Skicka med hästen vid försäljning?

Sv: Skicka med hästen vid försäljning?

Jag är precis i sitsen att jag ska sälja min häst. I priset ingår ingen utrustning (mer än grimman han åker i) men då har köparen fått välja om hon vill köpa till utrustning. Vi kom överrens att för 2000kr får hon allt det viktigaste utom sadeln. Dvs jag kommer skicka med passande utrustning i gott skick såsom 2 olika tjocka vintertäcken, innetäcke, ett höst och regntäcke, fleecetäcken, skydd, tre träns och mer som jag inte kommer på just nu.

Jag skulle aldrig förutsätta att det följer med utrustning. Köper jag häst så får man fråga om det och då går det ju även fråga vad och i vilket skick det är :)

Låter som en bra lösning :)

Nej, som sagt, vi frågade o fick det till svar.
Sen hade vi aldrig förväntat oss helt nya saker, men åtminstone saker som går att använda. Jag tror knappast hon ridit i ett träns där hon knutit upp bettet....Eller hur hon kunde få på senskyddet där kardborren var av så det inte gick att sätta fast...
:p

Dom grejerna hade hon likagärna kunnat strunta i helt..

Någon annan som fått med såna lite "halvroliga" saker?

När jag köpte mitt sto för 10 år sedan fick jag med en handknuten, flätad grimma av nylonbalsnören... :crazy:

Det värsta var väl att det INTE FANNS någon butik med hästsaker i det landet öht :mad: så jag fick tvinga morsan att posta ner mina gamla hästgrejer... vilket i praktiken innebar 2 veckor utan egna grejer alls, och ytterligare 1 månad utan egen sadel.

Däremot var det inga problem att få låna grejer så vi klarade oss, fläta egna grimskaft och sy ett täcke åt hästkraken.

Det som är gängse vid försäljning av häst är att hästen levereras i grimma och grimskaft. Dessutom, om hästen verkligen har ett akut behov av täcke pga väderleken bör ett sådant ingå, att tjänstgöra tills man kan köpa egna, nya grejer - vilket man ju ändå gör!

Jag fick med lite trasiga skydd, (gick ej att knäppa :crazy: ), trasiga täcken m.m.
När sedan ägaren sålde hästen, skickade jag med allt med henne, nya saker fint skick. allt som inte var fult skickade jag med. det enda dom fick köpa var ju sadeln.
Även om det inte var mitt ansvar att skicka med grejerna så gjorde jag det för hästens skull och för nya ägaren :) Sen får väl dom avgöra vad dom vill ha eller inte ha, men tror nog att de behöll allting, för allt var i nyskick.
Mvh Chima

Nä det hade varit skämmit tycker jag att skicka med saker som är så trasiga att de inte kan fylla sin funktion. Vissa saker hade jag skickat med även om inte köparen ville "köpa med saker" men just mina täcken som det sammanlagt ligger några tusen på och som eg går att spara till "nästa häst" ville jag ha lite pengar för. Jag tycker det är bra så :)

Många kan nog sälja med saker om man rent frågar om man får köpa till.. De kansek inte själva tänkt på den möjligheten?

Kl*

Jag har alltid skickat med ett bas-paket när jag sålt hästar, dvs: 1 Fleecetäcke, 2 grimmor, 1grimskaft och träns. Sen har vissa fått mig sig betydligt mer grejer, beroende på vad de haft med sig när de kom. I och med att det kommit nya hästar när de gamla fått nya hem så har jag försökt hushålla med den utrustningen som jag köpt in. Men om hästen haft en sadel med sig när den kom eller ett bra vintertäcke så är det självklart att de grejerna följt med till nya ägaren - om de velat ha dem förstås!

/Nixehen

När vi köpte min första ponny för snart nio år sen fick vi inte med något alls, inte ens grimman. Vi köpte till sadeln, men det var av hans gamla fodervärd. Som tur var hade jag samlat på mig lite borstar och så under årens lopp, och han kom vid jul så jag fick både grimma och träns i julklapp. Allt annat fick vi samla på oss med tiden.

Ponny nummer två (livstidsfoder) följde allt med. Träns, sadel, vojlock, grimma, borstar, ett regntäcke och ett vintertäcke.

När vi köpte varmblodet för ett år sen fick vi med benskydd, tre täcken och grimman. Plus ett träns som inte sett dagens ljus på väldigt många år och en sadel som orsakade hästen svåra ryggproblem... :grin:

Till nuvarande hästen, också foderhäst, fick vi med sadel, träns, en grimma och två täcken.

Sist jag köpte häst fick jag med en hyfsat ny grimma och hästens bett eftersom hon var van vid att ridas på just det bettet.

Men det är helt okej att få med så litet eftersom det inte är säkert att medföljande sadlar etc verkligen passar till hästar man köper.

Däremot tycker jag att det är dålig stil när säljare skickar med grejor som är så trasiga att de inte går att använda. Då kan de ju hellre slänga dom grejorna så att den nya ägaren slipper släpa på skit.

Jag har ju haft egna hästar i över 30 år nu så i regel ligger här både grimmor,grimskaft, borstar och liknande nog för att ekipera en ny häst tills man har tid att handla på sig nya saker. Ibland finns det ju tom sadlar som passar också....och man kan ju inte rida 2 hästar samtidigt i alla fall så om jag har riktig tur kan 2 hästar dela samma sadel.:angel:

/KT

Jag förväntade mig ingenting när jag fick hem pållan men ägaren skickade med: Grimma, silvervatten(?), ett träns med bett men utan tyglar ("för hästen gick så bra på det bettet") och en trasig flugluva...
Använder tränset ibland - men inget annat.

!!! :rofl:

Du vill inte berätta hur du hittade den fodervärden? Jag skulle behöva lite nya täcken, jag visste inte att det var så lätt att skaffa dem. :D

Hittade fodervärden genom den lokala hästshoppen. De var på semester här nere i södern annars boende i Stockholm. Så det blir väl där du får leta ;)

Vad udda. :) måste nog vara så att det kört ihop sig helt och de inte skulle ha något med hästar att göra efter det och kände kan lika gärna skicka med det :P jag hade ju då sålt om jag hade varit i den sitsen inte skickat med allt till ägaren

Fick senare på omvägar reda på att den fodervärden verkade vara en riktig sol och vårare. Min häst åkte ju ca 60 mil norr ut med transportör och utrustades här nere via transportören, som hade en egen hästshop, allt på faktura. Hästen stallades sedan upp i ett lyxstall i stockholmsområdet och man köpte mer utrustning mot faktura.

När sedan hästen kom ser igen skickade man med allt med hästen. MEN inget var betalt. Inte transporterna, inte utrustningen och inte stallplatsen :eek:
Så jag ska väl vara glad som fick hem hästen. Men jag erbjöd de som "sålt" utrustningen att få den tillbaka men bägge tackade nej när den var begagnad. Utan krävde istället in betalningen via KF.

När jag köpte min dam , stod det "Viss utrustning medföljer" i annonsen. Jaha, vad bra med grimma och grimskaft! tänkte jag och tänkte inte mer på den saken. När jag nån vecka innan jag skulle hämta hem hästen, mailade jag säljaren och frågade lite försiktigt vad som skulle följa med fick tillbaka en liten lista, tackade och åkte och handlade. När jag sen hämtade hästen, hade säljaren ställt fram två fulla IKEA-kassar + sadeln! En hel del var ju slit och släng, höll ett tag, men en del grejor har vi fortfarande kvar i garderoben hemma :D

Jag förväntar mig ingen utrustning då jag köper djur. Säger/skriver säljaren att denne skickar med lite, så köper man antingen rubbet ändå eller frågar exakt vad de tänkt sig att skicka med :angel: Det är så fritt för tolkning, sas, att det är praktiskt taget omöjligt att veta utan att fråga.

Jag tror inte man skall utgå från ngt alls när ngn säger att de "skickar med lite saker" :)
Enklast och vettigast är nog att utgå från att hästen kommer naken i grimman så ser man själv till att det finns lämplig utrustning till den.

Jag har faktiskt aldrig fått med mer än en grimma de ggr jag köpt en häst.

*kl*

När jag köpte min nuvarande häst fick jag med ALLT, sadel, träns, kandar, täcken, schabrak, borstar, reflexer, broddar(!), foderhinkar(!) etc... Dyra, fina märkesgrejer (Spraengerbett på alla träns t.ex). För "det är ju hans grejer".

Hon hade två hästar till, så broddar etc hade hon kanske kunnat ha kvar, liksom.. men det var väl hans broddar. Jag hade haft häst innan i precis samma storlek också, så jag hade massa grejer. Men jag var jätteglad, det var jättefina saker och jag använder en hel del fortfarande även om jag köpt mycket nytt genom åren.

Annars när jag har köpt häst har jag brukat be om att få med eller få köpa hästens bett, om den har ett den fungerar bra på.

Det är fruktansvärt frustrerande/jobbigt som nybliven hästägare att måsta köpa en helt ny basutrustning till sin nya häst. Speciellt om man inte har någon utrustning liggandes sen innan.
Oftast kan man ju inte åka till en affär heller för att köpa allt på en gång utan måste köpa allt i klumpar, vilket tar väldigt lång tid innan man byggt upp sitt lilla "lager".

Oj vad det kan skilja sig? Jag tycker inte alls det är frustrerande, det är ju KUL. Dessutom så det som skickas med är oftast inget JAG vill ha/gillar iaf.

Däremot är det väldigt trevligt om MIN sadeln sen innan passar hästen iaf hyfsat så vi kan 'rida ihop' oss en stund innan sadelutprovning. Att säljaren skickar med sadel hjälper sällan mig då jag behöver 16". Sett för mång ex på illapassande sadlar gentemot hästen med.

Men t ex när jag köpte D, så jag hade ju en FULL uppsättning grejer sen förra hästen. Jag kunde köpa med alla D.s saker för en liten peng om jag ville men sa nej. Det var inget skit, men det var inget kvalitets heller. Och jag vet ju vilka täckesmärken jag tycker har bäst passform, fungerar bäst mot väder och vind etc, vilka träns jag trivs med osv. Så som sagt, vill sällan ha medskicket.

Till D var det sagt 'ingen utrustning' eftersom jag tackat nej att köpa till den, så han kom med grimma + grimskaft och ett träns (ifall jag ville ha träns på honom vid klinikbes).

Hästen innan fick jag inte ens med grimma, hade säkert det om jag inte haft med egen, men hade både egen grimma, grimskaft, skydd och täcke med mig.

Jag är nog för pipig/petig med vad jag gillar/föredrar för utrustning (inte märke/pris, utan övriga parametrar), och således tycker jag bästa är när jag själv får välja, alt köper en häst som passar i 'befintlig garderob'. (När jag köpte D fick jag dock sälja av och köpa nytt av nästan allt då han var en HALV storlek större än sin föregångare i täcken, helt annan storlek på benskydd etc)

När jag köpte min första häst så fick jag med en grimma och ett stalltäcke. Till den andra hästen fick jag inte med nåt alls. Säljaren körde hem hästen till mig, så grimma hade han på sig men den ville säljaren behålla. Däremot skulle h*n skicka hans pannband (ett sånt med namn på) och hans bett. Det var 5 år sedan och jag har fortfarande inte fått nåt pannband eller bett. :p Inte för att det gör mig nåt, jag köper hellre nya grejer som jag har kunnat välja själv.

Om jag skulle sälja min häst så hade jag låtit grimman ingå i priset. Övrig utrustning brukar ju vara lite dyrare, så den hade jag inte skickat med hur som helst. Men däremot kunde jag erbjudit köparen att köpa till utrustningen för nån lämplig summa. Varför man skickar med trasiga grejer begriper jag inte, jag skulle skämts ögonen ur mig... :o

Jag har fått med grimma när jag köpt båda mina hästar. Den första från en ridskola, grimman var en lädergrimma men egentligen en stl för liten.
Den andra från uppfödaren, även den grimman lite liten så ny införskaffades senare. Sele köpte jag till honom från uppfödaren, en med finnlokor som passar bra till hans lite grova hals.
Förväntar mig att få med grimma men inget annat.

Lilla russet vi hade på foder hade med sig borstar, hovkrats, fleece- och vintertäcke, enklare bröstsele och träns (lite speciellt bett). När hon avlivats för ett år sedan frågade jag ägaren om grejerna - ska jag skicka dom eller kommer ni och hämtar?? Jag fick till svar att det var väl så lite, dom grejerna får ni gärna behålla!

Skulle jag sälja skulle jag erbjuda köparen att köpa med specialbeställd sele/sadel OM jag inte hade någon häst kvar som kunde ha grejerna.
Skulle jag avsluta min hästhållning lämna med borstar o andra "skötselsaker" och erbjuda köp av resten!

Lotta

Oj, jag är nog lite fredagstrött för jag läste din rubrik lite knasigt.

"Skicka med hästen vid försäljning?"

Det vore väl illa om inte den skickades med iallafall :rofl:.

Oj, jag är nog lite fredagstrött för jag läste din rubrik lite knasigt.

"Skicka med hästen vid försäljning?"

Det vore väl illa om inte den skickades med iallafall :rofl:.

Haha!!:rofl:

Tänk när jag kom på tävling en gång å det var en familj som var så fasligt nervösa att de hade glömt hästen hemma. Dom öppnade transporten och bara att se minen när de såg att den var tom..oförglömligt :D

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka