någon här som INTE klipper sin häst?

Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Det är väl just det...vår bekvämlighet:cool: Man ska helst springa in i stallet, av m täcket, på din höjd dra med en borste 2 min, på med sadeln, rida utav helsicke - och sen in i stallet, släng på täcket o ut i hagen igen.

Så har man tid över till annat också ju - för hästens välbefinnande?:cool:

Så du tror att hästen mår bättre av att stå inne i två timmar och torka än att gå ut i hagen och röra sig och umgås med sina hästkompisar? Varför lägga tid på något som inte bidrar till hästens välbefinnande? :grin:
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag tror inte att en oklippt häst som blir svettig på tex hals,bog och mage och blir utsläppt fryser mer än en häst som är klippt på samma ställen och är ute. Det borde väl bli kallare med kroppsdelar som är bara än de som har päls.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Skillnaden är i alla fall på min häst att när hon är klippt på undersidan av halsen, där hon brukar svettas först, så svettas hon mindre överhuvudtaget. Är hon inte klippt alls så börjar hon svettas på halsen men fortsätter på andra delar av kroppen så det blir mycket större svettiga områden än va det blir "bara" områden om jag klipper... rörig förklaring...
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag tror inte att en oklippt häst som blir svettig på tex hals,bog och mage och blir utsläppt fryser mer än en häst som är klippt på samma ställen och är ute. Det borde väl bli kallare med kroppsdelar som är bara än de som har päls.

Nej det blir det inte. en lång, blöt päls tar längre att torka och kyler då ner hästen.
en häst utsöndrar knappt ngn värme alls genom halsen tex. om halsen är klippt så torkar den som sagt fortare och håller samtidigt värmen utmärkt mkt bättre än om den släpps blöt och svettig i hagen.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag tror inte att en oklippt häst som blir svettig på tex hals,bog och mage och blir utsläppt fryser mer än en häst som är klippt på samma ställen och är ute. Det borde väl bli kallare med kroppsdelar som är bara än de som har päls.

Nej, det där tror jag inte stämmer. Väta kyler bra mycket mer än att det "bara" är kallt ute.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Jag klipper INTE mina hästar.
Blir de svettiga så skrittar jag med dem tills de torkat, eller lägger på täcke tills de torkat om det är mkt kallt ute.
Skulle det däremot inte vara särskilt kallt så tror jag de klarar sig bra utan.

Det är en nordistravare, och en varmblodstravare, båda ridhästar nu.

Jag har mina på lösdrift, så jag tror de behöver sin päls.
 
Sv: någon här som INTE klipper sin häst?

Vad för täcke då? Funkar det med ett ylletäcke och ett regntäcke? vill ju inte att fukten ska stanna kvar...

Ylle är bra som Görel sa, jag tyckte det var svårt att hålla efter täcket och torka det på ett bra sätt eftersom jag inte har lämpligt utrymme för det. Så nu har jag ett fleace och ett vintertäcke, vilket det blir beror på mängden svett och hur mycket vinter det är. Köpte ett vintertäcke på B*rjes och det har funkat bra, jag red mest på kvällarna och då fick de ha det över natten. Fördelen mot ett ylletäcke är att det inte blir snö/iskockor som fastnar i det.

Enligt en islandshästbok klarar de sig dock utan täcke om de är lite svettiga på bog/hals(och har hull och grovfoder såklart), så har de varit så lite svettiga har de fått ha på sig fleacetäcke medan jag gör stallsysslor och de äter krafftfoder och sen har jag tagit av det igen innan utsläpp om det är en fin dag.
Mest för att jag annars hittat täcket avtaget och nertrampat i hagen, och jag har börjat lära mig ungefär när de själva täcker av. Hur de gör det skulle jag vilja veta!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 863
Senast: Pilot
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 744
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 916
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp