Häst som dyker

S

sensual

Hej! Min medryttarhäst dyker ner med huvudet när man hoppar med han. Jag har inte hunnit hoppat med han eftersom han står på betet och ska sättas igång men jag har sett bilder när dom hoppar han. Kan det tränas bort eller måste man ge överdrivet med eftergift? :o

Sv: Häst som dyker

Min ena häst hade en olat i början med att efter ett hinder dra ner huvudet och dra med mig ner. Fick då tips att ha ngt slags tix som jag gjorde efter hindret, som skulle få honom att tänka på ngt annat. Te.x dra på efter ett hinder, rida in på en volta, pilla lite med bettet eller peta lite med spöt på bogen.
Denna olaten gick över relativt snabbt när jag kom på ngt att göra efter hindret.

det är ju lite svårt att veta exakt vad du menar av din beskrivning.

hästen ska ju sänka huvud och hals i språnget, det innebär att den hoppar genom hela kroppen och använder ryggen, men det kan ju bli extremt åt både det ena och det andra hållet.
är det före hindret/efter hindret eller i själva språnget den "dyker"?

skulle vara fint att få se en bild, eller så?

jag tror inte du ska försöka träna bort det (såvida inte hästen går omkull eller nåt...). det blir så lätt fel. hästen håller sin balans med halsen till stor del och du kommer nog stjälpa mer än hjälpa om du försöker ändra på hästens hoppteknik.

Min ena häst hade en olat i början med att efter ett hinder dra ner huvudet och dra med mig ner. Fick då tips att ha ngt slags tix som jag gjorde efter hindret, som skulle få honom att tänka på ngt annat. Te.x dra på efter ett hinder, rida in på en volta, pilla lite med bettet eller peta lite med spöt på bogen.
Denna olaten gick över relativt snabbt när jag kom på ngt att göra efter hindret.

Kanske ska förtydliga att detta var efter ett hinder, typ 3 galoppspårng efter landning. Hade inget med hans språngkurva att göra utan det var en olala (eller hur säger man) han hade.
Som Nerferra skrev skulle det vara bra med en lite tydligare förklaring när hästen gör det.

Jag tror att TS menar efter landningen, isf skulle jag träna med en galoppbom eller en låg cavalletti ett eller två galoppsprång efter hindret, för att distrahera hästen. En volt kan oxå funka.

varför inte anpassa sitsen efter hästen och helt enkelt lära sig sitta kvar? jag menar, de e ju hästen som hoppar och han borde få vara "fri" i landningen och inte behöva få skallen uppryckt bara för att inte man ska ramla av. är det fel att anpassa ryttaren efter hästen och inte tvärtom? det är ju ändå vi som får rida på dom... eller, har jag helt fel?? :confused:

Om du menar att han dyker i sin språng kurva så är det nog bara att lära sig att följa honom.

Det finns en del hästar som dyker och de kan vara lite knepiga att följa.

Vi hade en sån för 15 år sen.Den hoppade bra och försiktigt, men med en lite annorlunda teknik.På kvaliten fick han omdömet att han dök i språnget.

Om det skulle vara en olat du syftar på så är det bara att kavla upp ärmarna och börja träna lydnad.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 045
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist