.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Din bekvämlighet är förstås det viktigaste då eller? Men det är väl med hästhållningen som med det mesta i samhället; allt ska gå fort, inte vara för obekvämt eller för jobbigt:cool:

Snart är vi på samma "nivå" som övriga Europa när det gäller hästhållning; ingen utevistelse, rakade hästar alt ngn stallslav som sköter skitgörat, ryktar, sadlar, skrittar av etc. Hästägaren kommer ut och "använder" sin häst, that's it. Sorgligt.


Men hallå! Drar du inte på lite väl stora växlar i din jämförelse? Bara för att vi är ganska många som tycker det känns sundare för hästen att slippa stå med blöt päls...

Och det handlar väl inte om att klippa= inte skritta av och sköta om samt vara en dålig hästägare och inte klippa= vara en duktig hästmänniska och skritta av och sköta om...
Om du tror att det är så har du totalt missuppfattat verkligheten. Man klipper ju för att ÖKA hästens välbefinnande, inte minska det!

Självklart ska man inte klippa om det inte behövs, man får helt enkelt se till individ, arbete och svettning.

Sedan undrar jag också vari du ser det uppenbart negativa för hästens välbefinnande i att bli klippt? Att den kanske behöver täcke ute, javisst, men frågan är om det är så himla plågsamt? En spårkippr häst behöver dessutom oftast inte täckas MEN den slipper bli genomsvettig vid arbete.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

tack för svaret :) frågan är ju då vilken sorts klippning som fungerar bäst? helklippning känns kanske lite överdrivet men spår eller halv isf? jag har aldrig haft en klippt häst innan så jag har inte en aning...
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Är med i dina åsikter. har svårt att få fram det jag egentligen vill utan att kränga in det i röriga meningar ;)

Spårklippning är ett jätte bra alternativ tycker jag. Och man skall ju inte klippa mer än vad man är i behov av.

Men ska jag då leva med att känna skam över att jag klippt en nordsvensk. .. :'(
Eftersom jag är så himla fjantig i vissa samanhang så skulle jag bara klippa om det inte blev fullständigt slagsmål med hästen när jag klippte. Om det inte gick utan slagsmål skulle jag låta bli och försöka lösa det med att lägga täcke (Ylle gillar jag:D) och rykta hästen torr på den delen som inte täcks. Funkar det att klippa hästen så gör det!
När jag var liten (typ på stenåldern;)) täcktes inte hästarna. Man fick snällt rykta dem torra innan man släppte ut dem i hage. Det tog en bra stund, men hästen blev torr och välmasserad efter den rykten. Det funkar också bra om man har tid. Men att släppa ut en genomsvettig häst utan täcke när det är riktigt kallt är inte snällt. Då är det bättre att klippa den del som blir mest svettig.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Fast att rykta på svettig häst kan ge elaka brännskador, har själv sett det på nära håll...
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Vi har två Nordsvenskar, den ena med kort, tät vinterpäls och den andra med längre, ganska tät, vinterpäls. Vi klipper ingen av dem. Om de blir svettiga när vi rider dem, så skrittar vi dem tills de inte svettas längre och börjar torka upp. Vi kommer inte att klippa dem. De går på lösdrift.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

*kl*

Tack för alla svar. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 863
Senast: Pilot
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 744
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 916
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp