någon här som INTE klipper sin häst?

Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag har aldrig klippt min häst och jag kommer aldrig att göra det. Hon är ett halvblod som går otäckad största delen av året. Jag lägger ylletäcke på henne när hon blir svettig och det suger effektivt upp svetten ur pälsen så jag har inget behov av att klippa henne.

Även om jag inte är ute och tränar/tävlar just nu. Så har jag satt egna små mål och har hela tiden ambitioner till nya övningar. Det är min motivation till att rida. Så jag är inte endast "ute o går i skogen".
Jag har som mål att komma ut och träna igen när jag känner mig mentalt beredd. Så jag vill helst inte avvekla arbetet med hästen pga årstiden bara för att det inte verkar rätt att klippa nordsvensk.

Men som sagt han får mycket päls och svettas mer eller mindre oavsett arbete då.

Så huvudsakligen är det ju oavsett hästras. Vad som är bäst för Hästen. Och vad som fungerar i vardagen. För att både häst och ryttare ska må bra.

Hur länge tar det för henne att torka upp ungefär och du kan släppa ut henne, kallstall?

Hej!

Min förra svettades kopiösa mängder efter endast korta träningspass. Jag var ute och promenerade i timmar (dvs. tills hon blev torr) innan jag spårklippte henne och problemet löste sej..
Nya hästen har precis börjat sätta vinterpäls.. Hon har som sammet över hela sej.. Tror det blir spårklipp till att börja med och sen får vi se..

/ Lavinia, som helst skippar att klippa, men hellre klipper än har toksvettig häst.

Det beror förstås en del på hur svettig hon blir och hur kallt det är ute, men det tar sällan mer än en timme. Jag använder aldrig annat än ylletäcke till svettäcke eftersom ylle värmer även när det är blött.

Det "roliga" är ju att oftast så svettas dessa hästar inte alls sådär mycket som man vill påskina utan man klipper för att; det ser fräckt/proffsigt ut, man slipper rykta så mycket eftersom hästen ju naturligtvis måste gå täckad jämt då man har berövat den det mesta av pälsen.

Vilken hobbyryttare rider så att svetten dryper och att hästen inte torkar på flera timmar??? Klart överdrivet om du frågar mig.
Det håller på att glömmas bort att uppvärmning/avskrittning, rykt och grovfoder som värmekälla är viktiga saker.

Visst kan man ha legitima skäl att behöva t ex spårklippa en hobbyhäst eller t o m helklippa en tävlingshäst som går på hög nivå, reser mycket, tävlar på varma inomhusarenor etc men man önskar att "vanligt" folk skulle tänka igenom lite mer vad de utsätter "Brunte" för.

:bow::bow:

Hur jag än gör så blir det fel åt något håll.
Då är det väll lika rätt att göra vilken som.

;P

Jag kommer troligtvis inte klippa. Har en connemara som kommer ridas ca 4ggr i veckan. Jag tror att han inte svettas så mycket, nu på sommarn t.ex har jag lyckas rida honom lite svettig 1gång.

Börjar han svettas massor så blir det nog någon slags klippning!

Jag har aldrig klippt mitt nuvarande arabsto (och inte det förra jag hade heller) men så svettas hon inte mycket vintertid heller, även om hon blir ganska lurvig. Hon är dock täckad mer eller mindre utomhus under den kallare årstiden.

Våra welsh cobbar som familjen hade förr svettades däremot en hel del men vi klippte aldrig dem heller (de gick på lösdrift) utan körde upptorkning i omgångar med ylletäcke med ett lager halm under och släppte inte ut dem förän de var helt torra.

Annars har vi både en nordsvensk och en kallblodstravare i stallet som spårklipps vintertid eftersom de har behov av det (särskilt så varma vintrar som vi hade nu senast) så inte tycker jag du behöver skämmas för det.

Senast ändrad:

KL

Håller med Jeeves och Görel. Låt hästen ha sin päls!
Jag tror nog att nordsvenskar i alla tider har jobbat hårdare i skogen t ex än vad din kommer göra. Hur klippte de gamla hästkarlarna sin hästar förr? Och vad är det som är så farligt med att de är lite svettiga i pälsen även om det är kallt? Låter man hästen svalna långsamt under rörelse och ser till att den har gott om grovfoder och lä för vinden så brukar hästar inte må dåligt av den fukt som sitter ytterst i hårremmen. Lurviga hästar torkar ju faktiskt inifrån och ut om man låter bli att stänga in dem i täcke. ;)

Jag klipper aldrig min men då är vinterpälsen max 5mm längre än sommarpälsen och han svettas på sin höjd bakom öronen efter en rejäl hoppträning.
Hade han varit som din hade jag klippt. Ta ut en vet. så får han nått att lugna ner sig på när han klipps.

Min pålle har inte klippts på tre år nu tror jag, men nu i höst måste han nog klippas då vi tränar ganska mkt just nu (dressyr, hoppning, terräng). Det blir jobbigt för honom att ha så tjock päls när han tränar, torka gör han faktiskt ganska snabbt!
Hästen är en kallblodstravare.

jahästens behov måste gå före människans ...

Ja, det är därför vi klipper. Har man inte två extratimmar att låta hästen torka innan man släpper ut den, får man välja mellan klippa, skippa ridning eller låta hästen vara inne.

Jag är f ö hobbyryttare, men våra hästar blir svettiga när vi rider.

Det är väl just det...vår bekvämlighet:cool: Man ska helst springa in i stallet, av m täcket, på din höjd dra med en borste 2 min, på med sadeln, rida utav helsicke - och sen in i stallet, släng på täcket o ut i hagen igen.

Så har man tid över till annat också ju - för hästens välbefinnande?:cool:

Jag vill inte klippa min häst, vill verkligen inte alls!
Dock så har han redan nu börjat utveckla en tjockare päls och efter ett ridpass är han faktiskt rejält svettig...

Men jag tänkte kämpa på utan att klippa så länge det går. Efter ridpasset svampar jag av honom lite och sedan på med ett fleece-täcke som får suga upp det blöta. När han sedan torkat så byter jag täcke till ett torrt fleecefodrat regntäcke.

Hittils funkar det, hoppas det kommer funka även i vinter :)

Jag vill bara förtydliga att jag inte är rabiat motståndare till att klippa hästar. En del mår bättre av det och då ska de förstås klippas, men på den häst jag har nu är det onödigt.

Däremot är jag motståndare till att slentrianmässigt klippa en häst som inte behöver det och som istället måste gå med en massa täcken.

Spårklippning är väl ett vettigt alternativ.
Hade de flesta ponnis på min ridskola när jag var yngre:)

Lite OT, men, är inte kallstall samma som ett ventilationsstall, liksom att det är byggt så luften cirkulerar naturligt, genom ett mellanrum tex mellan tak och vägg eller vid taknocken?

De flesta (alla?) gamla stall jag sett har inte haft indragen värme.

Ja, just det. Om pållen tycker det är obehagligt, har du provat att bremsa?
Funkade kanon på min, men han var extremt mottaglig för bremsning :D

Japp! Jag klipper inte min häst.
Jag har en korsning med hälften kallblod. Hon får vinterpäls så hon ser ut som en grizzlybjörn. Hon tränas hela vintern, men hur intensiv träningen är beror på underlag. (det blir perioder av lägre intensitet på träningen om det är isigt men ingen snö tex) Hon svettas dock nästan aldrig. Därför har jag inte behövt klippa.
Om jag hade en häst som svettades lättare skulle jag spårklippa för att hästen fortfarande kan gå ute utan täcke och ändå torka fort efter ridning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 767
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 983
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama