Skicka med hästen vid försäljning?

Sv: Skicka med hästen vid försäljning?

Det var jag också med om när jag köpte min häst :D
Tjejen som ägde henne innan sa "jag kanske skickar med något som jag inte har användning för" ungefär, tänkte ungefär som du, kanske en grimma eller så.
Fick också två fulla ikeakassar, Tjockt vintertäcke, HWregntäcke, eskadronboots, en uppsättning benskydd, typ 7 schabrak, reflexländtäcke, jättefint träns osv... blev mycket förvånad, men glad såklart! :D

Så "vi skickar med lite grejer" verkar kunna betyda allt från en gammal borste till allt man behöver som hästägare, vill man vara säker får man fråga mer exakt. Kan man sammanfatta det så? :D

Fick senare på omvägar reda på att den fodervärden verkade vara en riktig sol och vårare. Min häst åkte ju ca 60 mil norr ut med transportör och utrustades här nere via transportören, som hade en egen hästshop, allt på faktura. Hästen stallades sedan upp i ett lyxstall i stockholmsområdet och man köpte mer utrustning mot faktura.

När sedan hästen kom ser igen skickade man med allt med hästen. MEN inget var betalt. Inte transporterna, inte utrustningen och inte stallplatsen :eek:
Så jag ska väl vara glad som fick hem hästen. Men jag erbjöd de som "sålt" utrustningen att få den tillbaka men bägge tackade nej när den var begagnad. Utan krävde istället in betalningen via KF.

Stackars dig behöva betala för grejjor du inte köpt själv. Men det låter som om du kan vara glad över att du fick din häst tillbaka i alla fall.

Med mina hästar jag köpt har jag fått med:

Häst 1: grimma
Häst 2: grimma, grimskaft, täcken, träns med ett bett som var alldeles för stort, hink utan handtag och
damasker
Häst 3: grimma och grimmskaft

Senast ändrad:

Kl

Jag kan inte förstå hur man kan begära att hästen ska ha med sig en massa grejer när man köper den? Jag har mina hästar till salu, inte min utrustning? Jag har ibland en del hästar ute som ridhästar när de inte passar inom travet och alla som tittar på hästarna vill ha träns, sadel, täcken etc. etc, för hästar som kostar 5-10.000. Jag förstår inte det tänket. Köper man en häst får man nog vara beredd att lägga de pengarna på utrustning själv. Jag skickar med en grimma, inget annat. Täcken kan jag lägga på en annan häst, de sadlar jag har använder jag också på de andra hästarna... Någongång har jag kanske skickat med ett täcke om det står namn på det. Säger man att man skickar med lite utrustning till hästen kan man ju antingen ta reda på vad det är för utrustning alternativt helt enkelt ändå köpa en grundutrustning själv. Att hästen ska stå i ett dragit stall med öppet fönster är ju knappast den gamla ägarens problem, det får man ju rusta sig för själv.

Jag har fått med en grimma till första hästen, en grimma och lite täcken till de 2 andra.
Den tredje fick jag med en inpassad sadel och en grimma.

Jag har skickat med lite utrustning när jag sålt hästar. Det har då varit för att de inte passat de andra hästarna och då kan ju likaväl den nya ägaren ta över sakerna.

Men jag har aldrig förväntat mej att få saker utan har tagit reda på storlekarna innan då jag hellre köper nya saker.

Jag har aldrig någonsin fått med, ngt mer än en grimma. Vare sig jag köpt eller varit fodervärd. Detta gör mig inget, men jag själv när jag sålt eller lånat ut häst vill jag alltid skicka med lite av den hästens egna saker så att säga, för mig är det av respekt för hästen, jag kan liksom inte förklara, jag tycker att det är ett sätt att visa respekt och omtanke för den häst jag haft i mitt liv.

Detta skickar jag ALLTID med. Nyinköpt grimma inför flytten. Ett enkelt fleece täcke, ett ofodrat regntäcke, ett stall täcke och ett set med paddar och fleece lindor. även då strå foder och krafft som den är van med för en smidig övergång.

Ofta får dom med sig ngt extra oxå, som en valack jag hade som var väldigt känslig för flugor i ögonen han fick med sin flughuva, eller kanske hästens favorit borste osv...

Jag ser alltid till att hästen är ren och fin inför resan.

Det är liksom mitt sätt att säga tack för den tid jag hade med dig till hästen.

Tänk när jag kom på tävling en gång å det var en familj som var så fasligt nervösa att de hade glömt hästen hemma. Dom öppnade transporten och bara att se minen när de såg att den var tom..oförglömligt :D

Men det är ju strålande :angel:. Prylar är ju lättare att glömma om man säger så.

När jag köpte min häst fick jag inte med någonting. Jag frågade dock om ägaren hade saker som hon kunde tänka sig att sälja/skicka med och visst det hade hon men det blev ändå inget i slutändan. Det gjorde i och för sig inte mig något eftersom jag är fasligt förtjust i att shoppa. Det gav mig en bra anledning att ohämmat få göra det :D.

Till tävlingshästen fick jag med gummibanden som jag flätade hennes man med innan vi lastade :D Tog med egen grimma, även om det kanske borde ingått.

Shettisen fick vi med 2 grimmor med tillhörande grimskaft (ett med kedja)

Unghästen fick vi med 2 täcken. Avböjde grimman, eftersom den var osäker att binda i.

-----

När jag sålde min arab skickade jag bara med en grimma.

Kl

Jag kan inte förstå hur man kan begära att hästen ska ha med sig en massa grejer när man köper den? Jag har mina hästar till salu, inte min utrustning? Jag har ibland en del hästar ute som ridhästar när de inte passar inom travet och alla som tittar på hästarna vill ha träns, sadel, täcken etc. etc, för hästar som kostar 5-10.000. Jag förstår inte det tänket. Köper man en häst får man nog vara beredd att lägga de pengarna på utrustning själv. Jag skickar med en grimma, inget annat. Täcken kan jag lägga på en annan häst, de sadlar jag har använder jag också på de andra hästarna... Någongång har jag kanske skickat med ett täcke om det står namn på det. Säger man att man skickar med lite utrustning till hästen kan man ju antingen ta reda på vad det är för utrustning alternativt helt enkelt ändå köpa en grundutrustning själv. Att hästen ska stå i ett dragit stall med öppet fönster är ju knappast den gamla ägarens problem, det får man ju rusta sig för själv.

Självklart hade vi kunnat ta reda på lite mer vad som skulle följa med henne, men sen hade vi väl ändå i bakhuvudet att det skulle vara lätt å åka ner i vår butik o hämta det som var akut...Hade alla ställen vart stängda o vi inte hade haft eget så hade man lånat alt. tagit reda på mer, helt klart.
Sen hade hon ändå inte klarat sig även om det inte hade varit lite dragit, eftersom hon var såpass klippt.

Men sen helt klart som du säger, många vänta sig o få med mkt grejer, o de håller jag helt med att de kan man inte göra. I detta fallet hade vi inte väntat oss nånting, det var dom själva som sa att dom skulle skicka med...

Sen dom trasiga grejerna är ju bara pinsamt, men dom orkade väl inte slänga dom själva eller så..

Eller så tänkte de att ni kunde laga:D... Var inte riktat till just dig utan överlag. Förra hästen jag hade till salu kostade 5000 kr, ganska välriden men travare då (vad nu rasen hade med det att göra). 95% ville att det skulle ingå sadel, täns och en uppsättning täcken... Köper man en häst från ett travstall förstår jag inte hur man kan räkna med att få med sadel och träns... Träns har vi ju knappt, vi har ju huvudlag som man spänner käken i och det fungerar ju att rida med också men man skickar ju ändå inte med det med en ridhäst... Och sadel... Tja, jag vill gärna se det travstall som har en sadel till varje häst. Oftast har man ju ett par-tre sadlar med olika bommar för ridningens skull som går på alla hästar så att säga...

Till första hästen fick jag med allt i princip. Sadel, x antal träns, täcken i alla dess färger, bett, benskydd, lindor, bandage o underlägg, schabrak o vojlockar, grimmor, grimskaft ... osv samt ikeakassar för hö, hinkar för foder, broddar, borstar osv osv. Va så mycket saker... Hela transporten va full!

Med andra hästen fick jag grimman som han hade på sig.

Tredje hade med sig en ikeakasse med trasiga saker samt en sliten o möglig grimma på sig.

Förväntar mig inte att få med något när jag köper häst, frågar alltid däremot!
De hästarna min familj sålt har vi skickat med det som är hästens egna saker, tex täcke med namn, schabrak med namn + tillhörande lindor, grimma o grimskaft, någon borst + hovkrats.
Om vi inte kommit överrens om något annat. När vi sålde vår sista ponny fick de med allt som blivit över efter ponny åren =)

Haha ja jo det klart :P

Nej det förstår jag heller inte hur man kan räkna med såna saker.
Som du säger är ju inte travstallet inriktade på ridningen så det vore ju konstigt om ni hade hur mkt ridsaker som helst över :p

Knapp
Innan jag öppnade tråden tänkte jag att "det är väl självklart att man skickar med hästen vid försäljning?" :D

I Övrigt ska man nog inte ta för givet att man får med något alls. Det är inte fd ägarens uppgift att förse er med grejer. Även om många kanske skickar med hästens grejer för att de själva inte har någon användning för det.

Hmm... när jag köpte Tima, fick jag KÖPA med utrustningen för 1000 kronor...

• en trasig grimma, som inte gick att använda
  • ett rosa bomullstäcke med mellanblå kanter (hade nog en gång i tiden varit vinrött med mörkblå kanter)
  • en gammal billighetssadel som nästan låg platt på Timas rygg, stenhård att sitta på, sned åt höger, så både jag och Tima fick ont i ryggen, med sliten snörgjord
  • kladdig martingal, som knappt höll ihop...
  • skitigt träns med bett med medföljande gräsrester från 1800-gråkallt, bettet var storlek 14.5 och Tima har 11.5...

Men som tur är, har jag alltid varit sån, som köpt grejer innan häst... ^^ så jag hade det mesta utom sadel.

När jag köpte min ponny fick vi med hela rubbet, sadel, träns, täcken och lite smått och gott.

När vi köpte hästsläpet fick vi även med saker där, men sakerna tillhörde inte släpet. VI fick nämligen med en höstridjacka, vinter ridjacka, långt spö och ett par nya riktigt snygga ridbyxor.
Kvinnan som vi köpte släpet av hade tänkt att ta upp ridiningen igen men kom aldrig igång pga små barn.
Hon ville prompt att vi skulle ta sakerna, de är ju bara tacka och ta emot? ;)

Nu har jag inte köpt jättemånga hästar men 5 stycken , oj sex stycken tror jag det är. Ni kanske tycker jag är löjlig och det är jag nog, men jag tycker alltid det är lite chock-artat att stå där med hästens ens en gång. Efter veterinärbesiktning lämnar man en lapp som är en post-check typ och sedan så står man med en häst i grimma, jag kan tycka att det är en chock nog. Sen ska man lasta och så åker man. Denna kommentar riktar mer in sig på TS rubrik om att skicka med hästen...Jag har aldrig fått med något speciellt utom grimma men det har varit yngre hästar eller från försäljnings-stall. Jo jag fick ett träns och det är ju jättebra eftersom då slipper man fundera på bett utan får ett som fungerar.

Om jag någonsin ska sälja så ser jag nog till att skicka med ett träns med bett som fungerar så att nya ägarna slipper laborera med olika bett som folk säger till dem. Sadel är ändå mindre känsligt även om det är jätte-jätteviktigt.

Jösses, som om det inte är illa nog att ha en massa utslitet "skräp" hemma - att dessutom behöva betala för att få ta hem det :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka